Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 20)

Lisbeth
[QUOTE=Bettina]Jeg pratet med tropehagen og de bestiller på tirsdager og får varene på fredager, men jeg synes prisen ble litt drøy. 79 kr pr stk.

Litt dyrt det ja. Har du sjekket de på oslo zoosenter da?

nei, men det blir litt langt lissom, når jeg egentlig ikke skal noe den veien nå....
Bettina
Flotte bilder av kuhlii ålene, Lisbeth. Har en enslig her, men han skal få selskap av noen til etterhvert. Jeg pratet med tropehagen og de bestiller på tirsdager og får varene på fredager, men jeg synes prisen ble litt drøy. 79 kr pr stk. Ikke mye å gå på, men litt i pris da ved kjøp av flere. Og jeg vurderte 10 stk. Mulig jeg går for dette, hvis ikke må jeg vente vinter og votter til Dahls får inn igjen. Hmm Uansett så har jeg sett sjokkisene de får inn på tropehagen, og de er i medium str og ser flotte og fine ut!

Si til dem at TAM i Trondheim selger dem for 39,- Regner med at de bestiller fra samme sted, så det kan umulig være nødvendig å prise dem så høyt...
sissimor
[QUOTE=Bettina]Flotte bilder av kuhlii ålene, Lisbeth. Har en enslig her, men han skal få selskap av noen til etterhvert. Jeg pratet med tropehagen og de bestiller på tirsdager og får varene på fredager, men jeg synes prisen ble litt drøy. 79 kr pr stk. Ikke mye å gå på, men litt i pris da ved kjøp av flere. Og jeg vurderte 10 stk. Mulig jeg går for dette, hvis ikke må jeg vente vinter og votter til Dahls får inn igjen. Hmm Uansett så har jeg sett sjokkisene de får inn på tropehagen, og de er i medium str og ser flotte og fine ut!

Si til dem at TAM i Trondheim selger dem for 39,- Regner med at de bestiller fra samme sted, så det kan umulig være nødvendig å prise dem så høyt...

Ja, det skal jeg. På Dahls koster de i M str 59 pr stk. Ikke Norges billigste på alt nei!!
Klorekene mine. De har blitt større og mørkere. Ser at det ligger rekeskall inne i bambushula så her har det vært skallbytte. I dag kom først hannen ut av bambushula og så stakk en hunn ut av hula. Visste ikke at de delte hule

<embed src="http://www.youtube.com/v/VdeGaAcaaDs?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Plussmedlem
Virkelig noen tøffe reker!

Må også legge til at jeg digger opsettet av det akvariet der..
Anders Kaste
Virkelig noen tøffe reker! :-) Må også legge til at jeg digger opsettet av det akvariet der.. :D

Takk. Ja rekene er kjempemorsomme
Flott film av klorekene!

Er det en hunn som sitter i åpningen til den runde hula(røret)? For du har bare en hann? Hannen syns jeg er veldig lik min, men litt mer rød på kropp og klør.

Den som befinner seg i åpningen til den runde hula har hvitt ytterst på klørne. Det mener jeg mine hunner har også, men de er mere gule på klørne. Men mulig det har med alder å gjøre. Yngelen har knallrøde med hvitt ytterst. Tålmodighetsprøve å vente til de vokser opp for å se hvordan fargen forandrer seg!

I følge profilen på M. pilimanus med det eneste bildet av denne arten, skal disse bli burgunderrøde i voksen alder(er det ikke sånn at mange rekearter får sterkere farge ettersom de blir eldre?). Jeg synes våre er like, og litt ulike. Dine skal i teorien få sterkere farge med alderen. Det virker som det er motsatt med mine; sterk farge(hvertfall på klørne) i ung alder for så å viskes(gulne) litt ut som voksen. Men her må det bare følges med hele tiden. Hannen min som døde hadde kølsvarte klør en periode, så det virker som det både er individuelle forskjeller og at det forandrer seg etter forhold og/eller alder.

Det er vel også sånn at mange av disse artene kan være veldig like.

Spent på om dine formerer seg snart, og hvordan disse blir seende ut!
Og vil bare presisere at det er i den forbindelse du må begynne å følge med fiskene dine. Har sittet å lest gjennom tråden min nå og ser at det kanskje kan misoppfattes hva jeg er veldig obs på etter mine erfaringer. Jeg ville ikke vært bekymra å ha voksne reker sammen med fisk.

Det er kanskje bare kampfisken som er en trussel for rekeyngel i karet ditt? I såfall blir det yngel som vokser opp og det er disse som kan bli en trussel for fiskene. Og når den tid kommer sitter jeg spent å følger med på utviklinga hos deg

Er også veldig interessert i hvordan det f.eks går med bunnfisk og rekeyngel kontra fisk i midtsjikt og toppsjikt sammen med rekeyngel og det er noe jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal prøve meg litt frem på med mine. Men ikke funnet ut noe enda.
Ja det er hunnen som sitter i åpninga på det forkullede bambusrøret.
Er nok bare kampfisken som er noen trussel for eventuelle rekebarn, men tror ikke han klarer å svømme fort nok til å ta en kjapp liten reke. Han har så langt slør.

Menne, nå vet ikke jeg om jeg ikke finner alle eller teller feil, men det ser ut som det har minket i bestanden på miniatyrrasborene... Kan det ha vært en reke på ferde

Mine har jo blitt mørkere så ser godt for meg at de blir sterkere i fargen etterhvert som de blir eldre.
Det viste seg etterhvert at de nye sjokoladene virker som buffer for resten av gjengen. Har de siste tre kveldene sittet i soffan og sett bort på karet og det er liv der Til og med de hysterisk sky C. arcuatus er mere framme
De 3 sære sjokkisene er også mere med i gjengen, ikke veldig aktive rundt om kring, men det kommer seg nok.

Veldig hyggelig å se sjokoladene svømme sakte rundt i karet, ja det er rett og slett en veldig god harmoni der nå. Hehe, det er nesten bittelitt synd for jeg hadde jo tenkt å kjøpe inn noen små boraras som buffer hvis de fortsatte å gjemme seg.

Nå må jeg heller se det litt an, tenke meg litt om. Ville jo i utgangspunktet ha et reint sjokkokar, og jeg tror de har det meget fint der nå som eneste fisk i de åpne vanmassene. Er jo ellers bare maller.

En meget positiv erfaring så langt, jeg er kjempefornøyd
Så bra!
Jeg tror ikke de små borarasene vil plage de akkurat Har ikke erfaring med de selv da, så kanskje noen kan si det mer sikkert? Blir jo litt mer liv da av annen type fisk som tar veldig liten plass
[QUOTE=MarenB]Så bra!
Jeg tror ikke de små borarasene vil plage de akkurat

Nei jeg tror heller ikke en stim med boraras vil forstyrre dem akkurat Men siden jeg har renska ut en masse fisk for å ha det nesten som et reint artskar er det litt dumt å fylle på med andre fisk. Nå som alle fiskene er framme ser faktisk karet ganske folksomt ut. Jeg klarer jo ikke se på overfylte kar

Men har veldig lyst på noen små boraras, så jeg får tenke litt :P
I går stakk jeg innom Dyrego Oslo city for å kjøpe fiskemat. Kom selvfølgelig ikke hjem med bare fiskemat, men også noen bittesmå reker! Neocaridina sp. kasat river. Dette er en ny reke, en viltfanga reke fra kasatelva i Thailand. Jeg syns det var kjempekult å få tak i en dvergreke som ikke er besudlet av mennesker, en ekte reke! De ligner på kirsebærreke, rødaktig bunnfarge med sorte sjateringer og gulaktige øyne. Jim mente det kun var meg og Humunuku som hadde disse rekene

Jeg tok de de hadde i butikken, 8-9 stk. Jeg putta dem i 60 litern som står ledig og der forsvant de en etter en. I dag ser jeg ingen... Men sånn var det når jeg satte ut 10 sakurareker i paludariumet også. Så dem ikke på flere dager, trodde de var spist. Men de dukket jo opp alle sammen etterhvert
Jeg får bare gi disse kasat river rekene litt tid, de dukker vel opp når de blir flere også.

Jeg ser derimot mange andre dyr i 60 litern, tanglopper! Etter at sjokoladene ble flyttet over i 450 litern har tangloppene bare myldret fram. Helt utrolig hvor mange som har overlevd -og forøket seg sammen med sjokkisene. Her går de heller ikke i filteret siden det er hjemmelaga hjørnefiltermatte. Veldig morsomt syns jeg, å ha en koloni med tanglopper der.

Og jeg fikk meg en overraskelse i går når jeg skulle sjekke de 5 små tangloppekulturene jeg har i tillegg. Jeg hadde egentlig små og store dafnier i disse, men de døde ut etter at jeg i sommer ga f i å mate dem med gjær. Jeg så at dafniene hadde dødd ut i sommer men så også at det måtte ha fulgt med noen tanglopper for de svømte happy rundt. Okay tenkte jeg, da kan de fortsette å være tangloppekulturer også la jeg ned 19 litern med tanglopper.

Men altså i går når jeg lyste inn med lommelykt så jeg at det var en gjeng med små dafnier i en beholder og store feite dafnier i en annen beholder! DET skjønner jeg ingen ting av, de har ikke blitt matet siden i tidlig sommer! Kulturene står i dagslys så de må ha overlevd på alger, svevealger eller noe. Tøft at de har overlevd, de er jo litt sårbare liksom. Så påan igjen med gjær.
Så morsomt med en ny type reker

Håper du får fine bilder når de viser seg igjen...
Kult at vi er minst to som digger viltfangede reker med lokasjon. Fremfor linjeavlede hobbystammer.
Jeg trodde det var disse du hadde kjøpt forrige gang du fikk nye reker, men forstår nå at det den gang ikke var samme som jeg da nettopp hadde kjøpt.

Disse (de du kjøpte nå) stod oppført som Caridina sp. Blue tail 'Kasat river', men i og med at de har reprodusert her hos meg kan det ikke være Caridina, men må være en Neocaridina art.
På våren i fjor kjøpte jeg reker hos jom som stod oppført som Neocaridina sp. Kasat river, men de ligner ikke på disse nye. De nye hatr gule øyne og blir mye mørkere når de farger ut enn det de jeg kjøpte tidligere som Neocaridina sp. 'Kasat river' som ikke har gule øyne og blir ganske røde, men hadde et blåskjær når jeg viste de til Micha ifbm. foredraget hjan hold i OAK.

Når det gjelder dafnier kan eggene bli liggende en stund før de klekker igjen. Så det behøver ikke bety at man har mistet stammen selv om det ikke er tegn til liv, men at det bare er å vente litt før de dukker opp igjen. Ref. [url=http://dafnier.dk/dafnier.htm#Formering%20og%20livscyklus.]dafnier.dk[/url].
Humunuku
Kult at vi er minst to som digger viltfangede reker med lokasjon. Fremfor linjeavlede hobbystammer. Jeg trodde det var disse du hadde kjøpt forrige gang du fikk nye reker, men forstår nå at det den gang ikke var samme som jeg da nettopp hadde kjøpt.

Og nå skjønner jeg at du så feil på den videoen jeg viste fram. Jeg så 3 av rekene i går, og da var de meget bleke, nesten som amanorekene
I butikken var de som jeg beskrev over og med mye sort. Det er nok både pga forskjellig vann og at mine ikke har kommet seg helt til rette ennå. Men jeg lurer også på om de kanskje får kamuflasjefarge? I butikken stod de fleste oppover det sorte filterrøret, og der var rekene veldig sorte. Sikkert ikke, men hadde vært litt kult hvis de kamuflerte seg etter hvordan innredning var

Humunuku
Når det gjelder dafnier kan eggene bli liggende en stund før de klekker igjen. Så det behøver ikke bety at man har mistet stammen selv om det ikke er tegn til liv, men at det bare er å vente litt før de dukker opp igjen. Ref. [url=http://dafnier.dk/dafnier.htm#Formering%20og%20livscyklus.]dafnier.dk[/url].

ja der sier du noe. Men jeg syns fortsatt det er litt rart at de store dafniene hadde klart å bli så store. Har jo ikke fått noe mat. Men de må ha overlevd på alger
Jeg lurer litt på en ting... Spiser coryene dafnia?
MarenB
Jeg lurer litt på en ting... Spiser coryene dafnia?

Ja de gjør det hvis dafniene synker til bunns. Dafniene hopper mye rundt overalt så ikke veldig lett å få tak i for dem, men jeg ser de tar noen
Grattis med ny rekeart! Spennende!
Tok et skippertak i går på alle kar, rent og pent nå. Jeg har helt glemt å sjekke ph i 450 litern jevnlig som jeg hadde planlagt. Siden jeg la oppi den nye store rota sank jo ph ned til 5, var litt redd den skulle synke enda mere. Men den ligger fortsatt på 5. Det passer egentlig helt utmerket til sjokkisene og jeg har jo slitt med å holde ph stabilt lav. Jeg har masse røtter rundt i karene, men alle er gamle. Så jeg tror jeg skal ut på tokt og finne noen ferske røtter og legge i de andre karene som bør senke ph. I alle fall paludariumet med lakrisene, der ligger den stort sett på 7. Pussig å ikke klare å senke ph i et så lite kar, men men..

Sjokoladene er så søte når jeg holder på i karet. De nye er så nyskjerrige! De driver nesten oppi hånda mi når jeg fjerner flyteplantene det har blitt for mange av, og følger nøye med på slangen når jeg tapper vann. Også er det visst morro med strøm av nytt vann jeg heller oppi, og når jeg er ferdig å helle er det rett oppi suppeskåla for å sjekke den ut (bruker suppeskål til å helle vannet i så ikke bunnlaget virvles opp) Dette er fisk med stor sjarm
Sjekk den frekke hannreka som stakk av med malletabletten som jeg ga til kuhliiene i kveld :P
Og når jeg så på videosnutten etterpå så jeg jo at det var en hunn i bakgrunnen som også gjorde et aldri så lite stunt. Stilig!

<embed src="http://www.youtube.com/v/fmaObwDhFqM?hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="344"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap