Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 218)

Dette bildet skal jeg hente frem hver gang jeg er PADDEsur!

Møtte denne karen ute på terrassen i natt. Nyttig skapning, de spiser bl.a. snegler, som gjør en del skade ved å spise planteblader.


[External Image]
Nå har jeg fått meg nye vanntønner for mellomlagring av vann!
Har brukt 30 liters tønner til nå, og har hatt 5 - 6 stk stående utover gulvet på akvarierommet. Disse måtte fylles og tømmes tre ganger for å skifte vann på alle akvariene. Jeg bruker ca 500 - 550 liter vann hver uke på det.

De to nye tønnene rommer hele 100 liter hver! Jeg våget ikke kjøpe mer enn to, jeg må se hvor stor plass de tar først i bruk.
Jeg kjøpte dem av et firma som holder til i Rygge, Østfold (rett ved Moss). De heter Nordicpack, og de selger til privatpersoner også. Jeg sendte en email og bestilte de to tønnene, de foretrekker at man gjør det slik at de er hentet frem og står klare når man kommer. Kun kontant betaling, ikke kort eller faktura, så man må ha med eksakt beløp i cash. Jeg betalte 664,- kr for disse totalt. Til sammenligning så kostet 30 liters tønnene 100 kr pr stk, så du kan si det blir omtrent det samme pr 100 liter vannbeholder


Her står en 100 liters tønne ved siden av en vanlig 10 liters bøtte


[External Image]
Glemte å takke for hjelpen.
Er mye mindre traffikk til overflaten i dag, men fortsatt en del turer opp. Får håpe det ordner seg med vannskifte og strålen mot overflaten. Fikk 20 reker i dag som foreløpig er i et bitte lite akvarium.

Tøff padde.
Akavari
har mine corydoras i 60 liters .og det blir dårligt med yngel på de .blir det litt lite med 60 liter når de skal drettes ,.ser dine akvari er større enn 60 liter og det ser ut som det yngler hele tiden i dine akvari.,
malla100
har mine corydoras i 60 liters .og det blir dårligt med yngel på de .blir det litt lite med 60 liter når de skal drettes ,.ser dine akvari er større enn 60 liter og det ser ut som det yngler hele tiden i dine akvari.,


Det kommer litt an på hvilken art Corydoras du har, og hvor gamle de er
De blir sent kjønnsmodne, ofte er de rundt året før de legger egg første gang.
Det er også en fordel at Corydorasene er alene i akvariet, uten andre fisk som forstyrrer. Har du dine i et arts-kar (altså kun Coryene), eller er det et selskapskar med andre fisk?

Fôringen har også litt å si. Det hjelper at man varierer en del, og bruker en del frossentfôr. Ikke bare avspiser dem med kjedelige tørre flak eller de samme tablettene dag ut og dag inn.
mona o
Dette bildet skal jeg hente frem hver gang jeg er PADDEsur! ;) Møtte denne karen ute på terrassen i natt. Nyttig skapning, de spiser bl.a. snegler, som gjør en del skade ved å spise planteblader.


De er skikkelig "styggpene" Regner med den fikk seg et smask, eller du har kanskje prinsen vel i hus allerede?
Liv H
De er skikkelig "styggpene" :-D Regner med den fikk seg et smask, eller du har kanskje prinsen vel i hus allerede? :-D


Prins? Jeg tror det skjedde en forbytting et sted. Jeg endte opp med en to-bent padde
Betta channoides
En sjelden anledning!

Jeg drev og romsterte nedi en pappkasse med akvarieutstyr jeg fikk i posten i dag, og trodde knapt mine egne øyne da blikket tilfeldigvis landet på denne fyren som sto og glodde i min retning fra den ene akvariereolen. Han "summet i luften" som en kolibri, urørlig på samme sted med blikket vendt mot meg. Jeg hadde ikke forventet at han skulle komme frem når jeg kom inn i rommet. Kan telle på en hånd de gangene jeg har sett snurten av ham siden jeg fikk dette paret.
Og jeg var enda sikrere på at han ville være søkk borte når jeg elget ut av rommet på tærne og spurtet ut i stua for å hente kameraet. Men han stod på samme stedet da jeg kom tilbake, så det hørtes bare en masse -klikk-klikk-klikk- fra kameraet, så håpet jeg bare at minst et bilde ville vise seg å være i fokus.

Han er utrolig vakker! Se på han! Dette er en betta verdt å ha og verdt sine kroner! Og enda har han potensiale til å bli enda finere når han tar på seg full "breeding dress".

Betta channoides, hann
[External Image]

Å se Channoideshannen er som et sjeldent godt måltid, fordi det ikke er noe som skjer hver dag.
OjOjOj! Det var flott Betta. Pluselig ble kampfisken min litt pjusk

Utrolig flott fisk som jeg håper du får masse yngel av.


-Tim
Jeg elsker channoideser
mona o
Han er utrolig vakker! :D Se på han! Dette er en betta verdt å ha og verdt sine kroner! Og enda har han potensiale til å bli [I]enda[/I] finere når han tar på seg full "breeding dress".


Helt nydelig Riktig stolt bestemor her nå Veldig glad de havna hos deg så vi kan få bilder som rettferdiggjør fiskene Blir nok ikke lenge før det blir småttiser på deg tenker jeg
mona o
[QUOTE=Liv H]De er skikkelig "styggpene" :-D Regner med den fikk seg et smask, eller du har kanskje prinsen vel i hus allerede? :-D


Prins? Jeg tror det skjedde en forbytting et sted. Jeg endte opp med en to-bent padde

Hehe det er nok dessverre den mest utbredte paddearten
Corydoras adolfoi yngel
Bilder av noen av mine Corydoras adolfoi yngel som vokser opp på egenhånd i 98 literen sammen med de voksne. Veldig lettvindt oppdrett, når det går på denne måten
Veldig interessant egentlig, å se hvordan de unge og små holder sammen i èn flokk, mens de voksne holder sammen i en annen flokk. De små holder til spesielt i venstre hjørne fremme i akvariet, og de voksne stikk motsatt; de holder til i bakre del, til høyre.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
For noen tøffe coryer.
Når de unge blir eldre, går de da over til den "voksne" flokken?
Det er absolutt en nydelig Corydoras, ja Om jeg ble tvunget og helt nødt til å velge meg kun èn Corydoras-art å eie... ja, da er det stor sannsynlighet for at jeg ville valgt C. adolfoi

Jeg tror det er litt tilfeldig at de unge har "rottet seg sammen" akkurat i det venstre hjørnet fremme i karet. Men jeg tipper de liker å henge rundt akkurat der, siden det er fôringshjørnet der all mat kommer dalende ned
De små er jo dessuten født i fangenskap og derfor ikke like sky som de voksne viltfangede. De voksne liker nok derfor å gjemme seg litt på dagtid. Noe som er en god vane om man lever i det fri og svever i livsfare ved å kunne bli spist av rovdyr hver dag

Ellers i akvariene mine hos andre Corydoras-arter henger de voksne og de små sammen i en stor "mølje".
Hvor "store" er de små nå ca? Det er skikkelig stilig med de store finnene;D
Åhh flott bilde av en lekker Channoides! Håper du sender bildet inn til basen.
MarenB
Hvor "store" er de små nå ca? Det er skikkelig stilig med de store finnene;D


Det er alle slags størrelser De er fra mange forskjellige egglegginger over tid, så det er ikke èn størrelse på alle sammen.
Jeg suuuuger når det kommer til å anslå øyemål og ca str på ting... :p
Ammonium
NOTE-TO-SELF:

"Ammonium is considered to be the first decomposition stage in the nitrogen cycle. It consists of proteins, which are converted by heterotrophic bacteria to ammonium. In addition, fish excrete a percentage of their bodily weight into the water every day in the form of ammonium. Ammonium is non-toxic, but, with increasing pH-levels, is converted to an ever-greater degree into toxic ammonia."
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap