Marens akvarieverden (side 24)

Glemte å svare om pumpa så jeg nå: Der vifterekene går har jeg et utvendig eheimfilter. Det er bare slangen som går fra pumpa og ut i akvariet du så på bildet. På enden av slangen har jeg satt på en sånn bevegelig dings, kjøpt i Tyskland. Har ikke funnet den i noen norske butikker desverre.
Lisbeth
Jeg er skikkelig svak for blandingshunder, de er de mest sjarmerende syns jeg. Har hatt 3 blandings og 1 rasehund opp gjennom åra. Prøvde meg på utstilling med rasebikkja, men folka som driver med utstilling virket litt vel spesielle for meg he he ;) Bikkja jeg har nå er blanding mellom Yourkshire og Foxterrier, 12 år, har hatt kreft et par år nå. Men på henne kan jeg verken merke alderen eller kreften. Hun er like glad og sprek som hun har vært hele tiden :) Hun heter Ting -forkortelse for Tingeling! Helt fra begynnelsen skulle jeg begynne med agility, men bikkja er altså 12 år nå uten at jeg noen gang har fått begynt ;) Kanskje neste hund da... Håper du finner ut av sykdommen på sjokoladen, den lever ennå? Når jeg medisinerte måtte jeg holde på kanskje 3 dobbelt så lenge med esha exit fordi prikkesyken ikke ville gi seg. Jeg syns det var skummelt å måtte medisinere så lenge, men det gikk helt fint både med fisk og miljø.


Jeg må si jeg er enig i at det er noe spesielt med blandingshunder, de er på en måte mer unik også. Du aner ikke hvor mange raser folk har kommet og spurt om Sara er;D
Min neste hund blir en Cavalier King Charles spaniel, så da tenkte jeg å prøve litt utstilling. Men det virker som en sær "idrett" i blandt. Når en hund har bittelitt underbitt så er den ikke godtatt.... litt undrene til slike ting men men. Også dette med at mange ikke tør å gå lydighet med hunden sin i tilfelle den ikke vil "stå" på utstilling.

Agility er morsomt uansett hvordan hund og hvor gammel den er Du kan sikkert begynne om du føler hun har helse til det, bare for å ha det gøy! Tingeling er forresten ett søtt navn Har aldri hørt det før heller, så det er litt gøy!

Sjokoladeguramien som har vært syk hele tida var død i går desverre... Jeg medisinerer nå 3. dagen med dobbel både exit og 2000.
Det er en annen fisk som har en sykdom som jeg vil si høres mer lik din enn den gamle. Den blir bare hvitere og hvitere. Jeg tok bilder av den på lørdag og tok nytt i dag så jeg kunne se forskjellen. Her er de:

[External Image]

[External Image]


Bilde fra i dag..
[External Image]
Du er sannelig plaga til tider!
Godt at pygmeene dine er friske da,om jeg ikke får fatt i flere her,så kjøper jeg et lite akvarie og har de to,jeg har,over idet.

Håper det snart roer seg, med tanke på sykdom,hos sjokkisene dine,og at medisinen vil virke!
her er flere:
1 bilde til fra i dag fra den andre siden..
[External Image]


Her er den døde fisken på lørdag. Nesten død her også, men jeg hadde ikke hjerte til å avlive den... Må kjøpe slike dråper, er det nellik det heter eller lavendel, som lammer fisken før jeg ev kutter over nakken?
[External Image]

og død..(hater slike bilder, men håper at det kanskje kan være til hjelp for å finne årsaken siden).
[External Image]


Beklager alle de dårlige bildene altså!! Resultat av dårlig fotograf og vanskelig objekt

Jeg synes den fisken (som lever) har blitt blekere. Det ser ikke ut til at den plages noe fysisk som det gjorde med den døde, men den mister mer og mer farge. Det har den egentlig vært siden den kom til TAM tror jeg...

Jeg har begynt å tenke på å senke PH`n. Jeg har jo Bjørns Eikebærekstrakt, men der er bruksanvisninga på tysk noe som er det samme som gresk for meg... Tror ikke jeg tør å gjette hva som står der:S
Men jeg kunne ha testet om PH kanskje kan forbedre situasjonen. Om jeg kan medisine samtidig er jeg usikker på. Tenkte å prøve det samme kanskje på cory og Pygméguramiene også
Jeg har heller ikke prøvd dette noen gang, så jeg tror jeg må trø varsomt.!

Den tuten, Listbeth, mener jeg at jeg så i en eller annen personlig tråd... Jeg har enda ikke bestilt fra utlandet, bortsett fra løv fra singapor , når det gjelder akvarieting. Er litt pysete av meg:/
Ewi
Du er sannelig plaga til tider! Godt at pygmeene dine er friske da,om jeg ikke får fatt i flere her,så kjøper jeg et lite akvarie og har de to,jeg har,over idet. Håper det snart roer seg, med tanke på sykdom,hos sjokkisene dine,og at medisinen vil virke!

Ja, de sjokoladene er ei hard nøtt å knekke Ewi! Men jeg var forberedt på det når jeg skaffet fler, så mye av skylden må jeg nok ta på min nakke Håper det vil gå bra etter hvert med de jeg har nå, angrer egentlig på at jeg ikke kjøpte ett par til...

Pygméene går det bra med ja Jeg har akkurat flyttet yngelet over i ett 9Liters kar hvor de går uten sand (BB), men bare mose og flyteplanter. De er faktisk så små enda at jeg ikke har sjangs til å få bilder av dem!! Förer dem godt og de vokser greit, men ved tanke på hvor bittepitteliten de var i utgangspunktet så er jeg fornøyd! Har telt 6stk etter å ha flyttet de over, men forhåpentligvis er det store mørketall;D

Jeg synes det høres ut som en fin idé å kjøpe ett lite kar til pygméene dine også om du får tak i fler. Det kan se ut som at de trives i små kar til tross for hva som står i fiskebasen. Om du googler litt så står det på en del sider at de anbefaler å ha de i små kar.
Vet du forresten kjønnet på de du har? Håper du får tak i flere snart!
9litern
Legger fort ut 2 bilder på tampen (permen fra sykehuset har egentlig gått ut:S)
9LITERN/yngelkar:

[External Image]

[External Image]
Yngelbilde!
Det ble voldsomt med bilder her i kveld! Her er ett med yngel..

lite
[External Image]

større
[External Image]

størst
[External Image]
Så morsomt å se yngelen din Men den 9 litern, jeg ser det lyser ned i karet men ikke hvor lampa er? Jeg blir litt nyskjerrig når det ser ut som tekniske ting er så skjult.

Ser ikke bra ut de sjokkisene, håper virkelig medisineringa hjelper snart. Syns de ser litt rød ut også. Litt blodutredelse kanskje? (heter det blodutredelse?)

Forresten, den bevegelige dingsen til å ha på utblåset har du nok sett både i min personlige tråd og mona o sin. Vi har begge kjøpt den fra samme tyske nettbutikk jeg lenket til.
Optimisme i karet:)
Det akvariet har noe så avangsert som ei lampe fra Clas Ohlson med sparepære De vil jo ha dukelt belysning og jeg vil gjerne at lyset ikke skal gi noe varme til vannet. Legger inn ett bilde i neste innlegg.
Varmekolba jeg bruker er ei 7 eller 15W (husker ikke helt men tror det er 7..) som bare er en plast-"flipp" som kal øke temperaturen ett par grader. Nå ser jeg at det er 29,5grader i yngelkaret så det kan godt bli 30(!) tror jeg. Jeg mener de skal god tåle 29, men noe særlig over vet jeg ikke..:/

Sjokoladene synes jeg ser fine ut i dag. Den fisken med dårlig farge tror jeg har hatt fått bittelitt mer farge, i alle fall ikke mindre! Tenkte jeg skulle legge ut ett par filmsnutter igjen slik at det går an å se flere fisker enn de som er syke;D
Jeg tror jeg var uheldig med den røde fargen på fisken, så jeg tror det var kameraet (eller min) skyld.

Jeg er bare hjemme kort tid noen ganger da jeg er innlagt. Desverre får jeg ikke lest alle trådene jeg pleier å lese, men det skal jeg ta igjen senere! Om de bare hadde hatt nettverk der jeg er:S

Bilder 3.6.09
Her er dagens bilder...

Lisbeth: Lampebilde
[External Image]

Her er den fisken med dårlig farge i dag
[External Image]

[External Image]
Tørrfisk
Jeg er bare hjemme kort tid noen ganger da jeg er innlagt. Desverre får jeg ikke lest alle trådene jeg pleier å lese, men det skal jeg ta igjen senere! Om de bare hadde hatt nettverk der jeg er:S


Så utrolig kjedelig at du ikke kan være på nett der. Det måtte jo være perfekt tidtrøyte hvis du har mye ventetid..
Tørrfisk
Her er dagens bilder... Lisbeth: Lampebilde;)


Åja, forrige bilde var bare kappa sånn at lampa ikke syns der oppe

Lisbeth
[QUOTE=Tørrfisk] Jeg er bare hjemme kort tid noen ganger da jeg er innlagt. Desverre får jeg ikke lest alle trådene jeg pleier å lese, men det skal jeg ta igjen senere! Om de bare hadde hatt nettverk der jeg er:S


Så utrolig kjedelig at du ikke kan være på nett der. Det måtte jo være perfekt tidtrøyte hvis du har mye ventetid..

Absolutt! Det skal komme etter hvert, men det er vel det siste som blir prioritert Dette er ett helt nytt bygg så alt er ikke på plass enda.

Lampa var selvfølgelig avkappa

Hva synes du om fargene på fisken? Jeg har gjort bildene slik at de er større nå..
Ph-senkning?
Siden jeg ikke er hjemme har jeg god tid til å tenke på ting rundt fiskene. Jeg har flere personlige tråder jeg følger med i og flere av de som jeg har lest har eieren av tråden senket ph i f.eks. forbindelse med yngel som skal leve opp. Kan dette kanskje være litt av svaret på Sjokoladeguramien. Kan det være at de blir friskere om jeg senker den en grad ca? Da blir PH liggende på 6-6,5. Jeg har "Bjørns Eikeekstrakt" liggende, klar til bruk.

Men hvordan gjør man det når man skal senke den tro? Det var veldig vanskelig å tyde bruksanvisninga som fulgte med:/

Jeg har fryktelig lyst til å prøve, men tror jeg må vente til jeg kommer meg hjem før jeg begynner slik at jeg har mer tilsyn når jeg starter!
Dette kan bli spennende!
Hvis du drypper dråper i ei bøtte og sjekker ph før, og etter et døgn finner du ut ca hvor mye du må bruke for å senke ph med en grad i akvariet. Om du skjønte dette da (litt rotete beskrevet)
Jeg kjenner ikke til Bjørns eikeekstrakt men bruker selv amtra eikebarkekstrakt. Den doserer jeg i bøtta rett før jeg fyller over i akvariet.
Jeg har på forhånd prøvd meg fram for å finne riktig dosering på mitt springvann. Sprinvannet tester jeg alltid før vannbytte i tilfelle ph er endret, men stort sett ligger det på 7,5 og da senker jeg til 6,5.
Hvis dine sjokkiser går i ca en grad høyere ph enn 6,5 ville jeg absolutt senket ph. Mine går i ph 6-6,5 og det ser ut til å funke, men de vil jo egentlig ha enda lavere enn det til og med...

På de bildene syns jeg de så bedre ut, og da så det ikke ut som de hadde noen blodutredelse heller.
Wow! medisinen virker!:D
Skal si den medisinen har begynt å fungere!! Utrolig hvor mye en fisk kan bli forandret på under 1 døgn! Den fisken med lite farge har myyye mer i dag! Artig å se slik fremgang i karet! Tror jeg må på en ny runde med medisinering, men denne gangen bare med Esha 2000 da jeg tror det er denne medisinen som er mest riktig for sykdommen. Mulig jeg tar feil, men da blir det en ny runde med exit også

Gleder meg til å bli ferdig kuren og begynne med PH-senkning!
Fortsatt litt skeptisk, men men. Alt som er nytt er litt skummelt Lurer på om jeg skal legge inn bestilling på slik "amtra eikebarkekstrakt" da jeg så de hadde på webzoo, eller det vil si de hadde noe PH-greier fra amtra, men om det var akkurat eikebarkekstrakt må jeg finne ut! Jeg må også bestille mer PH-testere da jeg skjønner at de vil fly av gårde! Jeg har en fra JBL som som viser PH 7,6-6,00. Litt vanskelig å "lese" den synes jeg da jeg er vant til tetras sine dråpetestere.
Ny filmsnutt
Ny filmsnutt fra i kveld...

<embed src="http://www.youtube.com/v/DmOubHiM7es&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Død microorm
Jeg har klart det umulige! Nemlig å ta livet av all microormen min og kuturen:P
Jeg har helt glemt å "pleie" de på en stund da jeg ikke har föret med microorm på en lang stund. Det var dødt, brunt, råttent og luktet skikkelig vondt:S
Nå må jeg få tak i ny startkultur.
jeg har en kultur jeg ikke hadde rørt siden jeg kjøpte den i september... den LEVER ennå. prøvde den her i helga, og jaggu rører det ikke på seg oppi der. den ser for jævlig ut og lukter ikke godt, men lever, det gjør den! så du kan jo se om du kan bruke den som en startkultur
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap