Lisbeth sine småfisk :) (side 28)

Jeg angrer på at jeg satte inn et par med Ancistrus når jeg startet opp 250 literen for 3 år siden... Skulle liksom ha noen nyttige algeetere, men jeg har kommet fram til at algeetere er ikke noe man trenger. Jeg har 2 akvarier helt uten algeetere og det fungerer helt utmerket. Og hvorfor skaffe seg "nyttefisk" bare for nyttens skyld liksom. Åhh, det som er enda teitere er at jeg kunne fjernet dem da jeg gjorde om på akvariet, tømte det og kvittet meg med andre fisk! Men syns de var fine og fiskene jeg hadde hatt lengst så de fikk bli.

Men de er så rå i matfatet! De jager vekk annen fisk og roter rundt som noen sure tullinger. Stort sett så bryr ikke de andre fiskene seg, men flyndrene mine tar seg ikke 5 øre for å bli redd og flykte vekk fra foringsplassen. Det er så irriterende, maten lander rett foran nesa på flyndra og de begynner å søke etter maten. Så kommer bulldoserancistrus byksende over flyndra og vips så har flyndra rømt tilbake til sin trygge krok, langt fra matfatet...

Det kommer ikke på tale å tømme karet igjen for å få tak i ancistrusene, det blir en kjempejobb! Det får bli en gang når/hvis jeg bestemmer meg for å bytte ut 250L med et større og splitter nytt kar. Jeg ønsker meg det, dette er så gammelt at jeg begynner å frykte det skal begynne å lekke eller noe.. Ønsker meg et helglasskar. Etter at jeg fikk de to helglass 63L i hus syns jeg ikke rammekar er noe pent..
Det er kjempeflott at du skriver hvordan det vil bli fremmover med sjokoladeguramiene, så slipper jeg å bekyre meg! De stimer akkurat nå ja. De 6 nye er mye mindre enn de 3 jeg har fra før, så her spørs det hvordan fordelinga i rangstigen vil bli...

Jeg har begynt medisineringen av esha 2000 og esha exit. Jeg tenker å ta den ekstra lange behandligen for sikkerhets skyld.
Ett problem har oppstått! Jeg skulle gi de røde mygglarver (frosne) i stad, men de bare spyttet de ut og ga opp tilslutt:O Nå ligger det ca 1 rute med frosne mygglarver på bunnen og jeg kan ikke ta vannbytte og slamsuging på ei ukes tid *sukk*

Hva spiser dine sjokolader, Lisbeth? Jeg kan gi de microorm, men siden jeg ikke har noen cory på bunnen så er jeg litt forsiktig med det iom at det kan bli liggende på bunnen det de ikke rekker å spise... Jeg har jo lest at mange i den "familien" ikke vil spise dødt för.

Dette med at jeg har "feil" tar jeg fra det som står i fiskebasen, men jeg har jo etter hvert lært meg at det ikke alltid er fasiten som blir skrevet der. Det var bare det første jeg tenkte på å sjekke
Tørrfisk, ta en slange og sug opp mygglarvene. Har du en litt tynn slange er det ikke mye vann du trenger å erstatte. Mye viktigere at du får fjernet maten enn redsel for å bytte litt vann. Sleng oppi noen dråper med medisin for å erstatte det lille du tar ut.

Jeg har lenge trodd at røde mygglarver er det beste alle fisk kan få. Men dette stemmer ikke på labyrintene. (hos meg i alle fall) De setter absolutt størst pris på artemia og mysis, de elsker alt som kan ligne på reke! Siden dine nye sjokkiser er små er nok artemia best å prøve, mysis kan bli for stort kanskje. Men ikke for det, både sjokkisene og knurreguramiene gyver løs og biter maten i stykker hvis nødvendig. Sjokkisene mine spiser også mer enn gjerne microorm ja.

Forresten etter at jeg skjønte at røde mygg ikke nødvendigvis var favorittmaten hos alle fisk er det sjelden jeg gir det lengre. Av og til for coryene sin skyld og for avvekslingens skyld. Men det er godt og slippe å tulle så mye med røde mygg sånn i forhold til allergi og sånt.
Jeg begynte å se litt nærmere på et av bildene jeg la ut i dag og jeg syns det ser litt rart ut inni den hula. Det kan jo bare være lyset, men syns liksom ikke lysretninga stemte. Skikkelig utålmodig for å komme hjem og undersøke, men det er sikkert ikke noe som skjer inni der
Lisbeth
Tørrfisk, ta en slange og sug opp mygglarvene. Har du en litt tynn slange er det ikke mye vann du trenger å erstatte. Mye viktigere at du får fjernet maten enn redsel for å bytte litt vann. Sleng oppi noen dråper med medisin for å erstatte det lille du tar ut. Jeg har lenge trodd at røde mygglarver er det beste alle fisk kan få. Men dette stemmer ikke på labyrintene. (hos meg i alle fall) De setter absolutt størst pris på artemia og mysis, de elsker alt som kan ligne på reke! Siden dine nye sjokkiser er små er nok artemia best å prøve, mysis kan bli for stort kanskje. Men ikke for det, både sjokkisene og knurreguramiene gyver løs og biter maten i stykker hvis nødvendig. Sjokkisene mine spiser også mer enn gjerne microorm ja.


Spiser de frossent varianter også? Frossen artemia osv?
Jeg fodrer mine chokoladeguramier med levende foder og tørfoder.

Levende foder kan bestå af nyklækkede Artemia, Cyclops, dafnier, klare og sorte myggelarver og mexikanske ferskvandstanglopper (Gammarus), de sidste dyrker jeg selv..
Ikke det hele hele tiden... men hvad årstiden nu tillader.

Tørfoder er TetraRubin, Discus Bits og andre slags fint granulat.

Frossent foder bruger jeg næsten aldrig. Lidt røde myggelarver til pansermaller og mine Ctenopoma acutirostre, men højst en gang hver anden uge.
Ellers nedfryser jeg nogle gange levende foder, hvis jeg har fanget for meget... til senere brug.
Tørrfisk
Spiser de frossent varianter også? Frossen artemia osv?


He he, jeg ser panda+ omtrent bare gir ferskt levendefor, men jeg gir frossentfor ispedd noe tørrfor. Så ja, jeg gir frossen artemia og frossen ellers av det jeg gir, bortsett fra microorm

Har ennå ikke kommet meg på tur ut for å fange levendefor, tror denne helga også blir "ødelagt" av sosialt samvær, men når jeg gjør det blir det levendeforpå fiskene. Skal også da prøve å få daphner til å leve og yngle videre innendørs..
Panda+
Jeg fodrer mine chokoladeguramier med levende foder og tørfoder. Levende foder kan bestå af nyklækkede Artemia, Cyclops, dafnier, klare og sorte myggelarver og mexikanske ferskvandstanglopper (Gammarus), de sidste dyrker jeg selv.. Ikke det hele hele tiden... men hvad årstiden nu tillader. Tørfoder er TetraRubin, Discus Bits og andre slags fint granulat.


Det nærmeste man kommer levendeför her i huset er nok microorm Jeg har bestilt masse frossen mysis, så jeg håper de faller i smak! Blir nok å kjøpe artemia også i pulver eller frossen form.

Slik jeg har skjønt det så er det ikke så vanskelig å få tak i levendeför i Danmark, kan det stemme? Jeg kjenner en som skal importere div levende fra Danmark i alle fall. Jeg fikk vite at det finnes noe som heter eddik-orm, noe alla microorm og håper på å få tak i dette.
Hvordan gikk det med hula?
Tørrfisk
Blir nok å kjøpe artemia også i pulver eller frossen form.


Artemiapulver? Hvilke fisk spiser det? Frossen artemia vil sjokkisene dine helt sikkert digge.

Ingenting spennende i hula
Jeg ved ikke om det er lettere at få levende foder i Danmark end i Norge? Der må da i hvert fald være sorte myggelarver... så vidt jeg husker er der masser af myg om sommeren i Norge

Man skal skelne mellem 2 forskellige slags levende foder. Jeg kalder dem naturfoder og kulturer.
Naturfoder er alt hvad man fanger i naturen. Jeg er så heldig at jeg har nogle små skovsøer i nærheden, hvor jeg kan fange sorte og klare myggelarver (sæsonbestemt), Cyclops (superfoder til Paro og andre småfisk) og dafnier (Daphnia magna).
Kulturer er det man dyrker. Jeg dyrker mikroorm (3 forskellige sorter), ferskvandstanglopper (Gammarus) og jeg klækker Artemia. Jeg har forsøgt at dyrke japanske dafnier (Moina), men har endnu ikke fået det til at fungere. Eddikeål er små og meget mindre end mikroorm (bedst velegnet til yngel, der ikke er store nok til Artemia endnu).

Kulturfoder kan købes som startsæt i www.springhalen.dk. Det er et godt og pålideligt firma som kan anbefales. De sender også til Norge.
Panda+
Kulturfoder kan købes som startsæt i www.springhalen.dk. Det er et godt og pålideligt firma som kan anbefales. De sender også til Norge.


Bra du bekrefter springhalen.dk som et godt sted å bestille levendefor. De har jeg nemlig for en stund siden lagret for å bestille fra til høsten. Nå kan man selv finne masse levendefor ute i naturen i Norge, akkurat som i Danmark. Det er bare latskap og opptatte helger som gjør at jeg ennå ikke har kommet meg ut i skogen Kjøpte en helt ypperlig hov med langt skaft i en lekebutikk til 39 kr
Lisbeth
[QUOTE=Panda+] Kulturfoder kan købes som startsæt i www.springhalen.dk. Det er et godt og pålideligt firma som kan anbefales. De sender også til Norge.


Bra du bekrefter springhalen.dk som et godt sted å bestille levendefor. De har jeg nemlig for en stund siden lagret for å bestille fra til høsten. Nå kan man selv finne masse levendefor ute i naturen i Norge, akkurat som i Danmark. Det er bare latskap og opptatte helger som gjør at jeg ennå ikke har kommet meg ut i skogen Kjøpte en helt ypperlig hov med langt skaft i en lekebutikk til 39 kr

Jeg har desverre ikke mulighet til å hente noe i naturen de jeg ikke kan gå,men jeg håper å kunne kjøpe fra noen i klubben Jeg regner med disse hovene på leketøysbutikkene blir fort utsolgt til ivrige akvarister! Det virker som at de fleste klubber har hatt levendeför som tema i vår.

Men når man bestiller fra Danmark, må man ikke kontakte mattilsynet da?

Jeg har forresten lagt ut en liten filmsnutt på tråden min med den sykeste guramien min om det er av interesse Første gang jeg bruker YouTube og jeg fikk det til
Tørrfisk
Jeg har forresten lagt ut en liten filmsnutt på tråden min med den sykeste guramien min om det er av interesse:) Første gang jeg bruker YouTube og jeg fikk det til:)


Næhh, er det du som har tråden, Marens?! Jeg visste ikke det og jeg har lurt på hvorfor du ikke har din egen tråd siden du virker som en aktiv akvarist
Jeg har skygget unna flere tråder med vilje fordi det blir for mye å følge med på. Men du driver jo innenfor mine interessefelt så nå må jeg bare begynne å følge med i din tråd også!
Beklager, men jeg måtte le litt når jeg leste det siste innlegget *humre*;D
Du er i alle fall hjertelig velkommen til min tråd også!

Tørrfisk
Beklager, men jeg måtte le litt når jeg leste det siste innlegget *humre*;D Du er i alle fall hjertelig velkommen til min tråd også!:)


He he, men nå har jeg fått lest tråden din, vondt i museramen nå! Jeg kommer til å følge med videre i tråden din, det er helt sikkert
Lisbeth
Nå har jeg i alle fall nok til at det kan bli litt yngel :)

Du glemte igjen noen klovnkilliegg når du var å hentet fisken.
Jeg oppdaget et fnugg i karet der de holdt til, så da er det garantert et lekspar.
Humunuku
[QUOTE=Lisbeth]Nå har jeg i alle fall nok til at det kan bli litt yngel :)

Du glemte igjen noen klovnkilliegg når du var å hentet fisken.
Jeg oppdaget et fnugg i karet der de holdt til, så da er det garantert et lekspar.


Høres meget bra ut! Det er stor aktivitet i killikaret, men de to huene jeg tok med meg fra butikken holder seg stortsett bortgjemt. De er veldig små. Så damen jeg fikk fra deg får mye oppmerksomhet. Men det går ikke bare den ene veien, hun virker like "hypp" på gutta som omvendt
Har holdt meg unna maskin hele helga, fikk betennelse i musearmen (ja faktisk fordi jeg skrollet meg gjennom tørrfisk sin tråd). Har nå lært meg at jeg trenger ikke bare bruke hjulet på musa for å skrolle, men kan gjøre det på høyre side også. Men gamle inngrodde vaner er ikke lett å snu på...

I helgen har jeg fått en forsmak på hvordan det blir hvis det blir en varm sommer. Har stort sett vært 28-30 grader i leiligheta. Jeg lider, bikkja lider og fiskene lider helt sikkert. Jeg kan ikke se noe på fiskene, men kan bare tenke meg. Ingen av mine fisk/reker liker 28-30 grader. Har hatt av dekkglass og halvert lysmengde. Nå er dette tredje sommeren min i denne kåken og har ikke hatt fiskedød pga varmen, men har jo skaffet litt mer i løpet av årene og da er jo også risken for frafall større. Bare å krysse fingre, airkonditioner som jeg hadde tenkt å skaffe blir uansett ikke aktuellt.
Tilfeldig bekjentskap
© Endre Sollid
Reklame for plussmedlemskap