Marens akvarieverden (side 27)

Jeg har fundert på hvorfor jeg ikke har sett mer til reder m egg/yngel i Pygmeguramikaret og kom akkurat til å tenke på om microorm kan være svaret? Jeg har jo ikke hatt microorm på en liten stund nå og heller ikke yngel på den tida om jeg ikke husker feil... Det har jo vært mye lek på gang, men kan det være noe her tro...?
Det at ikke bikkja får være med mer på jobb er nok rett og slett fordi det blir åpent landskap. Det blir nesten 300 personer fordelt på 3 etg. Hver etg er altså helt åpen. Til nå har vi hatt 35 personer i hver etg og i hvert sitt kontor. Når det blir 100 personer i hver etg uten vegg å gjemme bikkja bak. Det kommer garantert til å bli reaksjoner, det skal vanvittig lite til før grinebiterne melder seg Utrolig mange som er "allergisk" (også fordrar de bare ikke bikkjer) har møtt mange av dem...
Ja, desverre ødelegger "alergikerene" for mange... Der jeg er nå kunne jeg godt ha hatt Sara i blandt og ledelsen er positiv til det, men de helt øverst i systemet er i mot det. Sylder på alergien som 99% av pasientene "har". Ledelsen er også interesert i at jeg skal starte ett stort akvarium i en stor hål i 1.etg, noe de mener vil være fint for pasientene, men de øverst oppi systemet er vel redd for vannskader, så det blir visst ikke noe av det heler

Når det er snakk om helsevesen så tror jeg det vil bli forandret en del fremover, for det vil bli mye mer alternativt behandlingsformer med bruk av f.eks dyr
Fotokonkurranse?
Jeg går og venter på at det skal bli en ny runde med fotokonkurranse... Er det ingen om sommeren eller er det bare jeg som er utomlodig...?
som regel er det opphold i juli, men ser ut til at det ikke blir noen i juni heller. så vi får vel spare på de gode bildene til august
Ok Da blir det sikkert ekstra hard konkurranse over sommeren! Jeg har ikke så veldig bra bilder, men har lyst til å prøve meg i alle fall
Tørrfisk
Jeg har fundert på hvorfor jeg ikke har sett mer til reder m egg/yngel i Pygmeguramikaret og kom akkurat til å tenke på om microorm kan være svaret? Jeg har jo ikke hatt microorm på en liten stund nå og heller ikke yngel på den tida om jeg ikke husker feil... Det har jo vært mye lek på gang, men kan det være noe her tro...?


Dette må du forske litt på, stilig hvis man kan bruke microorm som trigger
Skittent vann, stort vannbytte, kjøligere vann og så levendefor. Det er den vanligste og gjerne enkleste formelen på trigging.


Da har jeg bestilt microorm, så vi får se hvordan det går etter hvert! Ingen tegn til lek i alle fall, ikke ett rede en gang.

Jeg håper virkelig yngelet tar microormen!! En del er litt for små tror jeg, men jeg håper jeg tar feil. Vil jo gjerne at de skal begynne å vokse litt mer Tenkte også litt på å forandre PH`n til de også, men vet ikke hvor mye de tåler av det?
Jeg har fått sporingsnr fra aquamanias, så pakken kommer nok i morgen og da er det bare å stille inn PH-penna og begynne!

Sjokoladeguramiene er virkelig sjarmerende! De 6 minste holder seg kun øverst oppi frontglasset hele tida og jeg kan til og med legg hodet inntil uten at de blir skremt! De to jeg har fra før er mer skeptisk, men det er kun den ene som holder seg baki hele tida.

Nå har jeg bestemt meg for at det blir nytt akvarium når jeg får nok penger! Jeg må finne ut hvor mange liter jeg skal ha og har egentlig ganske stor plass langs den veggen Jeg ønsker å kjøpe det nytt i fall det blir noe galt, for jeg er ikke så "handy" av meg.. Da har jeg også garanti og reklamasjonsrett, litt trygghet i det.



Det er helt utrolig hvor små de kan være når de spiser mikroorm

Jeg hadde i fjor sommer (tror det var da) noen yngel av venusfisk. De var bare noen sytråder med øyne når de begynte å ta mikroorm. mikroormene så ut til å være like lange som yngelen! Enda hogg de innpå, og vokste svært kjapt

Levendefôr trigger absolutt lek, ja. I den perioden jeg ga overskuddsartemia til voksne, la de egg på løpende bånd rundt omkring!
Det var godt å høre! Venusfisk kan jeg liksom sammenligne siden de er ca like store. Det har kommet en del forslag om för som jeg ikke har klart å gi dem, mulig yngelen her er mye mindre enn folk er vant til fra de fleste andre artene. De er var jo som du sier Elin knapt en sytråd da de ble frittsvømmende, så de har vokst! Men noen er mye mindre enn de andre og jeg tror ikke dette er/vil bli den mest vellykkede yngelpleien de kunne ha fått... Jeg prøver å f'öre de 3 ganger om dagen, men føler meg litt hjelpesløs uten microorm
Merker det godt på dieselen på bila at det blir noen turer frem og tilbake fra der jeg er innlagt og hjem i løped av dagen, så dette er noen vedigfulle yngel
Ph-senkning og snegler
Jeg tenker litt på å ha snegler. Jeg liker best reker, men har vel sett at snegler gjør seg i karet også Men hvordan går det med de om PH`n kommer på rundt 6?

Jeg her fryktelig lyst til å kjøpe meg noen Kirsebærreker, men har ikke penger for øyeblikket Tenker jeg må kjøpe en god gruppe når jeg først skal skffe de og tror ikke at Coryene tar de. Men å få de til å formere seg i ett Corykar er vel en annen sak.
Det er mange reker jeg har på "ønskelisten", men de er enda mer kostbar. Ett rekekar hadde vært gøy, men jeg har skjønt at det ikke er bare enkelt å få til. I tillegg så har jeg lovet mamma å ikke skaffe flere kar

Jeg har lagt ut en tråd i forbindelse med jakten på det akvariet som skal erstatte 110Litern som du kan se her. Jeg synes det Juwel-akvariumet ser i innnlegg 2 ser veldig fint ut!
Disse Eheim-filtrene roter jeg meg fulstendig bort i:S Har vært innom sida dems også, men blir litt forvirra likevell. Når folk skriver "Eheim" og ett tall, f.eks. 2234",så sier det meg ingenting.

Jeg er veldig fornøyd med fluval sine filtre, men om jeg skal få kjøpt ett større kar må jeg nok se etter de rimeligste løsningene, -uten at det blir en dårlig en!
De filtrene som er innebygd i Juwelkarene er jo ikke akkurat rost oppi skyene!:/ Lurer på hvor mye belastning de egentlig tåler. Kunne jo være en fin backup-løsning om noe går galt kanskje..
I karet med green laserne mine har jeg kirsebærreker og der vokser det stadig opp yngel
Er mer redd for at pumpene skal ta yngelen.

Vet at mange synes pumpene i Juwelkarene ikke er noe tess men det spørs vel og hva en forventer seg .Har ikke byttet ut disse i de Juwelkarene jeg har hatt/har og er rimelig godt fornøyd med de.
Bruker du kun den filteret eller har du ett ekstra i tillegg? Jeg lurer litt på hvor stor belastning det tåler og om det er mye feil med det?
Det er jo veldig fint med innebygd filter, det må jeg innrømme!
Men hva er det egentlig folk er så misfornøyd med ved det filteret?
I prinsippet er det ikke noe galt med Juwels innebygde filtere. De drives av powerhead og innmaten kan du igrunnen bestemme selv. Blir det samme prinsippet som bakgrunn med f.eks blåsvamp. Hovedproblemet er at åpningene (innsug og utblås) er ganske store, og derfor kan endel fisk lett komme inn i selve boksen, men dette kan du løse med å tre på en strømpe. I tillegg blir filteret litt smått om du har middels til stor belastning på karet, og dette er eneste filteret. Jeg har selv et juvel 300l kar og har valgt å beholde filterløsningen. Jeg har kastet ut all innmaten som fulgte med og modifisert det med kun blåsvamp. I dette karet kjører jeg i tillegg et utvendig filter med ehfisubstrat som tar seg av den biologiske filtreringen.
Tørrfisk
Jeg tenker litt på å ha snegler. Jeg liker best reker, men har vel sett at snegler gjør seg i karet også:) Men hvordan går det med de om PH`n kommer på rundt 6?


Det kommer helt an på hva slags snegler du vil ha. F.eks sandsnegler og div "pestsnegler" vil antagelig overleve, uansett hva slags vannkvalitet du tilbyr Men f.eks Eplesnegler (skallet) vil overhodet ikke sette pris på såpass lav PH. I tillegg er GH en vesentlig faktor hos endel snegler. Konklusjon: det hele kommer an på hva slags snegler du vil ha
tender
[QUOTE=Tørrfisk]Jeg tenker litt på å ha snegler. Jeg liker best reker, men har vel sett at snegler gjør seg i karet også:) Men hvordan går det med de om PH`n kommer på rundt 6?


Det kommer helt an på hva slags snegler du vil ha. F.eks sandsnegler og div "pestsnegler" vil antagelig overleve, uansett hva slags vannkvalitet du tilbyr Men f.eks Eplesnegler (skallet) vil overhodet ikke sette pris på såpass lav PH. I tillegg er GH en vesentlig faktor hos endel snegler. Konklusjon: det hele kommer an på hva slags snegler du vil ha

Enig med Tender. Pga lav ph hos meg har jeg vært nødt til å gi vekk alle sneglene mine. Sebrasnegl, tigersnegle, hornsnegl, humlehornsnegl og sånne store, suwalesi? I alle fall alle mine forvitret skallet vekk på. Og dette er egentlig snegler som skal kunne gå i ganske bløtt vann.. He he, men hvis du beholder 110L selv om du kjøper nytt akvarie kan du jo ha et eget snegleakvarie

Stikk innom tråden til snegledama. Hun kan sikkert tipse deg om noen snegler som kan gå i bløtt vann (psst, det er farlig å stikke innom den tråden, blir så frista til å skaffe seg masse snegler...)
Posthorn snegler kan være fine og etter hva jeg har erfart tåler litt surt vann.
Kirsebæreker er utrolige billige, du får kjøpt dem for 5kr stykket av enkelte, men 10 kr er vel det vanligste
Dette er en enkel reke, den tåler det meste og formerer seg lett når de først begynner, dessuten er den jo rød og hjelper til i karret.

Begynte med kirsebær og avansererte til blue pearl, nå prøver jeg meg på crs oxo. Fortsetter jeg slik blir det snart noen vanskeligere arter.
Kan ikke si jeg synes reker er særlig vanskelige (ennå).

Jeg tror det må bli kirsebærreker i stedet for snegler Har veldig lyst på Blue Pearl, men tror jeg starter med noen litt rimeligere og ser hvordan deg går Det trengs snegler eller reker i Pygmékaret til å "rydde" og lage litt farge!

Jeg har senket PH`n i dag og fått prøvd ut PH-pennen!
Til min store forbauselse hadde jg faktisk PH 8(!) i dunken med mellomlagret vann. I karene hadde jeg (om jeg husker riktig da) 6,9 i 110Litern fra før (ble litt overrasket), så der senket jeg ikke noe, men litt over 7 i 33L og 62L. Nå ligger det på 6,9 i 62L og i morgen skal jeg senke nok en gang. 33L kommer jeg ikke på PH`n akkurat nå...
Men nå har jeg i alle fall startet og det er deilig Utrolig greit med den penna!

Jeg skal møte ei fra forumet i morgen og da får jeg microorm også, så her blir det bare gull og grønne skoger Gleder meg veldig til å treffe henne også, det blir artig!

Microormen skal jeg gi yngel så fort startkulturen er ferdig.
Andemat?
Det ble ingen PH-vannbytte i dag. Jeg serverte Coryene mysis og det falt tydeligvis ikke i smak:S Måtte derfor slamsuge og tok likesågodt ett 30L bytte i det karet. Har en øreliten mistanke om at det kan være pittelitt nitritt da noen C. Duplicareuser er opp og tar seg luft en sjelden gang. Men nå er det 2. vannbyttet på 3 dager og det ser ut til å gå bra Men de får nok ikke noe annen mat, de får vente til i morgen.

Mellomlagringa av vann har jeg i en 30L vindunk, så da var vannet brukt opp.

Jeg har fått noen veldig søte flyteplanter etter at jeg kjøpte planter sist (litt over ei uke siden) og jeg mistenker at det er ANDEMAT?!?!
[External Image]
Ligner dette på¨andemat? Nå har jeg vært så heldig og klart å holde meg borte fra det, så jeg håper det bare er noen søte flyteplanter!

Var en tur på TAM i dag sammen med ei fra forumet og det var veldig trivelig! Håper det blir flere besøk senere! Bare synd det ble litt dårlig tid....
Det er forresten skjeldent at jeg går i en dyrebutikk og ser på fisk sammen med noen som faktisk er interesert i de!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap