Alenquer barra manas! (side 3)
Postet 31.03.08 kl 17:02
Postet 31.03.08 kl 17:55
Postet 31.03.08 kl 19:53
Inger AnneDiscusyngel er så rare! Man skulle tro de kun vokste i høyden, og ikke i lengden. ;-) De ser ikke mye ut som discus mens de er små!
Discus som begynner å legge egg kan gjøre dette med intervall ca en uke. Når eggene klekkes fortenges denne syklus til ungene er så store at de forlater/fortrenges av foreldrene for ny egglegging. Som oftest skjer dette etter 1-2 måneder etter at ungene svømte fritt.
I naturen er det normalt slik jeg har forstått at de leke en gang i regntiden og passer på ungene til de kan klare seg selv. I akvarium kan de leke året rundt og de kan presses inn i sykluser på 2-3 uker. Mange oppdrettere tar eggene så snart de er lagt og fiskene blir som egg fabrikker. Med kunstig oppforing av ungene kan de effektivisere oppforingen og få ut maks antall discus unger. Kanskje så mye som 200 x 24 unger pr år. På den måten produseres det også kanskje mange discus med dårlig kvalitet.
For amatører som oss er et par som begynner å legge egg og gi unger nok at de gjør dette 2 - 6 ganger i året. De bør få hvile også mellom slagene. Denne gangen skal jeg la foreldrene få gå sammen med ungene til de blir minst 3 mest sansynlig 4 cm. Jeg vil se atferden mellom foreldre og unger lengst mulig. Der etter skal jeg gi dem en pause, men jeg skal sette dem i lek igjen så jeg får et nytt kull til forsommeren.
Postet 01.04.08 kl 15:46
Endret: 01.04.08 kl 15:48
Inger AnneDiscusyngel er så rare! Man skulle tro de kun vokste i høyden, og ikke i lengden. ;-) De ser ikke mye ut som discus mens de er små!
De første 3-4 uker vokser de mest i lengde rettning. Så begynner de og vokse kraftigere i høyden og ett 6 uker begynner de å likne mer på discus. Etter 8 uker har de kroppsformen til discus og kan være fra 3,5 til 5 cm.
Postet 01.04.08 kl 15:51
Postet 01.04.08 kl 23:08
Postet 04.04.08 kl 18:35
Alenquer hunnen dreper unger!
Jeg har ved første kull og dette sett at hunnen jager etter reflekser i rutene. Jeg har hatt en misstanke om at hun også jager og dreper unger. Har i det siste funnet mye døde unger i akvariet. Og riktig i dag så jeg med selvsyn at hun jaget ungeflokken opp i et hjørne og drepte en når jeg så på. Hva dette kommer av er ikke godt å si men hun virket helt forstyrret så det må ha klikket i hennes normale atferds mønster. Har en misstanke om at dette er unaturlige forstyrrelser i hennes atferds mønster. Hva dette kommer av er vanskelig å si. Jeg opplevde aldri dette med di discus jeg oppdrettet i 90 årene. Der gikk foreldrene rolig og harmonisk sammen med ungene under hele deres oppvekst.
I løpe av nå 19 dager er ca 120 unger redusert til ca 35 unger. Jeg skal se mer på dette, er dette atferdmessige forstyrrelser skal jeg ikke avl mer på denne hunnen, men prøve den andre sammen med hannen.
Vedlagte bilde viser en av mine discus hunner i 96 med unger oppdrettet i stue akvariet. Jeg tror dette var et av de siste oppdrett jeg hadde den gang.
I løpe av nå 19 dager er ca 120 unger redusert til ca 35 unger. Jeg skal se mer på dette, er dette atferdmessige forstyrrelser skal jeg ikke avl mer på denne hunnen, men prøve den andre sammen med hannen.
Vedlagte bilde viser en av mine discus hunner i 96 med unger oppdrettet i stue akvariet. Jeg tror dette var et av de siste oppdrett jeg hadde den gang.
Postet 06.04.08 kl 13:40
Endret: 06.04.08 kl 13:41
Postet 06.04.08 kl 15:24
Postet 06.04.08 kl 17:23
Postet 06.04.08 kl 22:15
Postet 06.04.08 kl 22:57
bjornikJeg har ved første kull og dette sett at hunnen jager etter reflekser i rutene. Jeg har hatt en misstanke om at hun også jager og dreper unger. Har i det siste funnet mye døde unger i akvariet. Og riktig i dag så jeg med selvsyn at hun jaget ungeflokken opp i et hjørne og drepte en når jeg så på. Hva dette kommer av er ikke godt å si men hun virket helt forstyrret så det må ha klikket i hennes normale atferds mønster. Har en misstanke om at dette er unaturlige forstyrrelser i hennes atferds mønster. Hva dette kommer av er vanskelig å si. Jeg opplevde aldri dette med di discus jeg oppdrettet i 90 årene. Der gikk foreldrene rolig og harmonisk sammen med ungene under hele deres oppvekst. I løpe av nå 19 dager er ca 120 unger redusert til ca 35 unger. Jeg skal se mer på dette, er dette atferdmessige forstyrrelser skal jeg ikke avl mer på denne hunnen, men prøve den andre sammen med hannen.
I naturen vil jo ungene ha mulighet til å komme seg lenger unna "gretne" foreldre enn i et akvarium,og som forelder kan man virkelig bli drevet til "vanvidd" av sine barn i blant. I naturen er det vel heller ikke noe "fasit" for hvor lenge ungene spiser av foreldrene,om om jeg skal tippe,vil nok de største ynglene kjappere begyne å spise andre ting,og også komme seg raskere "ut av redet"....
Postet 14.04.08 kl 23:31
An-Ma[QUOTE=bjornik]Jeg har ved første kull og dette sett at hunnen jager etter reflekser i rutene. Jeg har hatt en misstanke om at hun også jager og dreper unger. Har i det siste funnet mye døde unger i akvariet. Og riktig i dag så jeg med selvsyn at hun jaget ungeflokken opp i et hjørne og drepte en når jeg så på. Hva dette kommer av er ikke godt å si men hun virket helt forstyrret så det må ha klikket i hennes normale atferds mønster. Har en misstanke om at dette er unaturlige forstyrrelser i hennes atferds mønster. Hva dette kommer av er vanskelig å si. Jeg opplevde aldri dette med di discus jeg oppdrettet i 90 årene. Der gikk foreldrene rolig og harmonisk sammen med ungene under hele deres oppvekst. I løpe av nå 19 dager er ca 120 unger redusert til ca 35 unger. Jeg skal se mer på dette, er dette atferdmessige forstyrrelser skal jeg ikke avl mer på denne hunnen, men prøve den andre sammen med hannen.
I naturen vil jo ungene ha mulighet til å komme seg lenger unna "gretne" foreldre enn i et akvarium,og som forelder kan man virkelig bli drevet til "vanvidd" av sine barn i blant. I naturen er det vel heller ikke noe "fasit" for hvor lenge ungene spiser av foreldrene,om om jeg skal tippe,vil nok de største ynglene kjappere begyne å spise andre ting,og også komme seg raskere "ut av redet"....
Slik skjer både i akvarium og naturen når de er blitt eldre, men ungene drepes ikke de jages. Mine var bare 19 dager da jeg måtte ta de fra foreldrene. Jeg har sett døde unger i akvariet fra de va ca 10 dager gamle. Dette er ikke normalt! Forholdene skyldes nok forstyrrelser hos hunnen.
Har satt sammen paret igjen Hannen jaget bare den andre hunnen, så der er det ingen mulighet ser det ut til.
Nå har jeg satt de i et skjermet akvarium uten innfall av lys og reflekser. Vi får se om de leker igjen og om dette forholder med drap på unger gjentar seg.
Fiskene spiser nå godt alt jeg gir dem av mat. Oksehjerte er også ute av menyen til dem for øyeblikket. Skal se om dette har noe effekt.
Postet 15.04.08 kl 12:34
Endret: 15.04.08 kl 12:36
Postet 25.04.08 kl 16:15
Liz HBle det massedrap på barna? Eller er det håp om bildeoppdatering? Synes disse var så vakre, nemlig. :)
Disse oppdettsforsøkene er avsluttet. Klarte ikke å berge det andre kull så nå er all av de borte.
Det første kulle er også borte. Det er enten meg som ikke har fått igjen fellingen for oppdrett av discus eller så kan det være noe svakhet hos foreldrene.
Disse hadde en tøff høst fordi jeg kunne ikke bruke så mye tid på hobbyen av familiære årsaker. Derfor ble det stortsett foret med oksehjerte som ble en for ensidig kost til foreldrene. De vokste dårlig. Spesiel er jeg imponert av moren til ungene. Hun var mer død en levende da jeg fikk tid til å ta meg av dem igjen. Ved intensiv foring begynte hun å leke med hannen. Jeg så med engang at hun hadde avvikende atferd. Jeg har ikke gitt opp henne, men må la henne få litt mer tid og rikelig med levendefor, Hannen er derimot blitt meget flott og nå er han ca 14 cm, han nekter å danne par med en annen hunne. Det til stor fortvilelse for meg for andre hunnen er blitt flott ca 12 cm og det virker som hun vokser fremdeles.
Så da blir det å la disse to prøve igjen, men for øyeblikket går hun på oppforing. Nå virker hun OK. Ungene av disse virket meget svake. Skal om ikke så lenge prøve igjen så får vi se om det går bedre denne gangen.
Har fått forståelse av at dette som jeg tror har skjedde med alenquerne er mest sansynlig riktig. Jeg har også Rio Nanay discus som var igjennom samme periode. Disse har rettet seg opp meget bra, men det har vært vanskelig å få de til å danne par og lek. De største 13 (burde ha vært 15 cm) har gått en tid sammen og jeg var sikker på at de ville lek, men tilslutt ble hunnen lei og begynte å jage hannen. Det samme opplecd jeg også med et oppdrettpar av discus i 2006. Jeg skal la de hvile en tid så prøve igjen.
Postet 25.04.08 kl 17:47
Endret: 25.04.08 kl 17:55
Postet 26.04.08 kl 12:00
Liz HDet var synd å høre - men du gir deg vel ikke så lett, virker det som. Jeg håper derfor på bilder og slikt ved senere anledning også jeg. :)
Jeg jobber med saken. Det er tross alt 11 - 12 år siden jeg hadde vellykkede oppdrett av Discus. Det er ikke bare å spasere rett inn dette igjen. Må jobb med å få tilbake feelingen. Prøver også å for opp hunnen litt mer.
Har pågang tror jeg flere par av grønn vilt fanget discus. Det viktigste nå er å for dem godt med mye levendefor og svarte mygglarver er et meget godt alternaiv for dem nå. Var i dag sammen med ungene å fanget mygglarver med stor entusiasme fra deres side.
Postet 26.04.08 kl 15:28
Lukk tråden!
Kan en av moderatorene i dette forum lukke denne tråd. Jeg kommer ikke til å oppdatere denne tråd mer.
Postet 27.04.08 kl 09:43
Endret: 27.04.08 kl 11:32