Marens akvarieverden (side 26)

Prøver å komme meg hjem ca en gang om dagen og er det nå
Jeg og assistenten min har tømt yngelkaret, vasket det godt og sluppet oppi yngelet igjen. Vi satt i 1 1/2 time og fanget yngel! Jeg trodde det kanskje var snakk om 4 styk, men endte opp med over 20 stk!!

!/3 del av vannet som er i yngelkaret nå, er vann fra det forrige, så jeg håper det vi gå bra med mellomlagret vann, mose+flyteplante fra forrige kar og catappabalder... Tempraturen var også 1 grad for lav da.

Mye renere kar nå, ble med en del snegler og egg, Humunuku, så jeg tror de skal formere seg rimelig raskt igjen! Jeg kunne ikke ha det slik det var for sneglene hadde tatt fulstendig over hele karet!!

Skumredet i Pygmékaret er forlatt, så ett stort vannbytte er tatt der da det likevell ikke ble noe av reiret Vannet derfra lukter mugne microorm enda jeg ikke har föret de med det på lenge (etter at de døde for meg), så jeg kunne ikke bruke det i yngelkaret som egentlig var planen.

Teperaturen i Sjokoladekaret er nå på 26,5 og jeg har skrudd den en halv grad opp. Vil være litt forsiktig her da det er lenge siden kolben har vært i bruk og at jeg ikke er hjemme og kan passe på. Skal prøve å få en tempratur på 28 igjen Men alle ser fine ut og spiser artemia
Sulteföring?
Jeg fikk meg en real overraskelse i ettermiddag da jeg kom hjem!
Jeg så i Sjokoladeguramikaret og der var det en ribba plante der bare stilken var igjen…! Jeg lurer seriøst på om jeg driver med ubevisst suleföring! Planten var helt fin i går, men som sagt, veldig naken i dag og det som kunne se ut som det resterende av planten lå i overflata. Håper virkelig de ikke har spist på ordentlig, men bare kjedet seg:P

[External Image]
stilken ++ som var ribba

Jeg gir de i blant diskusgranulat for å ”aktivisere” de og det ser det ut til at de liker Blir en slags fotbalspill for fisker da de er for små til å spise de med en gang, veldig underholdende!
Jeg er så vant til å tenke aktivisering gjennom dagen med hund og tar meg selv flere ganger i at jeg begynner med sammen tankegangen til fiskene!

Jeg har tenkt litt de siste dagene på fenomenet ”gullfiskhukommelse” og har spekulert på om det eksisterer bandt fiskene…
Hvor god hukommelse har de egentlig? Går det mest på instinkt, følelser eller erfaringer?
Jeg har lest i en bok ("ikke skyt hunden") at man kan forme adferd hos fisk. Forfatteren formet en gang en stor eremittkreps til å ringe med en middagsklokke ved å dra i en snor med kloen sin. (Trikset var å få maten til krepsen i samme øyeblikk som kloen, som krepsen viftet ten mål og mening, var borti snoren for senere å skjønne opplegget.
Harvardprofessor Richard Herrnstein har fortalt at hen en gang formet en musling til å klappe med skjellet for en matforsterker (men han fortalte ikke hvordan han fikk levert mat til muslingen.

Jeg har kjøpt ei ny rot til viftereka som det ser ut til at han/hun liker godt! Den har ”kongeplass” i høyden på andre siden av akvariet for pumpa! Jeg er glad den endelig ser ut til å finne seg til rette og jeg skulle gjerne ha kjøpt ett par stykker til slik at den får litt selskap om lommeboka hadde strukket til! Det er plass til flere på den rota

[External Image]

[External Image]


Det er mye aktivitet i Pygmékaret også! Her er det spesielt en hann som skal vise seg for det motsatte kjønn, som ikke lar seg imponere noe særlig.
Jeg la spesielt merke til 1 yngel i dag som så ut som en fullt utviklet miniatyrfisk, er nok en av de største. Babyföret jeg har liggende var alt for stort i forhold til det jeg hadde forventet meg, så det blir nok en tur på TAM for å kjøpe noe tørrför til de største av ynglene?

Ellers så er det siste medisineringsdag i dag for sjokoladene og jeg prøver ”varmekuren” nå, så de har en temperatur på 28grader og jeg vil muligens øke denne med en halv grad til. Men fargene ser nesten helt perfekt ut på alle 9 stk nå og de ser ganske bra ut ellers også?

Jeg sendte inn en stor bestilling til aquamanias i går med bl.a. eikebarkekstrakt og kalibrieringsvæske til den nye PH-pennen, så jeg håper jeg slipper å vente veldig lenge på denne pakken!



Her er noen bilder fra Pygméguramikaret


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Nå så viftereka di fornøyd ut og de pygmeene dine er helt nydelig! De er veldig lik mine knurreguramier, men jeg ser dine har avrundet hale, halen på mine går ut i en spiss. Den cabombaen din trenger ikke nødvendigvis ha blitt spist på. Jeg kuttet ut cabomba for mange år siden fordi de hadde en lei tendens til å røyte. Så kan bare være det, at den har sluppet alle bladene av en eller annen grunn.
Jeg tror viftereka trives der den har stått i noen dager ja! Jeg må flire noen ganger, for det kan jo se ut som at han har kontakt med noe/noen fra oven der den står og vifter;D

Jeg er generelt veldig lei de plantene jeg har og har så smått begynt å skaffe nye. Jeg orker ikke å tenke på innredninga i akvariene heller da de ikke ser ut Blir vel litt oppgitt der de står igjengrodd og må over ei kneik før det blir gjort... *litt negativ om dagen*
Jeg har i alle fall funnet ut at jeg egentlig trenger ett større kar enn 110Liter!



Ferdig med medisineringa, hva gjør jeg nå?
Ja, da var 4. kuren med Esha 2000 ferdig og alle fiskene ser svært så friske og fine ut! Den ene store har fortsatt litt merkelig oppførsel enda og holder seg litt i bakgrunnen, men jeg mener det er tid for optimisme!

Men hva gjør jeg nå i karet, etter all medisineringa? Jeg har fått tatt ett ca 30Liters vannbytte, så det var rimelig stort, men nå lurer jeg litt på hva jeg gjøre videre... hmm. Mener å ha lest at man skal legge kull i filteret i noen dager og det har jeg jo liggende Tror jeg må prøve å finne noe info på forumet, -finner ikke noe særlig i bøker. Er det andre ting man bør gjøre for å "rengjøre" ett medisinert kar?

Viftereka sto trofast på rota si i dag også og det regner jeg med han har gjort når jeg ikke har vært der også Han er ikke så veldig dyr i matveien akkurat! Jeg tenkte kanskje å knuse en malletablett for algespisere og "spre" den forsiktig med pumpa for å gi han noe ekstra godt en dag

Jeg vet det kom en plantelevering i dag som jeg kanskje skal hjem sette ned i sanda i morgen. Det er 2 stk Windeløv, den eneste planten av de 3 jeg ønsket når bestilte og som de hadde. Alle de 3 plantene har Lisbeth i sitt 85Liters akvarium.
Jeg har jo rimelig mye røtter i karet nå, så det skal ikke bli vanskelig å finne en plass å plante de


Tror ikke du trenger å gjøre noe mer enn å ha litt vannbytter innimellom.Esha 2000 skal jo ikke påvirke bakteriene i filteret .Godt det ser ut til å hjelpe ihvertfall
Ja, jeg er synes de ser veldig fine ut nå, så jeg starter ikke nok en runde Esha skal jo være så ufarlig, så jeg er glad den hjalp! Kjempefint at jeg ikke må gjøre noe annet enn å ta vannbytter etterpå også nå, deilig å være ferdig

Venter nå på pakken fra Aquamanias med eikebarkekstraktet før jeg begynner med PH-senknninga. Jeg har ikke bare positive erfaringer når det gjelder leveringstid der, men håper på det beste! Håper det følger med bruksanvisning på et språk jeg kan lese, ikke tysk som det er på den jeg har nå
Jeg gjorde heller ikke noe annet enn å gi dem et godt vannbytte når medisineringa var over. Det gikk helt fint.

Jeg tror også nå når du forhåpentligvis får senket ph vil du se at guramiene blir enda friskere og trives bedre Jeg tror det er viktig med lav ph på sjokkisene!

Når endelig aquamanias fikk inn eikebarkekstrakten igjen tok det bare et par dager før jeg fikk det. Men det som er dumt på nettsida deres er at det ikke står noe om de er utsolgt på enkelte varer. De fikk bare inn 300 ml og 1L flasker. Så har du bestilt annet enn det kan du nok vente lenge...
Jeg har bestilt 3L eikebarkekstrakt! Utrolig dårlig at de ikke opplyser om at de ikke har det! Har du fått ditt? Jeg har jo den andre, sveins eikebark eller noe sånt., som jeg kan bruke i mellomtiden, men jeg må ha kalibrieringsveske (sikkert feil skrevet) for å få aktivert penna mi. Må nesten skaffe det en annen plass da. Jeg får sende en mail til akvamanias også.
.
Jeg ser virkelig frem til å sterte med PH-senkninga og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har startet tidligere. Synes det fortsatt er skummelt, men håper på hjelp på AF om det skulle være noe! Jeg er vel ikke kjent for å være den som spør minst her på forumet om jeg lurer på noe
Jeg har bestemt meg for å starte med det selv om jeg kanskje ikke er hjemme i begynnelsen, men jeg får jo fulgt med om jeg tar en tur hjem daglig og får noen andre til å stikke innom i blandt

Flere av assistentene som jeg har ansatt har etter hvert opparbeidet seg endel akvareie-erfaring da de har måttet være med på alt man må gjøre når man holder fisk og har akvarium De er på en måte mine "føtter" og "armer" og gjør det jeg ville ha gjort om jeg hadde vært funksjonsfrisk, ting som jeg ikke klarer nå! Jeg forteller, de utfører Slik er det med det meste hos meg, også hund
Jeg ser hvor greit det er når det gjelder akvarium om jeg ikke klarer å komme hjem selv og de vet hva som skal gjøres om jeg ber de om det.




Hva skal du med 3 liter eikebarkekstrakt??? he he, dette er veldig drøye greier, du kommer jo til å ha livet ut På et år har jeg brukt opp 300ml på mine akvarier. Hvis du har samme ph i springen som meg, 7,5? Så trenger du bare 2ml pr 10L bøtte med springvann for å få ned til 6,5. Jeg vil tro at hvis du bestilte 3L så sender de deg sikkert 3x1L til samme pris som 3L

Blir ikke assistentene dine smittet litt av litersyken hos deg? Morsomt hvis de skaffer seg akvarium pga det de har lært hos deg da

Er hunden din trent som hjelpehund? (eller hva heter det?) Hunder som er hjelpehunder tror jeg har et veldig givende hundeliv. Få lov til å jobbe mye og løse oppgaver. Værre med sånne som min, soffabikkje deluxe
Tenkte jeg skulle være lur og bestille stort, men det ble kansje litt vel mye!:O
hehe, jeg får vel ringe aquamanias om jeg ikke får svar på mail da. Jeg har PH på ca 7,5, noen ganger litt høyere Kanskje jeg kan bruke like mye eikebarkekstrakt som deg da?!

Jeg har klart å smitte 1 assistent med akvarie, men hun har ikke blitt bitt av litersyke enda. Mange av de andre tror jeg får sin dose på jobb (hos meg) hvor det blir mye prat rundt denne hobbyen Jeg kjenner jo veldig få jeg kan treffe og prate fisk over en kopp kaffe, så abstinenser hender det jeg har! Håpet var jo at flere av assistentene skulle bli litt over middels interesert i akvarieverdenen, men det ser dårlig ut, og jeg har 9personer når alle stillingene er besatt.

Sara er nok ikke en servicehund, som det heter. Jeg var med i ett prosjekt med slike hunder, men de fant ingen som passet mitt behov. Det som er litt dumt er at staten ikke bevilger midler til servicehund-prosjekter, slik de gjør til førerhunder, så det finnes veldig få av de.

Men Sara er spesiell likevel synes jeg Hun står på 2 foter for at jeg skal kunne feste bånd på henne, hjelper meg med å ta på og av dekken, hører veldig godt etter (selv om hun egentlig bare kan springe til skogs) , hopper opp i fanget selv, kan regler med heis og en del kommandoer som vi har funnet ut etter hvert

Hun liker å ligge helt intill stolen, gjerne under fotbrettet, og bare stolen i seg selv veier 160kg så det er jo litt skummelt... Med en gang hun hører jeg skal til å kjøre, så spretter hun opp og gir meg hjerteattak siden jeg ikke visste at hun lå der!
Ja det er mye ved henne som ikke "vanlige" hunder ikke vet om, men hun er jo vant til det og vet ikke av så mye annet De fleste hunder tilpasser seg induviduelt og er eksperter på hver sine områder tror jeg!
Men Sara trives aller best i fanget og sitter mye der og er med på det jeg må gjøre i huset. Om kveldene ligger hun gjerne og sover også.
Sofabikkjer er deilig å ha i hus og absolutt ikke noe negativt!

Mange synes synd på hunder som er førerhund, men jeg er enig med deg i at hunder ofte liker å jobbe. Ikke at det blir det samme, men Sara ELSKER agility hvor hun får brukt hodet og får "oppgaver"! Jeg pleier å trene søk i leiligheta og det er skikkelig stas, da er hun bra kry når hun markerer at hun har funnet det hun skal lete etter! Godbit blir det jo også

Dette ble veldig langt og tørt! Det begynner eller er ganske seint, så jeg må nok lese igjennom i morgen i fall noe ble uklart/feil Tror jeg køyer nå!
Da kan du bruke samme dosering som meg ja. Og hvis karet er på ca 40L ?
Bytt halvparten av vannet med 20L ph 6,5. Da skal du få senket ph med en halv grad. En halv grad om dagen skal være grei senking, så da er det bare å bytte vann til du er i mål

Syns Sara høres ut som en veldig flink hund! Jeg får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke driver mer med min. For hun har alltid tatt ting veldig raskt og det meste har hun egentlig lært selv av å bare være våken og se hva jeg vil. Jeg var mye flinkere når jeg var yngre, da gikk hun løs uansett hvor jeg gikk, midt i byen eller på landet -så flink. Men nå har jeg henne mye i bånd. Hun har jo kreft og selv om hun er i godt hold oppfører hun seg som en utsultet hund. Spiser ALT hun finner på gata... det kan rask gå galt. Det kom et helt kyllinglårbein ut av rompa på henne en gang... da hadde hun vondt
Fra jobb og hjem er det vel 10 min å gå. I løpet av den tida sier jeg vel "slipp" minimum 5 ganger. Hun slipper med en gang jeg sier det, men jeg klarer jo ikke følge med på henne 100% i byståk og mas. Og hun benytter sjansen når jeg ikke følger med, nesa ned i asfalten hele tiden. Kanskje du har noen tips til meg, du virker som du er flink med hund

Hvis ikke aquamanias har sendt avgårde bestillinga di enda er det jo bare å be dem om å sende en mindre flaske. Kan jo hende de venter på 3 litern og derfor ikke har sendt det til deg ennå
Jeg tenker å starte med Sjokoladene i 62L med PH-senkningen, så da skifter jeg ca 30Liter i stedet 1.dagen
Jeg har hatt kontakt med aquamanias og fått tilbud om å kjpe 1L i stedet, men ikke fått bekreftet ordreren fra dems side. Det er typisk meg at når jeg først skal gjøre noe, så gjør jeg det stort!:P når du bruker 300ml og jeg bestiller 3L så er det noe som ikke er helt stemmer;D

Jeg synes det høres ut som at hunden din har det som plummen i egget! Hva het hun igjen forresten? Hunder tregner ikke å bli aktivisert noe særlig får å ha ett supert liv! Det er veldig individuelt hunder i mellom og ikke alle hundeeiere har tid til å drive mye med aktivisering.
Du kan jo prøve å gjemme noen godbiter i leiligheta som hun kan prøve å finne (starte veldig enkelt selvfølgelig) og se om hun liker det! Det høres ut som at du kanskje har ett matvrak akkurat som Sara, så da er dette veldig gøy Det krever ikke så mye av oss som sitter forran PC`n på AF heller når de driver og aktiviserer seg selv med denne leken

Det er veldig fint å høre at det ikke bare er jeg som har en "Corydoras-hund" som konstant har snuten på bakket og kaster seg over alt som er spiselig! Det blir nesten en slags sport i å stadig prøve å finne nye overraskelsesmomenter for å lure meg For 1 uke siden måtte jeg dra ut en rimelig posjon tynn plast som ikke kom helt ut av seg selv etter at jeg ga henne noe kjøttrester som var igjen i denne plasten som hun liksågodt spiste hele greia:P
Jeg bruker å si A-a-a! ganske skarpt og bestemt om jeg ser hun har funnet noe interesant og da gir hun opp som regel, slik som at du sier slipp.
Jeg tror det er vanskelig å få de til å slutte med mindre man trener på kontakt hele tida, noe jeg tror det er få som orker. Det ligger jo i hundenes natur å spise tilgjengelig mat også (tror jeg ville ha gjort det samme selv om jeg var i Saras situasjon). Men som du sier er det ikke helt heldig alt som blir puttet i munnen, som f.eks. kyllingbeinet!!

Sara ble forresten "by-hund" hun også for 1/2 år siden, men stortrives som det! Vi har turruter hvor det ikke er mye trafikk også og da går hun løs, men det er svært mye interesant både på mat og luktfronten hvor det ferdes mye folk, så torget i trondheim passer henne bra!

Jeg skal begynne på 1-årig hundetrenerkurs til høsten, så kanskje jeg lærer noe nytt der!


Jeg holder forresten på og bestiller startkultur til Daphnia Pulex. Det skal bli spennende å prøve denne levendeföret i stedet for microorm (siden jeg likevel er "tom" for det)! Jeg håper jeg får til å drette disse og håper at ikke temperaturen i leiligheta vil gi for høy temperatur til at det skal kunne skje.
Prøver også å finne ut hva og hvor jeg skal oppbevare de i. Jeg spiser ikke mye is, men tror jeg skal kunne finne noen is-bokser. Dessuten er det jo sommer!
Håper bare været blir varmere slik at jeg får lyst på mye is fremover
Eller spørre på butikken om du kan få tomme bokser fra godteriboksene.
Supert forslag! Tusen takk! Jeg bor rett v Nidar Bergene også, så der har de kanskje noen "ødelagte" smågodtbokser jeg kan få Om noen legger merke til boksene kan det virke litt avslørende, så jeg må være nøye med hvor jeg setter de!
Jeg fikk akkurat bekreftet bestillinga til aquamanias, så da sender han i morgen om ting går slik de skal
Å det blir sikkert kjempekult å ta hundetrenerkurs!

Psst, jeg har også dratt ut en plastpose av bikkja mi. Det er godt å høre at andre har det som meg Gærne dyr!

Du har nok rett i at det er individuelt hvor mye stimuli en hund trenger. Bikkja mi viser sjeldent at hun kjeder seg, hun er alltid glad. Skikkelig kul happydog på jobb og hjemme ligger hun stort sett med beina i været og koser seg Men selv om bikkja mi ikke får så mye stimuli glemmer jeg en ting; hun er med meg nesten overalt! Vi henger sammen fra morra til kveld. Hun er har jo vært med meg på jobb hver dag i sine 12 år. Jeg går ikke så mye ut på byen, mer hjem til folk på middag og vin og da er bikkja er alltid med. Skal jeg bare en liten tur i kiosken så er hun med. Så sånn sett får hun nok en del stimuli som hun tydeligvis setter pris på. Hun er sjeldent aleine også. Der har jeg god samvittighet. Jeg er så heldig som har kunne hatt henne med på jobb, sånt blir det mindre og mindre av. Til nyttår blir det slutt for oss også, jobben flytter til nytt bygg og åpent kontorlandskap. Jeg får ikke ha henne med dit. Det gruer jeg meg noe så vanvittig til. Det grenser til dyremishandling syns jeg å måtte sette min gamle hund hjemme aleine i 8-9 timer. Lever hun fortsatt da må jeg finne en god løsning...

Hun heter Ting. Jeg fikk henne alt for tidlig, 6 uker gammel så hun var jo bitteliten! Hver gang jeg så henne sa jeg "se på den lille tingen der da" He he, så det måtte jo bare bli Ting. Av og til heter hun Tingeling, spesielt hvis barn spør

Se på henne da, hun er så søt. Tok bildet nettopp, hun fikk en liten bit av lunsjen min og lurer på om det kommer mer

Etter endret: Forresten veldig bra du prøver deg på daphner nå! Jeg skal sette i gang til høsten og ingen ting er bedre enn at noen andre prøver først. Må de ha oksigentilførsel?
Jeg tror dere er ett fint team dere 2! Veldig synd at dere skifter lokaler på jobben din...! Det kan bli litt rart om Tingeling skal være hjemme alene etter så mange år ja. Hun er jo vant til å være en "kontorhund" når du er på jobb, så hun har sikkert klart å være med dit du skal jobbe fra senere, men det er vel de litt oppi systemet som ikke vil det eller?
Hun er i alle fall utrolig fin og søt! Det får du vel høre ofte tenker jeg

Sara er vant til å være hjemme 5-6 timer i de fleste ukedagene, kan ikke akkurat si hun liker det, men det går ikke ellers. Hun er jo heldig som kan bli med på kurset fra høsten da

Jeg mailet PT (tror det er det forumnavnet han har) ang daphnerne jeg skal kjøpe og vi ble enige om å vente til jeg kommer hjem, så akkurat når det blir vet jeg ikke enda men det blir vel i løped av sommeren Jeg har allerede fått tak i "smågodt"-bokser etter tisp fra Galemor
Jeg blir sikkert å gi tilbakemelding når jeg får kommet igang med de i denne tråden!

Jeg har ikke vært hjemme på 2 dager, men har fått raport om at alt ser bra ut, så da stoler jeg på det

Jeg har vært på tråden til Lisbeth og det er så artig, for jeg tror vi noe samme "fiske-smak", så der får jeg sett og lest om mine drømmefisker som jeg selv ikke har noe plass å ha selv!

Jeg skulle så absolutt ha fått byttet ut 110Litern og hatt noe større, men jeg kan ikke ha noe langt kar da jeg ikke har mye ekstra plass i lengden.... Har vel egentlig ikke råa til noe nytt heller, men jeg tror det vil bli litt trangt på bunnen i 110Litern etter hvert som C. Sterbaiene vokser. Jeg har jo nå 14 coryer der nå, 8 Sterbaier, 5 Duplicareus og 1 annen. Om det ikke blir nytt akvarium så må jeg vel kvitte meg med en gruppe om en stund....

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap