Marens labyrintfiskverden m.m. (side 21)

Ole Olsen
Har lest mye av det du har skrevet, du er dyktig og har en god,interresant tråd. Må tilføye at jeg noen ganger tenker om "slike som deg" at dere må bli lei lei eller utbrent ;-) Du gjør alt 100% og ingenting halveis? Du har sikkert ligget søvnløs pga hobbyen mangen netter? Dette er ikke ment som kritikk, det er bare en tanke jeg har gjort meg. Det finnes mye annet enn akvarier. Uansett, lykke til med neste prosjekt! ;-) Jeg er ganske sikker på at du blir hektet på noe nytt.

Når det gjelder akvariehobbyen blir det nok endten 99% eller ingenting, ikke noe halveis. Det har nok noe med hva det er ved hobbyen som for meg gjør den så interesant og spennende. Jeg liker å studere adferd, prøve å tilrettelegge best mulig for fiskene og kanskje klare å drette de. Altså å lære og kjenne fiskene, dems verdener og ta utfordringer!
Jeg er nok ikke den som har et akvarium kun for å pynte opp i stua.
Jeg vil ikke si jeg er "en av dem" som blir lei eller utbrendt og ligger søvnløs pga hobbyen Det er heller at jeg føler jeg ikke følger opp fiskene godt nok pga for lite tid, økonomien må være det som ev gjør at jeg ikke sovner med en gang jeg legger hodet på puta. Jeg har ikke veldig mye penger å rutte med og denne hobbyen har til tider kostet meg mer enn jeg har hatt penger til.

Saken er at jeg har et prosjekt jeg har drevet med hele tiden samtidig som jeg har drevet med akvarium og det handler om hund. Hun betyr veldig mye for meg og derfor driver jeg aktivt med hund og hundesport, ja nesten på fulltid. Til våren kommer det en hund til også, så døgnet har ikke nok timer til at jeg skal rekke alt jeg planlegger. Det er nok grunnen til at jeg legger opp akvariehobbyen, slik at jeg kan konsentrere meg kun om det jeg elsker over alt; hund!
Jeg har jo to ledige kar for øyeblikket, så det passer jo utrolig bra i grunn. Flytter jo straks til tr.heim også. Vil jo gjerne ha dem selvsagt, hvor lenge kan du ha dem før vi må hente da?
Jeg kan sikkert ha dem til dere kommer flyttende No problemas.
Åååh. Så supert!
Høres flott ut at du vil satse på hund da! Den du har nå er jo en skjønn liten sak, blir nok morro med en til.
Jeg skal nok ha hund selv med tider og stunder. Men akkurat nå er det nok med en bortskjemt pusekatt og masse fisker. ^^
Hei!

Hvordan går det med palangkarayaene? Artig at du også har fått denne arten, de er så nydelige=)

Fikk du satt i gang fluvalen forresten?
Oppdatering
Ja, Betta sp. Palangkaraya er en nyyydelig betta! Jeg synes det er litt morsomt at de er så små også og har disse utrolig pene , blå øynene, det var nok dette jeg falt forPlanen er å en eller annen gang få drettet disse.
Jeg holder på og forberedet et 54liters kar for disse i dette øyeblikk! Håper virkelig jeg klarer å holde disse fiskene uten at en av de faller fra.

Jeg fikk tilslutt i gang filteret igjen ja! Etter mye om og men så var det lufta i slangene som var i veien:p

Kan ta en liten oppdatering siden sist, en stund siden jeg har skrevet nå.
Jeg er i gang med å legge ned akvariehobbyen og har solgt 4 karr om man teller med "home made" reolen.
Jeg har fått vasket det utvendige filteret (fluval 205) som jeg har til 62litern og legger den sikkert ut for salg om noen dager.

240litern tenkte jeg å vente med til alle fiskene har blitt hentet, men nå begyner jeg å tenke på å prøve å få tatt ut fiskene for å kunne selge det snart. Det her helt snålt, men jeg gleder meg faktisk til å få stua tom for karr nå og har så smått begynt å tenke på hva jeg skal ha der de nå står. Tror det kan bli ltt slik når man endelig har bestemt seg for noe, som hos meg er å selge de. I tillegg så er jeg så utrolig blakk og vil komme til å være det en stund fremover og da kommer de pengene godt med!

Sjokoladene har dratt sammen med noen lakrisyngel og noen Betta Channoides er også solgt. Lakrisene og P. Day er jo lagt av, resten har jeg ikke
noen hjem til enda, men de er ikke vanskelig å få solgt. Har jo også en del reker av div slag som jeg vil selge

Jeg var på ferie på østlandet forrige uke og kom selvfølgelig hjem med et nytt mini-kar og disse betta sp. palangkaraya, så jeg klarer tydeligvis ikke helt å slutte:p

Reolen med 3x54litere har jeg ikke bestemt meg for hva jeg vil gjøre med enda. Det haster jo ikke, så jeg får ta det litt som det kommer

Jaja. Det var en liten oppdatering

Et bitte lite kar klarte du ikke komme unna nei
Men det er jo uansett bedre en ingen kar

Betta sp. Palangkaraya er en nyyydelig betta! Jeg synes det er litt morsomt at de er så små også og har disse utrolig pene , blå øynene, det var nok dette jeg falt for

Kjenner meg igjen i den ja, er det jeg elsker med coccinaene mine
Så morsomt da, Maren! Det er nok vanskelig å gi helt slipp... Jeg synes små kar er gøy og tror det kan være bedre for enkelte fisk. Har nettopp satt opp en 17-liter med god sirkulasjon til mine to resterende Hara Jerdoni og kirsebærreker. Det ser ut til at de stortrives der!

Koselig at P. Day venter på meg - jeg gleder meg til å hente dem!

Hvilke reker er det du skal selge?
I går flyttet jeg faktisk de nye fiskene over i reolen, så de går i en halvfull 54liter Det ble alt for lite planter til dem når bunnflata ble så stor, så jeg må nok samle opp litt etter hvert siden jeg ikke har penger til å kjøpe noe nytt. Disse fiskene elsker små røtter som har masse små hull etter innsekter og borrer seg gjerne igjennom disse! Siden jeg ikke har mye planter, så supplerer jeg i stede med flere av denne type røtter.
Det negative med at de har et så stort område å boltre seg på er at det er vanskelig å få øye på de. De er ikke skye, bare veldig små (4cm)!

Helinor
Så morsomt da, Maren! Det er nok vanskelig å gi helt slipp... Jeg synes små kar er gøy og tror det kan være bedre for enkelte fisk. Har nettopp satt opp en 17-liter med god sirkulasjon til mine to resterende Hara Jerdoni og kirsebærreker. Det ser ut til at de stortrives der! Koselig at P. Day venter på meg - jeg gleder meg til å hente dem! Hvilke reker er det du skal selge?

Jeg har faktisk 1-2 Hara Jerdoni (gamle navnet på de) som er i 240litern og som jeg tenkte å gi deg om jeg klarer å finne de når du kommer. Av reker så er det amanoreker og viftereker. Kirebærene tor jeg at jeg beholder
Lykke til med å finne dem - jeg tar dem gjerne med til Bodø. De er jo lette å fange, men det å finne dem er ikke så lett!

De skal jo helst være flere, men jeg har hatt stort frafall av dem og det tok meg lang tid å finne ut hva årsaken kunne være. Kjøpte fem (mulig det var seks), men har bare to igjen.
Hei Kira!
Nei, den tror jeg ikke jeg har vært borti. Litt vanskelig å se da bildet var litt lite. Hva heter den, har du den ev selv?
Hei
betta macrostoma heter den.veldig sjelden og vansklig å få tak i.ja har ett par
Hei
søk på navnet på you tub så ser du filmer av fisken
Utrolig pen betta og ganske bra størrelse også! Den blir nok for stor for meg (og dyr...), men om du tenker på å selge, så kan du gå på labyrintfisk.no og annonsere der. Der er det mange utrolig dyktige akvarister med stor lidenskap for labyrinter! Kanskje er du medlem fra før også?
Har du noen bilder selv?? Hadde vært artig å sett!

EDIT:
Ser du har fisken i avataren din, så jeg regner med du holder den selv Håper som sagt på bilder, veldig interesant fisk dette!
Maren B
Betta sp. Palangkaraya er en nyyydelig betta!:D Jeg synes det er litt morsomt at de er så små også og har disse utrolig pene , blå øynene, det var nok dette jeg falt for;)

Mvjnz
Kjenner meg igjen i den ja, er det jeg elsker med coccinaene mine:)

Samme her - bare at jeg har Betta brownorum. De har også lysende blå øyne, som skinner som edelstener Utrolig flotte og det var nok de øynene som gjorde at jeg virkelig falt for dem (pluss den dyprøde fargen). Så fine fisker - da er det bare så synd man ser dem kun en gang i halvåret eller noe sånn :p (mye innredning og stort akvarium)
Ja, skjønner at du ikke ser de ofte, Mona!

Jeg er litt bekymret her. Har sett MYE i karet til disse bettaene i dag, men ser bare hannen. Som sagt så har jeg ikke mye planter, mest røtter, så jeg mener jeg burde ha sett henne.... Håper virkelig de er der begge 2!!

Jeg oppdaget at jeg hadde det laveste nivået på JBL`s nitritt-test i Betta sp. Palangkaraya-karet. Skal ta vannbytte i morgen.
Jeg har et elite-svampfilter i det karet, samme modellen som jeg har i de 2 andre karrene over i den reolen. De 2 andre fungerer supert, men jeg har tydeligvis ikke fått kickstartet det siste godt nok. Jeg har derfor drevet og kjørt inn fluval 1+ i kveld, men jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne bruke det i karet da det ikke har noen justeringer for utblåset...:S
Hei
har noen bilder men finner ikke kablen til tlf men skal få kjøpt meg ny så fort som mulig.bilde er av hannen min
I dag har jeg heldigvis sett begge fiskene Det virker som at karet nesten er litt for stort for dem og de holder seg stort sett i hver sin ende av det.
Jeg skulle ønske jeg hadde flere eksemplarer!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap