- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Bildetråd - kampfisk (side 22)
Bildetråd - kampfisk (side 22)
Jeg må bare fortelle at jeg har nå oppdaget at Åshild har flere wigglers som ho ligger og passer på i motsatt enda av karet. Ho tar imot de når de faller ned og spytter de opp i overflata igjen. Så snill ho er . De er så flotte fisker for de er så mye mer med de enn en guppy f.eks. Når jørgen tar en inspeksjonsrunde da avleder ho han bort fra stedet ho har wigglerne sine. Dette blir tydeligvis mine og dine barn...he he. Får ikke tatt bildet av det for jeg kommer meg ikke bak skrivepulten kan man si...
Postet 16.03.12 kl 17:34
Postet 16.03.12 kl 23:51
Etter at jeg hadde kjøpt disse to CT kampfiskhuene mine i går, klarte jeg ikke å slutte å tenke på ennå ei flott hue jeg så i butikken. Å siden jeg aldrig før har funnet så flotte fargesterke huer, måtte jeg bare tilbake i dag. Jeg er hjemme i pappaperm med min yngste sønn på et år, så da ble det trilletur etter lunsj på jakt etter kampfisk
Her er noen bilder av frøkna, som jeg mener er viol.
Her er noen bilder av frøkna, som jeg mener er viol.
Postet 17.03.12 kl 00:03
Postet 17.03.12 kl 00:06
Jeg oppdaget i kveld at Eira og en blågrønn dame lekte i kveld..hurra, den fargekombinasjonen der kan bli nydelig hvis noen yngel overlever. Her er tre bilder av min nydelige Eira. Fant ingen bilder av den blågrønne damen. Jeg har bare navn på hoene hvis de er veldig spesielle og skiller seg ut. Ellers så kan de være så like at det er vanskelig å skille de fra hverandre, og da blir de kalt bare damen.
Jeg skrev i et annet innelegg i kveld ang noe Svein har skrevet på sin side om bettaoppdrett. Han tar for seg først og fremst hygienisk tank oppdrett. Så skrev han også at når de leker så er ikke hannen i stand til å finne igjen egg eller yngel som faller ned i grusen. Det mener jeg er feil. Det mine hanner og hoer gjør er å legge seg ned på grusen og så vifter de veldig fort med de finnene de har på siden, og da flyter egg og yngel opp og de tar de i munnen og spytter de opp i redet. Det er derfor mine hoer ofte har egne reder etter leking for de ligger under redet og vifter opp egg som har falt ned. Dette har jeg sett veldig mange ganger og da jeg leste det Svein hadde skrevet så tenkte jeg at dette er feil.
Jeg skrev i et annet innelegg i kveld ang noe Svein har skrevet på sin side om bettaoppdrett. Han tar for seg først og fremst hygienisk tank oppdrett. Så skrev han også at når de leker så er ikke hannen i stand til å finne igjen egg eller yngel som faller ned i grusen. Det mener jeg er feil. Det mine hanner og hoer gjør er å legge seg ned på grusen og så vifter de veldig fort med de finnene de har på siden, og da flyter egg og yngel opp og de tar de i munnen og spytter de opp i redet. Det er derfor mine hoer ofte har egne reder etter leking for de ligger under redet og vifter opp egg som har falt ned. Dette har jeg sett veldig mange ganger og da jeg leste det Svein hadde skrevet så tenkte jeg at dette er feil.
Postet 17.03.12 kl 00:16
Postet 17.03.12 kl 00:24
Postet 17.03.12 kl 00:33
Postet 17.03.12 kl 01:14
1. Fikk tatt et bilde av Åshild som ligger og passer på yngel . Man kan se de bittesmå strekene oppe i venstre hjørnet blandt andematen. Enda ligger ho og passer på. Det samme med Jørgen.
2. Her er damen til Eira. De lekte i går men ingen egg og se i dag. Ho har leks striper enda så kanskje de ikke er helt ferdig...hm
3. Dette er Tussi som er damen til Erik. Erik ser ikke ut til å skjønne noen ting han. Hva i all verden gjør den dama her....? ho er leksklar men han bygger ikke skumredet eller viser tegn til leking. Ho dytter han i siden og vil bli omfavnet men han reagerer ikke. Han svømmer rundt henne som om han passer på henne på et vis.
2. Her er damen til Eira. De lekte i går men ingen egg og se i dag. Ho har leks striper enda så kanskje de ikke er helt ferdig...hm
3. Dette er Tussi som er damen til Erik. Erik ser ikke ut til å skjønne noen ting han. Hva i all verden gjør den dama her....? ho er leksklar men han bygger ikke skumredet eller viser tegn til leking. Ho dytter han i siden og vil bli omfavnet men han reagerer ikke. Han svømmer rundt henne som om han passer på henne på et vis.
Postet 17.03.12 kl 16:04
Heidi Ingdal1. Fikk tatt et bilde av Åshild som ligger og passer på yngel . Man kan se de bittesmå strekene oppe i venstre hjørnet blandt andematen. Enda ligger ho og passer på. Det samme med Jørgen.
Hm...Er det hunnen som passer yngelen? Trodde hun skulle fjernes rett etter eggleggingen, og at hannen skulle passe på fram til de var frittsvømmende. Har jeg helt misforsdtått?
Postet 17.03.12 kl 16:14
Bente
Jeg praktiserer familiekar hos mine kampfisker. De går sammen hele tiden og styrer dette med leking osv helt selv. Hannen ligger under skumredet og passer på eggene mens hoa (Åshild ) har plukket eller stjålet egg og laget seg sin egen klekkeplass i andre enden av karet. Så nå ligger ho også og passer på yngel. Dette har jeg sett at mange av mine hoer har gjort. Dette er mye mer spennede måte å drette kampfisk på en å følge den tradisjonelle med at hoa skal oppi, og ut igjen, og hannen ut etter at yngel er frittsvømmende. Nei syns det er bedre når ting blir gjort på det naturlige viset. Det overlever ikke så mange yngel og det er også veldig bra for jeg har ikke plass til å huse flere hundre yngel. Sist så overlevde 5 stk og det er overkommelig. Ynglene går også sammen med sine foreldre helt til de kommer i puberteten for å si det sånn.
Så kampfiskene finner på mye rart og de har en utrolig høy underholdningsverdi. Utenom lekstiden så svømmer de fritt og er venner og vel forlikte. Det er så koselig når man ser de ligger side om side i karet og sover om natta.. eller spiser av samme maten. Det er når hoa begynner og bli leksklar igjen at hannen kan begynne og tøffe seg og vise seg frem igjen. Han begynner og bygge skumrede og den tradisjonelle jagingen er igang helt til ho svømmer oppi redet og leken begynner. Mine har aldri gått fysisk til angrep på hoene, derfor kan jeg ha det sånn. Man må vurdere og følge med på hannen og hoa i flere dager før man er sikre på at de kan gå sammen hele tiden.
Så jeg koser meg virkelig med denne måten å holde kampfisker på.
1 og 2 er av Latte som jeg flyttet over i karet til Tussi for ho var klar men Erik brydde seg ikke. Så han ble flyttet til 60 litern der Latte gikk.
3. Dette er bilde av Tussi en flott hoe.
Jeg praktiserer familiekar hos mine kampfisker. De går sammen hele tiden og styrer dette med leking osv helt selv. Hannen ligger under skumredet og passer på eggene mens hoa (Åshild ) har plukket eller stjålet egg og laget seg sin egen klekkeplass i andre enden av karet. Så nå ligger ho også og passer på yngel. Dette har jeg sett at mange av mine hoer har gjort. Dette er mye mer spennede måte å drette kampfisk på en å følge den tradisjonelle med at hoa skal oppi, og ut igjen, og hannen ut etter at yngel er frittsvømmende. Nei syns det er bedre når ting blir gjort på det naturlige viset. Det overlever ikke så mange yngel og det er også veldig bra for jeg har ikke plass til å huse flere hundre yngel. Sist så overlevde 5 stk og det er overkommelig. Ynglene går også sammen med sine foreldre helt til de kommer i puberteten for å si det sånn.
Så kampfiskene finner på mye rart og de har en utrolig høy underholdningsverdi. Utenom lekstiden så svømmer de fritt og er venner og vel forlikte. Det er så koselig når man ser de ligger side om side i karet og sover om natta.. eller spiser av samme maten. Det er når hoa begynner og bli leksklar igjen at hannen kan begynne og tøffe seg og vise seg frem igjen. Han begynner og bygge skumrede og den tradisjonelle jagingen er igang helt til ho svømmer oppi redet og leken begynner. Mine har aldri gått fysisk til angrep på hoene, derfor kan jeg ha det sånn. Man må vurdere og følge med på hannen og hoa i flere dager før man er sikre på at de kan gå sammen hele tiden.
Så jeg koser meg virkelig med denne måten å holde kampfisker på.
1 og 2 er av Latte som jeg flyttet over i karet til Tussi for ho var klar men Erik brydde seg ikke. Så han ble flyttet til 60 litern der Latte gikk.
3. Dette er bilde av Tussi en flott hoe.
Postet 17.03.12 kl 16:58
Veldig spennende å lese innlegget ditt Heidi Og finner en individer som går sammen, så hørtes din måte veldig hyggelig ut ja!
Selv prøver jeg å berge litt yngel her, som jeg tok altfor tidlig i et eget lite oppdrettskar. Kommer jeg borti det, faller 10-20-30 til bunn Av og til styrer vi kanskje for mye.
Selv prøver jeg å berge litt yngel her, som jeg tok altfor tidlig i et eget lite oppdrettskar. Kommer jeg borti det, faller 10-20-30 til bunn Av og til styrer vi kanskje for mye.
Postet 17.03.12 kl 17:42
Bentedriver du skikkelig oppdrett og får flere hundre yngler? Du har plass til alle da. Jeg syns min måte er den mest lettvinte og beste for fiskene og ikke minst ynglene. Jeg leste et sted at yngel som får vokse opp sammen med sine foreldre blir sterkere og friskere. Men alt kommer jo an på fiskene , hvordan de er.
Her er tre av mine selvoppdrettede kampfisker.
Her er tre av mine selvoppdrettede kampfisker.
Postet 17.03.12 kl 20:02
Heidi Ingdal[I][B]Bente[/B][/I]driver du skikkelig oppdrett og får flere hundre yngler? .
Nei, jeg har ikke planer om å bringe fram hundrevis av yngel. Men når det kom egg, så ville jeg se hvordan det gikk. Men heretter vil jeg gjøre et forsøk etter din modell. Hannen så ut til å gå greit i lag med den hunnen som la egg så kjapt. Jeg fjernet henne etter å ha lest at det måtte gjøres etter egglegging. Men det var ingen jaging (nå var de jo bare sammen et døgn, så jeg vet jo ikke i lengden.
I kveld fikk han hilse på den andre hunnen, men det ser ut som er mer jaging. Tror jeg vil prøve å sette hannen med "den første" hunnen i et eget kar, og la de gå sammen en periode og se.
Tenker jeg får prøve meg litt fram her
Postet 17.03.12 kl 20:17
Postet 18.03.12 kl 14:39
Postet 18.03.12 kl 14:55
Postet 18.03.12 kl 15:03
Guppy lenart
Dette var ikke dårlige bilder. Det så ut som malerier..akvarell, jeg kunne godt tenkt meg å hatt et av de på veggen.Det var litt kunstnerisk preg over bildene. Man skal ikke være redd for å ta bilder og så tro at de er så dårlige. Det finns noe fint ved et hvert bilde. Så finn frem kameraet og knips ivei...
Dette var ikke dårlige bilder. Det så ut som malerier..akvarell, jeg kunne godt tenkt meg å hatt et av de på veggen.Det var litt kunstnerisk preg over bildene. Man skal ikke være redd for å ta bilder og så tro at de er så dårlige. Det finns noe fint ved et hvert bilde. Så finn frem kameraet og knips ivei...
Postet 18.03.12 kl 15:03
Takk :)
tusen takk begge to
Postet 18.03.12 kl 15:07
Den nye CT hannen min som jeg kjøpte på torsdag har nesten ikke vært å se. Men når jeg tok av lokket på 54L de går, så jeg at han hadde vært opptatt med å bygge skumrede. Bak pumpa i det ene hjørnet av karet, hadde han virkelig rigga seg til. Og av de tre huene han går sammen med, ser det ut til at han forelska seg i blondina
Postet 18.03.12 kl 22:49