Nybegynner - med gullfisk (side 2)

Inaktiv bruker
Neontetra liker litt surere vann så test vannet for pH.
Ha ph på 5-7. gh på 0-3
jeg synes virkelig at du skal ta innkjøring alvorlig, det er den viktigste delen med akvarie.
Ammoniakk, som kommer fra fiskens bæsj kan skade gjellene og nyrene til fisken, ammoniakk blir omdannet til nitrit av bakteriene i filteret, nitrit stopper/minsker oksygenoptaket i de røde blodcellene og vil i store mengder kvele fisken, nitritt blir til nitrat
Et ufarlig stoff i små mengder, dessuten blir noe av nitraten spist av plantene, men ikke alt. Det er en av grunnene til at man må bytte vann i ny og ne.


Hvis du ikke innkjører akvariet, blir du nødt til å skifte vann 1-4 ganger om dagen for å få vekk ammoniakk og nitritt! det er livsviktig å ha innkjørt filter!
Om du bruker salmi metoden og filtergugge så trenger du bare 1-3 uker på innkjøringen.
Inaktiv bruker
Jeg vet hva alt er, men bare lurte på om det gikk an å justere varme kolben.
Inaktiv bruker
Varmekolben trenger jeg ikke på sommeren. Jeg skal ha fisker som skal ha vann temperatur mellom 20-22 så da tar jeg i kaldere vann med aquasafe så det blir riktig temperatur og akvarium vann.
Inaktiv bruker
Hvor mye koster Ph-måler?. Det kan da vel ikke koste så mye vel?
pH test

Nitritt test


Ph og nitritt er de 2 aller viktigste testene. Jbl er det beste merket. Ikke kjøp sånne papirstimmeltester, de er billige, men veldig unøyaktige.
Inaktiv bruker
Jeg er så glad jeg får svar så fort jeg er så takknemlig. En venn av meg sa at nettstedet var bra for nybegynnere så jeg laget konto, å det ser til å være fint til å stille spørsmål til folk som har litt mer greie på det en meg Takk for svar StineMari
Vi har alle vært nybegynnere, og gjort mange rare feil ;o)

Nettbutikken jeg linket til er forøvrig billigst i Norge, og veldig bra, selv om de ikke skriver så mye info om produktene.
Inaktiv bruker
Det er bedre å la akvariet kjøre inn for lenge enn for kort, 2 uker er nok ikke nok. Det er etter to uker at ammoniakk er på sitt sterkeste. (Ammoniakk: (NH3) Første ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Svært giftig for fiskene )
Du kan lese litt om innkjøring med salmiakk.
Inaktiv bruker
Jo, det er nå sant! , men akvariet har en temp på 27 grader nå, i morgen skal jeg kjøpe neontetra fisker. Fiskene bør helst ha temp mellom 20-23 grader, max temp er 24 tror jeg.Så hva skal jeg gjøre får å få vannet ned til 20-22? Blir det bedre om jeg skifter ut litt vann til litt kaldere? eller får jeg ikke gjort så særlig noe med det?
Slå av varmekolben. Hvor varmt er det i stua di? Akvariet blir litt varmere enn stuetempen pga lysene, så har du det varmt inne, så blir ikke akvariet kjøligere enn det.

For fiskens del bør du vente med å kjøpe fisk. Karet ditt er ikke innkjørt, og setter du inn fisk nå, så vil du mest sannsynlig oppleve sykdom og død innen 4 uker. Kjøp heller planter, en rot eller annen dekorasjon, samt vanntester, og bruk de neste ukene til å innrede karet og lese det opp på fisk og akvarium.
Inaktiv bruker
Det skal jeg gjøre! Da venter jeg til fredag den 13, Da har den nok innkjørt seg godt! . Jeg har tatt ut varme kolben nå så skal jeg rydde den bort får i sommer , så tar jeg den fram mot vinteren
Inaktiv bruker
Hva vil det si å avklimatiser fisken når du skal sette den inn i akvariet?
Inaktiv bruker
Hvorfor vil du utsette fiskene dine for unødvendig stress og pinelse?
Innkjøring av filteret i akvariet er livsviktig for fiskene sitt videre liv.
Fiskene blir svekket og kan bli svært syk om du setter i fiskene før filteret er klart.
Du bør lese mer om vannverdi og ansvaret med å holde fisk. LINK Akvarieskolen

Avklimatisering er når du legger posen med fisk i akvariet og tilpasser fisken til tempen i akvariet og du sakte med sikkert har litt vann fra akvariet i posen og tar ut det som er der.
Inaktiv bruker
En som skrev til meg at jeg skulle ha ph på 5-7. gh på 0-3.
Jeg vet hva ph er , men hva er gh?
Inaktiv bruker
Forkortelsen GH er tysk for "Gesamt-Härte", eller på norsk "Total-hardhet". Totalhardheten er et mål på innholdet av jordalkalimetaller (først og fremst kalsium og magnesium) som er løst i vannet, og oppgis i °dH. Avhengig av hvor mange grader hardhet vannet har, snakker vi om bløtt vann eller hardt vann.

Skalaen blir ofte delt inn som følger:
Meget bløtt vann: 0-2°dH
Bløtt vann: 2-7°dH
Hardt vann: 7-14°dH
Meget hardt vann: Over 21°dH

Inaktiv bruker
Må jeg kjøpe GH tester da?

Eller er ikke det så viktig er ikke Ph og Nitritt de 2 viktigste før jeg kan ta opp i fisk?
Blir litt irritert kjenner jeg når du ignorerer det alle sier om innkjøring, ser du ikke hva folk svarer deg?? Du begynner jo bare og spørre om andre ting når folk har svart at du bør innkjøre akvariet først, hør på folk med peiling så blir det så mye lettere for deg
Du ikke kjøpe GH test, men det kan være kjekt å ha. Ellers synes jeg du burde følge de rådene og lese de linkene som andre her har gitt deg, og prøve å sette deg litt inn i hva akvariehold innebærer. (Teskje: Du leser linkene ved å bruke pekeren og venstreklikke på den grønne teksten.) Link

Du kan også bruke søkefunksjonen og skrive inn et stikkord på ting du lurer på, så får du opp massevis av stoff om ting som har vært diskutert før, for eksempel om innkjøring av filter, om økning av hardhet, om økning eller senking av pH osv.

Mange her på forumet har stor tålmodighet med nybegynnere, men de aller fleste av oss venter at den som spør gjør en liten innsats selv for å skaffe seg kunnskap.

De tre viktigste tingene når det gjelder å starte opp et akvarium er:
1.Tålmodighet
2.Tålmodighet
3.Tålmodighet

Lykke til. Du er velkommen til å spørre om ting du lurer på, hvis det er noe du absolutt ikke kan finne ut av.
Inaktiv bruker
Sorry. Jeg har startet med å innkjøre filteret , jeg sier takk for alle svar til alle som har sagt at det er best å innkjøre filtere det har jeg begynt med. Oki, tror jeg kjøper en Gh tester uansett. Takk for svar! Sorry vis det virker som jeg ikke leser det folk skriver til meg om Innkjøring av filter. Jeg leser det, og jeg gjør det , men jeg er ikke så ofte på pc'en til å svare lange setninger.
Hvis du vil korte kraftig ned på innkjøringen av filteret, så finn noen i nærheten av deg som har et velfungerende akvarium, og få litt "filtergugge" fra de. Dette er "møkkete vann" som klemmes ut fra et brukt filter, og det inneholder de gode bakteriene som du behøver. "Vask" filtersubstraten ditt i dette, og tøm resten i karet. Føles kanskje galt å skitne til et rent og pent akvarium, men dette er bra for miljøet i akvariet.

GH er greit å finne ut hva er i krana der du bor. Stort sett så er GH ganske lav i Norge, dvs bløtt vann som passer de fleste fisker fra Asia og Sør-Amerika. Fisker fra Afrika f eks Malawi, må ha hardt vann, med høyere GH og høyere pH. Disse fiskene passer ikke sammen med fisker fra andre verdensdeler.

Du kan ta med deg en vannprøve til nærmeste dyrebutikk og be de teste pH, KH og GH. De kan også teste for ammoniakk, nitritt og nitrat, men så lenge du ikke har noen ting i akvariet, så vil du ikke få noe utslag på det.

En "vanlig" innkjøring av filteret tar ca 4 - 6 uker. For å sette den igang må du fore med litt fiskemat i akvariet, eller tilsette 1 - 2 ml Salmi. Da får filteret noen å jobbe med, slik at de gode bakteriene som skal spise avfallet fra fiskene starter å formere seg.

Mener også at det er en akvarieklubb i Hamar. Kanskje noen der kan hjelpe deg med filterguffe og tips og råd og billige planter og fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap