Arez fiskesuppe og andre marine rariteter. (side 2)

Alt så fint og harmonisk ut i går. I dag... not so much.
Apistohannen må ha våknet på feil fot i dag for han har tatt livet av hunnen mens jeg var på jobb. Trodde også han hadde rensket vekk ynglene også men det hadde han gudskjelov ikke. Han har nå tatt over barnepasset med voldsomt engasjement.
Nannostomus beckfordiene ble også tynt så til de grader at en strøk med, så da har jeg flyttet de over i 325 liter, der jeg mest sannsynlig aldri kommer til å få tak i dem igjen.
Nå går Apistopappa alene i karet med ynglene. Så lenge han passer på de så får det gå slik. Skulle jeg oppdage at han begynner å spise ynglene henter jeg hagla...

Bilde 1; Beckfordiene fikk torgskrekk i det store karet og klumpet seg sammen til en liten ball i hjørnet
Bilde 2: En av de største Manacapuru Red Backene
Bilde 3: L201 som titter frem en snartur for å spise litt rekemix
Kjedelig m hua Arez! Jeg har flere enn én gang mått øke antall gjemmeplasser betraktelig pga aggressive hanner. Blir spennende å følge farsrollen hans nå. Jeg krysser finnene, la oppdateringer rulle på 8)

Skulle det uansett ordne seg med ei ny hue, må du ta hannen ut av tanken - og ominnrede. Deretter kan hannen og den nye hua introduseres samtidig. Krise hvis ei ny hue skulle inntatt hissigproppens revir, og ikke oppfyller hans ønsker og krav... Da er det jo ingen mulighet til å jage henne vekk fra territoriet, siden hun ikke får forlatt tanken. Og ikke har hun blitt kjent med gjemmeplassene i tanken heller. Da ender det gjerne ikke bra.

S
Blir ikke noen ny hue for mini Saddam på en stund nei. Nå blir det fokus på å få frem yngel så får jeg se hva som skjer etter det. Det frister veldig med flere kar men jeg kjenner ei som ikke er like fristet...
Må få til I kjelleren slik at jeg kan lage meg ett rasjonellt opplegg der. Da jeg må lage alt vann med Ro anlegg er det like greit ellers kommer jeg til å bære meg ihjel på vanndunker.
Kryss i taket, og fingre og tær osv etc.
Mini Saddam går inn i farsrollen med stor pondus og iver. Han henter yngel på avveie og spytter dem snilt ut igjen. Ynglene er mer aktive nå og svømmer høyere i akvariet. De har også blitt bevisst på verden utenfor glasset. Har prøvd utallige ganger å få tatt bilde av stimen men når kameraet nærmer seg glasset stikker de som små lyn. De ser veldig spreke ut så enn så lenge har jeg håp om å få til ett oppdrett.
Lenge siden innlegg nå. Apistoynglene har blitt færre, men det er noen igjen. De er vanskelige å telle da de ofte står inne i catappabladene og tryner. Apistopappa døde mens jeg var på en liten ferietur og jeg hadde fiskepasser. Fikk bilde på telefonen med spørsmål om hvorfor han lå på rygg i ett hjørne. Viler den slik eller? Nei det gjør den ikke, den må ha dødd... Hva gjør jeg da? Ta den ut. Hvordan gjør jeg det? Med håv. Hvor finner jeg håven osv. etc........

325 literen har vært unnasluntret i ferien. Noen sporadiske vannbytter og ingen luking medførte at det ble en veritabel jungel. Tok en ordenlig ruff og ryddet opp skikkelig der så nå ser det bra ut igjen.
Skulle kalibrere co2 doseringen og det gikk til hel****. Har nok skjedd noe med kontrollenheten så da har jeg bestilt ny computer fra Aquaristikshopp og slengte med noen blåfiltermatter også så jeg har liggende klart til å lage filter etterhvert som det blir kjørt i gang nye kar.
Red backene har lekt for første gang og fikk frem frittsvømmende yngel, men da jeg ikke har noe akvarium for de så ble ynglene borte en etter en til de en dag var borte alle sammen. Foreldrene hadde ingen lett oppgave med 30-40 andre fisker som så ynglene deres som ett kjærkomment proteintilskudd.
Må få kjelleren klar så jeg kan sette opp noen akvarier til slik at jeg kan få satt lekaret i ett kar for seg selv. Har veldig lyst å få dratt opp Red back yngel og flere dvergciklider etterhvert.

Ellers har jeg anskaffet fire koi som går i ett uteakvarium og venter på å få egen hagedam. Gravemaskin er anskaffet og graving av dam begynner i dag. Har gjort noen grove beregninger på volum og ender ett sted mellom 30 og 35 kubikkmeter så de skal få god plass å boltre seg på etterhvert.

Pytten er klar.
Demmen er gravd ut og fylt opp. Den skal få stå slik til frem til våren slik at alt setter seg skikkelig. Da skal jeg løfte duken og finavrette kanten slik at den kan fylles helt opp. Scalarene har lekt i gjen og har igjen frittsvømmende yngel. De har fått mer dreisen på voktingen nå. Ynglene blir ikke spist like raskt nå som forrige gang.
Kjelleren går det fremover med så det er håp om å kjøre i gang noen kar der til vinteren. Med andre ord. Man har nok å drive med.
Hehe, du ligger ikke på latsiden Smart å løse kar-motstanden med et 3000-liters utenfor huset
Dammen kurerer den del av litersyken. Midlertidig i hvertfall. 30-35 kubikkmeter vann er god vaksine.

Scalarene har satt personlig rekord i å holde ynglene i live. Øyet til hannen ser mye bedre ut så nå er alt på oppsving igjen.
Backup plan for yngel iverksatt.
Scalarene gjorde en fremragende jobb med å passe yngel, men tett vegetasjon i selskapsakvariet gjorde jobben lett for tetraer og andre når det gjaldt å forsyne seg av godbitene. Sakte men sikkert ble det færre og færre yngel igjen. Når det var 10 igjen tok jeg en håv og fanget 5 av de. Disse løp jeg inn til karet hvor Apistogramme yngelen går og plumpet de oppi. Ingen tilvenning ble gjort da redningsaksjonen ble iverksatt ganske så impulsivt og planløst. Var veldig spent på hvordan det ville gå med de etter en sånn sjokkbehandling.
De var frisvømmende på mellom 2 og 3 uker når jeg tok de fra.
Utrolig nok så har alle fem klart seg fint og vokser så det knaker.
Nå ser de ut som ordentlig scalarer da de har begynt å vokse mer på høyden enn lengden.

De skal få gå i Apistokaret til de blir store nok til å ikke bli mat for de andre så skal de tilbake til 325 literen igjen.

Der har jeg dessverre mistet en av red backene. Den har skrantet lenge. Sluttet bare å spise, ingen synlige skavanker.
Dette har resultert i at den har blitt tynnere og tynnere så til slutt så døde den. Beholdt de fine fargene gjorde den også hele tiden så jeg ble aldri klok på hva som feilte den.
Fristet med levende for og alt mulig snacks. Den tok foret i munnen for så å spytte det ut igjen. Da er det greit å ha de 5 gående for å komplettere med når de kommer opp i litt størrelse.

Ellers var jeg på LOAK sin auksjon på Kløfta på søndag for å "kikke".
Har aldri vært på auksjon før så det måtte jeg få med meg.
Planen var å kikke og observere....

Det gikk til helvete med hornmusikk og høye kneløft.
Min høyre arm begynte å fyke i være med uregelmessige intervaller og haugen med poser vokste i alarmerende hastighet.
Det ble med tre poser Echinodorus sp 'red diamond', tre Pterophyllum leopoldi som jeg ikke har akvarie til, så de måtte jeg få satt vekk i fosterhjem hos min mor. Ett spann med reker og ett par Trichogaster leeri (perlegurami) ble også med. Disse hadde jeg h eller ikke kar til, men jeg har huset dem midlertidig i en balje med varme og lokk på mens jeg kickstarter ett 144 liters kar jeg har fått låne. Håper å få til lek på disse da hunnen ser ut til å være rognstinn.
En 3d bakgrunn fra juwel, noen håver, eikeekstrakt og bøttpløgg for scalarene å legge egg på ble også med.

Hittil har scalarene nektet å bruke røtter og sverdplanter som parkering for egg. Kun brukt ph-probe og annet teknisk utstyr. Dette hindrer mitt ukentlige vedlikehold i karet så jeg håper de tar den nye barneavdelingen i bruk.

Alt i alt kan jeg vel si at planen om å ha _ett_ selskapsakvarium er ett stadium jeg passert med hestelengder forlengst.

Kjelleren begynner å bli klar så der har jeg satt opp en 800 liters beholder som Koien skal gå i i vinter. Det blir ingen vinterdvale på de, for der skal jeg legge i en varmer og fore de over vinteren så de forhåpentligvis har en grei størrelse når de skal i dammen til våren.

Etter det så spørs det om beholderen blir brukt til oppdrettkar for litt større fisk. Hvilken vet jeg bare ikke ennå-

Blir nok en liten reol der nede også etterhvert men lav takhøyde (190 cm) blir en liten utfordring da de fleste reoler til salgs er en del høyere. Men jeg har hammer, sag og annet snekreverktøy så hvis det dukker opp noen kar av interessant størrelse så kan jeg alltids lage en plassbygd reol.

Bilde 1: Nye pH-computeren.
Bilde 2: Scalare yngel- jada det er der ett sted....
Bilde 3: Månelys over bøttpløggen
Double action.
Satt og kikket litt i 325 literen i går. Red back paret har sett ut til å være på gang igjen så jeg var spent på om de tok bøttpløggen i bruk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, men denne gangen brukte de ett Echinodorus red diamond blad. Full rulle i det vanlige hjørnet.

Etter å ha sittet en stund la jeg merke til at grensekonflikten midt i karet var uvanlig stor da leksparet ble møtt av to andre scalarer som ikke firet ett tomme. Det pleier de å gjøre. De protesterer litt, så svømmer de tilbake til andre enden. Ikke denne gangen. Satte meg ned og kikket litt i motsatt ende av karet som jeg hadde sett egg i og så at jeg har fått ett lekpar til. De har lagt egg på ett Echinodorus uruguayensis blad og terroriserte alle i den enden også. Nå står de andrefiskene smack midt i akvariet og får knapt lee seg i noen retning. Syns synd på den 5. scalaren som ikke har fått seg partner. Han står bom rolig midt i karet og kan hverken svinge høyre eller venstre. Han må nok vente til at yngelen jeg har i 60 literen blir store nok til å gjøre ham selskap.

Bilde 1: Småscalarene tatt i går
Bilde 2: Egg fra det første lekparet
Bilde 3: Egg fra det andre lekparet
arez
Satt og kikket litt i 325 literen i går. Red back paret har sett ut til å være på gang igjen så jeg var spent på om de tok bøttpløggen i bruk. Det gjorde de selvfølgelig ikke, men denne gangen brukte de ett Echinodorus red diamond blad. :) Full rulle i det vanlige hjørnet. Etter å ha sittet en stund la jeg merke til at grensekonflikten midt i karet var uvanlig stor da leksparet ble møtt av to andre scalarer som ikke firet ett tomme. Det pleier de å gjøre. De protesterer litt, så svømmer de tilbake til andre enden. Ikke denne gangen. Satte meg ned og kikket litt i motsatt ende av karet som jeg hadde sett egg i og så at jeg har fått ett lekpar til. De har lagt egg på ett Echinodorus uruguayensis blad og terroriserte alle i den enden også. Nå står de andrefiskene smack midt i akvariet og får knapt lee seg i noen retning. Syns synd på den 5. scalaren som ikke har fått seg partner. Han står bom rolig midt i karet og kan hverken svinge høyre eller venstre. Han må nok vente til at yngelen jeg har i 60 literen blir store nok til å gjøre ham selskap. Bilde 1: Småscalarene tatt i går Bilde 2: Egg fra det første lekparet Bilde 3: Egg fra det andre lekparet


Det skjer ofte det der, at de leker samtidig. Veldig kult
Ja, det er veldig moro. Hvis det nye lekparet klarer å få dratt frem frisvømmere så skal jeg nok knabbe noen av dem og flytte de over til 60 literen for oppforing. Digger scalarer, syns de er flotte og greie å ha i ett selskapsakvarium. Går og krysser fingrene for at det blir ett par av de tre leopoldiene som går hos min mor etterhvert. Prøve å drette de også. Altum står også på listen over scalarer jeg har lyst på, men jeg må få ett høyere akvarium før jeg prøver meg på de.
Så går jeg å lusker litt på diskus, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Liker naturvariantene bedre enn de som er avlet med masse rare mønster og farger. Dukker det opp rett fisk så slår jeg nok til på noen.
Diskus er kongen den. Krever litt mer da. Her vi bor så er det så mye kalk i vannet at jeg orker ikke tenke tanken på Diskus en gang. Men har planer om å lage et system med regnvann rett i til akvarierommet. Så hvis jeg får til det, så kan det bli Diskus her og etterhvert.
Ro
Har samme problem jeg. pH over åtte og dh 15 ca. Lager RO vann i kjelleren. Funker som bare det. Frem til nå så har det vært mye lemping og bæring av vann opp i huset men det er snart en saga blott. Snart blir vannet lagret i tønner i kjelleren og pumpet opp i huset. Skal trekke en hageslange fra kjelleren og følge rørene til badet. Tar opp slangen i skapet under håndvasken. Setter på hurtigkobling der og har en drillmontert pumpe som pumper opp i karet. Da blir det mye mindre søl og mye lettere med regelmessige vannbytter.
Oj det hørtes da veldig bra ut! Er nok ikke så handy at jeg hadde fått til alt det der sånn uten videre, men det hadde jo vært drømmen Har litt blandet erfaring med RO, men vet det er et alternativ.
Sålangt har jeg ikke noe negativt å si om RO vann. Bortsett fra at jeg glemmer at anlegget er i gang en gang i blandt. Da blir det vått på kjellergulvet. Er sluk der så det er ingen fare sånn sett, men det tar litt tid før sementgulver tørker opp.
Trichogaster leerii (perlegurami)
Kjøpte ett par perlegurami på LOAKs aukson, litt forhastet kan man si. Fikk lånt meg ett 144 liters kar og kickstartet det i all hast. Fast forward en uke. Nå har de lekt. Hunnen så veldig rognstinn ut så etter å ha fått i gang akvariet så la jeg inn en liten plate med styrofoam som fikk flyte rundt i karet. Da satte hannen i gang med ritualet ganske kjapt. Noe særlig til skumrede gadd han ikke å styre med men satte i gang å kurtisere hunnen ganske intenst. Etter en stund så avga hunnen eggene sine og hannen plukket de opp og spyttet de ut igjen under isoporskiven. Dette gjentok seg noen ganger helt til hunnen ville vekk fra hannen og hannen begynte å jage henne. Da delte jeg av karet med en bit blåsvamp. Hannen ble gående med eggene mens hunnen fikk andre delen av karet.

Som den optimisten jeg er løp jeg inn, skrelte en banan og la skallet i dehydratoren for å tørke skallet skikkelig slik at jeg kunne starte en bra infusoriekultur. Tanken var at når plommesekken var brukt opp skulle jeg ha inforsoirevann klart for de små.

Fast forward igjen til neste dag. Smøg meg på akvariet på morgenen før jeg skulle dra til jobb og lyste forsiktig opp under isoporplaten for å se på eggene. Der var det ikke tegn til egg. Hannen har nok hatt lyst på nattmat og spist alt sammen. Så bananskallene er lagt på vent til en annen gang.

Man lærer så lenge man lever. Neste gang skal nok hannen også få flytte på seg etter endt lek.

De får gå i hver sin avdeling noen uker nå mens jeg forer med frossenfor for å prøve å få de i lekkondisjon igjen. Det begynner å bli smått med levendefor å finne nå dessverre. Er ute i dammen hver ettermiddag med forhåven men resultatet av fangsten blir dårligere og dårligere.
Note to self. Kjøpe fryser til fiskemat. Furien er ikke imponert over at 1/3 av frysekapet er fullt av diverse fiskemat.

Bilde 1: Impulshandlingen
Bilde 2: Mer av impulshandlingen.
Lekestue.
Jeg tar tilbake alt stygt jeg har sagt om Perlegurami-hannen og eggespising. Satt og kikket inn i karet for en stund tilbake og syns jeg så noe som leet seg ved blåfilterskilleveggen jeg har satt i for å separere hann og hunn. Joda, der var det yngel, og når jeg satte meg ned for å ta en god kikk så var det mange yngel.
Frem med håven og fisket ut hannen som ble satt tilbake sammen med hunnen og satte i gang foring med mikro orm og Hikari First Bits. (de var allerede for store for infusorier). De vokser fint på denne kosten ser jeg.

I går når jeg skulle fore så oppdaget jeg noe som var enda mindre en ynglene og det var nye yngel så nå kryr det av småtasser i karet. Infusorievann har jeg klart så det var bare å tilsette en skvett infusorier sammen med mikroormen.

Meget moro. De liker tydeligvis å ha seg under isoporplaten som jeg har lagt i.

Bilde 1: Ny generasjon Trichogaster leerii
Bilde 2: Mya av det samme egentlig.
Lekestue.
Ikke voldsomt stabilt dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap