Lisbeth sine småfisk :) (side 26)

Sanne
vel, jeg hadde 3 dverg guramier. grinebitere alle 3, i tillegg var de bærere av noe virusgreier så de bare døde... jeg gav opp etter at den tredje tok kvelden :p enkelte arter er jo fine de, men jeg fikk en litt dårlig start med dem :p samme med kampfisk egentlig, likte dem ikke noe særlig før jeg "ble kjent" med astrid sin leopold.. de er jo så sørgelige der de står i hver sin kopp i dyrebutikker... apropos det, tropehagen her i byen er flinke der. der går kampfiskene i akvariene + plantekaret, ikke i noen desiliter vann i en kopp :)


Jeg har også gått på noen smeller når det gjelder gurami og sykdom/død. Men jeg måtte bare prøve igjen, det er liksom labyrinter jeg virkelig har falt for

Det er ikke lenge disse kampfiskene står i disse kampfiskkolbene i dyrebutikken heldigvis
Jeg har ikke drevet lenge med fisk, så jeg har brukt lang tid med mye fram og tilbake for å finne ut hva jeg liker best. Det er jo en hel verden å velge i, men guramiene har virkelig fenget meg!! Jeg eklsker mine små pygmeer og sjokolader! Håper bare jeg er god nok til at jeg klarer å holde de og at de trives.
Det er mange fine lakriser. Og labyrinter/Anabantoider er vel det mest spennende som finnes. Anabantoidaemania!!!

Jeg var så heldig å få yngel på dverggurami når jeg var fjortis, den gangen var det en frisk og sunn stamme.
Etter å ha dyrket noen runder med microorm nå har jeg funnet ut at med litt "tøff" behandling belønnes jeg med mange flere tilgjengelige orm:

Etter at kulturen har stått noen dager blir den ganske flytende og tynn. Da tar jeg en god porson med barnegrøtpulver og rører det godt inn i kulturen. Etter en times tid myldrer det av microorm på veggen i bolla. Aktiviteten varer et par døgn og da får jeg høstet masse microorm!

Første gang jeg gjorde det var jeg litt redd jeg skulle røre ormene i stykker, men de er faktisk så små at de blir ikke det
Min stakkars lille hund er deppa i dag, det er så uvant å oppleve for hun er alltid skikkelig happydog. Var hos veterinæren i går og fikk tatt en skikkelig sjau. Det gjorde et godt innhogg på min konto, men betyr at jeg ikke trenger å besøke veterinæren på en god stund.

Hun får tannrens i full narkose og måtte trekke en betent tann. Samtidig som hun er i narkose klippes klørne skikkelig. Hun har svarte klør som er umulig å se nerva på. Jeg har tatt nervene noen få ganger, og det gjør at jeg blir pysete når jeg skal klippe. Klipper for lite og ender med at hun må gå med litt for lange klør istedet. Derfor godt å få klipt litt mer hos veterinæren når hun ikke merker noe. Var også på tide med årets vaksine og jeg tror den slo henne litt ut. Matvraket vil ikke spise og når hun ikke vil spise er hun skikkelig dårlig.

Når vi gikk til jobb i morrest gadd hun ikke ta sin faste runde der jeg kan slippe henne litt løs, bare hang i rompa på meg. Når vi kom på jobb gadd hun ikke løpe inn i kaffekroken for å hilse på kollegaer, bare rett inn til kurven sin for å være i fred. Fikk henne til å logre bittelitt i sted men det var kortvarig. Stakkars lille pjuskelusken min. Dette gir meg vel en forsmak på hvordan hun blir når hun blir skikkelig gammel. Saktegående og uten glede.. Men det skal hun få slippe. Når hun blir sånn er det på tide å si farvel. Hun er 12 år så jeg må bare forberede meg på at det nok ikke er lenge til..
Lisbeth
Ojj ojj ojj ojj, [URLBLOCK1]Lisbeth liker. Her var det virkelig noe å sette på ønskelista. Nei og nei. Nå ble jeg veldig i tvil. Jeg har Klovnkilli øverst på ønskelista og kar er snart klart for dem, men når jeg ser disse guramiene... Det spørs om ikke [URLBLOCK2]brøyter seg plass øverst istedet.. om jeg får tak i da. Dahls kan sikkert skaffe eller Jan Holt... Fy for en nydelig gurami!


Hej.
Jeg tillader mig at skrive lidt i din tråd.

Jeg kan se at der er nogen der har fundet vej til min hjemmeside. Velkommen til

Ja pragtguramierne er rigtig fine, og den Parosphromenus spec. Sentang du fandt er bestemt en af de meget kønne. Det er ikke helt umuligt at få fat i pragtguramier, selv om det er rigtig svært at finde dem i butikker. Der findes folk som opdrætter disse fisk (jeg er en af dem). Og det er hos opdrætterne du skal finde fiskene hvis du vil have en bestemt art Parosphromenus.
Jeg ved ikke om der er norske opdrættere, jeg tror det ikke. Men så langt er der jo heller ikke mellem Norge og Danmark

Jeg har ikke ret mange af Paro Sentang lige nu. Men jeg arbejder på at få den opdrættet, så det er muligt at jeg kan dele ud af fiskene senere i år. Dem jeg har yngel af lige nu er P. linkei, P. anjunganesis, P. nagyi, P. quindecim, P. deissneri, P. spec. Tanjong Malim og P. spec. Langgam. Men der sker også at jeg sælger nogle af mine voksne fisk. I efteråret tager jeg til IGL møde i Tyskland igen, og der håber jeg på at få flere nye arter med hjem igen. Og hvem ved.. måske tager jeg en tur til Norge i år også.

med venlig hilsen
Karsten
Panda+
Hei Karsten (Panda+)

Så hyggelig at du stakk innom min tråd! Ble nesten litt nyskjerrig hvordan du fant fram til den

Jeg kunne virkelig tenkt meg Parosphromenus spec. "Sentang" -det må jeg bare si. Men skjønner jo at dette er litt mer "spesialfelt" når det gjelder guramier, og der er jeg vel litt for fersk. Jeg mener hvis noen skulle få tak i så pass spesielle fisk burde forholdene også ligge bedre til rette. Jeg har aldri prøvd meg på noe slags oppdrett og hvis jeg hadde fått tak i denne guramien hadde jeg følt et STORT press for å drette den og føre arten videre i det norske miljø. Men på den annen side, kanskje det er nettopp en sånn fisk som hadde fått meg til å prøve oppdrett. De trenger jo ikke store plassen så det hadde vært gøy å prøve

Jeg kan se for meg at disse guramiene ikke selges billig?

Flott hjemmeside du har forresten, bilder og god informasjon!
Du trenger jo bare å sette opp et lite artskar. Du liker jo å stelle og tilrettelegge for at fisken skal ha det bra, så du får det sikkert til.
Og når man har gjort alt riktig skjer det bare av seg selv. Det blir som med planter - riktig stell belønnes med blomstring.
Din rolle som akvarist får litt mer mening i det store bildet hvis du ikke bare tar med fisk hjem og sjeldne arter er det veldig bra at noen holder reproduserende stammer på.

De har forresten nettopp fått inn Parosphromenus paludicola på Oslo City.
Ja du har egentlig rett i det humunu, men hadde føltes betryggende at noen som virkelig har peil hadde skaffet seg disse nydelige guramiene

Lenken du ga meg ledet ikke til bilde, men fant bilde av Parosphromenus paludicola. Den var veldig fin, så ut som en krysning av lakris og pygmegurami
Lisbeth. Du behøver ikke være nervøs for at prøve med Parosphromenus. Der er nogle få ting man skal være opmærksom på. Og når man er det, så er disse fisk faktisk ret nemme at have med at gøre. Som Humu siger.. opdræt sker helt af sig selv hvis bare forældrene har det godt.

Problemerne med paro er ikke hjemme i akvariet, men på vejen dertil. De fleste paro dør hos eksportør og importør, mest fordi de ikke fodrer fiskene korrekt. De få pragtguramier der når frem til butikkerne er ofte i meget dårlig stand, og har næsten aldrig det rigtige navn.

Ofte er det lidt svært at rette importfisk op igen, og få fornuftige fisk ud af det. Men hvis det sker så er de hårdføre. Det er sikrere og nemmere at købe fisk fra opdrætter, men jeg har selv fundet mange af mine i butikker.

Hvordan jeg fandt frem til din tråd?
I min statistik funktion kan jeg se hvor folk kommer fra (referring url), altså hvilken side de har været på inden de kommer på til side. Og der fandt jeg din tråd.

Billedet er en af mine Parosphromenus paludicola fra Wakaf Tapei.

Hmm, egentlig har jeg et karantenekar på 63L stående ledig. Tror ikke jeg trenger det på lenge, har den fisken jeg skal ha i de andre karene. Kanskje et par med lakriser skal flytte inn der.. Må ta meg en tur til Oslo City og se på de som er der. Bare se foreløpig

Vet ikke hvor mange disse vil gå sammen, flere hunner på en hann?

Jeg bare ser for meg risikoen med å skaffe seg et par hvor den ene dør og at det kan være lenge til man får tak i ny partner. Kjipt hvis man må la den leve livet alene
Jamen, jeg synes da at du skal prøve.

Når jeg køber paroer i en butik køber jeg altid en flok på 6-10 styk. Det kan være meget vanskeligt at se forskel på køn i butiksakvariet. I 63 liter kan du sagtens have flere par gående. Du skal bare sørge for at der skjulesteder og huler nok.

Det er ikke nogen speciel fordel at have flere hunner end hanner. Et eller flere par med lige kønsfordeling er fint.
Godt råd. Løp og kjøp i dag. I morgen kan noen som har lest litt skriverier i det siste allerede ha vært og kjøpt alle sammen.
var og titta på dem, de så faktisk fine ut, bleke men sunne. Men summet meg i siste liten. Siden jeg har begrenset med plass er det bare to typer fisk jeg får plass til og da står jo Parosphromenus spec "sentang" og klovnkilli øverst på ønskelista...

Forresten ble skuffa når jeg var på oslo City i dag. De har gjort om nesten hele saltvannsavdelinga til ferskvann. Dumme meg håpet på litt mer spennende ferskvannsfisk, men hva har de fylt karene med? Masse slørhaler i flere stygge varianter... Snakk om skuffelse, men de driver jo butikk, sukk
Lisbeth
Masse slørhaler i flere stygge varianter... :(

Vær glad for slørhalene. Det er takket være at de må kjøpe inn slørhaler og guppy hele tiden at de også har så mye annen fin fisk fra Asia som vi fiskenerder kanskje muligens kunne tenkt oss.
Lisbeth
var og titta på dem, de så faktisk fine ut, bleke men sunne. Men summet meg i siste liten. Siden jeg har begrenset med plass er det bare to typer fisk jeg får plass til og da står jo Parosphromenus spec "sentang" og klovnkilli øverst på ønskelista...


Yess, gjett hvem som fikk tilbud om Klovnkilli i dag! He he, det var en grunn til at karantenekaret skulle stå ledig litt til. Det er en del som må fikses opp i i 85 literen der de skal gå før de kan flytte dit. Venter på ny rotor til pumpa der bl.a.

Å gleder meg til å få litt farger oppi dette karet
Åhh, i går kom jeg over en klatreplante jeg har ønska meg i mange år:

Wisteria 'Amethyst Falls' Bilder av den her og her

Grunnen til at jeg aldri har skaffet meg denne er fordi det kan ta MANGE år før den blomstrer og tar mye plass og derfor bør plantes i hagen. Jeg har jo bare en liten balkong og vil ikke bruke plassen til noe jeg ikke vet om kommer til å blomstre på veldig lenge. I går på Mester grønn ser jeg den, ikke store saken -og den står allerede i blomst! Det var ikke noe å tenke på, kjøpte den med en gang. 200 kr syns jeg også var billig!

Det var rett på nett når jeg kom hjem for å lese om den, og den jeg har kjøpt er en type som blomstrer veldig tidlig. Dødskult å ha fått skaffet meg denne! Istedet for å la den klatre oppover veggen skal jeg prøve å få den til å slynge seg bortover rekkverket. Det er ikke lov å henge blomsterkasser på rekkverket og det syns jeg er synd, blir så nakent der. Det som gjenstår og se er om jeg får den til å overleve vinteren. Får pakke potta godt inn når kulda kommer

Joda, jeg ser det står at blomstene lukter svette.. men jeg lukta på blomstene den hadde og de lukta bare mildt søtt. Blir det for ille får jeg bare plante den ut på hytta til venninna mi...
Sphaerichtys osphromenoides
Hei Lisbeth!
Som du kanskje vet har jeg sjokoladegurami. Jeg hadde 4 for 4-5 uker siden, men den ene strøk med etter 2 uker. Den var det store mobbeofferet og så ikke helt bra ut fra starten av. Han var litt over ett år, så jeg mistenker at årsaken var miljøet. Jeg har altså 3 igjen. De er ferdig med karantenetida i morgen (4 uker+) og jeg gleder meg til å gi de ett større kar enn 62L. Nå har det seg slik at spesielt 1 av de, det neste mobbeofferet ikke er helt fin. Jeg kaller den for nr 3. Nr 1 ser ut til å ha det riktig så bra og han og nr 2 er liksom "alfa-paret" som var de 2 første som flyttet inn for ca 5 uker siden.
Nr 1 har fått en hvit/rosa flekk (ikke hvitprikk) som jeg mener ikke var der tidligere (men jeg begynner å tvile på meg selv jo mer jeg funderer) og som jeg ikke vet hva er. 62L synes jeg er litt knapt for 3 sjokoladeguramier, så jeg tror det er rimelig stor mistrivsel! Derfor har jeg tro på at ting kan bli bedre om de blir flyttet over i 110Litern og kan få større plass å rømme om de blir jaget og generelt større plass!

Dilemmaet mitt blir derfor om jeg skal flytte de til tross for at spes nr 3 ser sliten ut, eller skal jeg vente og se om de er syke og dør..?

Setter stor pris på litt hjelp her!

Jeg skal forresten på Plantasjen i dag og se etter en slik klatreplante du har kjøpt deg Jeg flyttet inni ny leilighet i vinter som ligger i 1. etg, så jeg har en gress-flekk som jeg må prøve å utnytte så godt jeg kan!
Skulle ønske jeg hadde plass til hagedam, men jeg tror jeg skal være fornøyd bare med at jeg har den plenen i det hele tatt
Jeg tillader mig at svare på tørfiskens problem med chokoladeguramier.

Jeg har selv chokoladegurami. Både Spharichthys selatanensis og Spharichthys osphromenoides. S. selatanensis har jeg flere gange haft yngel af.

Jeg har fundet ud af at problemet med chokoladeguramier er at de fleste har for få fisk fra start. Deres afdærd er det jeg kalder flok-social, og det minder meget om en ulveflok. Det fungerer på den måde at der en eller to alfa-hanner og en eller to alfa-hunner. Disse alfa fisk jager med alle andre, og hvis flokken er stor nok er der et tydeligt fastlagt hirarki.

Når man har for få fisk går aggressiviteten ud over de samme fisk hver gang, og før eller siden bukker de under. Flokken bliver mindre og mindre og til sidst har man kun den stærkeste hun tilbage (hunnerne er stærkere end hannerne). Sådan er det gået for rigtig mange der har prøvet med chokoladegurami. Man tror at det er vandforhold, plads, foderet det er galt med. Men det er det ikke nødvendigvis. Alt kan være nok så fint... hvis der er for få fisk i flokken går det galt af sociale grunde.

Det jeg har fundet ud af at der skal være mindst 6 individer, meget gerne flere (8-12), i en gruppe.
Jeg har mine S. selatanensis i en gruppe på 12 i et 150 liter akvarium. Der har de gået godt i et år og har som sagt ynglet flere gange (4 gange).
John Jensen i Frederikshavn har en gruppe på 6 S. osphromenoides i 54 liter. De går også fint og har ynglet 5-6 gange.
Jeg kender rigtig mange der har startet med færre end 6 individer, og det er ikke lykkes for nogen af dem. Jeg tror på min teori.

Tusen takk for svært utfyllende svar, Panda+! Supert!

Dette styrker min lille teori jeg har dannet meg selv i hodet mitt! Dette med alfa-paret er i høyeste grad ”problemet” jeg har hatt i denne karantenetiden.

Jeg har tenkt å skaffe meg flere sjokolader av samme art om det ser ut til at de jeg har kan klare seg i 110Litern. Det er ikke dekkglass der, men heldekkende armatur. Tempraturen ligger på rundt 27grader og PH 7-7,5. De blir gående sammen med Corydoras. Forholdene er som du ser ikke helt optimale, men tror du det vil gå bra? De vil heller ikke få vann uten noe særlig sirkulasjon.

Jeg tenkte egentlig å ev i utgangspunktet å skaffe 4stk til, men disse må gå i karantene i 4-5uker først… Men om John Jensen har hatt suksess med 6stk i 54L og til og med fått yngel, så tror jeg at jeg kan satse på å starte med 6 stk selv og håpe de fleste vil overleve. Jeg kan gi de mer optimale forhold i karantenekaret da enn de som er der nå da de går med corydoras.

Da regner jeg med du går god for at jeg kan flytte de sjokoladene jeg har over i det andre karet og at den ”utstøtte” ikke er syk av noe annet enn miljøet?
Hvordan vil det da gå med denne enslige tror du?

Har du noen forslag til spesielle planter som egner seg spesielt bra for disse fiskene? Jeg er litt usikker på hvilke planter jeg skal bruke…

Kom gjerne med innvendinger her! Besøk gjerne tården min av og til også! (ikke meninga å kapre noen fra tråden din, Lisbeth!!!)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap