Er vannlemping en hobby? (side 3)

ler så jeg griner.
Mer!
Du er bare sååå god til å skrive!

mvh
Plussmedlem
Da jeg for litt siden (i ren og skjær shoppegalskap) handlet reker på akvariereker.no, gikk dette unna så impulsivt at jeg kom til å utsette mine søte små reker for et aldri så lite identitetsskifte. Vel er ikke feilen min større enn at de fortsatt tilhørte Macrobrachium-genusen, men de ble assamensis i stedet for dayanum som de tydligeligvis er. Dette fant jeg først ut da jeg var innom akvariereker nå nylig og siden krysssjekket med kvitteringen.
Bonusen er jo da at disse (dayanum) faktisk er mer dekorative enn assamensis, selv om å blande rustrødt og blått nok ikke kan sies å være helt Jan Thomas. Men man kan nesten ikke heste virvelløse dyr for å ha dårlig fargekoordinasjon, særlig ikke når jeg selv ser farger som en snøblind muldvarp om natta.

Som jeg nevnte tidligere i tråden så har impulshandlingen gått kjempebra, og i går fikk jeg for første gang sett de to rekene sammen. De har okkupert et tidligere kuhlii-sted, under en relativt flat stein, og jager nå disse når kuhliiene blir for nærgående. De er fortsatt litt sky, men er stadig oftere ute og viser seg. Har planer om å gå til anskaffelse av enten noen kokosnøtter eller huler for å bedre boligsituasjonen i karet. Er stygt redd boligprisene kan fyke været hvis denne markedstrenden fortsetter.

Det gikk dog et aldri så lite sjokk gjennom meg for noen dager siden da jeg så en liten rekeliknende sak slenge frem og tilbake på bunnen og min første innskytelse var: "Neeeei! Nå har en av dem blitt spist!" Men ved nærmere ettersyn så jeg at denne rekedingsen var besynderlig hel og renspist i så fall, og etter par sekunders resonnering falt konkusjonen på at en av de hadde skiftet skall. En ikke uvanlig foreteelse blant skalldyr, har jeg hørt. Jeg har forsøkt å ta noen bilder av de som jeg skulle legge ut, men mobilen er møkk å ta bilder med, og speilreflekskameraet er selvfølgelig utladet. Jeg har i det minste lagt batteriene til lading, så kanskje det blir bilder for en gangs skyld.

Selv om det er en god del "beside the point", så kan jeg ikke dy meg:
Rosenborg er mestere!!! Gullet kom hjæm! Endelig. Etter mange års medaljetørke og begredelige 5. plasser er vi der vi skal være. På toppen i norsk fotball, med blikket mot Europa. Grattis, Troillan!
Seriemester 2009
Gratulerer Victor.
Så utrolig deilig å gjøre det på røkkeløkka.

Bra det går godt med rekene. Har de fått noen RBK navn?
Gratulerer med gullet, jeg vinner når Molde taper

Du skriver veldig artig, hyggelig å følge med på undervannsverdenen hos deg!
Plussmedlem
Black_Flys
Gratulerer Victor. Så utrolig deilig å gjøre det på røkkeløkka. Bra det går godt med rekene. Har de fått noen RBK navn?

Right back at ya, B-Flys.
Rekene har, hvis du leser et av de andre innleggene mine, fått navn etter historiske personligheter. Nederste avsnittet på innlegget datert 20.09.09:

"Rekene heter forresten Robespierre og Jean Baptiste. Jeg hadde slik sans for den herlige reka i "Finding Nemo" at jeg ville ha franskklingende navn. Historiestudent som jeg er, måtte det jo bli to navn som på hver sin måte satte sitt preg på Frankrike, Norden og Europa.
Robespierre, fornavn Maximilien, var en av de mest innflytelsesrike og best huskede personene fra den Franske Revolusjon. Kanskje ikke så fryktelig positivt da hans regjerningsperiode ofte blir omtalt som the Reign of Terror. Jean Baptiste (Bernadotte) var en stund god kompis med Keiser Napoleon (Nappe blant kompiser), gjorde det stort som soldat og ble etterhvert av alle ting svensk konge. Han er også noe sånt som tipp-tippoldefar til vår egen Harald...så vet dere det! "

Guppyen Magica har forresten fått ny mann. En nydelig snøhvit en, som min vakre fru døpte Sean Connery etter den vakre silver fox-manken. Har lada batteriene til kamera nå, så nå kan det hende det dukker opp et par bilder av skapningene også.
gleder meg til bilder av karret ditt
Snublet tilfeldig over denne tråden & flaks var det...
Latterkrampe er vel det riktige ordet å bruke her. Gubben som forøvrig er en trønder som har søkt asyl i Oslo lurte flere ganger på hva jeg lo av,men var vanskelig å lese samtidig som man ler....
Selv dødsfall klarer du å fortelle på en artig måte.
Har selv en datter på 7år, vi har fortalt henne at fisker kan dø de også. (har hatt et par dødsfall, var trist med engang... men det går over)
Lurt å 'gi' henne en ny fisk

Følger spent med videre...
Plussmedlem
Oooh, heaven is a place on earth.
Som tittelen tilsier, går denna karen litt på skyene for tiden. Har det fantastisk fint og det smitter på så mange sider av livet. Egentlig er det litt ambivalens ute og går, for jeg opplever for tiden de tilbakevennende magesmertene jeg har slitt med i noen år, men selv om energinivået er på et minimum, er humøret proposjonalt på topp. Og dette gir seg blant annet utslag i en mengde tilfeldigheter:

Her om dagen kom jeg hjem fra skolen og fant nye fisker i karet. Da hadde mitt sprudlende vesen inspirert min impulsive (hun også, lik meg) samboer til å skulle overraske med nye fisk. Lurt opp i stry som hun ble av den ansatte på butikken hun handlet, endte hun opp med 6 bittesmå lykteøye...ett eller annet. Dette er fire dager siden, og vi er nede i 3. Og O'Store gründer av flammer, pinsler og svovelpøler er besynderlig tjukk på morgenene. Dyr scalaresnacks med andre ord.

En annen kveld satt jeg litt og stirra inn i karet og dagdrømte høyt, mest for meg selv egentlig, og nevnte at det hadde vært moro med et kar til. For det var jo så mye man ønsket man kunne prøve, men som ikke passer til de fiskene vi har nå og så videre. Hvorpå responsen var overveldende positiv! Det fulgte et lite "men" med, men det kan selv jeg se rimeligheten av. Vi har ganske enkelt ikke plass til noen akkurat nå, men vi flytter nok innen noen år siden krapylene av denne typen vokser til og blir mer plasskrevende. Og da..da skar'n far få seg akvarium, gett!!!

Sandsneglene har ynglet tungt i det siste, for det dukker stadig opp nye småttiser i sanda, og dette har dessverre ført til kalsiummangel i karet, åpenbart ved de delvis ødelagte husene til de voksne.

Slenger nå ved et par bilder. De er ikke av allverdens kvalitet, men motivene er vel tydelige nok. De to første er av Sean Connery, Magicas nye husbond og beiler. Det siste av Mørkets Hersker, som viser hva Ondskapen bedriver tiden med når Den ikke eter lykteøye....ting. (Jeg må virkelig finne ut hva de heter....)
Han begynner forresten å bli litt frustrert over sitt økende omfang, virker det som. Tidligere har han kunnet legge seg sidelengs og smettet inn og ut mellom blader og steiner, men i og med at han nå er blitt relativt stor (ca. 8-9 cm), sliter han med å utføre de samme kunststykkene, noe som går ut over den minste scalaren, den lille avvikeren på 3 cm som er døpt Rainman etter filmen med Dustin Hoffman. Da jages han rundt en runde i karet før jakten oppgis og Satan går tilbake til sin evige geskjeft, jakten på "sjeler" (les: mat).

Avslutningsvis vil jeg dele av min intense lykke og ønske dere alle en fortreffelig helg. Don't get used to it, for normalt sett er jeg en sta og tverr jævel med tiltagende arroganse og stormannsgalskap.
Plussmedlem
Ehh...ble litt feilposting av bilder der gitt.

Og der gjorde jeg det igjen!!!!! AAAAAaaaargghhh!!!!!

(forsatt lykkelig...tralalalalallaalalallaalaallaaa.....)
God helg til deg også. Noen som må jobbe da.....
Har du bilder av den lykte fisken?

Har også fått klarsignal til akvairereol når vi skal flytte tilbake til Trondheim om noen år.

Espen
Plussmedlem
Har funnet den nå.

Micropanchax macrophthalmus.
Først vil jeg si at det er din feil(!!!) at jeg ennu er våken (var sengetid for småbarn for lenge sida), deretter vil jeg si i samme setninga at du har en utrolig evne til å utrykke deg! Ser du digger engelske ord og uttrykk, så jeg vil bare uttrykke skrivemåten din som 'Amazing'!

Skulle egentlig bare lese ett par innlegg på tråden din, men endte opp med rubbel og bit.. flirer meg krøllat av måten du utrykker deg på. Skulle nesten tru du var nordlending.. hehe.
Iallefall, hyggelig tråd du har her, er virkelig artig å lese den, og koselig også. Stå på!

God natt og god morn!
Plussmedlem
Om dette innlegget skulle avvike fra min ellers normative form, ber jeg så ydmykt om forståelse da jeg i kveld opplevde å hate Tom Henning Øvrebø enda litt mer. Vel, nok om det. Gullet e hjæm, læll!

Grunnen til at jeg slenger inn noen mer eller mindre velvalgte ord er at til min og mine hvinende døtres store overraskelse opplevde vi en familieforøkelse på rundt +/- 50 stykk rundt klokken 14.30 i dag. Magica "tryllet" fram den ene mikro-bylten etter den andre og jeg måtte hastig sette opp en gammel bolle som fødekar. Mor er i full vigør, mens stefar ser ut til å ville utnytte hennes ikke-gravide tilstand som guppyer gjerne gjør.
Stefar, sier dere? Jo, yngelens biologiske far gikk bort så alt for fort for ca 2 uker siden. Olsen, din tid ble så alt for kort, mens din arv står på badet i en bolle. Hvil i fred, du produktive.

Det som slår meg er at disse ungene, som mine egne, har utrolig dårlig timing. Mine skal alltid tisse eller andre ting når vi har dårlig tid og skal styrte ut døren. I dag feiret min samboers kusine bursdag og vi var invitert. Så når vi stod klare til å kjøre, fant disse krapylene det for godt å bli født. Vi ble nesten en time forsinket..... Så sånn prioriterer vi her i huset.
Plussmedlem
Sirra
Først vil jeg si at det er din feil(!!!) at jeg ennu er våken (var sengetid for småbarn for lenge sida), deretter vil jeg si i samme setninga at du har en utrolig evne til å utrykke deg! Ser du digger engelske ord og uttrykk, så jeg vil bare uttrykke skrivemåten din som 'Amazing'! Skulle egentlig bare lese ett par innlegg på tråden din, men endte opp med rubbel og bit.. flirer meg krøllat av måten du utrykker deg på. Skulle nesten tru du var nordlending.. hehe. Iallefall, hyggelig tråd du har her, er virkelig artig å lese den, og koselig også. Stå på! God natt og god morn! :-D

Viktor Skriblerier og Krusseduller AS takker for den vennlige omtalen, men vil samtidig opplyse om vi ikke på noen måte står ansvarlige for eventuelt tap av søvn, mat, penger o.l. ved lesing av denne smørja.
Ha en videre flott aften.
Ler.. så bra at dere prioriterer fødsel framfor bursdag! Og grattis med 'fosterbarn', er jo utrolig artig da.

Skåler med karsk. God natt!
kjempe prioritering. Har gjort nesten det samme, men til meg var det en egg redningsaksjon.

Øvrebø........ (pepper'n gror) nok om det............
Plussmedlem
Tilbake etter lengre tids fravær.
Statsdannelser er historisk sett veldig viktig for utviklingen av samfunnet slik vi kjenner det i dag. Og tanken om en folkelig valgt regjering med utvidete rettigheter og myndighet til å sørge for sine innbyggeres ve og vel er kjernen i vårt demokrati.
Vel, stat har det muligens blitt, men det er jammen ikke noe demokrati i emningen, nei.

Scalarene Marek og Satan har lagt beslag på et område som tilsvarer omtrent 40% av karet og har av internasjonale organer blitt annerkjent som den suverene staten Sverdplantia.
Innenriks er nasjonsbyggerne mest opptatt av renholdet, da sverdplanten som utgjør deres nyvunne territorie, nitidig blir holdt ren for alskens partikler og annet rask. I tillegg bedriver "sverdo-scalarene" en intens og til tider brutal grensekontroll og enhver som nærmer seg grensene blir bortvist umiddelbart uten mulighet for å søke asyl.
Ut i fra de to innbyggernes personlighet er arbeidsfordelingen i det nye landet noe annerledes enn man umiddelbart skulle tro. Satan, stor, grym og mektig, egner brorparten av sin tid på ovennevnte renhold og tar kun korte avbrekk for å avhjelpe Marek i å holde Sverdplantia fritt for innvandrere. Marek derimot strider til verket med en sjeldent observert iver og hiver seg etter enhver forbisvømmende. Også de som kun ferdes like utenom Sverdplantia kan regne med å måtte skynde seg da Marek tydeligvis opererer under et "føre-var-prinsipp".
Jeg har i løpet av den siste uka observert at særlig de tregere innbyggerne (les: slørhalen) i kontinentet Resun CM-800 har tydelige merker etter kontakt, men har stort sett tolket dette til at den har skrubbet seg mot en stein eller noe da fisken er en tulling av dimensjoner og prøver å klemme seg i mellom alt. Mysteriet ble oppklart da jeg så Marek bedrive hardhendt utenrikspolitikk...

(Er spent på om det blir noen egg av det. Ikke det at vi kan fostre yngelen, men kanskje man får avgjort kjønnet på scalarene i det minste.)

Jeg tror katalysatoren for statsdannelsen ligger mye i bortgangen til Rainman, scalaren som nektet å vokse. I og med at vi nå har mistet to relativt store fisk (først Gulli som ble mishandlet, så Rainman som var en van(n)skapning) så er det blitt færre uromomenter for resten.
Rainman fant vi forresten liggende halvveis inn under en stein hvorpå et par indere med klør og lange barter ivrig forsynte seg av Rainmans øyne og andre kjøttfulle deler av kroppen hans. Til våre barns store forferdelse.

Det er ikke bare-bare å forklare to 3 åringer om naturens iboende grusomhet. For dem er slike ting som løveunger og krokodillebarn søte små skapninger man enten har med seg i senga og koser med, eller leser om i en eller annen glorete bok. At det da finnes "monstre" på 4 centimeter som kan finne på å ETE en av fiskene deres når den er død, er en utenkelig tanke. Hvorpå min minste utbryter: "Pappa, æ like ikke dem æ..." Med referanse til rekene.

Jeg liker dem. Jeg tror jeg har blitt en rekemann. Synes de er mektig fascinerende.
De har vokst en god del siden jeg mottok dem og nå er de ute og leter mat hele tiden. Til å begynne med var de for det meste bortgjemt under steiner og sånt, men nå er de såpass tøffe at de jager både scalarene og blåguramiene. De retter bare klørne i været, så snur fiskene. Satan gidder ikke se på de lenger engang. Men det kan jo ha noe å gjøre med at han har påtatt seg rollen som akvatisk Eidsvoldsmann og har bedre ting å gjøre enn å pille reker.

Har forresten hørt 1. utkastet til Sverdplantias nasjonalsang. Komponisten bobler over av stolthet, men personlig syns jeg den var litt...vassen.
Med denne flaue morsomheten ønsker jeg dere en god natt.
Å våkne til en god latter gjør dagen lysere, Takk
hehe hvor ta du det fra? Blir snart en roman dette.
Bløte vitser er sjelden morsomme, men dine er sjeldent morsomme!! Denne tråden må kalles sterkt vanedannende. Jeg håper at også du og dine blir grepet av litersyken og derved fortsetter føljetongen, til, som Black_Flys spør, det kanskje blir en roman inspirert av Jules Vernes "En verdenomseiling under under havet", eller i dette tilfellet: under dekkglasset?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap