- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Marens labyrintfiskverden m.m. (side 25)
Marens labyrintfiskverden m.m. (side 25)
Humunuku[QUOTE=MarenB]Takk for alle gode forslag!:) Korallrød smykketetra var jo veldig fin da, Marita. Kanskje jeg skal skjekke om det går an å få bestilt de og ev til hvilken pris:)
En god stim Nanostomus mortenthaleri kan bli svært kostbart. De pleier å være svindyre, fra 150-200 pr. stykk.
Kan ha flaks å få de billigere som jeg gjorde. 6 stk til 600,- (privat).
Utrolig flott fisk, som vi her på vestlandet ikke så ofte ser i handelen.
Mine tok kvelden i sommer av uvisse årsaker.
Har lyst på ny gruppe, men nye akvarium først.
Espen
Postet 27.10.10 kl 00:30
Tenke...tenke...tenke...
Har drevet og tenkt litt frem og tilbake i det siste, vært litt usikker på hvor mye jeg skal legge i hobbyen og ikke (noe sikkert dere er dritt lei av!:p). Har mistet litt gnisten igjen, men den er på vei opp igjen.
Har tenkt på å ha apisto i en 54liter, ev ha 2 54litere stå tom med f.eks. reker. Om det kommer yngel, så har jeg plass til de
Kubekaret har jeg endret litt på. Jeg har hatt Coryer tidligere, men føler at jeg aldri har lyktes med de. Må innrømme at noe av det morsomste med akvariehobbyen er oppdrett, så det er vel noe jeg kanskje vil satse på i liten skala.
Jeg har lagt ut annonse ang coryddoras green laser, har noen taker og drømmer om de. Har fått tilbud om å kjøpe for 150kr/stk ev 10 for 1000kr (det er MYE penger!!!) og er litt i tenkeboksen. Det blir da snakk om å sende de med posten, så da blir det porto i tillegg. Har lyst, men klarer ikke å bestemme meg. Tenker på at jula er rett rundt hjørnet og trygda rekker jo ikke til så mye ekstra, så skal jeg prioritere julegaver til de rundt meg eller til meg selv tro....???
Fiskene er i Stavanger, så om noen skal reise derfra og oppover til Trondheim så gjerne tipse!
Sammen med coryer kan jeg jo ev ha reker og kanskje noen miniatyrfisker
Har tenkt på å ha apisto i en 54liter, ev ha 2 54litere stå tom med f.eks. reker. Om det kommer yngel, så har jeg plass til de
Kubekaret har jeg endret litt på. Jeg har hatt Coryer tidligere, men føler at jeg aldri har lyktes med de. Må innrømme at noe av det morsomste med akvariehobbyen er oppdrett, så det er vel noe jeg kanskje vil satse på i liten skala.
Jeg har lagt ut annonse ang coryddoras green laser, har noen taker og drømmer om de. Har fått tilbud om å kjøpe for 150kr/stk ev 10 for 1000kr (det er MYE penger!!!) og er litt i tenkeboksen. Det blir da snakk om å sende de med posten, så da blir det porto i tillegg. Har lyst, men klarer ikke å bestemme meg. Tenker på at jula er rett rundt hjørnet og trygda rekker jo ikke til så mye ekstra, så skal jeg prioritere julegaver til de rundt meg eller til meg selv tro....???
Fiskene er i Stavanger, så om noen skal reise derfra og oppover til Trondheim så gjerne tipse!
Sammen med coryer kan jeg jo ev ha reker og kanskje noen miniatyrfisker
Postet 30.10.10 kl 22:11
Huff det der er et dillemma til tusen. Skal jeg bruke penger på det eller spare dem til det eller bruke dem til det.
Synd det ikke gror penger på trær, men nå har jeg en tedens til å drepe plantene mine, så det ville kanskje ikke fungert så godt ;P
Jeg har fremdeles ikke helt bestemt meg om å spare pengene mine eller reise med typen til norge til jul. Men siden det vil bli en masse stress med papirarbeid i tillegg til utgiftene for visum til han, så tror jeg nok jeg blir her jeg er i vinter.
Sliten og vet ikke hvorfor, så papirarbeid orker jeg absolutt ikke tenke på...
Skaff deg noe som ikke trenger så mye stell, og man trenger jo ikke ha to karr gående, så lenge man har et liggende det går ann å sette opp. Er jo bare om å ha ei pumpe ekstra gående det.
Virker som du fremdeles har et snev av litersyken i kroppen
Synd det ikke gror penger på trær, men nå har jeg en tedens til å drepe plantene mine, så det ville kanskje ikke fungert så godt ;P
Jeg har fremdeles ikke helt bestemt meg om å spare pengene mine eller reise med typen til norge til jul. Men siden det vil bli en masse stress med papirarbeid i tillegg til utgiftene for visum til han, så tror jeg nok jeg blir her jeg er i vinter.
Sliten og vet ikke hvorfor, så papirarbeid orker jeg absolutt ikke tenke på...
Skaff deg noe som ikke trenger så mye stell, og man trenger jo ikke ha to karr gående, så lenge man har et liggende det går ann å sette opp. Er jo bare om å ha ei pumpe ekstra gående det.
Virker som du fremdeles har et snev av litersyken i kroppen
Postet 31.10.10 kl 11:25
Corydoras "green laser"
GalemorVirker som du fremdeles har et snev av litersyken i kroppen :D
Tja, driver og føler litt på det ja
I dag kom det 11 små Corydoras "green laser" med posten. Etter 2 timer med akklimatisering er de endelig i karet de skal gå i foreløbig.
De er veldig små, de minste kun 1cm(!). Jeg kan godt skjønne at disse er poppis, for de er sinnsyk fine!!! Nå håper jeg at de finner seg godt til rette og at alle overlever de neste ukene, som jeg ser på som kritiske. Fiskene skal være 5mnd gamle, men de minste kan neppe være det, derfor er jeg litt skeptisk... Må vel passe på å fôre godt slik at de vokser bra, blir vel mest frossenfôr. Lurer på hvordan det er med levende dafnia for dem, om de spiser det?
Jeg må nok vente et drøyt år før jeg kan prøve å få de i lek, noe å se frem til. Jeg vet jo litt om hvordan man driver oppdrett på labyrinter, men maller har jeg ikke peiling på, så det blir spennende (alltid spennende med oppdrett!) Tiden vil vise om det blir noe
Noen som vet hvordan man laster opp bilder?? Får vel søke litt for å finne det ut, ikke alltid enkelt med nye ting og forandring på forum:p
<embed src="http://www.youtube.com/v/fYqSp9_F1zk?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Postet 02.11.10 kl 19:51
Så søte!!!
Gratulerer så mye med Green Laser Maren! Nydelige er de ;D
Gleder meg til å komme og se...
Gleder meg til å komme og se...
Postet 02.11.10 kl 21:29
Postet 02.11.10 kl 21:35
Endret: 02.11.10 kl 21:36
Postet 03.11.10 kl 10:29
Så gøy med nye Corydoras! Heldig du er som fikk tak i sånne sendt med posten. De er vel ikke så veldig vanlig rundt om i Norge.. Hvor lang tid gikk postgangen? Håper det går bra med alle sammen!
Det er oppdrett som er tingen ja, og tålmodighet er et viktig stikkord her Ikke helt lett bestandig det.. Men hvis de er så vakre som du og alle andre skal ha det til så går det vel greit å ha dem frem til de begynner å leke også!
Det er oppdrett som er tingen ja, og tålmodighet er et viktig stikkord her Ikke helt lett bestandig det.. Men hvis de er så vakre som du og alle andre skal ha det til så går det vel greit å ha dem frem til de begynner å leke også!
Postet 03.11.10 kl 11:07
Postet 03.11.10 kl 11:44
Sølvi GullaksenGratulerer så masse med skjønne,grønne lasere ,så bra at det gikk fint å sende de med posten.Tenker du er glad nå ja :)
Tusen takk! Ja, jeg er kjempeglad, trodd ikke det skule gå så bra! Alle 11stk lever enda, har vel omtrent 3 stk som er 1cm, de andre er vel opp mot 2,5.
Anna U.Så gøy med nye Corydoras! Heldig du er som fikk tak i sånne sendt med posten. De er vel ikke så veldig vanlig rundt om i Norge.. Hvor lang tid gikk postgangen? Håper det går bra med alle sammen! Det er oppdrett som er tingen ja, og tålmodighet er et viktig stikkord her:-) Ikke helt lett bestandig det.. Men hvis de er så vakre som du og alle andre skal ha det til så går det vel greit å ha dem frem til de begynner å leke også!
Postgangen tok kun 1døgn sendt som brev, kunne ikke sendt de i en slik smartpost-pakke, da ville det ha tatt 3.
Disse er myyye finere enn de coryene jeg har hatt før, kan sitte og se på de leeenge
Tror ikke det skal bli veldig vanskelig å vente på at de skal bli kjønnsmodne nei
LisbethGrattis med nye nydelige coryer. hehe du klarer ikke slippe taket helt skjønner jeg. Og bra er det :)
Har vel fått erfare hvor vanskelig det er å slutte:p
Jeg sliter litt med vannverdiene. Det har vært lite belastning på filtrene i det karet i det siste, kun reker som har blitt matet. Har heller ikke noe filterguffe til overs, så det blir en del vannbytter fremover før det stabiliserer seg. Litt synd å ikke få matet de små, men men.
Postet 03.11.10 kl 23:11
Postet 03.11.10 kl 23:14
sissimorJeg kan komme med filtergugge i morra! Skal bytte ut en finsvamp med grovsvamp i Juwelen, og da kan jeg ta med den til deg.
Høres fint ut Jeg har et svampfilter som det er litt vanskelig å "kickstarte", synes jeg, men jeg har også en fluval 1+ som jeg kunne ha satt i ei bøtte.
Men når tenker du å gjøre det? Jeg er opptatt mesteparten av morgendagen, så det kan bli vanskelig. Det skal gå fint uansett altså, det tar bare noen dager. Fiteret er jo innkjørt
Postet 03.11.10 kl 23:25
Postet 03.11.10 kl 23:30
Postet 07.11.10 kl 21:48
Sølvi GullaksenHvordan går det med de skjønne grønne ?
Det ser heldigvis ut til å gå bra! De er veldig små, men virker veldig friske og raske, har ikke forventet at det skulle gå så bra
Sissimor har vært her i dag og begynt på den nye bakgrunnen jeg skal ha i kubekaret hvor jeg skal flytte de over i når det er ferdig. Veldig snilt av henne og veldig koselig å hä henne her! De lider ikke akkurat i 54litern, for det er mer enn stort nok nå, men kubekaet er liksom dedikert til dem
Lurer på om jeg skal ha noen rasbora av noe slag i samme kar eller noe annet smått i tillegg til reker. Ønsker meg krystallreker, men det koster penger...
Eller så får jeg meg valp til nyttår! Bare se her
Gleder meg vellldig, men det er litt skummelt også... Det er så lenge siden jeg hadde valp sist, 8år!
Postet 08.11.10 kl 20:09
Endret: 08.11.10 kl 20:11
Postet 08.11.10 kl 20:29
Postet 08.11.10 kl 20:52
Gleder oss til bilder Maren.
Både av kar, fisk og hund.
Har selv Boraras brigittae Moskito-rasbora i et lite kar.
Utolig flott fisk som er fremme hele tiden
Espen
Både av kar, fisk og hund.
Har selv Boraras brigittae Moskito-rasbora i et lite kar.
Utolig flott fisk som er fremme hele tiden
Espen
Postet 09.11.10 kl 15:48
Black_FlysHar selv[URLBLOCK1] i et lite kar. Utolig flott fisk som er fremme hele tiden Espen
Hei Espen!
Jeg har tenkt litt på denne rasboraen, men har lest at den egentlig skal ha så innmari lav PH. Ser det står 6-6,5 i basen og jeg har vel ca 6,5, så det blir litt på kanten kanskje? Hvilke vannverdier har du til dem?
Ellers så har jeg tenkt litt på Microrasbora kubotai (litt for høy PH), Microrasbora erythromicron (litt høy PH og GH), Danio tinwini , Danio margaritatus . Egentlig er jo all småfisk aktuell, men Boraras er fine da
Det hadde vært gøy å prøve å drette disse også, kan jo prøve å legge best mulig til rette for det, men det naturlige biotopet kan jeg desverre ikke koiere pga coryene.
Postet 09.11.10 kl 18:34
Postet 09.11.10 kl 20:27