Marens akvarieverden (side 29)

Jeg kan se om jeg har litt til overs av den andre flyteplanten også som jeg ikke husker hva heter. Tror den ligger i profilen til 110Litern. Kan jo se om jeg finner noe annet også, men er littt manko på ting for tida.. Jeg vet ikke hva du har og vil ha...?
Akvarie
har bare 2 stk små flyteplanter aner ikke hva d heter .har et par sverdplanter men de er spist opp av mallene. eller vet jeg ikke hva plantene mine heter ( litt flaut burde hvist hva plantene som er i karet heter ). forleden fikk jeg tilsent noen planter av sølvi d var fine .men nå husker jeg ikke navnet på dem ,.nå er det flyteplanter som er på ønskelista ,spesielt andemat.
malla100
har bare 2 stk små flyteplanter aner ikke hva d heter .har et par sverdplanter men de er spist opp av mallene. eller vet jeg ikke hva plantene mine heter ( litt flaut burde hvist hva plantene som er i karet heter ). forleden fikk jeg tilsent noen planter av sølvi d var fine .men nå husker jeg ikke navnet på dem ,.nå er det flyteplanter som er på ønskelista ,spesielt andemat.




Synd jeg ikke visste du ville ha andemat da ,det kunne du fått an mass

Så vidt jeg husker så var det javamose,Taiwanmose,Windelløvbregne ,Hydrocotyle leucocephala og Lotus du fikk ,men har sendt litt forskjellig i det siste så mulig husken svikter litt
Akvarie
takk da vet jeg navnet på plantene .det er greit å vite hva som er i akvariet
Sølvi Gullaksen
Synd jeg ikke visste du ville ha andemat da ,det kunne du fått an mass:) Så vidt jeg husker så var det javamose,Taiwanmose,Windelløvbregne ,Hydrocotyle leucocephala og [B]Lotus[/B] du fikk ,men har sendt litt forskjellig i det siste så mulig husken svikter litt :)


Er Lotusen vanskelig å få til? Har hørt at man bør ha CO2-flaske da...
Hos meg vokser den villig vekk uten c02 men får ikke helt den røde fargen da men har godt lys . Sender deg ellers gjerne andemat gratis om du vil ha .
Hmm.. Kanskje jeg skal prøve meg på Lotus. Om andematen var rettet mot meg så har jeg blitt ufrivillig utsatt for andematangrep, så malla100 skal jeg sende en god posjon til
Ja prøv deg på lotusen, den er virkelig en flott plante. Min favoritt! Jeg har aldri brukt co2 og jeg syns mine er fin og rød/lilla i fargen. Men hos meg får de mye lys og mye næring i bunnen. Det som kanskje kan bli en utfordring hos deg er størelsen på karene dine. Lotus tar mye plass!
Slappe sjokolader
I dag var jeg hjem og inspiserte alle karene. Jeg fikk meg en tankevekker da yngelkaret hadde 32 grader, coryene 30, pygméene 29! Jeg luftet så godt jeg kunne den tida jeg var hjemme, men med vinnstille så blir det lite luft du

Jeg slo av varmekolba til Sjokoladene og løftet opp lokket i corykaret. Jeg lot den være igjen til Sjokoladeguramiene da de tåler denne temperaturen. Jeg innså at jeg bare måtte ta sjangsen på at det går bra uten topplokk for yngelet. De skal jo helst ha lik temperatur i lufta som i vannet, men det går ikke i denne varmen!
Lyset ble slått av i Cory-karet og pygmékaret, så lyset som yngelet egentlig har, skrivebordslampa på 15W, lyser nå for alle disse 3 karene.
Sjokoladene har lys i noen timer i døgnet.

Jeg ble litt desperat etter å se levende yngel i det lille 9Liters karet! Jeg rakk heldigvis å se 3 friske, så det er fortsatt håp!

Jeg matet Sjokoladene med mysis i dag også, men det tror jeg de er lei av... håper det i alle fall! De spiste i alle fall omtrent ingen ting, så assistenten som kom på jobb i ettermiddag måtte hjem og slamsuge. Hun prøvde å mate forsiktig med tørrför og det spiste de heldigvis!

De var litt rare i dag. De er alltid så glade når jeg kommer (liker å tro det i alle fall) og alle er oppå frontglasset for å følge med! Det var de i dag også, men når jeg hadde matet så trakk alle, bortsett fra 1 som alltid står trofast på sin plass, seg bak i karet og furtet. Mange tanker raste gjennom hodet mitt, men sa til meg selv at: "de er vel litt dehydrert de også i varmen" og flirte litt for meg selv;D Mao, jeg satset på at det ikke var sykdom som var årsaken!
De var alle helt rolige en lang stund og hang bare med finnene delvis ut. Så litt ut som at de bare slappet av, men hvem vet...

Jeg ble litt nysgjerrig på denne Lotusen nå altså, Lisbeth. Kanskje det kan være hovedplanten i den fremtidige Juwel Rio 240! Tror jeg må innom profilen din og se etter bilder av den! Jeg har jo akkurat samme torvplater og substrat i 110 og 62Litern som du bruker

Jeg legger med 3 bilder tatt av sjokoladene når jeg var hjemme. Legg merke til finne som stikker litt ut rundt fisken...
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tror nok mange av oss stresser med varmen nå om dagene ,fiskene sliter og en må gjøre tiltak for å redusere varmen i karene .

Lotusene tror jeg nok du vil bli fornøyd med .flotte planter . Sjokoladene dine var også utrolig flotte
.
[QUOTE=Tørrfisk] De skal jo helst ha lik temperatur i lufta som i vannet, men det går ikke i denne varmen!


Jeg har åpna lokket hos mine labyrinter. Er jo like varmt i lufta nå som i vannet så da bekymrer jeg meg ikke for akkurat det
Jeg klarte det!:d
Takk for skryt Sølvi! Prøver så godt jeg kan med bildene, du kan jo se på bildene for denne fisken;D

Jeg hadde ikke tenkt på dette med innetemperaturen og guramiene, Lisbeth, men det har du jo helt rett i! Da blir det litt mindre å sitte og bekymre seg over

Jeg har hatt speidere hjemme i dag og rapporten er at alle karene bortsett fra yngelkaret har 29 grader og yngelet har 30, så det er jeg ganske fornøyd med

Jeg så at Lotusen kunne bli 60cm bred etter det som står i Plantebasen og 110Litern er 80.... Jeg er litt usikker på hvordan den egentlig ser ut, for jeg synes ikke bildene i basen viser hvordan det ville ha blitt i mitt kar. Jeg tenker jo ikke å ha mye planter i dette karet, så kanskje den kunne ha dekt mye av det behovet med kun seg selv? Siden jeg har så mye coryer tenker jeg det ikke passer helt slik det er nå, men jeg skal absolutt ha den i bakhodet til jeg får anledning til å holde den!

Jeg fant ut at Juwel Rio-karet koster ca 6000 på TAM, så det tilbudet jeg har en annen plass lønner seg fortsatt. Heldigvis har de det som en bestillingsvare på TAM, så jeg slipper å bli fristet når jeg er der

Jeg har sååå lyst på hagedam, men med den lille grønne flekken jeg har utenfor verandadøra er nok ikke stor nok. Jeg synes denne var ganske morsom og du skal ikke se bort fra at det blir noe slik til neste år

Har Lotus i 110 literen med cory-ungdommer og den fyller ganske mye .Men jeg synes at den gjør seg ,klipper heller ikke av de lange stilkene som skyter til værs . Får dermed også litt flyteplanter
Har du oppdatert det akvariumet? Ser du har ett registrert "gammelt oppsett" på 110L Kanskje du kunne ha kommet med ett bilde i min eller din tråd? Det hadde vært veldig artig å sett i alle fall! Har du røtter i det også?
Jeg er så glad i røtter, noe coryer og guramier også er, så det passer bra for oss
Er forferdelig dårlig til å oppdatere karene dessverre ,må ta meg selv i nakken en dag . Har en litt stor redmoor-rot i karet der også pluss en plante til. Men det ligger ute bilde av 110 literen i tråden min hvis du gidd å leite
Jeg har begynt å bla i tråden, men vet du ca hvor lenge siden?
Kan ikke huske at det har vært mye snakk om det karet den siste tida om jeg ikke blander akvariene dine...
Klarer ikke helt å huske det men skal se om jeg finner ut av det i morgen evt. ta et nytt bilde.
Hvor mye microorm skal yngel ha?
Jeg har jo startet med microorm til min kjære yngel! Desverre er de enten sky eller død, for jeg ser bare 1-2-3 i slengen. Det gjorde jeg jo før jeg skulle vaske 9Litern og fanget yngelet som var oppi, trodde det var 4stk men endte opp med over 20 Håper det fortsatt er statusen for det karet!

Men jeg føler meg svært usikker på hvor mye microorm jeg skal gi de... Om jeg gir for mye vil det jo gå ut over vannkvaliteten og det er noe jeg slettes ikke ønsker!:S

Sånn ellers står det bra til hjemme. Karrene har en temperatur på 28-29 grader og ca 27 i leiligheta. Hadde faktisk en luftfuktighet på over 40% tidligere i dag, men det var rett før det ble torden.

Jeg går stadig oppover i størrelse når jeg tenker på det nye akvariet jeg skal kjøpe med tid og stunder. Nå begynner jeg å tenke 300(!)L. Det blir det nok ikke noe av da det plutselig hopper noen 1000-lapper oppover, men snakk om å starte på 160L for så pluselig å fundere på 300L;P
Så enkelt kan det gjøres og få seg en liten dam i hagen, ca 40l.
Må ha bare må ha
Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap