Haster!!! fiskene dør! (side 3)

Jeg har ved uhell puttet armen i akvariet rett etter jeg har påført fuktighetskrem og insektspray, men har ikke opplevd noen fiskedød etter det. Faktisk merket jeg ikke noe på fiskene i det hele tatt, og jeg holdt øye med dem siden jeg kom på hva jeg hadde gjort rett etter jeg var ferdig.
Du skriver at verdiene er fine, men du har jo enda ikke testet for den mest nærliggende synderen. Nemlig Ammoniakk. Dette er en klassisk årsak til at fisk dør raskt i et nystartet kar. At det skal lukte i karet når ammoniakk kommer er slett ikke sikkert, så det er ikke nødvendigvis noe å gå etter.
Du bør også teste Nitrat. Dette er en relativt sikker indikasjon på om filteret faktisk fungerer ordentlig. Hvis du får 0 utslag på nitrat, så er ikke filteret ditt innkjørt i det hele tatt.

Fiske-Arne kan muligens ha et poeng ang osmotisk sjokk hvis fiskene har gått i kar med mye salt. Men for å være ærlig så tror jeg mest på de klassiske synderne i dette tilfellet. Det er desverre et veldig vanlig nybegynner problem du beskriver. Filter som ikke er godt nok innkjørt, og altfor mange fisk satt inn på for kort tid. Tror du kan kjøre deg inn på et blindspor om du tilskriver disse dødsfallene til mer obskure ting som håndkrem, såpe etc.

Uansett er det ikke annet du kan gjøre enn å bytte vann, mens du leter etter problemene.
Inaktiv bruker
Tørrfisk
fiskene er helt rolig nå, men kanskje litt bleike. Men de kom jo i går kveld, så de har vel aldri rukket å fått kraftig farve.


Fiskene mine i det ene karet var bleike i noen dager, fant ut etterhvert at varmekolben hadde detti ut.. Stakkars.. var bare 15 grader i vannet! Når de er bleike liker de seg ikke.. Men man være, som du sier, at de ikke har farget helt ut enda.. Kan være som noen sier her, at hvis du hadde oppi alle fiskene på en gang, så blir det et "sjokk" for filteret.
stian&line
[QUOTE=Tørrfisk]Når de er bleike liker de seg ikke..


Dette er ikke helt korrekt. Mange fisk som endre farge etter humør eller tid på døgnet. F.eks Neontetra blir blekere om natten, og fargene kommer tilbake når lyset slåes på. Fargeendring er ikke nødvendigvis en indikasjon på at noe er galt. Dette er ofte artsbetinget og helt normal oppførsel
Inaktiv bruker
ja, selvfølgelig.. Jeg skrev ikke helt fullstending.. men mente liksom når lyset er på og greier og de plutselig blir bleike, kam det være en indikasjon på at noe er galt.. Rødmunnstetraene våre var ikke røde, og blødebåndene var rosa og lyset hadde stått på i flere timer, tenkte vi at det måtte være noe galt! hehe.. De var i tillegg apatiske!
Vil ikke gjøre forvirringen større, men jeg kom på at du akkurat også har tilsatt gjødsel. Var det denne du brukte? Mulig det er et skudd i blinde, men synes å huske at ildtetra er en av de artene som er veldig vâr for kobber og denne innheolder kobber av en eller annen grunn. Mulig det er et skudd i blinde og det ikke har noe for seg uansett, men ikke tilsett mer av dette til du får stabilisert forholdene.

Ammoniakk-test er heller ikke så dumt, men må innrømme at det ikke høres sannsynlig ut etter 6 uker med planter og delvis mating i karet. Viktig å teste så det ihvertfall kan utelukkes. Filteret ditt er lite, men ikke så lite at det ikke skulle greie den økte belastningen. Særlig med tanke på at du ikke har matet fiskene siden de kom heller.

Vanligvis skulle det ikke være nødvendig med vannforbedring her i Norge, men det skader ikke i slike tilfeller hvor årsaken ikke er fastslått og hvor du må skifte såpass store mengder vann. Er det tungmetaller eller klor i vannet så skal dette ta seg av det.

Føles urettferdig at du som har vært så tålmodig og gjort alt etter boka skal få slike problemer
Salt
Hvis fiskene har gått i salt eller tilogmed veldig hardt vann, og blir satt ut i bløtt vann uten salt kan dette ta livet av fisk etter noen dager. Normalt vil da fiskene få litt prikker, nesten som "hvitprikksyke" men noe utydligere.
Dette kommer av osmoseforandringer i cellene som sprenges.
Har du målt vannet for både nitritt og amoniak uten å få noen høye verdier?
Kobber
Tante Astrid
Vil ikke gjøre forvirringen større, men jeg kom på at du akkurat også har tilsatt gjødsel. Var det [URLBLOCK1] du brukte? Mulig det er et skudd i blinde, men synes å huske at ildtetra er en av de artene som er veldig vâr for kobber og denne innheolder kobber av en eller annen grunn. Mulig det er et skudd i blinde og det ikke har noe for seg uansett, men ikke tilsett mer av dette til du får stabilisert forholdene. Ammoniakk-test er heller ikke så dumt, men må innrømme at det ikke høres sannsynlig ut etter 6 uker med planter og delvis mating i karet. Viktig å teste så det ihvertfall kan utelukkes. Filteret ditt er lite, men ikke så lite at det ikke skulle greie den økte belastningen. Særlig med tanke på at du ikke har matet fiskene siden de kom heller. Vanligvis skulle det ikke være nødvendig med vannforbedring her i Norge, men det skader ikke i slike tilfeller hvor årsaken ikke er fastslått og hvor du må skifte såpass store mengder vann. Er det tungmetaller eller klor i vannet så skal dette ta seg av det. Føles urettferdig at du som har vært så tålmodig og gjort alt etter boka skal få slike problemer :(

Det står her at den inneholder kobber som sporstoffer.. Dette vil si mikroskopiske mengder.. Neppe noe slikt som er årsaken
Fiske_Arne
Det står her at den inneholder kobber som sporstoffer.. Dette vil si mikroskopiske mengder.. Neppe noe slikt som er årsaken

Ja, jeg vet. Derfor jeg skriver skudd i blinde også. Tar høyde for både produksjonsfeil og feildosering
Bakterie
Da kan jeg og skyte litt i blinde Dette karet er "foret" med fiskefor før det kom fisker oppi.. Da kan man avle frem mye rare bakterier. Bakterier som liker å fortære høyproteinkilder. Dette er oftest bakterier vi ikke vil ha i akvarier. Da de kan forårsake mange forskjellige sykdommer. Noen av disse bakteriene er populært kallt kjøttetende bakterier. Fordi de kan foråraske sår og infeksjoner i muskulatur. Hvis man ved en tilfeldighet har avlet frem slike og det kommer en stim stressa fisk med dårlig imunforsvar vil de kanskje finne mye godt å gnaske på..
Jeg har jo hevdet dette i andre innlegg også, men blitt sablet ned
Jeg sier ikke at sannsynligheten er stor, men den er der..
Ikke noe synlig sår på disse og de dør veldig raskt. Skal ikke si det ikke kan være det, men ut fra hendelsesforløpet så tyder det på noe giftig i vannet.
Gift
Tror ikke på gifteorien heller jeg.. Da ville jo testene ha vist økede verdier. Hvis man får kjøttetende bakterier så kan de like gjerne angripe lever, nyrer eller hjerte som huden.. Så jeg vil ikke si at det kan utelukkes selv om det ikke er sår. Spørs om man klarer å finne ut hva dette er.
Ønsker lykke til, nå må jeg ta en runde med vannskift på noen kar selv..
Slik jeg ser det så er det tre muligheter.

- Ammoniakk
- Forgiftning (såpe el.l.)
- Sykdom

Ammoniakk kan sjekkes ved å teste vannet og tynnes ut ved vannbytte.

Forgiftning på samme måte. Kan kverke fisk fort, men her må man også bytte vann for å tynne ut hva som evt. har kommet oppi vannet.

Er ikke mange sykdommer som kan kverke fisk så fort og i så store tall, men jeg har hørt skrekkhistorier som dreier seg om sykdommen Columnaris som har spredd seg og knerta hele fiskebestander ila en natt. Det er en bakteriell sykdom, som kan ha mange symptomer dessverre, men de vanligste er at fisken mister farge på deler av kroppen; at fisken blir mer eller mindre hvit. Det er fordi sykdommen dreper vev. Den angriper også ofte gjellene på fisken og du vil da kunne se at fiskene har problemer med å puste, at de puster tungt.

Vanskelig å si hvilke av disse årsakene det er, men det skulle forundre meg mye om det ikke er én av de.


Det jeg legger merke til er at du skriver at du har assistenter som hjelper deg. Sannsynligvis ikke akvarister. Om dette er personer som også tar seg av annet husarbeid som f.eks. vask av gulv o.l. kan disse meget vel ha såperester og andre kjemikalier på hendene, som kan komme opp i vannet om de er oppi akvariet ditt? Du må også passe på at om du bruker bøtter til vannbytte, så må ikke dette være bøtter som det har vært såpe o.l. i tidligere. Pass da på at bøttene som brukes til vannbytte er helt nye og har aldri sett en såpeboble i sitt liv!

Lykke til, håper det går seg til. I værste fall har du lært masse, som vil gjøre deg til en bedre akvarist i fremtiden. Ikke gi opp, dette er en fantastisk hobby!
Det jeg ville ha gjort med en gang er å tatt en vannprøve av vannet å så skifet 50% av vannet. Vannbytter vannbytter vannbytter!!!

Så kan du levere den vannprøven du tok før vannbyttet til dyrebutikken å få den testet..

Se etter symptoner hos fiskene? prikker eller noe annet??
Inaktiv bruker
Har du garanti på fisken? Der vi handler er det 8 dager garanti på fisken.. Dør de innen da så må vi ta med vannprøve og den døde til butikken.. finner de ikke en sikkert årsak, får man ny/nye fisk(er)!


Men er man sikker på at det er f.eks amoniakk forgiftn. så gjelder det vel ikke..

De kan jo hende noen fisker ikke tåler frakten også.. Men hvis så mange har dødd, så er det vel en annen årsak..

Kjedelig i allefall!
Hvor lenge har fiskene vært i butikken før du kjøpte dem?
Men alle fiskene kom jo fra samme karr i butikken. kan jo være syke derifra.

rundt en uke bixen, står lengre opp.
Nå har jeg vært på TAM. Fiskene i det karet levd i alle fall, kan ikke uttale meg om de så så veldig friske ut men men.

Jeg snakket med Christer. Han sa de ikke brukte noe særlig salt i vannet. Han mente grunnen var den plutselige belastningen med 20 fisker. Han ville ha tatt 5 stk om gangen. Men alle testene er helt fine, så han skjønte ingen ting han heller....

Det er 5 fisker igjen nå, og det kan se ut til at de overlever=) Lenge siden jeg så en død fisk i alle fall (i riktig perspektiv).

Når det gjelder såpe så har jeg utstyr (bøtter, kluter osv) som kun blir brukt til akvarie! Er veldig nøye med det. Ev såpe, krem o.l. kan derfor kun komme fra hendene. Nå har jo fiskene dødd ganke fort, så mye tid har jeg ikke kunnet observere, men det ender med at de ligger på bunnen med pusteproblemer (om jeg har sett rett). Har også sett noen med kramper.

Det har jo vært litt hektisk i dag pga dette og andre ærender jeg har måttet gjøre. Men jeg stiller meg litt kritisk til mye mer vannbytte. Jeg vil gjerne ha de gode bakteriene og ikke skylle ut for mye. Tror ikke det er lurt. Nå har jeg skiftet ganske mye flere ganger og tenker å ta en pause for å se om det kanskje ordner seg.
Jeg må innrømme at dette gikk ganske inn på meg, men jeg vil fortsette å prøve Men jeg har hadd vondt i magen og vært kvalm siden i går kveld.

Jeg føler jeg har satt meg godt inni mye, men jeg må nok lære mye mer

Aomoniakken målte jeg nå (har stått i 20min), og den var på 0. Da er det også testet og utelukket.

Vannbytter fjerner ikke bakteriene, de sitter i absolutt all hovedsak i filteret.

Egentlig er det ingenting i veien for å gi 100% vannbytte hver eneste dag, så lenge det ikke blir svigninger i temperatur og vannverdier (og da spesielt PH). Jeg, og mange med meg, gjør jo dette daglig med nyklekket, skjør yngel uten at det skader de. Men da er det viktig å være påpasselig med temp og PH.

Friskt vann er bare sunt. Men kun så lenge temperatur ikke svinger mye, og ikke PH hopper opp og ned i vilden sky.
ElinH
Vannbytter fjerner ikke bakteriene, de sitter i absolutt all hovedsak i filteret. Egentlig er det ingenting i veien for å gi 100% vannbytte hver eneste dag, så lenge det ikke blir svigninger i temperatur og vannverdier (og da spesielt PH). Jeg, og mange med meg, gjør jo dette daglig med nyklekket, skjør yngel uten at det skader de. Men da er det viktig å være påpasselig med temp og PH. Friskt vann er bare sunt. Men kun så lenge temperatur ikke svinger mye, og ikke PH hopper opp og ned i vilden sky.

anbefaler du daglig vannbytte på ca 1/3? Vil ikke stresse fiskene akkurat nå slik at de kommer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap