Småtteri og spekulasjoner (side 28)

Humunuku
Sånn ellers flyttet pygméguramiparet inn i sylinderen. Tenkte egentlig på at det kunne være fint helt siden jeg fikk sylinderen. Satte ut noen dafnier også, men vet ikke helt om fullvoksen Daphnia mag er stor nok til ikke å bli spist, eller om pygméene napper beina av dem, sånn som M. kubotaiene gjør.

Jeg lurer litt på hvordan det ser ut oppi sylinderen? Hvordan du har satt det opp? Hvilken tempratur og PH har du?

Det hadde vært kult å hatt en fin sylinder, dog liten, men noen småfisk oppi på stuebordet! Men det blir det nok aldri noe av. Litt for lite bord og karene må jo helst være 20Liter eller noe slikt. Jeg kjøpte en 9Liter i dag til Pygmeyngelet og den hadde muligens gått, men sånn estetisk egner den seg ikke:S
Tror heller jeg skulle gått for bord med akvarium inni, uten duk da selvfølgelig
Har romtemperatur og ca 7,5pH. Litt høy pH, men de farget sinnsykt flott i dag så det ser ikke ut til å være akutt krise, jeg puttet oppi et blad som kan få jobbe litt.
Oppsettet er beskrevet fra ca. her i tråden min. Så det er ingen filtrering i karet og kun en luftdrevet innretning for å lage bittelitt sirkulasjon mellom bunn og overflaten, uten at det skaper særlig bevegelse i vannflaten.
Jeg bruker den minste pumpen fra elite, som også driver 5-6 bokser med luftesteiner, og luftmengden justeres med en plastventil.
I tillegg til plantene som var med fra start, Crytocoryne spec. , Cryptocoryne undulata, Hygrophila polysperma, Rotala rotundifolia, Hemianthus micranthemoides og Eleocharis parvula, satte jeg inn noen stilker Heteranthera zosterifolia for å fylle opp litt mer i høyden.
Det er ikke noe lys på sylinderen akkurat nå. Den står rett ved blomsterlyset og kjøkkenvinduet, men kanskje ting blir anderledes til vinteren. Jeg har testet litt forskjellig, bla. LED og lurer på om jeg skal gå for en enkel rund plastboks med transparent lokk og en sparepære.
Prosjektet med å la karet å minst et halvt år før vannbytte er spolert da jeg må skifte litt van ifb.m. anti-bgakuren. Det ser faktisk ut til å fungere, men det er vel fremdeles en uke igjen før kuren er ferdig og jeg kan komme frem til en konklusjon. Jeg gidder ikke nevne navnet før jeg vet om det fungere.
Jeg har hatt lyst på klovnkilli lenge, men med en tepmperatur på 27 grader i karene uten varmekolbe setter en stopper for det...
Har sett litt på Aplocheilichthys normani/lampeøyekilli, virker som en veldig enkel fisk å holde, men virker mer "stimete" enn en klovnkilli og kanskje mindre spennende... Om det er riktig vet jeg selvfølelig ikke da jeg ikke har hatt den?
Jeg har begge Letter å ikke bestemme seg da. Med disse er du i ferd med å rote deg bort i Afrika, men hvis du ikke er så nøye på sånt er det jo bare å prøve.
Jeg hadde noen få Normanier i fjor men de ble borte én etter én. Jeg mistenker at de hoppet ut av en åpning på skrivebordskaret. Normani er en mye kraftigere og større fisk enn P. annulatus. Jeg har aldri hatt så mange at de har kunnet stime, men har heller ikke sett stiming på de jeg har sett i butikkene.
Litt rart at klovnkillien ikke vil ha høyere tempratur da den kommer fra afrika, men afrika er jo ikke bare savanner osv
Flere pygméguramier og betta edithae ruger igjen
Afrika er så mangt, kald eller varmt. Mine annulatusraketter må pent bli med på at tempen her kan krype høyere nå på sommeren og jeg tror det går bra.
Antar at de i naturen kan ende opp i en liten pytt der solen varmer opp vannet godt.

Sånn ellers så flyttet det inn 2 nye pygméguramier i syllinderen og nå hører jeg litt knepping rett som det er. Jeg lurer på om det er fint med et par sikre hunner i tillegg, da jeg som vanlig er litt usikker på om begge de små jeg allerede har er hunner, eller bare litt små. Adferd kan tyde på at den ene kanskje er en hann. Satser på at seks så små fisker ikke blir for stor belastning i sylinderens økologi.
Nå om dagen bytter jeg vann ifb.m. algekruren, men forhåpentligvis tar jeg nå siste vannbytte på en stund.

Observerte noe jeg tror var Garra som mesket seg på lynfersk endlersyngel. Jeg tror jeg så at en Garra la seg oppunder buken på en fødeklar hunne og kanskje spiste noe. Jeg flyttet henne i en fødekasse, men det så ut som hun var litt vel stresset og aborterte 3 stk. 4-5 stk svømte rundt i kassen da hun hadde hoppet ut tilbake i karet. Deretter slapp jeg ynglene ut i hydrocotyle/hornblad-buskaset som har bygget seg opp i ene enden av karet. Der minst to tidligere kull har overlevd.
Jeg har forresten lagt en del dekorstein i enden av karet der bunnstrømmen treffer glasset, for om mulig å gi skjulesteder for egg og yngel for garraene. Steinen ligger som en steinrøys langsmed bunnen og oppetter glasset.

Eplesnegleeggene som jeg plasserte på en korkbit for å klekke ble en suksess, nå er microafrika fult av små eplisfnugg. Jeg skal plukke unna og sette dem i glasskrukker med masse kalk i substratet.
Har forresten fått minst én sullebebis. Det er litt vanskelig å skille en bitteliten sulle blant alle sandsneglene, men jeg har i hvertfall set en med svart skal og gul kropp. Vet ikke om den er selvbefruktende eller har hatt seg før den flyttet inn.

Betta edithae hannen står nå å ruger igjen. Jeg tror på at det ble timet til når månen gikk i ny. Har ikke alltid tenkt på månefase i forhold til når fisken leker, men tror jeg begynner å ane et mønster nå som jeg har blitt oppmerksom på å se etter en eventuell sammenheng. Denne gangen lurer jeg på å ikke flytte hannen til ynglenett da det tidligere har endt med fiasko. Det går sikkert best hvis jeg holder fingrene unna og fisken får holde på uforstyrret.
Nå tror jeg forresten at det bare er en edithae-hann i karet da jeg ikke har sett to hanner samtidig på en stund. Jeg får flytte flytte på litt røtter og se om noen dukker opp.

Fant forresten en artikkel fra Europäischer Anabantoid Club, "Without humic substances there would be no fish life in black water. The direct and indirect effects of humic substances on fishes." i et utdrag fra Betta News. Meget interessant for oss som tror på catappa og holder sortvannsfisk.

Jeg tenker på å få i gang en uformell interessegruppe for labyrintfisk, da det sikkert er flere som er interessert i dette og kanskje setter pris på å treffe likesinnede og utveksle erfaringer etc. Jeg har snakket med noen i det siste som synes det høres fint ut, så kanskje det er mulig å samle folk og få i gang et labyrintfiskmiljø. Hvis noen synes det høres fin ut så er det bare å ta kontakt via profilen min. Jeg kommer til å lage egen tråd på emnet hvis/når det blir litt mer konkret.
Edithae prøver igjen
Det skjer litt av hvert, men ikke så mye å skrive om eller tid til det.
Jeg fikk fatt i en skvett vann fra skogen på klubbauksjonen i Lillestrøm på mandag. Oppi der er det litt av hvert med småknøtt og jeg har tilbragt litt tid med å forsøke å isolere kulturer på i hvertfall et par-tre-fire antatt forskjellige arter.
Jeg kom over en bruksanvisning for å holde dafnier på dafnie.dk som jeg ikke visste om tidligere, og ingen av de jeg har snakket med om dafniekulturer heller har nevnt. Så nå har jeg satt i gang et glass med litt jord på bunnen og noen snegler. Flemming Petersen som har skrevet artikkelen har hatt dafniekultur gående i 17 år, og det er sånt jeg liker.
Så langt har jeg klart å holde liv i en kultur jeg fikk i april, men bestanden har vært synkende og det har ikke vært noe særlig overskudd til fôring.
Satser på at mudderbunn og snegler er tingen.

Sånn ellers ser det ut til at Betta edithae benyttet forrige fullmåne til å prøve igjen. Forrige forsøk når månen gikk i ny ble ødelagt av at jeg rota rundt nede i karet og sikkert skremte hannen til å svelge. Men i går så jeg igjen at han stod inne i røret med breie kjaker.
Lurer litt på om ancistrushunnen som har bodd der siden rett etter karet kom i hus også bidrar til å stresse bettaene.

Smaragdinaynglene fôres flittig, men jeg har ikke noe formening om hvor mange og størrelse etc. bare at de blir større og at det er en god del av dem.
Betta sp. palangkaraya
Siste nytt fra Borneo, via Dahls.

Betta sp Palangkaraya er liten skumredebygger fra en (hemmelig) lokasjon (pH 4,7-4,8) nær byen Palangkaraya på Sentral-Kalimantan, Borneo.

Bilder:

[External Image]
Betta sp. Palangkaraya (Male)

[External Image]
Betta sp. Palangkaraya (Female)
En noe blekere versjon et par timer tidligere.

[External Image]
Betta sp. Palangkaraya (Male)

[External Image]
Betta sp. Palangkaraya (Female)
Fy flate så pene når de hadde mørkna til da!

Jeg nibbla lenken du la ut om å holde daphner, bra du la ut, skal prøve meg til høsten.
Stilige bettaer Hvor store er/blir de?
Det er vanskelig å si, men nå er de kanskje ca 4cm og det er ikke sikkert de blir større.

Betta sp. Palangkaraya er en nyoppdaget art og helt ny i handelen, eller det vil si Thor fikk med 6 par av de aller første som er fanget, og det antas at det som dukker opp den neste tiden vil gå rett til det japanske markedet. Ikke noe info å finne på nettet så langt - Akkurat sånn fisk jeg liker, så lenge jeg vet vannverdier.

Palangkaraya er forresten en moderne by (kartbilde google), så fiskens lokasjon er et eller annet sted i områdene rundt byen.

Sånn ellers når mystiske bettaer er tema så har jeg ikke klart å finne ute noe mer om sp. satun, men håper på at noen gjennom noen i hvertfall kan finne ut om det er en hardtvanns- eller bløtvannsfisk.
Men akkurat i det jeg skriver dette så observerer jeg at de leker, så jeg tror definitivt på hardtvannsfisk. Jeg fikk faktisk tatt masse bilder, og tømmer minnekort for harde livet i håp om å få festet litt av leken på video også.

Og når vi er inn på lek, så var det halvmåne den 16. så nå er parameterne på vei opp. Har allerede snakket med en i dag som nettopp observerte lek hos apistgramma, og T-killiene har vært skikkelige på snurr i to dager.

Mer senere.
Betta sp. satun lek
Jeg påberoper meg litt flaks her.

Betta sp. Satun lekte foran mine øyne og jeg hadde flaks og fikk fanget det både som stillbilder og video. De holder forresten på enda.

Omfavnelsen
[External Image]
Betta sp Satun (Spawn - the embrace)

Hannen fanger eggene med halefinnen
[External Image]
Betta sp Satun (Spawn - male catching the eggs with his tail)

Hunnen plukker opp eggene
[External Image]
Betta sp Satun (Spawn - female picking up the eggs - Followed by a noses to nose egg exchange)

Etterpå utveklser de egg nese mot nese.
Dæven, det der var kult, gratulerer med flotte bilder
Betta sp. satun lek på video
Ja dæven dette er kult.

Her er en videosnutt av begivenheten. Dette er garantert første gang i Norge og jeg har ikke lest om andre som har rapportert lekk på denne.

Det begynner etter omfavnelsen og man kan se at hannen overtar eggene.

<embed src="http://www.youtube.com/v/D4Rr2s4SGx4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Jeg er litt spent på hva som skjer videre, det er nemlig det jeg tror er en hann til i karet som stort sett gjemmer seg.
Enten går den rugende hannen i skjul inni et av bambuskullrørene og kanskje hunnen leker med den andre hannen hvis hun har mer egg på lur eller vil ha en runde til før fullmåne. Eller så kan det bli krøll med kaviar til frokost som resultat.
Det er slik jeg har forstått det at ikke alle munnrugere fungerer i revers trioer.
Uansett tar jeg dette som et tegn på at de i hvertfall ikke mistrives med høy pH og litt hardt vann. Og at dette er mer riktig enn i retning sortvann. Jeg håper fremdeles på litt mer info om arten slik at jeg finner ut om vannet i biotopen er så steinhardt som jeg har fått det for meg at det kan være.

Sånn ellers er det helt klart at en interessegruppe for labyrintfisk er på trappene.
Flere folk har gitt uttrykk for at dette er svært interessant, så da er det ingen grunn til å la være. Det blir ingen organisasjon med medlemskontigenter og styre og stell, men en gruppe folk med felles ønske om å fremme sitt interessefelt. Det har aldri vært bedre og bredere utvalg og tilgjengelighet på labyrintfisker enn det er nå om dagen.
De bildene var utrolig bra!!!
Filmen kom ikke opp, men om det er youtube du bruker så kan det hende systemet er nede akkurat nå.
Så kult Grattis

Blir spennende å følge med på utviklingen, om det blir noe yngel eller ikke..
Fy flate så stilig! Grattis!

Er med i labyrintgruppa jeg vettu
Dette er jo helt unikt!! Grattis, håper det blir yngel etter hvert!
Det må være utrolig fasinerende å sitte forran akvariet og se på! Jeg synes det er kult med Pygméguramien, men dette er 100x bedre!!
Er også spent på hva du finner ut om Labyrintgruppa!
Hei!
Det er noe jeg lurer litt på..
Du ga meg en link til Imazo for en stund siden. Jeg lurer på om prisene som står der er prisene importører betaler eller om jeg kan gå ut i fra de om jeg planlegger å kjøpe noe? Tenkte f.eks. på akvarium.
Men det er de listene Tropehagen går ut i fra eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap