Dagens blomst (side 25)

Sirra
Næmmen! Hvorfor har ikke jeg sett denne blomster-tråden før, tro?! Og så mange vakre blomsterbilder det var lagt inn her da. Nydelige! Slenger inn et bilde jeg også da. Er en liten historie bak bildet; sommerfuglen på bildet er død (stakkars, liten..), min mann fant den død på garasjegolvet tidligere i sommer, han kom inn til meg med den, og siden jeg elsker sommerfugler så la jeg den på nattbordet, der har den ligget siden. Buketten er en bukett jeg fikk på senga på morran på vår 19 års bryllupsdag nå i slutten av september. Jeg fotograferer alltid blomster, så da jeg fikk buketten, og samtidig så sommerfuglen på nattbordet så ble fantasien satt i gang.. og det ble et litt søtt bilde ut av det. :-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/23769_091002214447_1.jpg[/IMG]

Å så koselig....ja dette er en fantastisk tråd for alle blomsterelskere, både med og uten grønne fingre. Tok sin tid før jeg oppdaget denne tråden også.
Denne er ny av året og fikk svært få blomster i løpet av sommeren. I slutten av september derimot følte den for å pynte seg litt ekstra.

Dame de Coeur
Dette bildet ble tatt i dag

[External Image]
Synes nesten denne tråden må frem i lyset igjen. Deilig at våren er på kraftig frammarsj. Nå må man ut og få fregner

[External Image]
Snøklokke

[External Image]
Krokus

[External Image]
Hestehov
Denne tråden har jeg tenkt å fortsette og oppdatere med bilder utover sommeren, slik jeg har gjort de siste par årene
I dag har det vært strålende sol, og jeg har tatt en tur i hagen for å sjekke vinterens skader, ryddet og kostet, raket opp løv. Denne vinteren har vært hard mot rosene, fryktelig hard. Syns ikke denne vinteren var spesielt kald, men det ser slik ut på rosene. Mange av rosene er fryst helt ned, så det spørs om de kommer opp igjen utover våren, noen av dem. Andre har klart seg bra, men det er ikke mange.

Tror ikke jeg kommer til å erstatte alle de nedfryste rosene med nye. De som utgår, de utgår, og så får jeg lete etter andre stauder som takler klimaet bedre. Man skulle tro den enorme snømengden over bedene hadde beskyttet mot streng kulde, men det var bare svarte grener overalt. Mange var knekt også.
Det ser derfor ut til at det blir lite rose-bilder fra meg i år, ikke så mange som det har vært tidligere. Men andre blomster vil det bli! Jeg håper flere vil delta i denne tråden og vise bilder av en blomst i ny og ne, det er så hyggelig om det blir litt ekstra liv i denne tråden.

Jeg plantet mye tulipaner og liljer i fjor høst, så det vil nok bli en del slike bilder fra min side. Pluss sommerblomstene (ett-årige) og de staudene jeg har fra før og de nye jeg vil kjøpe i år.

I dag kjøpte jeg meg tre nye stueplanter I mangel av passende klima utendørs, måtte jeg "trøste meg" med noen innendørsplanter. Det ble en ny hoya, en tykkbladet slyngplante som er utrolig hardfør. Den jeg har fra før har helt mørkegrønne blad, og blomstrer med lekre, porselensaktige blomster akkurat nå. Tre duftende klaser med blomster. Man kjenner parfymeduften på lang avstand.
Den nye Hoya'en jeg kjøpte i dag har jeg vært på utkikk etter lenge; den har hvitbrokete blad De øverste var rosa i fargen også. Kjempefin! Håper jeg får den til å trives like godt som den gamle.

Så ble det et par kaktuser på meg også! Har alltid likt kaktuser, glemsk som jeg er, så blir det lett for lite vann på stueplantene mine og da passer kaktuser perfekt. Hoya også, siden de liker å tørke godt opp mellom hver vanning og tåler mye!
Kaktusene hadde blomsterknopper begge to, og etter noen timer i sola i vinduskarmen og en skvett vann, så åpnet den ene blomsterknoppen sin!

Nå satser vi på at det blir en fantastisk solrik og blomsterrik sommer i år med "mykje lys og mykje varme" !

[External Image]
Nye blomster som er på veg opp.

[External Image]
En slags dvergpåskelilje

[External Image]
Hvitveis

[External Image]
Forglemmegeisøster. Synes den passer så fint da jeg har ei søster som er lang, langt borte i det varme Afrika.
[External Image]
En vakker muscari
Som en tradisjon på tredje året, vekker vi nå denne tråden til live igjen for sesongen Dere som bor lengre sør i landet vårt, har kanskje opplevd at en del har begynt å blomstre alt i hagene deres? Legg ut bilder i så fall
Ikke mye varme hos oss her på Østlandet.

Pga sen og kald vår, har jeg ikke så mye blomstrende planter i hagen enda. Har en del tulipaner som ble plantet i høst, men foreløbig er det bare bladverk og ingen blomster.
Men jeg har kjøpt noen nye stauder de siste dagene, og siden gartneriet da har ordnet med tidlig fremdriving i drivhus, så blomstrer de allerede Jeg har litt dilla på stauder, og siden vinteren tok kål på så mange roser, blir det ikke like mange rosebilder fra meg i år. Orker ikke kjøpe alle nye, men satser på stauder.

Den ene presenteres i dag og er en akeleie. De finnes i haugevis av farger og sorter, men denne likte jeg spesielt godt da jeg er ute etter dyprøde (ikke oransjerødt!!) og hvite blomster til et bestemt bed. Denne fikk da bli med hjem. Kjøpte noen flere akeleier i fjor, og 4 av 5 er i ferd med å vokse opp og har fått en del blader. Det er en nydelig blomst!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Akeleier er fine blomster, men personlig inviterer jeg dem ikke inn i hagen. Til det er de for glade i å frø seg. Skulle de dukke opp av egen maskin, skal jeg ta dem opp til vurdering. I samme kategori går forglemmegei (som jeg faktisk har i hagen - men jeg ville aldri ha sådd dem selv), primula og lupiner. De frør seg noe voldsomt, og jeg gidder ikke å bruke penger på noe jeg deretter må luke ut på harde livet. Forglemmegeien er mer enn nok der...

Jeg har faktisk vært så heldig at alle eller alle unntatt én (jeg vet ikke sikkert med én av rosene mine. Den ser død ut, men det gjorde den også i fjor, og da kom den likevel) har greid seg igjennom vinteren. Det er gledelig å se at det kommer skudd på dem. Mest glad er jeg for rosebusken jeg fikk av et annet medlem her på AF, og som ble plantet i høst. Jeg fryktet at den manglende tiden til å sette skikkelig rot skulle gjøre den sårbar i vinter. Men den har greid seg. Så nå gleder jeg meg uhemmet til å få se "Nostalgie" blomstre i sommer! Jeg skal nok servere bilder når den setter i gang.

Foreldrene mine i Trøndelag har ikke vært like heldig med rosebuskene. Alle unntatt én busk har tatt kvelden - og det inkluderer rosebusker de har hatt i mange år. De er ganske frustrerte!
Dagens blomst er den første tulipanen som har begynt å blomstre i år
Jeg plantet en haug med tulipanløker i fjor høst, og nå har de endelig begynt å blomstre. Mange står for tur og venter med bristeferdige knopper.

Jeg tok ikke vare på navnene (sorts-navn) på de ulike løkene jeg plantet, så ingen av dem er merket i år :p Men iflg emailkvitteringen på bestillingen som jeg søkte opp, så må denne tulipanen være den som heter 'Blushing girl'.


Første bilde viser tulipanen i går, og de to andre er tatt i dag etter at den åpnet seg.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Dagens blomst er også en tulipan. En "pakkeløsning" jeg kjøpte der en kremhvit og en mørk lilla tulipan ble solgt sammen. "Negrita" og "Shirley" heter de. Men de mørke tulipanene, "Negrita", ble som vanlig ikke like mørke og dype i fargen som bildene i katalogen viser.... Det skjer aldri. Men lillafargen er flott den, selv om de altså ikke ble som reklamen viser.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tema for dagens blomst er bed. Blomsterbed!
Her er noe fra min hage. Jeg har bare bed oppbygd av belegningsstein. Det er smalt og trangt foran huset, så det er ikke så mye jeg har egentlig. Men jeg har stappet inn så mye blomster som mulig på den lille plassen. Resten av hagen, på siden av og bak huset, er det barnas del. Lek og fotball er ikke særlig blomstervennlig, så inntil guttungen er vokst fra det, er det kun gress i resten av hagen.

Her er det bedet som er nærmest gangveien opp til huset og postkassestativet. I år klarte ikke flere av rosene der seg gjennom vinteren, så de døde. Alle unntatt èn rose; "Nostalgie". Her er et bilde av den fra i fjor. Men alle mine 3 eksemplarer i bedet klarte seg, merkelig nok, for stilkroser går jo for å være mindre herdige enn buskroser (de døde) som var i samme bed. I tillegg har jeg kjøpt en ny "Nostalgie" i år også, så da har jeg 4, pluss et eksemplar av den røde rosen "That's Jazz".

"Nostalgie" er en utrolig vakker stilkrose, med sine hvite og røde blomster. Så jeg bestemte meg for å lage et fargetema utifra den rosen og gjorde om hele bedet; lagde et bed med mørkerøde blomster. Peonene med rosa blomster som sto der fra før er flyttet og erstattet med en mørkerød peon, en mørkerød rose til, brunrøde liljer osv. Nå venter jeg bare på at staudene skal vokse opp så jeg ser hva jeg har av plass til annet

Det Røde Bedet (ikke riktig i full blomst ennå). Den japanske viftelønnen (et lite tre) har jeg kjøpt i år, etter å ha ønsket meg dette røde treet i årevis!
[External Image]

Noen tulipaner i bedet ved siden av. Tror jeg rotet litt med plantingen her, for de to-fargede tulipanene der skulle vært hvite... :p Dette er det blå/lilla bedet mitt, så de rosa/hvite skulle ikke vært der.
[External Image]

Bed med et tema i mindre format, kan også være i en bred og vid krukke.
Her ulike sorter/arter av Sempivirum (takløk) + en takløk-type til som jeg ikke husker navnet på. Så tørketålende at de skal ikke vannes, greier seg lenge med regnvann. Jorden ble blandet godt med rikelig sand og grus for å drenere godt.
[External Image]
Denne merkelige "sommerfuglen" (eller møll?) satt på toppen av en tulipanknopp i dag. Har ikke sett denne typen før, lurer på hva det er for noe. Venn eller fiende...?

[External Image]
Sommerfuglen som du har bilde av kan være Sjakkbrettringvinge. Den er ikke registrert i Norge tidligere, så det kunne vært kjempemorsomt om du kunne bli den første.

Jeg lette opp en som kanskje lignet litt i sommerfuglboka mi, og siden tok jeg et Googlesøk på Melanargia galathea.

På Google-side nr. 2 , andre forslag ovenfra. Håper du skjønner forklaringen.

Siden som da kommer opp heter Biopix digitale naturfoto.

Sammenlign mønsteret på det bakerste vingeparet med det på ditt eget bilde.

Jeg klarere ikke å legge ut link, og jeg er ikke ekspert på sommerfugler heller, men jeg håper du finner bildet. Nå er jeg spent på om du er enig.
Jeg har kikket på arten du nevner, og jeg tror ikke det er den samme. Den jeg knipset i hagen i dag, er mer "møll-aktig" om du skjønner Mer hårete på kroppen, og med mer spettede vingeflekker enn sommerfuglen du nevnte. Sommerfuglen har større og mer klare, markerte flekker syns jeg?

Nå ble jeg i grunnen ganske nysgjerrig på hva dette kan være for et insekt Hehe.
Kanskje jeg skulle registrere meg her på insektsforumet Zoologi.no og spørre...?
Jeg er enig med deg i at fargene på bildet av sommerfuglen er klarere. Dessuten viser bildet ditt undersiden av vingene, men den spesielle taggekanten på bakvingene er helt lik, så det var den som fikk meg til å lure.

Jeg synes også at insektet på bildet ditt har veldig hårete kropp, men det er det jo mange sommerfugler som har.

Du har vel tatt bildet på dagtid, så jeg vil tro det er en dagsommerfugl, og ikke en nattsommerfugl (møll).

Det kunne vært morsomt om du fikk et pålitelig svar et sted, kanskje ikke så dumt å spørre på det forumet du fant?

Nå er det sånn at jeg vil at det skal være en sjeldenhet! he he.
Flotte bilder dere, sommeren er i gang igjen

Japansk viftelønn er bare rålekker! Det er noe jeg også ville hatt hvis jeg hadde hatt hage. Men det har jeg jo ikke

Men jeg har jo balkong og gjør det beste ut av det. Fikk plantet ut mine planter i pinsehelga mens det var varmt og godt, men så kom jo gufseværet. I fjor skjedde det samme og mine egensådde klatreplanter som hadde stått varmt og godt i vinduskarmen brukte laaang tid på å komme over sjokket av det kalde været.

Jeg har alltid vært svak for pasjonsblomster og i år som i fjor kjøpte jeg en ferdig plante med blomsterknopper og plantet ut. I fjor mistet den alle knoppene pga det kalde været etter utplanting så jeg har fulgt nøye med på den jeg planta i år. Og heldigvis ser det ut til å gå bra, og i går sprang den første knoppen ut!

Dette er en Passiflora caerulea (den som er vanligst i handelen)

[External Image]

For noen år siden sådde jeg frø av pasjonsfrukten man får kjøpt i butikken. Pasjonsblomsten skal vel egentlig ikke komme før planten er 2 år gammel, men denne blomstret første året. Den vokste og klatret som et uvær og fylte balkongen med masse ganske små hvite blomster etterfulgt av små frukter. Jeg skal huske på den til neste år, så den tidlig inne så den er i god vekst ved utplanting. Kan virkelig anbefales for den som vil prøve seg

For å få tak i alle sortene som fins må man så dem fra frø, det er svært få typer man får kjøpt ferdig. Og da må man også ha en vinterhage eller et kaldt rom med vindu de kan overvintre i for å sette blomster neste år. Jeg har verken vinterhage eller passende rom for overvintring. Hadde jeg hatt det hadde jeg garantert samlet på diverse sorter med passiflora!

Jeg håper jeg klarer å smitte noen andre til å prøve disse fantastiske flerårige klatreplantene. Vil du ha tak i frø er Thompson and Morgan et bra sted å leite. Rara växster bruker også ha noen sorter. Best utvalg er det før våren setter i gang

Wikipedia har en god oversikt over forskjellige typer

Og et et nettsted Passiflora online

Tulipaner
Tulipaner er fremdeles i skuddet, siden det blomstrer så rikelig for tiden.

Det øverste bildet viser en av noen to-fargede hvite med lilla på som jeg syns er veldig flotte. Den fargekombinasjonen likte jeg veldig godt. Disse tofargede står sammen med noen ensfargede lilla og passer veldig godt sammen.

Det nederste er en gul tulipan som begynte å blomstre i dag, og tydeligvis er feil-leveranse, for jeg har ingen gule blomster. Vil ikke ha det heller, så jeg ville aldri bestilt noe gult [External Image]






Hvitt med lilla sjatteringer på - nydelig fargekombinasjon.
[External Image]

Tulipaner i fullt flor
[External Image]

Familiens sorte (gule) får...
[External Image]




Rød peon
Må legge ut et bilde til i dag Den nyinnkjøpte dyprøde peonen jeg kjøpte i våres har åpnet sin første blomst i dag, og det må jeg bare vise bilde av. Denne peon-sorten heter 'Buckeye Belle'.

Den hadde knopper da jeg kjøpte den. Den var utrolig fin i fargen! Det ble litt lysere rødfarge på bildene, den er enda mere dyprød i virkeligheten. Nydelig!

[External Image]
Lite utvalg
Sommeren begynner å nærme seg

[External Image]
Rhododrendron, gullkorg og noe annet.

[External Image]
Salat

[External Image]
Queen of the Night Tulipan. Og ja, jeg velta shotglasset da jeg skulle ta bilde førsta gang
Herregud den som kunne bodd sånn som deg gorbjo! Så nærme sjøen...
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap