Småtteri og spekulasjoner (side 26)

Humunukuapuaa
Så hunnen har rundere hodeprofil og mørk flekk ved halefinnen, mens hannen har en rettere hodeprofil og hvite/lyse kanter på hale- og analfinne og større finner enn hunnen når de er fullt utvokst.

Og det tror jeg bekrefter mine mistanker om at jeg har to par hjemme. Må studere dem når jeg kommer hjem!
Jeg må spørre deg om din mening om en butikk, Humunu!

Har du vært innom Jan Holt på Bislett den seneste tiden? Jeg har veldig lyst å ta en tur dit igjen, men de opererer foreløbig kun med artslister fra saltvannsverdenen på sine nettsider. Så hva de har av utvalg innen ferskvann nå for tiden aner jeg ikke.

Noen peiling?
Akkurat nå for tiden er de stengt pga. oppussing, tror de åpner neste uke.
Sånn generelt er det ofte en og annen godbit å finne i ferskvannskarene der, selv om det på overflaten og nettet kan virke som saltlake er tingen.

Jeg har ytret min mening om at stort fokus på saltvann med artslister og i nettsidene og nada på ferskvann kan skremme oss ferskinger til å tro at JanHolt ikke er en butikk for oss. Jeg er sikker på at de kommer til å fortsette med en god ferskvannsavdelig etter oppussingen da jeg ikke har hørt noe annet. Jeg har store forhåpninger til den nyoppussede lokalene og at de får på plass noen av løsningene for fiskelister som de har snakket om.

Jeg prøver å få alle butikker til å legge ut fiskelistene sine. Jeg antar at de fleste akvarister mer og mer trives best på ræva foran fisken sin eller på en eller annen akvarieside på nettet, men at vi gjerne kommer og titter på fisken i butikken hvis vi vet at det er noe å komme å se på.
Fersk, frisk, fin fisk er butikkenes eneste våpen i kampen om kundene når "vindu-shopping" er erstattet med web-shopping. Folk finner det de vil ha på nettet og så går de å kjøper det.
Ok, så de er stengt nå ja Bra jeg spurte da. Takk for svar

Jeg har alltid funnet noe interessant i akvariene deres, ja, de gangene jeg har vært innom der. De har i blant noen spennende og interessante arter man ikke finner overalt. Men for oss fot-tråkkere (jeg kjører ikke bil) så er reiseveien opp til Jan Holt noe tungvindt. Så det blir ikke så ofte som jeg kunne ønske at jeg stakk innom der.
Så i en annen tråd at du skulle ut og fange levendefor. Har du tatt deg en tur? Er det noe å finne i Oslomarka eller er det ennå litt for tidlig? Tenkte jeg skulle ta en tur opp til sognsvann i helga og se om jeg kan finne noen småkulper med mygglarver. Jeg er ikke så kjent i Oslomarka så sognsvann er det eneste jeg kommer på. Fant en ypperlig fangsthov til 39 kr i lekebutikken på Gunerius.
Foreløpig har det dessverre bare blitt med tanken.

Oslomarkas fiskeadministrasjon har fine kart som viser alle vann og bekker etc.
Betta sp. von satun
Hadde forhåpninger om at Betta sp. von satun skulle dukke opp tidligere i år, men den som venter - venter.
Det er ikke stort å finne ut om denne, IBC har den ikke på sin artslite, men IGL/IAA har den på årets liste. Ellers ikke så mye å finne ut av, og som vanlig er det litt usikkert hva som er hva etc., men legger ved bildene av det jeg tror og håper er en revers-trio. Fine svære bettaer dette her, den største er ca 7cm.
Karet er like ferskt som fisken så det er en del bobler på glasset i bildet.
Fant et bilde på en polsk site (et godt stykke ned på siden).
Fremdeles like lite klok på de nye bettaene. Dette overgår det meste i å ikke være mulig å finne ut av. Noen få kryptiske forumpostinger på språk jeg ikke henger med på og det ser ut som de heller ikke vet stort. Det mest nyttige jeg har funnet er at noen lurer på om arten hører til pugnaxkomplekset.

De flyttet inn i en 28-liter som jeg stunt-startet i går med planter, løv, torv, ekstrakter og karbonrør. I dag la jeg litt sand utover bunnen for å forhindre reflekser i glasset og satte inn et luftdrevet klassisk hjørnefilter med bioringer, filtermatte og vatt som har gått litt hos garraene.

Nytt bilde av Betta sp. von Satun trioen.
Er ikke det sånne munnrugene bettaer?
Ja de ser veldig ut til å være munnrugere og Satun er et område i sør i Thailand som grenser til Malaysia, men foreløpig er det ikke stort mer å vite.
Hei Humunukuapuaa!
Jeg lurer på om det kan stemme at du en gang tidligere i tråden din har skrevet litt om oppdrett på Trichopsis pumila hvor du bl.a. skrev om at far spiste svake og syke yngel...? Jeg har jo fulgt med tråden en stund, men husker ikke helt akkurat dette, men om det stemmer husker du om det var helt i starten ca?
Leter igjennom tråden, men den har begynt å bli ganske lang så jeg tenkte jeg skulle spørre for sikkerhets skyld
Nix har ikke skrevet noe oppdrett på pumila, det jeg skrev var relevant ved oppdrett på vanlig kampfisk, men at pappa spiser de han anser for å være defekte/svake er kanskje relevant hos pygméene. Har ikke anen erfaring med disse enn at de forrige jeg hadde bukket under for et eller annet som spiste opp halve kjeven til den ene, og så røyk den andre ut et par uker senere.

Stilige bettaer Litt snodig at de ikke er på IBC sin liste...
Ja, litt rart. Kanskje IBC har andre kriterier for å godkjenne en art enn IGL, eller at IBCs artsliste ikke vedlikeholdes så ofte. Betta sp. von Satun dukket først opp på IGL-listen nå i år.

Litt flere bilder:

[External Image]
Den største og det som ser ut som den dominerende hannen.

[External Image]
Den mindre hannen som ser ut til å ha farget en slags kamuflasjemønster.

[External Image]
Det jeg tror må være hunnen, sammen med den største hannen.
Hun er i utgangspunktet svært lys og farger ikke kamuflasjemønster.
Betta smaragdina lek
I dag oppdaget jeg at Betta smaragdina hannen stod under et av skumredene og ting tydet på at han hadde noe å holde orden på.
Jeg krysser finnene og satser på at det bare går av seg selv. Karet er veldig godt innkjørt og godt bevokst, så jeg satser på at det er både fôr og skjulesteder nok til at dette kan gå av seg selv og at hunnen kan bli.
Næmmen i h*** da, hvorfor leker dine etter bare noen uker, mens mine ikke har rørt hverandre på flere måneder?!

Jk, grattis med egg/yngel da, håper du tar masse bilder og dokumenterer etter hvert

Og kan du si litt om temp/vannverdier/oppsett osv..?
Kjære Humunu!

Du får tilgi det at jeg kobler deg til øser rent instinktivt, hehe, men i samme nanosekund som jeg så denne, kom jeg til å tenke på deg og dine øseporteringer av labyrintfisk! )
Tenk det... en fiskeøse!
Mvjnz
Næmmen i h*** da, hvorfor leker dine etter bare noen uker, mens mine ikke har rørt hverandre på flere måneder?! Jk, grattis med egg/yngel da, håper du tar masse bilder og dokumenterer etter hvert:) Og kan du si litt om temp/vannverdier/oppsett osv..?

Hannen har jo gått i karet siden januar, men ser at hunnen kom i hus for ca 5 uker siden. Vet ikke helt om det blir masse bilder, men kan i hvertfall fortelle litt.

Karet er en 19-liter (35x20) uten bunnsubstrat, men hummus fra rot, eikeløv og catappa har stort sett fått bli liggende og dekker det meste av bunnglasset. Vannstand ca 15 cm. Plantene er Hydrocotyle sibthorpioides, Hygrophila polysperma, javamose og hornblad samt en liten Ceratopteris pteroides. Alt flyter fritt.
Det er en fin mangroverot med en naturlig hule som jeg vet han liker å stå å vanke i, men jeg kan nesten ikke se roten fordi karet er så gjenngrodd. Det er nesten så fisken ikke kommer frem, men jeg tror det er mer på vei mot riktig enn store åpne felter i karet. Har lagt et bilde på profilen til karet som jeg tok nå, så det er ikke belyst, men tror du ser hva jeg mener.
Belysning tror jeg er en 5- eller 7-watts sparepære. Jeg gidder ikke stresse med å flytte på lyset for å finne ut av det akkurat nå. Viktig at alt forblir som det har vært og ikke noe stress utenom det vanlige. Filter er en GDS filtermattebit med stigerør, med bare noen få bobler så det så vidt renner over toppen av røret.

Jeg holder dem i fint antikkvann. Jeg er jo på villspor og tror at vann kan drepe fisk, spesielt "helt rent vann". Jeg etterfyller litt vann en gang i blant og slenger oppi et halvt catappablad hver 2.-3.uke, men bytter ikke vann særlig ofte. Kanskje en gang i måneden eller sjeldnere. Og da bruker jeg Aquasafe og tonicen min. Forutsetningen for dette er selvfølgelig at det er rikelig med planter som ser ut til å trives svært bra uten ekstra gjødning og for ikke å glemme bladene.

Temp nå i natt er 25,5. pH6.

Mona o
Tenk det... en fiskeøse!

Utrolig! Ut fra bildene ser det ut til at det er et rør/utløp i håndtaket. Men den ser veldig svær ut så jeg får holde meg til øse fra lekebuitikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap