Lisbeth sine småfisk :) (side 27)

Kjempebra at dere kaprer tråden min, det gjelder jo fisk jeg har selv! Har ikke rukket å lese ennå, men skal få gjort det snart

2 bilder av mine nye fisk som jeg hentet i går. Et par Klovnkilli! Flotte fisk altså, men jeg må ha flere. Blir litt lite med et lite par i 63L

Panda+
Når man har for få fisk går aggressiviteten ud over de samme fisk hver gang, og før eller siden bukker de under. Flokken bliver mindre og mindre og til sidst har man kun den stærkeste hun tilbage (hunnerne er stærkere end hannerne).


Dette var veldig interessant! Jeg har hele tiden trodd at man ved anskaffelse skulle ha en gruppe på 8-10 stk for at de skulle parre seg ut og kun derfor. Jeg skaffet kun 4 stk og når de gikk i karantenekaret på 63L var de 2 siste ukene tøffe for 3 av dem fordi den ene største ble skikkelig aggressiv og jaget de andre hele tiden. Den skadet aldri de andre, men jaget de intenst. Jeg håpet at dette skulle gi seg når de flyttet over i 250 literen og det gjorde det faktisk. Der så det også ut som de parret seg ut i 2 par. En stor og en liten i hvert par. Jeg visste ikke at det var hunnen som var den tøffeste, da har jeg nok tatt feil av kjønnene (jeg syns det er vanskelig og se..)

Den Sjokoladen du la inn bilde av, selatanensis, var rålekker! Den har jeg aldri sett før! Jeg skjønner at det er mange guramier der ute jeg ikke vet om..
Tørrfisk
Nr 1 har fått en hvit/rosa flekk (ikke hvitprikk) som jeg mener ikke var der tidligere (men jeg begynner å tvile på meg selv jo mer jeg funderer) og som jeg ikke vet hva er. Dilemmaet mitt blir derfor om jeg skal flytte de til tross for at spes nr 3 ser sliten ut, eller skal jeg vente og se om de er syke og dør..? Setter stor pris på litt hjelp her!:) Jeg skal forresten på Plantasjen i dag og se etter en slik klatreplante du har kjøpt deg:) Jeg flyttet inni ny leilighet i vinter som ligger i 1. etg, så jeg har en gress-flekk som jeg må prøve å utnytte så godt jeg kan!:D Skulle ønske jeg hadde plass til hagedam, men jeg tror jeg skal være fornøyd bare med at jeg har den plenen i det hele tatt:)


Jeg vet ikke hva den flekken er for noe, men jeg hadde også flekker på mine i starten av karantenetida. Den første begynte med noen små lyse flekker og til slutt ble flekkene så store at fisken ble nesten helt hvit. Da nr 2 også begynte å få flekker hadde jeg endelig fått tak i esha 2000. Det må være medisinen som funket for flekkutviklinga stoppet helt på nr 2 og den første som var helt blek fikk sin mørke farge tilbake etter en stund. De andre guramiene fikk ikke flekker i det hele tatt. Etter dette har de beholdt skikkelig mørk og brun farge alle sammen. Kunne du prøvd en kur med esha 2000 mens du har den i 62 literen? Jeg vet jo ikke om det er det samme som skjer med din, men i tilfelle?

Ja var ikke den klatreplanta fin?! Men siden du også har liten plass, pass på at du får tak i akkurat den typen jeg har kjøpt: Wisteria 'Amethyst Falls'.
Dette er en liten type som blomstrer allerede flrste året og blir "bare" 4 m høy. Den du vanligvis får tak i er en annen type som kan ta mange år før den blomstrer og blir 8 m høy. Den er visstnok et lite helvette der den vokser, blir stor og kan ødelegge det den klatrer på, treverk, takrenner m.m.

Jeg var på plantasjen i helga og der hadde de kun den store typen (husker ikke hva den heter). Sjekk Mester grønn, det var der jeg fikk tak i min
Hmmm. De flekkene høres akkurat likens ut. Jeg skal medisinere de så fort jeg får flyttet de andre som er i karet, håper på å få gjort det i dag. Nå har jeg aldri medisinert fisker faktisk, så jeg er litt usikker på det... Tror du den minste pakken med sesha 2000 vil være nok (25ml eller noe i den duren)? Bør jeg ta noen forhondsregeler før jeg begynner? Har jo 5 amanoreker der også.

Jeg gruer meg til å stresse sjokoladene skikkelig i dag


Jeg har sett på klovnkilliene jeg også. *sikle* Utrolig fine fisk, men jeg har alt for høy tempratur i akvariene:S Jeg har hatt lyst til å kjøpe ett lite kar å ha de i, kanskje 20-30L. De skal visst nok trives i de og det er flere som har ganske mange gåede i de Men igjen temperaturen, bruker ikke varmekolbe. Men du må no ha plass til ett dusin av dem i ett såpass "stort" kar (i klovnkillienes øyne)!
Fikk plantet ut selvsådde klatreplanter på balkongen i helga:

Ipomoea morning glory
Ipomoea star glory
Duftert, rød
Fakkelranke

Og ferdigkjøpte:
Passiflora sanguinolenta
Wisteria 'Amethyst Falls'

Må alltid ta bilde når det er nyplanta. Det er så rart å se tilbake på hvor glissent og smått alt var i forhold til hvor frodig det blir på de korte sommermnd vi har i Norge

Også min bittelille dam. Er litt spent på hvordan det går med vannlilja for den er ment for stor dam... Fikk ikke tak i liten vannlilje som jeg egentlig skulle.

Den jeg har fått tak i skal bli rød.
Den ble kjøpt med masse blader på, men for å gi den en best mulig start klippet jeg av alle bortsett fra 2 blader. I bunnen fikk den torv og plantesubstrat jeg bruker til akvarieplantene, det burde gi fin vekst.
Tørrfisk
Nr 1 har fått en hvit/rosa flekk (ikke hvitprikk) som jeg mener ikke var der tidligere (men jeg begynner å tvile på meg selv jo mer jeg funderer) og som jeg ikke vet hva er.


Forresten, fant en filmsnutt av en gjeng Sjokkiser. Der er det en som er helt blek som min ble. Hos min startet flekken under ryggfinna og spredde seg flekkvis utover hele fisken. Men som du ser på filmsnutten virker fiskene friske i oppførsel. Det gjorde mine også. De virket ikke svekket i det hele tatt, bare falmet. Jeg har prøvd å finne ut hva dette er for noe uten hell, så jeg ble litt gira nå igjen for å finne ut hva det er for noe

Edit, så svaret fra deg nå; Jeg ville medisinert hele gjengen i tilfelle det bryter ut seinere på de andre, sånn som det gjorde hos meg. Like greit å få tatt alle sammen i det lille karet så trenger du ikke bruke så mye medisin. Bytt vann før du setter i gang, men les i bruksanvisninga, jeg husker ikke helt. Esha påstår medisinen deres ikke svekker planter eller bakteriekultur i filteret og det virker faktisk sant! Jeg måtte medisinere ganske lenge pga prikker og ikke noe i akvariet virket svekket sånn som jeg syns det har virket med annen medisin.
Dette være det samme som jeg har, bare at det ikke har rukket å utvikle seg så langt ennå, men jeg ser jo at det kommer ny flekk på den ene nå også. Dette er sikkert en spesiell sjokolade-"greie" som det er greit å finne ut av! Utrolig lettet over å finne ut at det ikke er bare mine som er slik!

Når du sier hele gjengen, mener du coryene også da? Jeg ringte akkurat TAM og de hadde 10stk sjokolader inne nå (de har hatt de i ei uke), så det jeg tenker litt på er om jeg skal kjøpe kanskje 5 stk og sette de sammen med de 3 andre og medisinere hele gjengen sammen for sikkerhets skyld...
Nå har de jo gått i karantene i 4-5 uker, så de må kanskje gjennom en ny om jeg setter inn de nye sjokkisene. Men på en annen side så kan de jo gå en "kort-tid" karantene da de nå skal få medisin og de andre fiskene som går der er jo coryer. De tar ikke like lett til seg mye av sykdommer som finnes på andre fisker.
Ble mye frem og tilbake her:/
Kan du hjelpe?
Tørrfisk; hmm, vanskelig spørsmål gitt, både om du skal medisinere coryene og om du skal kjappe deg med å skaffe flere sjokkiser med en gang for å la de få samme kur. I forhold til antall sjokkiser som Panda+ snakket om virker det jo lurt å få tak i flere sjokkiser med en gang. Men det kan jo bety at du må kjøre full karantenetid på de andre fiskene også. Spørs jo hva de har med seg og hva en vanlig kur med esha 2000 fjerner på kort tid.

Kanskje et spørsmål du bør legge ut i egen tråd? Jeg føler meg absolutt ikke erfaren nok til å svare deg...

(he he, men jeg tror jeg personlig hadde løpt og kjøpt sjokkisene, medisinert alle sammen og tatt det derifra)
Kan jeg linke til tråden din?
#520

Tørfisk, jeg mener at 6 stk. chokoladegurami er den nedre grænse for en flok, og hvis du mister nogen igen har du for få. Derfor tror jeg at det er bedre hvis du supplerer op til f. eks. 8 stk. hvis du har muligheden.
Den udstødte kan du eventuelt sætte i karantæne sammen med de nye.

Temperatur på 27° er ok. Jeg holder mine ved 25-26° (begge arter). Det var også ved den temperatur at S. selatanensis ynglede. Højere temperaturer (28-32°) er kun nødvendige ved indkøring og eventuel behandling for hvide pletter eller Oodinium.

pH 7-7,5 er måske lidt højt men ikke kritisk. Hvordan er hårdheden i dit vand? Jeg holder mine for det meste i osmosevand, men med svagt kalkholdigt bundlag. Det giver en ledningsevne der svinger mellem 50µS og 150µS.

Det er ikke noget problem at holde chokoladeguramier sammen med pansermaller eller andre fisk der ikke dominerer guramierne. Jeg har selv haft S. selatanensis sammen med Corydoras guapore og loretoensis, og S. osphromenoides holder jeg sammen med Corydoras sterbai. Også kardinaltetra og Nannostomus eller Boraras er fine fisk sammen med chokoladeguramier.

#522

Tak for rosen. Ja jeg synes også selv at det er rimeligt vellykkede billeder

Dine erfaringe med chokoladeguramierne synes jeg bekræfter min teori om flokken. Det er meget vanskeligt at se kønsforskel på chokoladeguramier, og kun når de virkelig viser farver som på mine billeder er det tydeligt. Men ser du billedet igen kan du se at den nederste (hunnen) har en buet strube mens den øverste (hannen) har en lige strube. Det er det sikreste kendetegn, og gælder begge arter. Farverne kan man ikke regne med.

#523 og 524

Jeg ved ikke hvad disse pletter er, men behandling med esHa 2000 lyder fornuftig. Det produkt er godt mod mange ting.
Ellers har jeg erfaring med behandling af hvide pletter og Oodinium (fløjlssyge, velvet). Hvide pletter behandles nemt med almindelige præperater fra handelen (jeg bruger Sera Costapur) og forhøjet temperatur (30°).
Oodinium kan ikke behandles med de produkter der er lavet til formålet (Oodimor el.l.) men behandles med medicin mod hulsyge ved discus. Altså Tetra Hexa-ex eller JBL Spirohexol. Tyske parofolk har fundet ud af at det produkt er fremragende mod Oodinium ved paroer. Jeg har fundet ud af at det virker ved alle fisk som holdes i blødt vand (eller alle de fisk jeg har!)
[QUOTE=Panda+]#520

Tørfisk, jeg mener at 6 stk. chokoladegurami er den nedre grænse for en flok, og hvis du mister nogen igen har du for få. Derfor tror jeg at det er bedre hvis du supplerer op til f. eks. 8 stk. hvis du har muligheden.
Den udstødte kan du eventuelt sætte i karantæne sammen med de nye.

Temperatur på 27° er ok. Jeg holder mine ved 25-26° (begge arter). Det var også ved den temperatur at S. selatanensis ynglede. Højere temperaturer (28-32°) er kun nødvendige ved indkøring og eventuel behandling for hvide pletter eller Oodinium.

pH 7-7,5 er måske lidt højt men ikke kritisk. Hvordan er hårdheden i dit vand?QUOTE]
GH=6 desverre
Jeg knipser av og til bilder når det er mørkt i akvariet og i 250L er det litt spennende for der vet jeg aldri hvilken fisk som dukker opp på bilde. Det er skikkelig mørkt og tettplanta så nesten umulig å se noe. I morrest fikk jeg 2 sjokkiser på bildet, sover de i mosen mon tro

Der kampfisken går kommer det lys inn fra vindu og han er vanskelig å få øye på selv om det er mørk, men tok et par bilder av han i mørket også. Blir litt feil farge på han. Prøvde å få med hvor langt slør han har fått, det kunne ikke henge på den måten da jeg fikk han
Panda+
Men ser du billedet igen kan du se at den nederste (hunnen) har en buet strube mens den øverste (hannen) har en lige strube.


Lige, betyr det rett? Hvis du snakker om den hvite takkete stripa på gattfinna, syns jeg begge har lik fasong på stripa, bare at hannen har kraftigere hvitt...
Syns det er vanskelig dette med kjønn på disse
Da har jeg vært på Olso Zoosenter og plukket meg ut 4 klovnkilli til. Fanget dem selv og tror jeg fikk plukket ut 2 hanner og 2 hunner. De er ganske mye mindre enn de 2 jeg har fra før av og blir litt jaget av dem, men får bare håpe det går bra. Mente jeg leste i tråden til tante Astrid at de er litt agressive mot hverandre. Hadde egentlig tenkt å kjøpe flere, men lommeboka mi tillot det ikke. Nå har jeg i alle fall nok til at det kan bli litt yngel
Lisbeth
[QUOTE=Panda+] Men ser du billedet igen kan du se at den nederste (hunnen) har en buet strube mens den øverste (hannen) har en lige strube.


Lige, betyr det rett? Hvis du snakker om den hvite takkete stripa på gattfinna, syns jeg begge har lik fasong på stripa, bare at hannen har kraftigere hvitt...
Syns det er vanskelig dette med kjønn på disse

Jeg sliter med det selv også! Må liksom bare følge med og se hvordan de deler seg etter hvert
Jeg har kjøpt meg 6 nye sjokoladeguramier som går i karantene med medisinering sammen med de 3 gamle og kan bekrefte teorien om at de er svært fredfulle når de er i større flokk De stimer faktisk bitte litt
Ja, lige betyder ret.

Det er godt at du købt 6 flere. Og det du oplever lige nu er flokkens reaktion på mild stress - de stimer. Det går over i løbet af nogle få dage.

Når de nye og de gamle har vænnet sig til hinanden og akvariet begynder de at jage vildt med hinanden. Det ser nogle gange voldsomt ud, men det er ikke farligt for de enkelte individer. Når der er så mange fordeler aggressiviteten sig mellem alle flokmedlemmer.

I løbet af et par uger har flokken fundet en hirarki og kampene bliver lidt mindre. Du vil måske se de dominerende hanner vise sig overfor hinanden (på engelsk: flare). Og de stærkeste hunner bider efter hinanden og alle de nederste i ranglisten (også hanner).

Du siger hårdheden er på GH 6. De fleste danske akvarister ville være lykkelige hvis de fik vand med GH 6 ud af hanen! Det er selvfølgelig ikke helt optimalt, men det er ok. Du kan sagtens holde chokoladeguramier i det.

Billedet viser en 15 mm lang chokoladegurami af Johns opdræt.


Tillykke med dine nye klovnkillier Lisbeth!
Det er en meget fin lille fisk. Jeg har endnu ikke prøvet at holde den selv

Tørrfisk
Jeg har kjøpt meg 6 nye sjokoladeguramier som går i karantene med medisinering sammen med de 3 gamle og kan bekrefte teorien om at de er svært fredfulle når de er i større flokk:D De stimer faktisk bitte litt:)


Spennende med flere sjokkiser! Du må fortelle hvordan det utvikler seg
Panda+
Du siger hårdheden er på GH 6. De fleste danske akvarister ville være lykkelige hvis de fik vand med GH 6 ud af hanen! Det er selvfølgelig ikke helt optimalt, men det er ok. Du kan sagtens holde chokoladeguramier i det.


Men du mener sjokoladeguramiene foretrekker lavere GH? Hos meg ligger den på 2-3 og PH på 6-6,5. Optimalt skjønner jeg PH burde være lavere, men siden jeg har valgt å ha dem sammen med andre fisk tør jeg ikke la den bli lavere...
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap