Lisbeth sine småfisk :) (side 29)

Karantenekaret er herved døpt om til Klovnkaret. Og jeg er veldig fornøyd med oppsettet. Og ikke minst virker klovnkilliene også veldig fornøyd. Her er det masse gjemmesteder og de suser rundt, enten etter hverandre eller mellom blader og leiter etter noe godt å spise. Og forresten de kan spise! Har ikke sett på maken til god appetitt på så liten fisk. Artemia og mysis går ned på høykant. Cyklops virker de ikke særlig hypp på, men microorm plukker de i seg. Disse fiskene passer bare så utrolig godt inn i et sånt rotete akvarie og de er så pene når de svømmer mellom de brune bladene. Har hatt oppi både cattapa og eikeblader, til nytte og til pynt

Dette oppsettet ville også passet perfekt for sjokoladegurami og lakrisgurami.
Lisbeth
Har holdt meg unna maskin hele helga, fikk betennelse i musearmen ([B]ja faktisk fordi jeg skrollet meg gjennom tørrfisk sin tråd[/B]). Har nå lært meg at jeg trenger ikke bare bruke hjulet på musa for å skrolle, men kan gjøre det på høyre side også. Men gamle inngrodde vaner er ikke lett å snu på...

Ja, jeg skjønner ikke at du orket det i det hele tatt! Jeg har ikke sånn hjul på musa, bare den på bærbare PC`n. hmmm, Kanskje jeg skulle ha skaffet meg en ekstern mus?

Håper på Sjokoladegurami, men Lakerisene er veldig fine de også!
Stilig kar, jeg liker litt 'ville' kar Tror fiskene liker slike kar også
Mvjnz
Stilig kar, jeg liker litt 'ville' kar:) Tror fiskene liker slike kar også:)


Jepp, i alle fall mange killier og labyrinter -rot og rask gir trygghet
I dag klarte jeg endelig å sette meg på en bane ut av byen på jakt etter mygglarver. Ååå så masse larver jeg fant... Jeg har bodd i oslo over 20 år men kjenner jo fa.. meg ikke marka. Jeg aner ikke hvor noe er og i alle fall ikke hvor jeg finner småpytter. Sjekka sånn halvhjerta ei kartbok over oslo og fant ut at utenfor Tveita var det en del våtmark. Spurte noen folk på banen oppover og de tipsa heller om å gå av på ellingsrud fordi det gikk så bratt opp fra tveita. Så jeg har surra rundt på måfå på ellingsrud og fant en stillestående bekk. Eneste som levde oppi der var noen vårfluelarver. Fant ingen pytter, det begynte å hagle og jeg fant t-banen hjem igjen. Hoven like ubrukt og jeg rimelig sur. Sur fordi jeg ikke noen gang har gidda å gjøre meg kjent med Oslomarka. jeg er sikkert for seint ute, mygglarvene er sikkert mygg for lengst, de surra rundt meg oppi marka i alle fall. jeg vettasøren hvor lenge man kan finne mygglarver.

Æsj...
Så lenge det finnes mygg, finnes det mygglarver.
Men du trenger ikke suse rundt i utmarka for å få mygglarver, bare å sette ei skål med vann utenfor det.
Passe på at det bestandig er vann oppi der og så vil det, voila, være mygglarver der.
Å sette vann ut som lokkemiddel funker heller dårlig. Jeg har til og med en liten dam på balkongen som ikke trekker til seg en eneste mygg

Har også satt ut grumsebøtter med vann på hytta. Der kom det en og annen larve, ikke mye å gjøre fiskene mett på...
I går gjorde jeg en glad og en trist oppdagelse i 250 literen;

Jeg har lenge trodd at den ene flyndra var død, uansett hvor mye jeg leita fant jeg bare ei flyndre. Siden disse hele tiden har vært så klengete med hverandre gikk jeg ut i fra at det kun var en igjen. Så dem aldri sammen mere. Men i går tok jeg et skippertak og ryddet vekk masse rester etter cattapabladene og klippet vekk masse av plantejungelen. Det ble belønnet med å finne begge to Er så bekymret for at de ikke får i seg nok mat, men på de mnd jeg har hatt dem burde de vel ha sulta i hjæl hvis de ikke fikk mat.

Pga at det var så igjengrodd har det vært helt umulig å telle I. Werneriene. Jeg har til sammen plukket ut 3 døde, men det viser seg at det er fler enn det som har dødd... 10 stk kunne jeg telle i går -jeg hadde 20! Av Sjokoladegurami, flyndre og werneri hadde jeg aldri trodd at det skulle være werneriene jeg kom til å slite med! Det virker helt bakvendt! De har jammen meg ikke vært lett å ha med å gjøre. Jeg funderer på om det kan ha noe med alder å gjøre for disse kjøpte jeg utvokst. Alle andre jeg har sett i butikkene har bare vært halvparten så stor som mine. Jeg tenker at de voksne sliter mer med overgangen til fangenskap enn de yngre rett og slett? Og jeg som var så glad for å få tak i så store flotte til en billig penge. Hvis alle dør til slutt vet jeg ikke om jeg kommer til å prøve meg på nytt altså. I så fall vil jeg prøve med noen unge eksemplarer
Det er jo litt merkelig at så mange skulle dø på kort tid, så man alderen kan jo godt være grunnen. Jeg vet ikke hvor gamle disse blir?

Hva heter den "blekksprut-arm" planta du har i karet? Den grønne med tynne stengsler? Jeg har sett den på TAM og har vurdert å kjøpe den flere ganger...
Lurer litt på om jeg skal bruke det i ett cory-kar, så får jeg litt mer oversikt over de på bunnen også
Paro linkei-lakerisgurami?
heeei!
Sjekket litt ut nå og ser jo (treg som jeg er) at Lakerisgurami har det latinske navnet paro linkei, den jeg ønkser jeg så veldig!
Da skjønner jeg at det er vanskelig å velge mellom den og sjokolade, ja takk begge deler sier bare jeg!!;D
Tørrfisk
heeei! Sjekket litt ut nå og ser jo (treg som jeg er) at Lakerisgurami har det latinske navnet paro linkei, den jeg ønkser jeg så veldig!:D Da skjønner jeg at det er vanskelig å velge mellom den og sjokolade, ja takk begge deler sier bare jeg!!;D


Den ser ut som en blanding av lakris og pygmegurami
Tørrfisk
Hva heter den "blekksprut-arm" planta du har i karet?


Crinum calamistratum

Det er en skikkelig flott plante men upraktisk å ha i et lite kar. Jeg banner og roper hver gang jeg skal bytte vann i dette karet. Uansett hvor mye jeg passer på når jeg tapper ut vann så klarer en av "blekksprut-armene" å følge med inn i slangen. Det er så irriterende! Jeg hadde to av denne planta i karet men ga bort den ene i sinne nesten, he he
Ei lita flyndre ute på vandring. Ikke så ofte jeg treffer på flyndrene foran i karet.

Legg merke til sanda. Jeg hentet fin sand på ei strand når jeg startet opp 250 literen for 3 år siden. I løpet av denne tida har sanda sortert de største korna sånn at de ligger øverst.. Jeg ser coryene ikke har problemer med å sile sanda men flyndrene sliter med å grave seg ned. I karantenekaret kunne de bare gjøre et par flapp så forsvant de men her flapper de og flapper men får bare litt sand oppå seg. Det må jo gjøre at de føler seg utrygg. Lurer på om jeg skal prøve å skrape av det øverste laget av sanda og legge på den nest fineste rådasanda. Hmm, alltid noe å gjøre i 250 literen..

Ikke gode bilder dette, men jeg skal sende de inn til fiskebasen. Jeg har jo fått inn 2 bilder på denne flyndra allerede, disse bildene viser litt mer mønster.
Oj oj oj, jeg driver og byr på en 400L akkurat nå :O Hohoy, det er litt på impulsen men jeg trenger å få bytta ut 250 literen min før den evt begynner å lekke. Det er jo hønngammelt og dårlig sjøllimt for sikkert 10-13 år siden.

Grunnen til at jeg hiver meg på denne 400 literen er fordi det er den type akvarie jeg er ute etter, uten ramme og 150 cm langt! Jeg har jo ønska meg et langt akvarie leeenge. Det betyr at 85 literen som står ved siden av 250 literen må ut. Da blir det ikke plass til det lengre... men det får bare gå.
Da kan jeg kvitte meg med de dumme ancistrusene og få lagt inn ny sand samtidig

Det er dette akvariet, bare at det er brukt. Veldig pent, også ser det nesten helt likt ut som de to små akvariene jeg har

Åhh, dette er spennende, håper jeg får det!
Håper du vinner budrunden! Det må være utrolig artig å eie ett så stort akvarium!! Blir spennende å se hva som ev kommer oppi også! Om flyndrene skal dit så får de jo stooor plass! Jeg ser dere er 4stk som har registrert denne fisken på forumet, så fler bilder hadde vært bra! Blir jo litt nysgjerrig på nye og litt anderledes fisk!

Når det gjelder "paro linkei" som er på Panda+ sine sider så fant jeg den faktisk i fiskebasen, men da omtalt som lakeris gurami, derfor denne misforståelsen.
Herregud, da er akvariet mitt! Var nettopp og titta på det og det var bare MYE større enn jeg hadde forestilt meg. Det er noe helt annet å se akvariet live enn på bildet. Jeg har målt opp 1,5 m x 0,5 der det skal stå, men ikke klart å sett det for meg helt. Det kan hentes til uka, jeg gruer meg til akkurat det. Er aldri trygg når jeg flytter akvarier, tungt og knuselig passer dårlig sammen

Det blir en utfordring for kortlemmede lille meg å innrede det. Det er jo 60 cm høyt. Jeg må stå på gardintrapp og henge ned i karet for å få planta og sånn. Herregud hva er det jeg har gjort! Ha ha, føler meg litt smågal akkurat nå. Men jeg lurer på om jeg ikke skal fylle det helt opp, la det stå igjen i alle fall 10-15 cm uten vann. Da kan jeg få lotusen min til å blomstre og selvfølgelig de andre plantene også. Lurer også på om jeg skal få til en del av karet med røtter som stikker opp og ha epyfitter og tillandsia. Litt paludarium rett og slett. Har ønska meg det lenge. Skal lese afrikatråden til tante Astrid litt nøye og se hvordan hun bygde det opp. Nå slipper jeg å fundere på hva jeg skal gjøre i ferien i alle fall, feriepengene går til dette (alle de røttene og plantene jeg også må kjøpe)

Men jeg mener jeg har fått en god deal på dette akvariet. Nytt koster dette nesten 10 000,-

Jeg fikk mitt for 5500,- og da oppgradert med 2 ekstra lysrør i lampa og en diger [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3353&HKatID=]utvendig fluval [/URL]istedet for det filteret som følger med akvariet. Karet er 2,5 år gammelt og så ut som det var i god stand Dette er spennde altså, det raser masse tanker om innredning og fisk gjennom hodet mitt nå! Jeg kommer til å ha de samme fiskene, men tror også mine 15 C. habrosus og 6 ottoer som bor i 85L flyttes over dit. Jeg skulle jo egentlig ikke ha blandings med coryer mere, men arcuatusen og habrosusen er så forskjellig både i størelse og oppførsel at det går helt greit. Det blir nok noen flere guramier oppi her tenker jeg
Hmm, hvis karet er 150x60x50 så er det jo 450L og ikke 400L
Det er 200L mer enn det jeg har fra før. Kult!
Gratulerer med stooort karr.
Gratulerer så kjempemye!!! Dette blir artig og spennende!
Du er jo i full gang med planlegginga og det høres ut som at dette blir skikkelig fint!
Tusen takk for grattiser. Ja dette er egentlig litt for spennende. Jeg har aldri hatt et så stort kar. Jeg hadde en gang et 1000L terrarium som jeg hadde begynt å innrede med ganske dyp vanndel i bunn, kork på vegger osv, men det ble ødelagt under en brann. Så har ikke fått gjennomført noe så stort enda.

Jeg håper jeg kan ha lav vannstand på dette og nyte synet at blomstrende lotus og se flyteplantene ovenifra, ikke bare under ifra sånn som nå. Det kommer helt an på om lyset blir for skarpt uten at vannet kommer helt opp. Jeg og min sambo syns akvarielys er veldig sjenerende uten vann..

Klovnkilliene har lekt i dag, det første og største paret jeg hentet hos Humunuku. Gnikka og gnudd seg mot hverandre Håper det blir noen yngel. Jeg prøver å la det stå til sammen med de voksne, har ikke helt lyst å sette opp et yngelkar. Nå blir storekaret prioritert. Blir masse jobb og ikke minst få til en god logistikk når alt skal fra 250L og over i 450L. ..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap