Småtteri og spekulasjoner (side 25)

Grattis med enda flere yngel
Fikk du min sms i går ang alger på plantene du skulle få? Jeg skrev feil type alge forresten. Jeg mente penselalge og ikke børstealge (er det noe som heter det?)

Kjipe greier altså. Har ikke fulgt opp akvariene så bra i det siste og ikke lagt merke til at denne alga har kommet. Så da blir det å kaste en brødpose full av avleggere...

Grattis med kneppefisk! Ble det pygme eller?
Lisbeth
Grattis med kneppefisk! Ble det pygme eller?

Jepp, selvfølgelig ble det Trichopsis pumila. Størst for meg det vettu.

Etter endret: Takk for alle gratulasjoner.
Sjekket månefasen og det er fullmåne 9. mai. Så det kan være naturkrefter inne i bildet når det gjelder yngel.
Det er et smart triks som bør nevnes oftere, ja Jeg har kjent til det et par år, men det er få som vet det egentlig.

Dette er en smart ting å gjøre for alle som ikke vet det fra før.
Få ut stressgiften i karet, ikke i posen! Det øker sjansene for vellykket transport av Corydoras. For i en pose er vannmengden så liten at stressgiften blir så konsentrert at den kan være dødelig. Kanskje dør de ikke med en gang i posen (noen gjør det og), kanskje etterdønningene av giften dreper dem etter at de er kommet frem og sluppet ut på bestemmelsesstedet.

Det høres kanskje brutalt ut å skulle skremme livsskiten av Corydoras før man fanger dem inn for pose-transport, men det har altså sin misjon og nytteverdi. Skremt der og da, men til det beste for Coryene senere
Og husk det viktige; tapp ut friskt akvarievann i en stor nok beholder FØR man begynner å skremme ut stressgiften i dem Nok stressgift-fritt vann til det antallet poser man skal pakke, altså.
Jeg har noen plast-akvarier på 11 liter. Jeg tapper vann i et av disse før jeg begynner. Sånn ca halvfullt, litt avhengig av hvor mye vann jeg vil trenge til posene (antall fisk avgjør).

Humunukuapuaa
Tips og triks om Croydoras var greit å få med seg. Og det aller viktigste som kom frem der var når Ian Fuller og Heiko ble enige om at Corydoras bør jages rundt i karet i noen minutter før de fanges slik at de får stresset fra seg i karet. Så bør de settes i en kopp vann for å skille ut mer stressgift og så flyttes til posen som du fylte med vann før fangsten startet. Dette er karer som har drettet og ikke minst fanget og tatt med "hjem" masse coryer, så jeg ser ingen grunn til å betvile dette og sprer heller budskapet.
Humunukuapuaa
Morsomt å treffe på Linda Kristin. Jeg så på forum i forkant at hun skrev at hun skulle komme og jeg tenkte at hun kanskje hadde lyst på prinsesser. Jeg tok ikke feil og hun fikk fem småprinsesser i auksjonen. :-)


Og nydelige prinsesser det var også. De suser rundt i karet her og lar seg absolutt ikke plukke på av den enslige L. ocellatus golden jeg har.
Utrolig flotte fisk og jeg takker for kjøpet.
Veldig koselig og møte deg også.
Kan jeg spørre hvilket akvarium du har Trichopsis pumila? Jeg har blitt helt forelsket i de selv!
mona o
Og husk det viktige; tapp ut friskt akvarievann i en stor nok beholder FØR man begynner å skremme ut stressgiften i dem ;) Nok stressgift-fritt vann til det antallet poser man skal pakke, altså.

Bleher påpekte at det var viktig å la fisken gå i, la oss kalle det, mellomvann etter å ha blitt stresset og fanget og så til slutt flyttes til vannet i posen.

Linda Kristin
Og nydelige prinsesser det var også. De suser rundt i karet her og lar seg absolutt ikke plukke på av den enslige L. ocellatus golden jeg har.

Jeg nevnte det kanskje, men jeg var så uheldig å prøve N. ocellatus med prinsesser en gang, jeg skylder på at jeg var dum, og det var ikke mye jeg så til den etter at jeg slapp den ut.
Så på sikt lar de seg ikke bare "ikke plukke på". Tror egentlig at de fleste som liker seg i det nedre vannlaget er litt uheldige tank-kamerater for "kongen på haugen" når de setter i gang reproduksjonen.

Tørrfisk
Kan jeg spørre hvilket akvarium du har Trichopsis pumila?

Foreløpig bor de i en plastbakk med litt mose, flyteplanter og blader. Har ikke helt bestemt hvor de ender opp enda. Først må de stå en stund i tonicen min for å knele evt. bakterielle greier som måtte være på lur, og inntil jeg er temmelig sikker på at de er friske. Jeg har vært uheldig med disse før, og sett noen syke individer i butikkene. Så jeg trår varsomt.
Har lurt på om sylinderen kanskje kan brukes, men den er litt høy, og høy vannstand er alt fra irrelevant til lite gunstig så det kan hende de får et småkar for seg selv.
hei på deg !

Den blå kampfisken havnet hos meg som bor på Kløfta

Guttungen ble så glad når han fikk se den flotte fisken så den går nå i en 43 L helt alene på rommet hans, men etter vært vil vi putte den sikre hua i samme kar som jeg kjøpte av deg på hoved auksjonen mens den andre får gå i selskaps karet.
Så det ikke ender på samme måte som sist at den flotte hannen blir tatt livet av.

Malawiene fikk myggisene så det ble nesten slåsskamp om maten så nå er det bare å ta med unger og hund å komme seg ut i skogen å fange myggiser gubben syns jeg er gal som skal ut å fange for hehe.

Ritus
hei på deg !

Så fint at han fikk sit eget 43-liter.
Ha i bakhodet at en kampfisk hann i utgangspunktet har det helt fint alene og er kun klar for damebesøk i noen minutter eller timer hvis han har skumredet klart og dama er klar til å levere egg. Når de har hatt seg vil han helst at hun stikker av med en gang, og gjør hun ikke det kan det bli skikkelig bråk. Så ikke planlegg at en hunn skal bli boende i samme kar som en hann. Hold dem hver for seg og la dama få komme på besøk mens du kan kan følge med. I tilfelle du ikke har sett den tidligere tillater jeg meg å reklamere for Svein Antonsens utmerkede side om oppdrett.
Ja nå har jeg lest og en ting er sikkert er at jeg ikke skal ha noen yngel på kampfiskene så han får ingen hue hehe.
Vi får heller putte inn noen eplesnegler og L-144 yngler så blir det et fint kar med mange farger.

Åssen fisker har du sammen med kampfisk hanner ?
Ja det er greit å vite konsekvensen av å la kampfisken parre seg.
I innlegg 191 ser du et bilde av konsekvensen av ett kull hos meg.

Snegler og ancistruser er sikkert fine tankkamerater og vil sikkert ikke forstyrre kampfisken.
Ritus
hei på deg ! Den blå kampfisken havnet hos meg som bor på Kløfta :-) Guttungen ble så glad når han fikk se den flotte fisken så den går nå i en 43 L helt alene på rommet hans, men etter vært vil vi putte den sikre hua i samme kar som jeg kjøpte av deg på hoved auksjonen mens den andre får gå i selskaps karet. Så det ikke ender på samme måte som sist at den flotte hannen blir tatt livet av. Malawiene fikk myggisene så det ble nesten slåsskamp om maten så nå er det bare å ta med unger og hund å komme seg ut i skogen å fange myggiser gubben syns jeg er gal som skal ut å fange for hehe.

Flott du ble inspirert til å ta turen ut og fange mygg. Hvite mygg som du kjøpte er ikke superlett å finne. De er gjerne i en dam av litt størrelse uten fisk. Helt stillestående vann. De svarte er lettere å finne, men tror det er litt tidlig i disse områdene enda.
Har også kjøpt en nydelig kampfiskhann av Humunu og hos meg går den sammen med Pangio kuhlii og Boraras urophthalmoides. Det ser ut til å være en helt ypperlig sammensetning både med hensyn til oppførsel og vanntype.
Ikke trenger de store plassen heller
Fiske_Arne
Flott du ble inspirert til å ta turen ut og fange mygg. Hvite mygg som du kjøpte er ikke superlett å finne. De er gjerne i en dam av litt størrelse uten fisk. Helt stillestående vann. De svarte er lettere å finne, men tror det er litt tidlig i disse områdene enda.

Jeg ble også inspirert så jeg tenkte å kanskje ta en tur til noen pytter og småvann i Lillomarka.
Når er mygglarvesesongen liksom over?
Hvite mygg kan man faktisk fange under isen om vinteren.. De har en periode om ikke lenge.. Hvor de er borte. For så å dukke opp utover sensommeren (Dette er min erfaring..Ingen vitenskaplige dokumenterte fakta) Sorte mygg finnes stort sett hele sommeren fra ca midt i mai til ganske langt på høsten. Hørte at det ikke var funnet noe mygg i marka for en uke siden, men den burde jo snart komme.
Jeg har sett mye egg fra sort mygg rundt der jeg bor i det siste.
Ynglene fra de to første Endlers-kullene som ble født i imbelliskaret der pH-en til tider har vært svært lav begynner å gi antydning om kjønn. Jeg vil ikke dra noen konklusjon enda, men så langt ser det ikke ut til at det er mange hanner. Jeg lar det gå litt mer tid, men det kan se ut som lav pH har påvirket kjønnsfordelingen til en overvekt av hunner.
Dårlig sjokolade
En liten oppdatering på bestanden, eller rettere sagt frafall i bestanden.
Jeg så at Sphaerichthys vaillanti jaget det jeg mistenkte var Sphaerichthys osphromenoides hannen og tenkte at det kanskje ville bli noe krøll ut av det, men det var faktisk hunnen som røyk ut her om dagen. Hun lå delvis oppå et limnobiumblad så jeg er ikke helt sikker på hva og hvorfor. I dag lurte jeg litt på hvor det var blitt av vaillantien og så at den lå dau innimellom flyteplantene.

Sånn ellers måtte jeg jukse litt med sylinderen som skulle være El Natural og ikke byttes vann på før tidligst utpå høsten. Den var blitt så gjenngrodd på siden som vender mot vinduet at jeg tok en spansk en med et salisylsyrebasert produkt, Happy-life Algin extra, som Aquamanias skrøyt fælt av.
Det bla anbefalt et vannbytte før kuren startet og jeg benyttet anledningen til å ta unna en del av algene i samme slengen. Jeg tester også dette på skrivebordet og hos miniatyrene der jeg har hatt litt vel mye av det grønne.
Så langt ser det ut til at BGA på skrivebordet er på full retrett etter få dager.

Fant et bilde jeg tok her om dagen da jeg laget et plantebed av et gammelt pulverkaffelokk. Litt blomsterjord i bunnen så sette i planten og fylle på meg grus og noen dekorsteiner på toppen for å holde ting på plass. Fint å bruke til planter i kar uten egnet bunnsubstrat.
Kan jeg spørre om hvordan du får til å kjønnsbestemme Sphaerichthys osphromenoides? Jeg har prøvd flere ganger, men tror ikke jeg tolker fiskbasen riktig, for da har jeg møtt 10stk hanner og ingen huer... Virker litt rart i alle fall!?!
Det lønner seg alltid å se litt lenger enn AF, profilen til en art på forskjellige steder kan inneholde mye forskjellig informasjon så det er alltid lurt å sjekke flere steder for å ha et best mulig grunnlag for din egen vurdering.

Her er et par sider med litt mer om kjønnsforskjeller.
Aquaworld:Sexual dimorphism:Males can be distinguished from females by the white regions in the caudal tail, and the larger finnage in full grown fish. Males have a straight throatline, which is rounded in females.

Seriouslyfish: Males possess a white edge to the the dorsal and anal fins and a more intensley coloured, sometimes scarlet-infused body. Females tend to exhibit a more rounded head profile (probably an adaptation that allows the mouthparts to become distended during broodcare) and have a dark spot on the caudal fin.

Så hunnen har rundere hodeprofil og mørk flekk ved halefinnen, mens hannen har en rettere hodeprofil og hvite/lyse kanter på hale- og analfinne og større finner enn hunnen når de er fullt utvokst.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap