Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 228)

Jeg tror nesten du må skrive litt mindre spennende, de siste tja 4 dagene har jeg jo sittet som limt til skjermen og lest gjennom hele tråden din! Bare det siste døgnet har jeg vel sikkert lest ca 150 sider tenker jeg. Også så utrolig mange flotte bilder! Cory galskapen festet seg virkelig nå de siste dagene hehe. Og gjett om jeg har skrevet opp flere raser på "ønske" lista mi. Begynte faktisk og utvikle et meget godt forhold til de smaragdgrønne også, men tror ikke lommeboken min ville vært like glad i dem dessverre.

Utrolig flott med alle tipsene til forskjellig mat coryer kan like også, for det jeg har kjøpt var de ikke særlig interessert i (bortsett fra de røde mygglarvene selvfølgelig). Har virkelig lært masse de siste dagene både om det ene og det andre! (Og fått en veldig stor trang til å prøve og bli cory bestemor en gang i fremtiden selv).
mona o
Hehe, takk for det, Lisbeth :D Jeg må gruble litt på dette - har liksom mere følelsen av at det ville blitt noe sånt utav forfatterskapet...: Tenkt scenario, f.eks. hvis jeg var på et akvarietreff eller auksjon: Fremmed person kommer bort til meg og sier: "Hei, er du Mona O? Jeg har kjøpt og lest boken din!" Mona O: "Åja, var det [I]du[/I] som kjøpte [I]den[/I]..." :) Hehe ;)
Tull og tøys!

mona o
NOTE-TO-SELF: Link til nettside om [URLBLOCK1]


Stjeler lenka til nettsida av deg, fine tips!
Modesty
Jeg tror nesten du må skrive litt mindre spennende, de siste tja 4 dagene har jeg jo sittet som limt til skjermen og lest gjennom hele tråden din! Bare det siste døgnet har jeg vel sikkert lest ca 150 sider tenker jeg.


4 dager? Oj. Godt jobba, hehe
Så fikk jeg endelig sett bilder av en L-144 med den brune flekken. Jeg vet jo om det, men jeg har aldri sett det. Når man ser den, er man ikke i tvil om at det flyter gener fra den vanlige ancistrusen i disse fiskene. Det er som om noen har klistret en liten bit vanlig ancistrus på den lille fisken. Den var riktig så søt!
Flott ide å skrive bok/bøker
Finnes det egentlig en norsk bok om temaet coryer?

Vet du hva jeg hadde ønsket meg? En "kokebok" om cory-oppdrett,som en kan bruke som oppslagsverk for å få voksne coryer i lek (for de letteste artene,og kanskje for de som må trigges noe ekstra).Og hvordan oppskriften er dag for dag etter egg-legging med foring,vannbytter etc. og ikke minst bilder.
det finns frosken, men ikke på norsk. Ian Fuller har laget en bok om det. den er vanskelig å få tak i akkurat nå, men han jobber med en "oppfølger"
Når kommer boka? :p
Det hadde vært fint og kunne lese seg til DIN kunskap om corydoras.
Skriv bok så kjøper jeg
Takk for det Svein og Frosken, men jeg er i tenkeboksen fremdeles

Akkurat nå er jeg sint. Jeg har balet og strevet, svettet og BANNET så det lyser. Alt på grunn av et nytt Eheim filter jeg skulle sette opp og koble til i dag.

Bestilte meg for litt siden et par nye utvendige filtere, og bestemte meg for å prøve en av Eheims nye modeller, Eheim Pro 3 2071. Disse drar et par hundre liter mer i timen enn Eheim Pro 2 2224, og drar litt mere kw-forbruk, og burde derfor ha noe kraftigere motor. Modell 2224 ser ut til å slite med å greie og pushe vannet fra ene enden til den andre i de 120 cm lange karene mine. Literantallet på disse lange akvariene er ikke så mye, 168 liter, men lengden er spesialbestilt og tydeligvis litt for mye for dette filteret. Vannet i spesielt det nederste har blitt mer og mer grumsete og filteret slet med å greie det.

Lurte litt på å kline til med 2073 modellen, men valgte 2071 i den tro at slangedimensjonen ville være 12/16 der også (som 2224 har). Orker ikke så feite slanger...! Uhåndterlige stokker.

Feil. Da jeg pakket opp filteret, Pro 3 2071 pakke som inkl alt filtermedie, fant jeg ut to ting som irriterte meg. Først så jeg at slangedimensjonen var 16/22. Hvilket utblås skal jeg bruke da? Den vanlige variable outlet-dingsen vil jo ikke passe på slangedimensjon 16/22 mm! Jeg akter ikke ha de grusomme strålerørene iallefall. *sukk*
Deretter åpnet jeg filteret og oppdaget til min gru at den nederste kurven ikke inneholdt de vanlige, hvite keramikk-makaroniene. Den var fyllt med de svarte lettvekterne av plast, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=250505+*+250510&t=temartic_e&userid=UyGwQugCEUd56W5yrWPqh54WbRJg5APAQ0k]Eheims nye MechPro[/URL], som skal være i nederste kurv... og det filtermaterialet FLYTER! Flyter som en dupp, ja!

Noe så idiotisk... det betyr jo at hvis man løfter på den øverste kurven med filtermateriale mens det er vann i tønna, så sier det bare *plopp* og så flyter alt fra nederste kurv opp til overflaten... Så må man begynne å pelle det ut og sile det møkkavannet i filtertønna for å få ut MechPro'en.

Jeg fant ut at jeg ikke orket å vente på vanlig Mech-materiale i ukesvis ved å bestille fra Tyskland, så jeg slengte inn en bestilling på noen pakker hos Webzoo i går ettermiddag, sammen med en ny slangerensebørste og litt annet småtteri.
Ble ganske fornøyd da jeg kunne hente pakken min på posten allerede i dag! Snakk om ny leveringsrekord

Så idag var det altså tid for å gi seg i kast med en splitter ny filtermodell. Det første som slo meg da jeg skulle ordne med bytte av filtermateriale, var hvor "lealause" kurvene var i plasten. Ikke de gamle stødige, solide kurvene. Dette var noe helt annet, veldig bøyelige og egentlig litt merkelige.

Så kommer det som holdt på å drive meg til vanvidd...! Jeg fikk f&%§#¤#! ikke kurvene nedi tønna igjen med filtermateriale oppi! Bare vekten av filtermaterialet (vått og nyskyllt) ble så tungt at kurvene mistet passformen litt, bulte ut litt her og der. De ville bare ikke passe. Jeg klemte og strevet, bannet og holdt nesten på å kyle hele greia i veggen til slutt. Jeg ga meg selv et høytidelig løfte, ikke søren om jeg noengang kommer til å bestille et sånt filter igjen! (jeg bestilte jo faktisk TO av dette for sikkerhets skyld, så det venter en runde to på meg senere...)

Til slutt greide jeg kunststykket å klemme de fire sidene i kurven litt innover og samtidig presse kurven ned i tønnen, og fikk den til å passe. Etter en del feiling og fikling fikk jeg det til med øverste kurv og gitterlokket også.

Dette filteret skal settes klart til å startes med tønnen tom for vann,, for det er bare da fyllingsmekanismen ved å trykke på den oversized-knappen på toppen av lokket fungerer. To trykk og vannet rant fint og greit ned i tønnen til den var fyllt! Det var det beste ved hele greia. Stikk-kontakten ble satt i, og filteret spyttet selv ut luften og så strømmet vannet pent ut. Tydelig mye sterkere motor her, nå ble det betraktelig mer bevegelse i andre enden av karet. Supert! Nå skal vi se hvordan partikkelfiltreringen er de neste par dagene, om det greier å få vannet til å klarne opp - det ser jeg frem til å endelig få (forhåpentligvis).

Puh! Jeg holdt virkelig på å tørne i forsøkene med å få de bøyelige filterkurvene til å passe i tønna! Da alt var ferdig, tok jeg og bøyde meg ned for å plukke opp noe fra gulvet, og dultet dermed borti litersmålet med de svarte plast-makaroniene MechPro.... og alt sammen flommet utover gulvet og trillet i alle retninger.

Det var da en perfekt slutt på det hele, ikke sant? :p

PS! Jeg har ikke giddet å plukke dem opp enda!


En perfekt avslutning....
[External Image]

Det er DETTE jeg vil ha i nederste kurv. God gammaldags "makaroni"
[External Image]


Stakkars
Huff. Hørtes ikke gøy ut.
Eneste som hjelper når slikt skjer er et STORT glas med whisky.

Ha en flott natt videre.

Espen
Black_Flys
Eneste som hjelper når slikt skjer er et STORT glas med whisky. :)


En "styrings-drink" mens jeg prøver å sikte og pelle opp alle de små svarte plast-makaroniene utover hele gulvet, mener du...? Da tar det nok hele natta... Hehe
mona o
[QUOTE=Black_Flys] Eneste som hjelper når slikt skjer er et STORT glas med whisky. :)


En "styrings-drink" mens jeg prøver å sikte og pelle opp alle de små svarte plast-makaroniene utover hele gulvet, mener du...? Da tar det nok hele natta... Hehe

kost og støvbrett, eller tøypose inni suget på støvsugeren og sug de opp. hehe
og whiskyen er for å slappe av og nyte det fine akvarierommet ditt.
Ønsker noe slikt neste gang vi flytter, men først å få opp 180literen til sør amerikansk biotop
I dag har jeg endelig tatt tak i saken og fått ryddet skikkelig opp i den 98 literen som har stått til fiskeløs innkjøring siden slutten av juli (!). Det har tatt tid pga all sopp og lekkasje av overskuddsnæring fra redmoor-røttene. Det har virkelig vært helt sinnsykt med slam og både hvitt og brunt vann i perioder. Hadde i en del catappaløv for å forebygge soppen, men disse to redmoor-røttene funket ikke det på, de var for store og det var for mye som lakk ut av dem.

Nå har imidlertid ting stabilisert seg, og karet ser ut til å kunne ta i mot fisk. For noen dager siden la jeg forresten oppi et planteblad med egg på, egg fra tetraene mine i den ene 128 literen; Pyrrhulina zigzag. Men så i dag, oppdaget jeg et større yngel i denne fisketomme 98 literen! Hva i huleste... det ser ut som en eller annen killi-art. Og ikke den samme som den ene killien jeg har på akvarierommet. Uansett har jeg ikke tatt noen planter overhodet derfra og over til dette fisketomme akvariet, så det er klin umulig. Denne yngelen må ha kommet som egg blant Aponogeton crispus plantene jeg kjøpte av Aquamanias i sommer. Inntil videre får den være der, men den bør vel flyttes rimelig kjapt. Den er stor nok til å gafle i seg tetra-yngel til den sprekker... For tetra-eggene har klekt, yes sir! I bøttene jeg brukte under slamsugingen i dag så bare yyyyret det av tetra-yngel! Makan... de pleier da å holde seg i overflaten, de der. Men likevel var det masse av dem i toppen av bøttene. Sluttet å telle da jeg kom til 20, og satte bare igang og fange dem inn med skje. Måtte tilkalle mannen min for å hjelpe meg, og sammen fikk vi fanget inn alle som var i bøttene og satt dem tilbake i karet igjen.


A. crispus
plantene vil med tiden bli mye lengre. Pr i dag er de ganske korte. En utrolig pen plante, den har "hammerslåtte" eller "kreppede" blad som kan bli oppimot halvmeteren (!) lange. Før eller siden vokser de altså ut av dette karet, men jeg håper det blir fint inntil videre... de kan legge bladene utover overflaten.
De andre gresslignende plantene foran er Echinodorus quadricostatus.

Dette bildet er tatt idag. Vi får se om det blir noe av disse tetra-ynglene. Uansett gjør det ingenting om jeg setter inn en gruppe Corydoras her, de får ikke tak i tetra-ynglene (har hatt begge deler sammen før).

[External Image]
Det var fint i akvairet med de små plantene og de speseiele røtter. ( spesiele for jeg har ikke sett slike her på vår butikk)

Skal du ha noen flere plante typer å noen mer store fyldige, egent for yngel?
Chanell78
Det var fint i akvairet med de små plantene og de speseiele røtter. ( spesiele for jeg har ikke sett slike her på vår butikk) Skal du ha noen flere plante typer å noen mer store fyldige, egent for yngel?


Jeg prøvde med en ganske stor dott javamose helt til høyre i karet, hengende over basen på røttene. Men det ble ikke noe fint, ga et rotete inntrykk, så jeg fjernet det igjen.
Alle de plantene som står bakerst vil bli mye, mye lengre (høyere), så de vil med tiden fylle ut ganske bra. Ser nok alltid litt nakent ut i et kar før ting har fått grodd til skikkelig
De røttene som er brukt heter redmoor-røtter og du får kjøpt det her hos Aquamanias.
Jeg holder på å forberede tømming av den ene 98 literen min. Der har jeg kolonien min med Corydoras panda, som i løpet av de snart 3 årene de har gått her har mer enn doblet antallet sitt. Jeg har også venusfiskene her, og de skal selges og blir hentet i morgen. Det skal også tynnes kraftig ut i flokken med Corydoras panda, regner med å beholde 6-8 stk selv, og så selger jeg resten (til en annen kjøper som også henter i morgen).

Har derfor tømt karet deres helt for inventar i dag, kun sand og vann igjen. Ut med alle stein, trerot (diger!), javamose og planter. Coryene hutlet seg sammen i et hjørne og stablet seg i høyden, forskrekket over at lyset plutselig nådde ned til bunnen her! :p (det har vært temmelig gjengrodd her i lang tid)

Hovedgrunnen til at jeg tømmer karet er at det blir stadig vanskeligere å holde ph oppe i dette karet. Selv om jeg buffrer kh med KH+pulver ved hvert vannbytte en gang i uka, så hjelper det ikke - ph har likevel gått ned til ph 6 eller ofte lavere uka etter. Jeg kan jo ikke drive og tilsette buffer daglig heller, det blir for "high maintenance". Så ut med alt, og så starter vi fra scratch igjen med ny trerot og alt.
Trerota har forresten krympet :p Hehe, den var betraktelig tynnere nå enn da jeg satte den nedi for 3 år siden. Helt myk i veden også, på tide å bytte den. Det er nok den som gjør at ph synker så veldig.

Hvis jeg ikke husker helt feil, startet jeg med 16 Corydoras panda her for snart 3 år siden (sent på høsten 2006). På et avstandsbilde jeg tok nå i dag da hele karet var tømt for inventar, kunne jeg telle minst 33 Pandaer

Av og til må man jo bare selge unna litt fisk. Men det stikker unektelig bittelitt i hjerterota ved den tanken, når jeg ser disse sjarmerende, søte fjesene klint inntil ruta!

"Pliiiis, ikke selg oss! Vi looover å være snille!"
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ett lite spørmål om dette med KH

Har selv fått problem med at PH dropper til ca 6 på få dager. Som deg mistenker jeg røtter, men saken er at mine bare er noen få måneder gamle.

Jeg har kjøpt PH+ middel, men det blir alt for dyrt i lengden. Er natron du kjøper på butikken brukbart eller må man ha natron i "ren" form?

Har også funnet ut at karbonatet blir brukt opp under nedbrytning til amonium. Dette kan stemme med mitt tilfelle da det er etter at jeg fikk en haug med sneglebarn jeg fikk trøbbel med PH. Kan dette være tilfellet hos deg også siden belastningen på karet har øket jevnt og trutt?


-Tim
Trenger man å selge noe da? Når man kan stable dem så fint i høyden? Det ville jo løse plassproblemene for de fleste coryeiere. ;-D Nusselige er de sannelig!

Jeg har forøvrig fått et aldri så lite PH-sjokk selv i dag. Jeg skal skrive det ned så snart jeg har mannet meg opp til det. Foreløpig tør jeg nesten ikke å tenke tanken på hvor ille det er en gang... Men der satte du meg på en tanke. Jeg har noe gammelt PH+ innerst i skapet et sted. Jeg fikk det med et akvarium jeg kjøpte brukt. Kanskje jeg rett og slett får bruk for elendigheten til slutt? Hvis jeg ikke allerede har kastet den, i tro om at jeg aldri ville få bruk for noe å heve PH med!
Vær forsiktig. Jeg hatt en del PH+ (alkalisk) i karet mitt, og PH har øket litt, men ikke nok. Tok en KH måling nå og den viser 0!!. Tenkte ikke over at jeg hadde KH test. Dette betyr at teorien om KH forbruk nok stemmer. Altså vil jeg annbefale deg å bruke middel som øker PH ved å øke KH.

Men en ting jeg lurer på nå som kanskje du Mona kan svare på. Nå når jeg har hatt sånn basisk løsning oppi. Vil PH fyke i taket dersom jeg har litt natron oppi?


-Tim
Tim
Ett lite spørmål om dette med KH Har selv fått problem med at PH dropper til ca 6 på få dager. Som deg mistenker jeg røtter, men saken er at mine bare er noen få måneder gamle. Jeg har kjøpt PH+ middel, men det blir alt for dyrt i lengden. Er natron du kjøper på butikken brukbart eller må man ha natron i "ren" form? Har også funnet ut at karbonatet blir brukt opp under nedbrytning til amonium. Dette kan stemme med mitt tilfelle da det er etter at jeg fikk en haug med sneglebarn jeg fikk trøbbel med PH. Kan dette være tilfellet hos deg også siden belastningen på karet har øket jevnt og trutt?


I ditt tilfelle tror jeg faktisk det er sneglene. Som du sikkert vet, forbruker snegler kalk til oppbygging av skallet sitt. Dette trekkes ut av vannmassene og gjennom kostholdet hos sneglene. Så hos deg blir rekkefølgen sånn:

Mange snegler --> mange sneglehus --> mye kh og kalk blir trukket ut av vannet = lav ph

Det lønner seg nok ikke å kjøpe de små posene med natron i dagligvarebutikken. Kiloprisen blir dyr om man kjøper sånne småposer Det er jo ikke mange grammene i en sånn.

Jeg kjøper natriumbikarbonat (natron) billig i bokser hos Webzoo. Den boksen jeg har er på 300 gram og kostet under 60 kroner. Synes ikke det er dyrt.
Denne boksen har vart i en evighet hos meg Siden jeg bruker dette kun i et kar, og kun en halv teskje pr uke, har jeg hatt denne boksen i minst et år, tror jeg (og enda er det mye igjen).
Du får også bokser på en kilo for en hundrelapp, og hele 5 kilo for storforbrukere.

Pulveret løser seg opp øyeblikkelig i vann, det holder å bare røre to -tre ganger med en teskje. Så tømmer jeg litersmålet foran vannstrålen på slangen når jeg fyller opp karet igjen etter vannbyttet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap