Trenger veiledning til mitt første akvarie (side 3)

Det gjorde jeg
Satte fiskene i akvariet i poser i ca 20-30 minutter, så hadde jeg oppi litt av akvarievannet mitt og lot de stå i ca 30 minutter. Deretter lot jeg fiskene svømme ut av posene og ut i akvariet
Det høres jo greit ut

Skal ikke si så mye om fiskesammensetning, jeg, overlater det til noen andre. Er nemlig noe av det jeg synes er vanskeligst også. Mest antall for min del

Se an det litt, kan jo hende at de bare ganske enkelt trenger litt tid for å bli husvarme, og fortrolige med nye romkammerater
Takk for gode råd! Sitasjonen har enda ikke forandret seg, så jeg får se hva som skjer etterhvert. Kanskje de bare trenger litt tid, som du sier, til å bli vandt med de nye omgivelsene.
Jeg har funnet ut hvorfor fiskene er så rare i oppførsel! Vannet er trolig altfor kaldt! De krever jo fra 23-27 grader og jeg tror mitt akvarie bare klarer å holde vannet på 19-20!
Det kan nok være en forklaring ja... Må nok få tak på en varmekolbe litt kjapt
Jeg tror jeg kan få den rett over ferien. Altså en gang i neste uke. Tror dere det er for sent da?
Nå sjekket jeg kampfisken på fiskebasen og der står det at den egentlig også trenger så høy temperatur, men den ser ut til å trives allerede.
Nå skal jeg trå forsiktig siden jeg aldri har hatt det samme problemet selv...

Men. Jeg vil tro at temperatursvingninger er værre enn en stund med for lav temp. Temperaturen angitt i fiskebasen er jo trivselstemp, og det er ikke slik at fisken snur buken i været med en gang den er en grad eller to over eller under. Dette ser vi jo til stadighet ang. varmekuren som brukes bl.a. for å kurere hvitprikk. Da skrus tempen opp til 32 grader.

Så slik sett kan jeg resonnere meg frem til at 19-20 grader skulle gå greit noen dager.

Jeg vil heller tro at problemet kan bli temperatursvigninger. Tempen kan svinge fra dag til natt (basert på lys/varme i rommet) og dette kan bli et problem.

Men som sagt, har ikke hatt samme problemstillingen selv, så det blir bare spekulasjoner og synsing.

Men - jeg hadde nok raidet en dyrebutikk med en gang første mulighet byr seg, og ikke sjangset på at det går greit i lengden. Er fisken stresset kan det også resultere i sykdomsutbrudd.
Har du mulighet for å varme opp rommet til en stabil temperatur på en 23-24 grader så vil det også hjelpe på til du får deg varmekolbe. Vanntemperaturen vil sjelden bli lavere enn romtemperaturen.
Tante Astrid: Rådet er tatt til etterretning og jeg har skrudd opp temperaturen på rommet til 23-25 grader
Smart råd av Astrid

Litt panneklask-følelse her, at jeg ikke tenkte på det :p

Får håpe det det går bra med fiskene dine!
Tusen takk! Men jeg lurte på en ting til. Hva heter de gullfisktypene med utseende nesten som golfballer? Slike som har store øyne og ofte litt sløraktige haler? Føler det er veldig amatøraktig å spørre men jeg finner det ikke ut på noen annen måte.
Tenkte du på denne typen her?

Dette er vel bare oppdrettsvarianter av den vanlige gullfisken. Finnes mange typer, noe du også kan se av de forskjellige bildene i fiskebasen under gullfisk
Chb
Tusen takk! Men jeg lurte på en ting til. Hva heter de gullfisktypene med utseende nesten som golfballer? Slike som har store øyne og ofte litt sløraktige haler? Føler det er veldig amatøraktig å spørre men jeg finner det ikke ut på noen annen måte.

Det er mange forskjellige varianter, men jeg har sett noen golfball aktige gullfisk under navnet "golfball gullfisk" i butikken. Jeg synes synd på de stakkarene der, det ser ut som de sliter:/
m-m ser ikke alltid like lett ut for fisken nei, jeg for min del kjøpte de fiskene som såg mest normale ut den gangen jeg kjøpte meg slørhaler (somjeg har solgt nå for at de skulle ha rett temp å større akvrium :p) Men de som ser ut som golfballer blir rett å slett kallt golfballer :p
Nå er fiskene endelig begynt å bevege seg rundt i hele akvariet Ser ut som at de er redde for meg og at jeg må være på god avstand for at de skal svømme opp, men det kan også være at vannet har blitt varmere eller at fiskene har tilvendt seg mitt akvarie.
Chb
Jeg veit ikke helt hva aklimatisert betyr så det er jeg ikke sikker på.

Akvarieordlista som ligger under "Kunnskap" forklarer de fleste ord og uttrykk.
Hjelp! Det ser ut som om kampfisken ikke er helt glad for å få fem nye platyvenner inn i akvariet. Den blåser seg opp og er veldig fiendtlig. Men Platyene ser ikke ut til å bry seg så mye.
Fikset problemet med kampfisken ved å flytte den til et annet akvarie. Men nå lurer jeg på om den ene platyen er gravid. Den er tydelig rundere enn de andre, og den gjemmer seg stort sett hele tiden. Nå har den gått i ly av en stor stein og der set det om som den kommer til å være en stund. Tor dere den er gravid? veit ikke om det har noe å si, men en annen platy ser ut til å følge etter den trolig gravide for å passe på. Har dette noe å si?

1 han platy + 1 hun platy = 1 gravid platy
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap