Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 211)

Nå er de skjønne grønne på plass i det nye karet. Og på typisk Corydoras-vis er det nå seriøs vrimling opp og ned, frem og tilbake, langs frontglasset

Ovenfra, i akklimatiserings-plastkaret
[External Image]

I akklimateriseringstanken - bokstavelig talt gule av skrekk
[External Image]

På plass i 168 literen
[External Image]
For et herlig syn, Mona! De kommer til å leve herrens glade dager i det nye karet
ååååååå så vakre de er, må bare si det at coryer får du til.
En liten avsporing..
Hei mona!
Coryene er utrolig vakre,- til og med når de er til akklimatisering! Sunn og frisk ser de også ut til å være, så dette kan du!
Tipper det er mange som sitter og håper på å få kjøpe noen etter hvert

Jeg må likevel ta en liten avsporing her..
Husker du du fortalte hvordan man laget infusoria av bananskall? Du sa man skulle steke skallet, men jeg lurer på hvilken tempratur og hvor lenge?
Avrunder kvelden med noen bilder til av den flotte gjengen
De fikk en porsjon med røde myggis før lysene ble slukket, og da tok de seg en pause i vrimlingen sin og hogde innpå.

Alt vel, med andre ord

Disse grønne... de har fremdeles evnen til å ta pusten fra meg, 1½ år etter at jeg fikk dem i hus for første gang
Det er litt av et syn når denne gjengen på 66 tar "bølgen" tvers over karet, fra den ene enden til den andre. Herlighet!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
kan nesten se for meg det synet.. det må være helt fantastisk!! de er jo bare så skjønne
Plussmedlem
mona o
Det er litt av et syn når denne gjengen på 66 tar "bølgen" tvers over karet, fra den ene enden til den andre.

Det kan jeg tenke meg at det er, ja.
Tallet 66 er et såkalt semiperfekt nummer i matematikken. Men det virker som om de er bedre enn "semi". Jeg synes de ser ganske perfekte ut
Ahh, akkurat det jeg drømmer om. Å ha en stim med coryer i et laaangt kar. Få se dem lange ut og ha mulighet til å svømme et stykke. Ser for meg at det også gjør at de stimer mer, når karet er langt
Tørrfisk
Husker du du fortalte hvordan man laget infusoria av bananskall? Du sa man skulle steke skallet, men jeg lurer på hvilken tempratur og hvor lenge?


Ikke steke det akkurat, men bare tørke det Hvis man ikke har tid til å la det lufttørke i ukesvis, så har jeg lest at man kan tørke det på den måten i ovn. Men noen oppskrift har jeg dessverre ikke sett, mht grader og hvor lenge.
Så, jeg kjenner ikke "oppskriften", men det er vel egentlig bare å ta det på "gefühlen" og sjekke skallet i blant. Det skal være helt tørt og "sprøtt".
75-100°C i ovnen kanskje, og så sjekker du i blant og ser når det er tørt?

Lisbeth
Ahh, akkurat det jeg drømmer om. Å ha en stim med coryer i et laaangt kar. Få se dem lange ut og ha mulighet til å svømme et stykke. Ser for meg at det også gjør at de stimer mer, når karet er langt


Jeg kommer akkurat derfra nå, etter å ha stått og sett på dem Det stemmer, de stimer mer nå ser det ut til. La merke til det i går også.
Hvis èn gruppe oppdager en annen gruppe et stykke unna, så plutselig virker det som de tenker "oops, vi er alene her borte, best å skynde seg over til de andre", og så bølger de avgårde

Noe av denne veldige stime-atferden nå skyldes nok at de er i nytt miljø og ikke føler seg helt trygge enda.
Nr.67
Nummer 67 har dukket opp :p

Da jeg rensket 98 literen med det eldste Green Laser kullet i går, dro jeg av en diger bunt med javamose fra redmoor-rota i det karet. Den tok vel halve karet der etterhvert. Jeg ristet og ristet før jeg løftet den ut, for å skremme ut eventuelle reker (mye CRS reker i det karet). Så skviste jeg den litt for å klemme ut vann før jeg slapp den nedi en 30 liters tønne på gulvet. Uten vann.
Men etter litt så tenkte jeg; "Nei, stakkars reker, det er sikkert mange av dem i mosen, så jeg får fylle vann på så lenge, og så ta meg av rekefangsten senere".
Jeg så gjorde, og gikk deretter tilbake til Green Laser innfanging.

Den mosen jeg tok ut, har hatt litt alger i seg på toppen, men det ser ut til å være over det verste. Den så i grunnen bra ut nå, men jeg var litt usikker på hva jeg skal gjøre med den pga algene. Så derfor hev jeg den i tønna.

Nå i kveld, et døgn senere, kom jeg til å tenke på mosen, og lurte litt på hva jeg skulle gjøre med den egentlig. Jeg bøyde meg frem og kikket nedi tønna mens jeg tenkte, og dæger'n... der lå nr 67 på toppen av mosen Stakkars... så kaldt vann! Tønna står jo på gulvet, så det holder bare 19-20°C. Uten å tenke meg om, grep jeg nærmeste håv før noen av oss fikk summet oss, og fikk fatt i den på første forsøk og kastet den så rett oppi 168 litern med de andre.
Noen akklimatisering glemte jeg jo helt å tenke på, men den så blek, men fattet ut, så det får gå som det går.

Jeg vet at jeg iallefall skal finkjemme den mosen før jeg gjør noe med den

Gjorde noe lignende selv i Februar. Luket ut en del mose og planteri et kar med et lekspar med L144. Kastet alt i en bøtte. Når jeg var ferdig kastet jeg innholdet fra bøtta i søpla ute. Gikk senere på dagen og tittet i karet. Fant ikke igjen hua, tenkte den sikkert hadde gjemt seg. Når jeg la meg på kvelden fikk jeg liksom ikke ro i kroppen siden jeg fortsatt ikke hadde sett hua. Så jeg sto opp og gikk ned i søplakassa med lommelykt. Begynte og rote i søpla og der fant jeg henne, så vidt i live. Var jo ca 5 minusgrader ute. Løp inn og kastet henne tilbake i karet. Hun lever nå i beste velgående og lagt et par kull etterpå. Helt utrolig egentlig når man tenker på hvor mange timer hun lå i søpla i minusgrader og bare med litt fuktighet fra plantene. tilbake til tråden din. Selv om jeg ikke har skrevet her så mye så leser jeg her ofte i håp om å lære noe når det gjelder Corydoras. Har selv en leksgruppe med C003 som jeg fortsatt ikke har klart og få til. De leker, men resten av gruppen snapper i seg eggene med en gang. Har prøvd å skille dem, men uten hell. Virker som de ikke vil leke his resten av gjengen ikke er der.
Syns kansje du har en av de mest interesante Personlige trådene og det til tross for at jeg egentlig ikke er noen stor Corydoras fan. Hadde nok aldri prøvd meg på oppdrett hadde jeg ikke lest tråden din. Ser nå i ettertid at jeg burde prøvd meg på noe lettere som for eksempel Aenus, men kjøpt er kjøpt og dessuten syns jeg disse C003 er veldig fine og føler nesten jeg har fått et personlig forhold til dem.

DIGGER tråden din.
Mvh Stig

Skywalker
Syns kansje du har en av de mest interesante Personlige trådene og det til tross for at jeg egentlig ikke er noen stor Corydoras fan. Hadde nok aldri prøvd meg på oppdrett hadde jeg ikke lest tråden din. Ser nå i ettertid at jeg burde prøvd meg på noe lettere som for eksempel Aenus, men kjøpt er kjøpt og dessuten syns jeg disse C003 er veldig fine og føler nesten jeg har fått et personlig forhold til dem. DIGGER tråden din.


Dette var utrolig hyggelig sagt Tusen takk

I går kunne jeg se 4 yngel samtidig i 85 literen med Corydoras reynoldsi!
3 av dem var fra forrige egglegging, og den fjerde lille tassen var åpenbart fra siste: helt nyklekt. Stor plommesekk og hale, men bånn gass bortover bunnen da jeg forstyrret den under algepestkontrollen min.

Har fått trådalger i det karet *stønn*. Jeg var så dum at jeg hentet planter til det fra et annet kar der jeg egentlig visste at det fantes trådalger... :p Men jeg kunne ikke se noen trådalger på akkurat den planta jeg hentet, så... men det blusset jo fort opp i nye og næringsrike omgivelser :-/

Jeg bestemte meg for å fjerne noe av det med håndkraft i går, og stod der på toppen av gardintrappa og nøstet opp trådalger og smilte for meg selv da jeg så disse små ynglene. Ser ikke ut til at de voksne bryr seg mye om hverken egg eller yngel, de lar det være kan det virke som. Veldig fint for meg! Jeg har ikke sett noen som kan være C. reynoldsi yngel i 19 literen, men det forundrer meg ikke, pga all javamosen. Ang. den 19 literen så har jeg en liten hodepine der... det begynner snart å bli på tide å flytte C. Black ynglene til større akvarium siden de er så mange. Størrelsesmessig kunne de blitt der lenge enda om de bare var noen få, eller et lite kull. Det er forresten ikke bare et par C. metae yngel der... :p Jeg har telt 7 stk!

Men det klekket jo overraskende mange av C. black eggene, og de har greid seg forbløffende bra. Så det er et stort kull.
Problemet er at jeg har jo sluppet egg fra både C. sterbai (9 egg) og C. reynoldsi (10 egg) oppi der i etterkant, yngel som er veldig mye yngre enn C. Black. De vil ikke tåle flytting, det er jeg overbevist om. De tåler lite i den alderen. Så hva gjør jeg? Venter til alle er store og sterke nok til å tåle flytting? Nei, det går ikke, C. black yngelen ville måtte ligge lagvis i høyden om jeg skulle vente så lenge. Og jeg kan ikke fange inn de svarte ynglene, det er umulig, jeg må rett og slett bare tømme hele 19 literen over i det nye karet. Først tenkte jeg å tappe ut ²/³ av vannet fra 19 literen, og så akklimatisere dem ved å gradvis fylle på med en kopp vann fra akvariet de skal over i, inntil 19 literen er full igjen. Så er det bare å tippe 19 literen over i det større karet.

Så, det blir altså alle - eller ingen. På en gang.

Jeg vet heller ikke hvor jeg skal putte dem. Ikke enda. Må legge noen kabaler først og se hvem som kan flyttes på og lignende. Kanskje jeg kan flytte de yngste C. Green Laser kullet tidligere enn først tenkt, og så kan C. Black yngelen overta den 98 literen. De yngste Green Laserne hadde jeg først tenkt å putte oppi sammen med de eldste, men nå vet jeg sannelig ikke... Det er litt deilig å se hvor god plass de eldste har nå. Det vil fort bli litt fullt med enda et kull, kanskje...?

Lurer på om C. black og de øvrige ynglene i det karet der kanskje kunne bo sammen med de yngste C. Green Laser i den nederste 168 literen? God plass for det er stort bunnareal. Akkurat nå ligger det en meter med javamose der :p Ja, faktisk, en hel meter. Det er mosen som var i 180 literen da den ble solgt, og som jeg lenge trøkket sammen i plastkar. Men de måtte ha lys etterhvert, så da brettet jeg ut lagene med mose og danderte det utover bunnen i den nederste av de 120 cm lange karene, slik at den får godt med lys over det hele. Egentlig kunne det bare være sånn og så putte yngel rett inn her, de koser seg nok storlig med massevis av mose. Men det var meg da... jeg har jo lyst å innrede dette karet snart, så har jeg egentlig tålmodighet til å "låne det bort" til yngelkar i mange måneder og måtte vente med "den seriøse aqua scapingen" til de flytter ut? (hehe)
Jeg har et innkjørt Eheim Pro 2224 tønnefilter som kan flyttes til den nederste 168 literen (og brukes til å drifte HMF matten til den er innkjørt), så i grunnen kunne alle flyttet inn i dag om jeg har lyst og gidder.

Se der, ja! Jeg hadde ingen plan da jeg startet å skrive dette innlegget. Jeg bare satt her og bablet, og så kom løsningen rekende på en fjøl av seg selv mens jeg satt og skrev !

Det ble et ganske dårlig bilde, fikk blitzrefleks i glasset som jeg klønete forsøkte å fjerne i Photoshop. Men det er altså sånn akvariet ser ut med all mosen i.

[External Image]
Inaktiv bruker
frosken
Hei Skal sette inn filtermatte som holdes fast av glasslister. Lurer på hvordan de holdes fast når silikonen tørker?


mona o
Jeg er litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt? [I]Hvordan [/I]de holdes fast...? Det er jo det glasslistene er til. De holder svampmatten på plass, de er ikke til pynt, hehe :) Svampmatten står i en bue og dermed er matten i spenn, og den klemmer seg selv fast [I]mot[/I] glasslistene. Jeg har ventet et døgn på at silikonfugene skal herde og tørke, og så har jeg klemt svampmatten på plass. Her ser du et bilde ovenfra. Ikke bry deg om pila med cm-målet, jeg bare tok et bilde jeg har postet tidligere i tråden :-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090211211254_1.jpg[/IMG]


Hei Mona, regner med du har kjøpt 50x50x10 filtermatter. Hvis du deler de i to og får lengen på filteret til 25, så bør det være 12,5 fra hjørnet til der filteret starter for å få en mest mulig naturlig bue på filtermatten. Bare et lite matte tips

Må si jeg liker innredningene i karene dine
Nei, jeg kjøpte 40 x 40 cm (10 cm tykke) og delte dem i to 5 cm tykke. Deretter ble de skjært til i høyde og bredde også.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "best mulig bue", men jeg bryr meg ikke så mye om "hvor bra" buen er, hehe Jeg tar sånt på øyemål, ikke etter matematiske utregninger og sånn Og det duger mer enn bra nok.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mente med at buen ville vært bedre om det var 12,5 cm. Hvorfor skulle det være bedre? Det vil jo gi mindre matte, og derved også mindre biologisk filtrering.
Inaktiv bruker
mona o
Nei, jeg kjøpte 40 x 40 cm (10 cm tykke) og delte dem i to 5 cm tykke. Deretter ble de skjært til i høyde og bredde også. Jeg vet ikke helt hva du mener med "best mulig bue", men jeg bryr meg ikke så mye om "hvor bra" buen er, hehe :) Jeg tar sånt på øyemål, ikke etter matematiske utregninger og sånn :) Og det duger mer enn bra nok. Jeg skjønner egentlig ikke hva du mente med at buen ville vært bedre om det var 12,5 cm. Hvorfor skulle det være bedre? Det vil jo gi mindre matte, og derved også mindre biologisk filtrering.


Hvis du tar en CD plate og deler den i fire deler, så får du en fin bue på hver del som du kan plassere mot et hjørne. Jeg har den 12,5cm fra hjørne til der matten starter, du har 15cm fra hjørnet til det matten slutter Blir så og si nesten samme mål. Det var bare et tips, for å få det til å se ut som 1/4 av en sirkel. Var ikke ment som noen kritikk eller noe slikt.
Corydoras
hvordan ser du kjønsforskjell på c.melanotaenia..fikk en liten gruppe på 9stk men eg sliter med å se kjønnsforskjell på dem .,har du et godt tips
malla100
hvordan ser du kjønsforskjell på c.melanotaenia..fikk en liten gruppe på 9stk men eg sliter med å se kjønnsforskjell på dem .,har du et godt tips


Det kan man stort sett bare se når de er kjønnsmodne. Siden du ikke skriver noe om alder og størrelse på dine, så er det jo usikkert om det er mulig å se forskjell riktig enda dersom de er unge.

Det er som oftest ganske lett å se på kjønnsmodne Corydoras, eller som er minst trekvart år gamle, for hunnene er generelt noe rundere om buken og er også en halv cm større enn hannene.
Når det gjelder akkurat C. melanotaenia, så har jeg hatt den arten selv, og de er utrolig aktive og "hyper", alltid i bevegelse og full rulle døgnet rundt. Det var egentlig ganske vrient å se forskjell på akkurat den arten, for jeg synes de sjelden lå i ro lenge nok, side om side, slik at jeg rakk å sammenligne og bestemme kjønnsfordelingen, hehe

Men uansett, siden du har 9 stk så er det overveiende sannsynlig at du har begge kjønn tilstede i gruppen.
skyter inn her jeg om jeg får lov jeg har c. melanotaenia, og den er ikke aktiv og hyper hele tiden. mine er faktisk de skyeste av mine 4 grupper! men når de er i bevegelse, DA er det fart da :p bare så synd jeg aldri ser dem utenom foringstid.
jeg har en gruppe på 5, og huene er MYE større enn hannene. som unge er det nok ikke lett å se forskjell, men med alderen er det ikke tvil. huene er store runde beist mens hannene er små og slanke
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap