Spørsmål om haier og akvarium (side 3)

Nils Vollstad
[QUOTE=Bardis]Søkte i databasen her på siden, og fant to interessante fisker,elektrisk ål og drageål. Behøver den elektrisk ålen så mye som 2500 liters akvarium som det står i informasjonen?

Nå begynner det å ligne på noe. Kjempebra at du leser om de fisker som du tenker på å kjøpe deg. Som nybegynner tenker jeg at du skal lese det som står der, ta gjerne minimums størrelsene på alvor.


Dyrebutikkene fnyser av de minimuskravene jeg har lest opp for dem da men, sier at dem ikke på langt nær trenger så stor plass som det står der
De skal selge, tviler på at de bryr seg om hvordan fisken har det. Så da er det opp til deg og din samvittighet..... Håper du tar rådene her til ettertanke.
Bardis
Dyrebutikkene fnyser av de minimuskravene jeg har lest opp for dem da men, sier at dem ikke på langt nær trenger så stor plass som det står der
Det stemmer nok dessverre. Derfor leser du ofte om noen som ønsker å selge fisk som er blitt for store for deres akvarier. Les denne.
Jeg tenker at du bør stå på det du vet og ikke la deg lure til å kjøpe deg en fisk som er for stor til ditt akvarium, uansett hva den som forsøker å selge deg fisken sier!

Bardis[/QUOTE
Dyrebutikkene fnyser av de minimuskravene jeg har lest opp for dem da men, sier at dem ikke på langt nær trenger så stor plass som det står der


Ok da kan du ta et kjapt valg... Du kan stole på de som bruker fritiden sin på å prøve å komme med saklig og grei informasjon... eller du kan feste lit til de som tjener penger på din uvitenhet. Det burde være et greit valg.

Drageål er forøvrig en morsom fisk. Den ser utvilsomt sær ut. Gå for den du istede for hai.

[URL=null]http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1038&thread_id=15898&message_id=67108[/URL] Jeg synes denne tråden klargjør et av poengene i denne tråden godt. Fisk tilpasser seg ikke nødvendigvis størrelsen på akvariet.
Nils Vollstad
[QUOTE=Bardis]Dyrebutikkene fnyser av de minimuskravene jeg har lest opp for dem da men, sier at dem ikke på langt nær trenger så stor plass som det står der
Det stemmer nok dessverre. Derfor leser du ofte om noen som ønsker å selge fisk som er blitt for store for deres akvarier. Les denne.
Jeg tenker at du bør stå på det du vet og ikke la deg lure til å kjøpe deg en fisk som er for stor til ditt akvarium, uansett hva den som forsøker å selge deg fisken sier!



Men de prøver jo også å selge meg et stort akvarium da siden jeg må ha et akvarium også.. Så de ville vel heller solgt meg et akvarium på 1000 liter i stedet for et på 400 om det faktisk var sånn at man trengte all den plassen..

Har også lurt på å kjøpe en murene i stedet, og den sa de at hadde det helt fantastisk bra om den fikk borti 450-500 liter i akvariumet sitt...kunne bruke mindre også sa de.. (har ringt med 10 forskjellige butikker i drammen og oslo)

Begrunnelsen var at murener ikke svømte så veldig masse rundt, men var ute på lufteturer en gang i blant, og da den skulle spise, så da trengte den ikke et kar på flere tusen liter som fiskebasen her sier..

Vet ikke hvem jeg skal tro mest på jeg..

(Vært på mange forum av mange forskjellige typer, både sykkel, data og mye annet, og av erfaring er det mange wannabe folk som tror dem kan så utrolig masse, men som ofte er helt på jordet. Sier derimot ikke at det er slik her.)
Bardis
[Har også lurt på å kjøpe en murene i stedet, og den sa de at hadde det helt fantastisk bra om den fikk borti 450-500 liter i akvariumet sitt...kunne bruke mindre også sa de.. (har ringt med 10 forskjellige butikker i drammen og oslo)
Vil anbefale deg samme fremgangsmåte her som tidligere. Begynn med å lese om Gymnothorax, det er mange arter i denne familien. Noen som er saltvannsfisk, andre er brakkvann, og noen er kanskje rene ferskvannsmurener.

Det å ringe rundt å spørre etter hvor stor plass en murene trenger er som å ringe rundt å spørre hvor stor garasje trenger en bil. Hvis du da unnlater å fortelle at det er en lastebil eller en liten sportsbil du skal ha garasje til, vil du nok få noen svar som du du ikke er fornøyd med. Du være klar over hva du spør etter og og så du selv tenke etter om du synes svarene høres rimelig ut. Hvis da noen forteller deg at en fisk som blir 3 meter lang ikke trenger et kar som er lengre enn 1,5-1,6 meter bør du bli litt skeptisk til svaret.

Det vil være forskjell hva en Gymnothorax tile som blir maks 60 cm trenger av plass, i motsetning til hva en Gymnothorax favagineus på 300 cm trenger.

Men jeg synes du skulle starte med å fortelle hvilket akvarium du har, så kan du få mere konkret hjelp i forhold til de fisker du ønsker deg. Og på nytt vil jeg anbefale deg å starte med noe fisk som er enklere, og mere enn en nybegynnerfisk. Les gjerne på fiskebasen om de fiskene du ønsker mere informasjon om og Google selv etter dem. Det finnes mye informasjon på nettet.
Hvis du vil ha rovfisk ville jeg fyllt et 500-liters akvarie med en 6-8 piraya. Helst en kombinasjon som denne:
2x Pygocentrus nattereri
2x Pygocentrus "ternetzi"
2x Pygocentrus cariba
2x Pygocentrus piraya

Men, det forutsetter at du er genuint interessert i piraya, det er tross alt en god del jobb som følger med disse fiskene. Problemet er også å få tak i annet enn den første her i landet...

Og nei, man trenger ikke et akvarie på 3 meter og 1200 liter for at disse fiskene skal trives.
sølvhai er en fin liten ''hai'' trenger ikke så stort akvarium
Sølvhai blir stor den også, og er i tillegg hyperaktiv og stimfisk, så den trenger stort kar.
trenge ikke så stor plass som f.eks murene
Spørs hvilken murene...

Sølvhai trenger minst 750 liter, ferskvannsmurene står oppført med minimum 450 liter. De to saltvannsmurenene i basen står oppført med 1500 liter og 9999 liter.

Sølvhaien blir faktisk diger, og i tillegg er den en veldig aktiv svømmer. Og om ikke det er nok, liker den seg best flere sammen. Tror sånn sett at 750 liter er i minste laget også, om en virkelig vil lage gode forhold og trivsel.
Bardis
[QUOTE=Nils Vollstad][QUOTE=Bardis]Dyrebutikkene fnyser av de minimuskravene jeg har lest opp for dem da men, sier at dem ikke på langt nær trenger så stor plass som det står der
Det stemmer nok dessverre. Derfor leser du ofte om noen som ønsker å selge fisk som er blitt for store for deres akvarier. Les denne.
Jeg tenker at du bør stå på det du vet og ikke la deg lure til å kjøpe deg en fisk som er for stor til ditt akvarium, uansett hva den som forsøker å selge deg fisken sier!



Men de prøver jo også å selge meg et stort akvarium da siden jeg må ha et akvarium også.. Så de ville vel heller solgt meg et akvarium på 1000 liter i stedet for et på 400 om det faktisk var sånn at man trengte all den plassen..

Har også lurt på å kjøpe en murene i stedet, og den sa de at hadde det helt fantastisk bra om den fikk borti 450-500 liter i akvariumet sitt...kunne bruke mindre også sa de.. (har ringt med 10 forskjellige butikker i drammen og oslo)

Begrunnelsen var at murener ikke svømte så veldig masse rundt, men var ute på lufteturer en gang i blant, og da den skulle spise, så da trengte den ikke et kar på flere tusen liter som fiskebasen her sier..

Vet ikke hvem jeg skal tro mest på jeg..

(Vært på mange forum av mange forskjellige typer, både sykkel, data og mye annet, og av erfaring er det mange wannabe folk som tror dem kan så utrolig masse, men som ofte er helt på jordet. Sier derimot ikke at det er slik her.)

Syns det er rart at du avfeier flere folk for å være wannabes når de kun gir deg gode råd for at du skal kunne gi fiskene dine et godt liv?

Kanskje du bare burde følge rådene til butikkene du har snakket med og ta denne erfaringa selv?


Syns det er rart at du avfeier flere folk for å være wannabes når de kun gir deg gode råd for at du skal kunne gi fiskene dine et godt liv?

Kanskje du bare burde følge rådene til butikkene du har snakket med og ta denne erfaringa selv?

Det vil bare gå ut over fiskene, hør på de som er her inne, fiskebutikken er en ja netopp BUTIKK, de vil tjene penger... kan ikke klandre dem for det, men de som er her inne vil bare gi gode råd, og si hva som er best for både deg og fisken!
Plussmedlem
...
Tråden er to år gammel.
Trådstarter har ikke vært pålogget siden sommeren 2007
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap