Varmekolben røk og tok med seg fisk og reker. glovarmt vann i 150 karet. (side 2)

Dazed
150W må da være ganske passelig for 150 liter? 60 grader er VELDIG varmt. Var det virkelig såpass?

Synes selv 150W høres stort ut? Kolben som fulgte med 400 literen er på 300 W.

Jeg målte ikke temp. Så jeg skal ikke si sikkert at det var 60 grader. Det eneste jeg vet at er at det boblet ikke, så kokepunktet var ikke nådd..
Det fløt en termostad i akvariet med jeg tenkte ikke på å ta den opp. Hadde mer enn nok med å ikke fokusere på stanken... Men glasset var såpass varmt at jeg trakk tilbake hånda etter en stund. Jeg vil tippe at det var minimum 45-50 grader, men som sagt har jeg ikke noen fasit. Det var ihvertfall så varmt at det tok knekken på planter, skalldyr og fisk.
Må bare få si kondolerer. Jeg opplevde det samme for et par måneder siden. Kom hjem fra ferie og vannet var dritvarmt. Alle fisk og snegler var døde. Et helt kull med unge Apistogramma macmasteri, faren deres, en gjeng Otocinclus, en gjeng Nannostomus og noen øksefisk. Vannvittig kjipt.

Tror ikke dette er så lett å unngå ved bytte av kolbe. Kolben som kokte mitt var en Aquarium Systems Polymer, uknuselig kolbe som var dyrere enn det meste... og den var ikke mer enn et år gammel.

Det man kanskje kan gjøre er å sette inn en ekstra termostat som kutter strømmen til varmekolben dersom temperaturen overstiger ønsket max-temperatur? Kanskje Clas Ohlsson eller Biltema har noe slikt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap