Watership (side 24)

Hassel
Har forøvrig meldt på et par kar til hjemmekonkurransen i OAK og der begynner det å haste litt. Ingen av akvariene våre er vel egentlig veldig pene akkurat nå. Så det haster med å få dem i orden! Allerede neste helg kommer nemlig dommerne på hjemmebesøk for å finstudere dem. Uæææ!

Så bra! Jeg ventet og ventet før jeg endelig gadd å melde på et par av mine kar. Når jeg endelig gjorde det var de så få påmeldte at de avlyste hele greia...
Lisbeth
Så bra! Jeg ventet og ventet før jeg endelig gadd å melde på et par av mine kar. Når jeg endelig gjorde det var de så få påmeldte at de avlyste hele greia...

Avlyst ble det heldigvis ikke denne gangen, men jeg fikk med et par kar som jeg ikke hadde tenkt å ha med... vet ikke helt hvor lurt det var, men de ville så gjerne ha dem med...

I dag hadde vi altså besøk av tre herremenn fra OAK - de stiller jammen mannssterke opp! To som fotograferte og filmet, så dette blir spennende.
Vi finpusset på de to akvariene vi skulle ha med; Eriks "Det sorte hav" og mannens Fluval Edge som det er bilde av i tidligere innlegg rett over her. Da de kom så ville de ha med Eriks 120-liter også (som vi akkurat har "ommøblert") og 530-litern. Det siste ville jeg egentlig ikke ha med fordi det er en del alger der nå og fordi jeg vet at sjokkisen med svulsten gir minuspoeng. Men de ville nå ha med det og da... vi får vel se hvordan det går...

Her er bilder av Eriks kar:

Det sorte hav:
[External Image]

120-litern før ommøblering:
[External Image]

120-litern etter ommøblering:
[External Image]
Erik ville så gjerne ha inn igjen krokodilleskallen, så den fikk komme med igjen nå. Palettene han har fått har rotet til sanda sånn at plantenæring i form av "småstein" har kommet fram mellom sanda, men det pynter litt opp så det gjør ikke så mye.
Dette karet skulle vi jo egentlig ikke ha med, så her flyter det planter som ikke skulle gjort det og litt alger var det på glasset - i det hele tatt, ikke helt forberedt det her da.
Og så var det 530-litern som jeg heller ikke skulle ha med denne gangen. Egentlig. Det ser jo pent ut på avstand da! Men også her var det lite forberedt, litt alger på glasset, rusk og rask og en død reke lå og slang... og så er det en del alger ellers - særlig i mosen... jaja, tenkte dette karet skulle få et år til på seg før jeg stilte opp med det i hjemmekonken. Og hvem viste seg å være en skikkelig linselus da OAK-gutta var her; joda sjokkisen med svulsten - den viste seg fram og holdt seg i fronten lenge. Må jo le litt av det! Det var tydelig å se at den er i fin form ellers i alle fall.

Ellers har jo kamfisken til Erik, Nemo, flyttet over hit og han er en skikkelig nysgjerriper. Han må undersøke alt jeg driver med når jeg tømmer vann og holder på. Og han var også frampå og viste seg fram selvfølgelig. Nemo ble flyttet hit pga palettciklidene Erik fikk til 120-litern. De trivdes ikke helt sammen for å si det sånn. Men Nemo ser ut til å ha det som plommen i egget med 530 liter å boltre seg på.

Jeg lurer på om et UV-filter kan gjøre seg her. Funker det på svevealger og generelt svevende greier i vannet? Det blir liksom ikke klart vann her, så noe må gjøres nå tenker jeg. Har funnet denne "Green Killing Machine" som er med egen pumpe. Greit å slippe å montere det på det eksterne filteret. Og det skal finnes hos Tropehagen.

530-litern:
[External Image]

Nemo:
[External Image]
Var på Tam i går og fant UV-filteret "Green Killing Machine". Trodde jeg... Jeg kjøpte noe som jeg fikk beskjed om var hele filteret med lampe og pumpe. Heldigvis sjekket jeg før jeg gikk ut av butikken. Det viste seg at det bare var lampen i esken, ikke pumpe eller adapter som man tydeligvis også må ha... De hadde ikke mer enn den esken jeg først fikk, så da leverte jeg den tilbake og fikk pengene igjen. Så må jeg ut på ny leting. Vurderer nesten å kjøpe fra USA... men må vel da ha både omformer og overgang...
Så fant jeg endelig UV-filteret i Norge likevel. Etter å ha surfet på diverse nettbutikker og annet, fant jeg en kommentar et eller annet sted om at Dahls skal ha hatt det. Det lå ikke i nettbutikken deres, men en liten telefon dit og joda, det skulle de få inn igjen i neste uke! Så da blir jeg (u)heldigvis nødt til å ta meg en tur til Moss om ikke lenge.

Ellers så fant jeg det relativt rimelig i denne danske nettbutikken da, det er et godt alternativ.
Mener jeg kom over noe så mystisk angående svevealger/grønt vann, der noen snakket om å ta knekken på dette ved å ha kvister i akvariet.

vet ikke heelt hva de legger i "willow" - det vanligste her er vel selje og slikt? bare et alternativ ihvertfall, ettersom mange av oss her er notoriske DIYakvarister, haha Er vel kanskje ikke helt beste årstid heller, men interessant lesning alikevel
Det høres jo ganske lurt ut, Grapejuice! Takk for tipset og lenkene.
Willow kan vel være pil også det? Det tror jeg kanskje jeg har litt av.

Men jeg tror likevel at jeg går for et sånt UV-filter - kan være greit å filtrere vekk litt annen guffe også tror jeg. Verd å prøve i alle fall.

Nå teller jeg bare på knappene om jeg skal bestille filteret fra Danmark - det blir nemlig en del kroner å spare der... men så liker jeg å ha en butikk som det er mulig å reise til å reklamere om det er noe da... Jeg teller på knappene litt til. Jeg skal uansett en tur forbi Moss om en ukes tid, så da er det fort å svinge innom på veien.
Tror også jeg ville ventet en uke og heller kjøpt i Norge, med mindre prisen er veldig stor forskjell på?
Erik på 9 år har jo to akvarier på rommet sitt. I det største, 120 liter, har han hatt et skikkelig sammensurium av fisk; ildtetra, kardinaltetra, coryer, ancistrus, kuhliiål og kampfisken Nemo. På klubbmøte i OAK i september fikk Erik 11 stk palettciklide-yngel helt gratis. Når noe er gratis så er det vanskelig å stå imot synes han!

Det eneste stedet vi hadde å putte dem var jo i 120-litern hans, men der var det mange fra før da... Så ildtetraene og coryene solgte vi på storauksjonen og Nemo er som tidligere nevnt flyttet til storkaret mitt. Nå er det litt mindre trangt om plassen i 120-litern, men når disse palettene vokser til, så må jammen en del av dem ut igjen også.

Erik ville veldig gjerne ha inn igjen krokodilleskallen da vi gjorde om karet sist. Jeg er ikke akkurat begeistret for sånne greier, men det er tross alt hans kar.

Palettene var ujevne da han fikk dem og det er fortsatt stor forskjell på dem. De største er nå ca 4 cm mens de minste er ca 2 cm. Morsom fisk som Erik sikkert vil like å få yngel på etterhvert.

Prøvde å ta et bilde av dem, men det var vanskelig å få noe som helst i fokus.
Film kan ses her (sliter jeg med å få bygget inn Youtube-videoer her nå, får ikke opp den gamle metoden lenger...)

[External Image]

Grapejuice
Tror også jeg ville ventet en uke og heller kjøpt i Norge, med mindre prisen er veldig stor forskjell på?

998,- norske mot 495,- danske (+ frakt og avgifter selvfølgelig på den danske prisen). Mulig de kommer ut relativt likt til slutt...
Sånn som norske systemet er bygget opp med moms, så blir nok prisene rimelig mye det samme. :P
Skal ikke lønne seg å importere.
pluss, 5 års reklamasjonsrett gjelder nok for dette produktet i Norge. =)
Jo, det blir nok til at jeg handler i Norge, Galemor og Hansiman.
Det er jo ikke akkurat så dumt med en tur innom Dahls uansett.
En tur innom Dahls er bare farlig, altfor mange fristelser.
Galemor
En tur innom Dahls er bare farlig, altfor mange fristelser. ;)

Ja, det blir fort dyrere enn tenkt!
Jeg skal sannsynligvis til min søster i Halden neste helg og da går turen innom Dahls på veien nedover. Litt vanskelig å få tatt med fisk evt da i og med at vi overnatter i Halden fra lørdag til søndag. Men så har jeg ikke tenkt å kjøpe fisk heller da. Ikke - kjøpe - fisk. Bare kjøpe UV-filter. Bare kjøpe UV-filter. Hvis jeg sier det noen ganger, så kanskje det går inn også.
Uansett så kommer jeg til å ha begge unga med og det er begrenset tålmodighet der i gården, særlig hos minstemann når det gjelder handleturer. Selv om det er litt spennende med alle akvariene da.

Sissimor hadde kjøpt noe vrihassel så jeg og det må jeg huske å få med meg fra Halden. Søsteren min har en ganske stor en i hagen. En som hun attpåtil har fått av meg for mange år siden, så den får jeg klippe litt av. Så kan jeg ha det liggende til jeg trenger det.

Litt eikeløv skal jeg også få plukket hadde jeg tenkt. Det er mye mer av det der nede enn her i Oslo. Vet at det er flere i klubben som også ønsker seg eikeløv, så hvis det ikke er altfor vått så kan jeg jo ta med en del.
I går kveld fikk jeg tatt vannbytte på et par av karene. Pleier å ta alle seks når jeg først er i gang, men utsetter noen til søndag. Tilbragte natta i telt i hagen sammen med Erik... Litt hardt, men godt og varmt med god sovepose, ulltøy og skinnfeller. Prøvde å ha Neo med oss også, men da han fikk tilbud om å sove inne så slo han til på det.

En fantastisk fin lørdag! Minstemann, Neo og jeg jeg var mye ute og ryddet vekk løv og hagemøbler og alt sånt. Greit å få tatt før snøværet som er meldt i morgen... Og så var vi en fin tur i skogen:

Ved vannet rett ved der vi bor:
[External Image]

Disse to fulgte etter oss rundt halve vannet:
[External Image]

Veldig lenge siden jeg har hatt noe bilde av Istjern her. Det er det eneste akvariet jeg har i stua. Jeg trengte litt farge der, så det ble impulskjøp av 9 guppyhanner for en god stund siden. Jeg er likevel ikke helt fornøyd med dette. Hengemosen som var veldig fin i starten har nå slitt seg løs og svever liksom. Og steinene kommer ikke helt til sin rett som det er nå. Lurer litt på å gjøre om hele karet til en mørk oase for lakrisguramier etterhvert. Men foreløpig er det altså et guppykar:

[External Image]
En del av flammemosen har kommet løs og svevd opp mot overflaten i venstre kant av storkaret mitt. Blir litt trolsk nesten og fiskene ser ut til å like det. Og så har jeg endelig fått Hydrocotyle leucocephala som flyteplante her. Den er på høyre side.

En liten videosnutt av karet nå:

<embed src="http://www.youtube.com/v/0v9udUWyF_8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Kjempefint! Åhh, absolutt helt nydelig. Er det en sånn cryptocoryne du har der ca i midten? (balansae ellernoe?) plantene dine er så store og flotte!
Takk, Grapejuice! Jeg mener at det er en Cryptocoryne usteriana den du tenker på. Den var kjempestor da jeg kjøpte den på auksjon i fjor en gang, så sank den litt sammen, men nå har den virkelig tatt seg opp igjen. Den er super!
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap