3 pigget stingsild i akvarium (side 3)

hei. Jeg har vertfall fanget meg stingsild for noen måneder siden. Har dem I et CA 60 liters (har ingen peiling men ren gjetting) akvarium. har fanget inn 4 i et temmelig for forurenset vann, så vet ikke om det kan ha vært noe av grunnen til at dem var såpass lenge å fange. Enkelt å greit gikk jeg om natten med en lommelykt og en stor kopp og jaget/dyttet dem inn i koppen med hånden.

Etter noen dager viste det seg at bare 2 overlevde, de to minste 2.5-3cm store. De to andre var noe større og mye slappere den dagen jeg fanget dem, om det hadde noe me vannet de kom fra eller mitt akvarium, det vet jeg ikke.

Den dag i dag lever de to jeg har igjen bra i et akvarium med romtemperatur i vannet, og sammen med to øyenstikker larver og 5-6 små vannkalver.
Det er nok to hanner jeg har for dem sloss nok som det er, og jeg ville sagt at det ikke er plass til mer hanner i mitt akvarium. Men kanskje jeg fanger en hunn eller to siden, for å se om det hjelper på slossingen.
Moekki
Den dag i dag lever de to jeg har igjen bra i et akvarium med romtemperatur i vannet, og sammen med to øyenstikker larver og 5-6 små vannkalver. .

Ojj går det bra å ha disse sammen med fiskene? De er jo skikkelig rovdyr-beist-insekter begge to...

Tar kanskje bare rumpetroll og lignende?
Hoy!
Det er pustet liv i den gamle tråden min igjen!
Jeg har lagt de stingsild planene på is midlertidig. Jeg har ingen akvarier ledig for øyeblikket.
Men ser ikke bort ifra at det blir en gang.
Men akkurat i år så var det ikke så mye stingsild i vannet heller.
Jeg tenkte det kanskje blir bedre å ta noen ett år det er mye fisk.
Jepp, måtte jo vekke den til live :P
De er vel mer aktive på våren, så jeg skal ut og lete da
Lro
[QUOTE=Moekki] Den dag i dag lever de to jeg har igjen bra i et akvarium med romtemperatur i vannet, og sammen med to øyenstikker larver og 5-6 små vannkalver. .

Ojj går det bra å ha disse sammen med fiskene? De er jo skikkelig rovdyr-beist-insekter begge to...

Tar kanskje bare rumpetroll og lignende?

det har gått bra i et par måneder nå jeg har til og med sluttet å våkne opp om morgenen og springe til akvariet for å se hva som er i live.

Jeg har hørt om folk betegner øyenstikker larven som et glupsk rovdyr som angripper alt som beveger seg. Dette er ikke min erfaring av dem. Etter hva jeg har observert er dem ganske selektive til hva dem angriper og har verken vist spesiell interesse for verken fiskene eller vannkalvene. En annen ting som får dem til å springe til om dem får øye på er gråsugger (asellus).
Og ellers holden de seg til de minste av damsneglene. Veldig spennende å ha i akvariet og se på i aksjon, men kan også være litt kjedelig om den bestemmer seg for å ikke gjøre noe, for der kan den sitte lenge.

angående vannkalvene tror jeg vi snakker to forskjellige arter, jeg har også hørt at stor vannkalv er et rovinsekt og glupsk, men disse har jeg selv aldri sett. De jeg har er noe mindre ca. 1cm i lengde og helt svarte. De er for det meste åtseleter, men jeg tror kanskje dem tar noen snegler om de får muligheten. Ellers er dem ganske klomsete svømmere og jeg kan ikke se for meg at dem klarer å jakte ned annet enn snegler og _syke/døende_ dyr.
Dem lager mye liv i akvariet og.

Jeg håper dette var et bra nok svar, ellers er det bare å spøre om det var noe annet.
Kjetilv
De er vel mer aktive på våren, så jeg skal ut og lete da :)

Ja men i år så har det ikke vært så mye stingsild som tidligere.
Kan være at Ørreten kanskje har trukket litt nærmere land å jaktet i år, eller at det har vært litt mer fugl en vanlig borti der?
Stingsild har jeg hatt i diverse baljer hele sommeren, helt siden jeg var bitteliten... hmm, kanskje ett lite artsakvarium ja... Denne tråden ga meg jo noen andre ideer også (serlig linken til ga meg en del tanker . Har altid drømt om Abbor, men mort er vel enda bedre siden de ikke blir for store (tror ikke de blir mer enn 15 cm men er ikke sikker)
kjenner noen som har stingsild i vanntraua til kyrne
guttn
kjenner noen som har stingsild i vanntraua til kyrne

Hvorfor har de fisken der?? Eller jeg mener, bruker kyrne traua til å drikke av eller har fisken fått traua for seg selv?
kyrne drikker av den ja, noen av de har overlevd i 2 år
Det går jo sikkert helt greit.
Kua sluker neppe stingsilda. Den trekker vel mot bunnen når kua kommer laffende.
Å det skal jo alltid være vann i trauet til kua, så de tørker neppe inn.
Ciklide
Det går jo sikkert helt greit. Kua sluker neppe stingsilda. Den trekker vel mot bunnen når kua kommer laffende. Å det skal jo [I]alltid[/I] være vann i trauet til kua, så de tørker neppe inn. :)

Ja ja, det er uansett en av de rareste måtene å holde fisk på jeg har hørt om. Jeg skjønner fortsatt ikke helt poenget... Er det bare morsomt å vite at nedi trauet er det fisk? For man ser vel dem ikke eller?

Nei dette hørtes rart ut..
På kjøpesenteret her i byen var det en innvendig dam/foss før hvor noen venner av meg satt ut fisk, de levde der i mange år. Folk mata dem med is og pølsebiter og sånn, så ut til at de trivdes veldig godt faktisk
stingsild i vanntrauet var da et fint innslag da. du må også huske at minste(mann)dame går i 3. nå, stingsilda har til og med formeret seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap