- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- (...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 3)
(...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 3)
flyvefiskDu skal høre, hvis det falder heldigt ud. Jeg har også noget elektronisk materiale om emnet, men det er desværre for "tungt" for en email.
Forstår jeg det rett om du har noe liggende som blir for stort for e-mail som jeg kanskje kan dra nytte av? Kanskje du kunne ha sendt i posten på f.eks. CD/DVD mot betaling?
Postet 07.10.09 kl 22:43
#38: Undskyld Maren, dit indlæg kom, medens jeg skrev, så jeg havde ikke set det. Selvfølgelig er det ok at benytte mit tilbud, I kan eventuelt gå sammen nogle stykker, og give mig en ønskeseddel.
Med hensyn til foredrag, stiller jeg gerne op. Det ville være en kæmpefordel, hvis det ikke blev en udgift for mig . Som rullestolsbruger kan jeg godt se, at du er afskåret fra at fange levende foder selv, surt! Hos Springhalen forhandles mange forskellige kulturer (www.springhalen.dk). Dette firma udmærker sig ved at have udførlige beskrivelser for kulturernes vedligeholdelse. Jeg skal undersøge, hvilke der producerer bedst/mest, og lade dig det vide. I dag købte jeg 10 poser hvide myggelarver jævnfør indlægget foran, de er også nemme, da de kan lagres i køleskab. I morgen skal jeg tage et foto af mit lille hjemmelavede artemiaklækkeri. En god ven har lavet det til mig, det er simpelt og virker fint. Jeg er begyndt at anvende salt til saltvandsakvarier, og det er tilsyneladende bedre.
Det glæder mig selvfølgelig at du kunne lide den sidste artikel. Jeg har det princip, at jeg ikke vil forsøge at gøre tingene unødvendigt komplicerede, det er der nok andre, der elsker.
Til perlegurami er 62 liter ok til leg. Jeg lavede et kuld i foråret i et 54 liters. Der blev ca. 600 unger. Ved tougersalderen slog jeg ca. 400 ihjel, simpelthen ved at påbegynde fodring med cyclops nauplier. Dem som ikke var store nok til at spise dem (ca. 400) døde. Af de resterende cirka 200 beholdt jeg selv 80, og gav resten til en ven, som så selv måtte fodre dem op. På det tidspunkt var de vel omkring 2 cm. Mine egne fangede jeg op og tog ind i et 160 liters i stuen. De er nu snart voksne, og meget flotte. Derfor kan du sagtens lave kuldet i et 62 liters, hvis du er indstillet på at reducere det til den opvækstplads, du har til rådighed.
Alt for mange labyrintfolk kender ikke makropoden. Jeg har forsøgt at gøre lidt pr for den i Danmark, og mange har fået øjnene op for dens kvaliteter. Mislykkes et opdræt, forsøger du bare igen om to uger. Jeg gav en flok til en bekendt, som bor i thailand, men som holdt sommer i Danmark. Han satte to akvarier op i forældrenes have, og i den ene på 100 liter, satte han en gruppe af mine Macropodus opercularis. Han tog dem først ind, da vandtemperaturen var 9,5 grader, en sej tropefisk må man sige. Macropodus ocellatus overvintrer fint ved 6 grader. tråde er ikke til forretning, men jeg ved, hvor du kan få opercularis og spechti, og senere også erythropterus. Jeg vil lige slutte med lidt godnatlæsning til dig. Det er en tidligere makropodetråd:
Med hensyn til foredrag, stiller jeg gerne op. Det ville være en kæmpefordel, hvis det ikke blev en udgift for mig . Som rullestolsbruger kan jeg godt se, at du er afskåret fra at fange levende foder selv, surt! Hos Springhalen forhandles mange forskellige kulturer (www.springhalen.dk). Dette firma udmærker sig ved at have udførlige beskrivelser for kulturernes vedligeholdelse. Jeg skal undersøge, hvilke der producerer bedst/mest, og lade dig det vide. I dag købte jeg 10 poser hvide myggelarver jævnfør indlægget foran, de er også nemme, da de kan lagres i køleskab. I morgen skal jeg tage et foto af mit lille hjemmelavede artemiaklækkeri. En god ven har lavet det til mig, det er simpelt og virker fint. Jeg er begyndt at anvende salt til saltvandsakvarier, og det er tilsyneladende bedre.
Det glæder mig selvfølgelig at du kunne lide den sidste artikel. Jeg har det princip, at jeg ikke vil forsøge at gøre tingene unødvendigt komplicerede, det er der nok andre, der elsker.
Til perlegurami er 62 liter ok til leg. Jeg lavede et kuld i foråret i et 54 liters. Der blev ca. 600 unger. Ved tougersalderen slog jeg ca. 400 ihjel, simpelthen ved at påbegynde fodring med cyclops nauplier. Dem som ikke var store nok til at spise dem (ca. 400) døde. Af de resterende cirka 200 beholdt jeg selv 80, og gav resten til en ven, som så selv måtte fodre dem op. På det tidspunkt var de vel omkring 2 cm. Mine egne fangede jeg op og tog ind i et 160 liters i stuen. De er nu snart voksne, og meget flotte. Derfor kan du sagtens lave kuldet i et 62 liters, hvis du er indstillet på at reducere det til den opvækstplads, du har til rådighed.
Alt for mange labyrintfolk kender ikke makropoden. Jeg har forsøgt at gøre lidt pr for den i Danmark, og mange har fået øjnene op for dens kvaliteter. Mislykkes et opdræt, forsøger du bare igen om to uger. Jeg gav en flok til en bekendt, som bor i thailand, men som holdt sommer i Danmark. Han satte to akvarier op i forældrenes have, og i den ene på 100 liter, satte han en gruppe af mine Macropodus opercularis. Han tog dem først ind, da vandtemperaturen var 9,5 grader, en sej tropefisk må man sige. Macropodus ocellatus overvintrer fint ved 6 grader. tråde er ikke til forretning, men jeg ved, hvor du kan få opercularis og spechti, og senere også erythropterus. Jeg vil lige slutte med lidt godnatlæsning til dig. Det er en tidligere makropodetråd:
Postet 07.10.09 kl 23:16
Endret: 07.10.09 kl 23:18
#41: Jeg har noget, jeg har scannet fra en bog, og som fylder 60MB. Jeg har ikke prøvet opskriften selv, så jeg kan ikke garantere for indholdet. Har vistnok også nogle filer om moina kulturer, og måske lidt andet. Checker i morgen, og pls. giv mig en reminder, hvis jeg glemmer det. Nat nat for nu.
Mvh. John
Mvh. John
Postet 08.10.09 kl 00:28
Postet 08.10.09 kl 08:48
flyvefisk#41: Jeg har noget, jeg har scannet fra en bog, og som fylder 60MB. Jeg har ikke prøvet opskriften selv, så jeg kan ikke garantere for indholdet. Har vistnok også nogle filer om moina kulturer, og måske lidt andet. Checker i morgen, og pls. giv mig en reminder, hvis jeg glemmer det. Nat nat for nu. Mvh. John
Nå falt jeg litt ut her. Hva slags oppskrift er det dere snakker om?
Postet 08.10.09 kl 08:50
Postet 08.10.09 kl 16:29
#44: At det skulle være forbudt at sælge/indføre levende myggelarver, forstår jeg simpelthen ikke. Det finder sted overalt i verden, og det kunne være interessant at vide, hvorfor det ikke kan lade sig gøre i Norge.
#45: Velkommen tilbage efter udfaldet Lisbeth. De omtalte filer er om foderkulturer. Blandt andet om hvordan man fodrer sine artemia op til 12-15 m.m. små rejer....det må være guf for makropoderne, som jeg gerne vil bruge dem til. En som fik unger af mig satte dem i et akvarium med rejer og guppyunger (trods advarsel om god appetit). De ryddede akvariet for det levende de kunne rumme i munden. Måske det er et tveægget sværd, man griber om, når man lærer sine fisk at hovedernæringen er levende foder? Rejer på 12-15 m.m. kunne også være fine til andre labyrintfisk, og man kan vel egentlig fodre med dem på ethvert tidspunkt imellem klækning og fuldt udviklet. Jeg vil lære det på et tidspunkt, men kender ikke nogen, der selv har prøvet.
#46: Velkommen i tråden Humunuku . Dit spørgsmål kræver nok et lille taxonomisk studium, for at kunne besvares, for både daiys og cupanus´ vedkommende. Det samme spørgsmål kan man med rette stille sig indenfor chokoladeguramierne, hvor man normalt tæller de fire arter: Sphaerichtys osphromenoides, S. selatanensis, S acrostoma og S. vaillanti. Foruden disse har man de to "fætre": Parasphaerichtys lineatus på kun 2 cm. og Parasphaerichtys ocellatus, som er dobbelt så stor. Man kan sige om dem, som med de spidshalede makropoder: "de er ikke helt rigtige....men alligevel"? Måske de en dag vil få bunden vendt i vejret, og blive indordnet på et andet sted.
#45: Velkommen tilbage efter udfaldet Lisbeth. De omtalte filer er om foderkulturer. Blandt andet om hvordan man fodrer sine artemia op til 12-15 m.m. små rejer....det må være guf for makropoderne, som jeg gerne vil bruge dem til. En som fik unger af mig satte dem i et akvarium med rejer og guppyunger (trods advarsel om god appetit). De ryddede akvariet for det levende de kunne rumme i munden. Måske det er et tveægget sværd, man griber om, når man lærer sine fisk at hovedernæringen er levende foder? Rejer på 12-15 m.m. kunne også være fine til andre labyrintfisk, og man kan vel egentlig fodre med dem på ethvert tidspunkt imellem klækning og fuldt udviklet. Jeg vil lære det på et tidspunkt, men kender ikke nogen, der selv har prøvet.
#46: Velkommen i tråden Humunuku . Dit spørgsmål kræver nok et lille taxonomisk studium, for at kunne besvares, for både daiys og cupanus´ vedkommende. Det samme spørgsmål kan man med rette stille sig indenfor chokoladeguramierne, hvor man normalt tæller de fire arter: Sphaerichtys osphromenoides, S. selatanensis, S acrostoma og S. vaillanti. Foruden disse har man de to "fætre": Parasphaerichtys lineatus på kun 2 cm. og Parasphaerichtys ocellatus, som er dobbelt så stor. Man kan sige om dem, som med de spidshalede makropoder: "de er ikke helt rigtige....men alligevel"? Måske de en dag vil få bunden vendt i vejret, og blive indordnet på et andet sted.
Postet 08.10.09 kl 17:49
Nå er jeg med igjen hehe. Jeg vil også gjerne ha tak i de skannede oppskriftene på å fore opp artemia til større dyr, og gjerne andre oppskrifter også
Går det an å dele sånne filer på facebook mon tro?
At labyrinter liker rekelignende dyr er helt sikkert. Jeg hadde en svær koloni av kirsebærreker før jeg satte inn mine første gurami, Trichopsis schalleri. De brukte ikke mange dagene til å tømme karet for reker. Er det råeste jeg har sett! Etter dette fikk jeg veldig lyst å gi dem levende, voksne artemia. For selv om jeg syns det var utrolig trist at de drepte rekene mine var det nesten vakkert å se fiskene få lov til å oppføre seg litt naturlig og jakte!
Men som sagt, jeg syns det ble litt jobb med artemia. Som erstatning prøver jeg meg nå på meksikanske ferskvannstanglopper. Små rekelignende dyr som helt sikkert faller i smak
Går det an å dele sånne filer på facebook mon tro?
At labyrinter liker rekelignende dyr er helt sikkert. Jeg hadde en svær koloni av kirsebærreker før jeg satte inn mine første gurami, Trichopsis schalleri. De brukte ikke mange dagene til å tømme karet for reker. Er det råeste jeg har sett! Etter dette fikk jeg veldig lyst å gi dem levende, voksne artemia. For selv om jeg syns det var utrolig trist at de drepte rekene mine var det nesten vakkert å se fiskene få lov til å oppføre seg litt naturlig og jakte!
Men som sagt, jeg syns det ble litt jobb med artemia. Som erstatning prøver jeg meg nå på meksikanske ferskvannstanglopper. Små rekelignende dyr som helt sikkert faller i smak
Postet 08.10.09 kl 20:17
Endret: 08.10.09 kl 20:17
#48: Jeg må se at få det materiale brændt til en cd, og sende det til Maren, som jeg lovede hende. Så håber jeg I selv kan fordele det videre. Jeg er ikke på facebook, så der kan jeg desværre ikke levere det ;-(. Jeg har det som dig, at glæden over at se fiskenes jagtiver er det hele værd. Det gør det imidlertid ikke dårligere, at fiskene bliver mere legevillige, og at ungerne vokser hurtigere. Hvis alt går vel, har en akvarieveninde (med labyrintfisk), de første erfaringer med opfodring af artemia om nogle uger, og jeg skal naturligvis nok dele eventuelle nyheder med jer.
Postet 08.10.09 kl 20:39
flyvefisk#46: Velkommen i tråden Humunuku ;-). Dit spørgsmål kræver nok et lille taxonomisk studium, for at kunne besvares ...
Jeg vet det er en stund siden P. dayi sorterte under macropodus.
Det var mer ment i forbindelse med din etterlysning etter folk som holder macropoder. Jeg fikk nylig et par P. dayi som er i full gang med reproduksjon.
Postet 08.10.09 kl 21:43
flyvefisk#48: Jeg må se at få det materiale brændt til en cd, og sende det til Maren, som jeg lovede hende. Så håber jeg I selv kan fordele det videre. Jeg er ikke på facebook, så der kan jeg desværre ikke levere det ;-(. Jeg har det som dig, at glæden over at se fiskenes jagtiver er det hele værd. Det gør det imidlertid ikke dårligere, at fiskene bliver mere legevillige, og at ungerne vokser hurtigere. Hvis alt går vel, har en akvarieveninde (med labyrintfisk), de første erfaringer med opfodring af artemia om nogle uger, og jeg skal naturligvis nok dele eventuelle nyheder med jer.
Høres kjempefint ut! Er ikke på facebook jeg heller
Om du har mulighet til å sende, så skal jeg ta på meg jobben med å fordele det videre
Ang. reker så ble jeg llitt forbløffet for en liten stund siden.
Jeg hadde pygmeguramier gående i 240Litern sammen med sjokoladeguramiene før jeg fikk perlegurmiene og lakrisguramiene.
Da gikk det hardt utover rekekolonien med kirsebærreker! Pygmeene viste en veldig rå og naturlig adferd og tok et tak over rekene og knakk nakken på dem! Etterpå var sjokoladene med på leken og reka som var drept ble slengt rundt i hele karet til den var fortært:O Plutselig var ikke sjokoladeguramien så søt og snill lengre:p
Det kunne nesten ligne se ut som når haier og krokkodilller skal dele/partere byttet for å kunne klare å spise det eller når spekkhoggere dreper et bytte.
Etter at pygmeguramiene ble solgt så er det nå lakris(VF), sjokolade og perlegurami(VF) som går i karet. De bryr seg overhodet ikke om disse rekene så formerer de seg som bare det! Det begynner faktisk å bli for mange av dem!:S
Postet 08.10.09 kl 22:17
Endret: 08.10.09 kl 22:18
#50: Hvilken metode bruger du til opdræt af dine P. dayi? Den egner sig fint til "ekstensivt" opdræt, hvor forældrene går i tætbeplantet akvarium, og en del af ungerne vil overleve i plantejunglen. Sådan har jeg opdrættet Betta mahachai, Trichopsis vittata, T. pumila og Parosphromenus harveyi. Man bliver overrasket over hvor forholdsvis mange unger, der kan komme ud af det. Jeg har P. dayi og P. cupanus, men de går stadigvæk og venter på transport fra København. har du holdt de store makropoder? Jeg så forklaringen på hvad dit nick betød i din profil, så lærte man igen nyt om fiskerelateret .
#51: Jeg genkender hvad du skriver om pygmæerne (jeg regner at det er navnet for Trichopsis vittata). De hører til blandt de dygtigste jægere, jeg har set blandt labyrintfiskene. De er hurtige, men frem for alt har de en utrolig koordination i deres bevægelser, når de angriber. Modsætningen er mig gamle Colisa fasciata han. Han kunne slet ikke jage, da jeg fik ham. når han fik myggelarver forsøgte han at lægge sig ovenpå dem, for de ikke skulle flygte fra ham. Han lærte det dog hurtigt, og er som alle normale fisk nu sikker. At du har set chokoladeguramierne fra den bestemte side overrasker mig ikke. De kan også være bestemte overfor hinanden. Hvis din rejebestand eksploderer, skal du bare invitere gutten på fotoet på besøg, men send ham hurtigt retur, ellers har du ikke flere rejer. Fisken er en af mine Macropodus erythropterus hanner, og fotografen er Karsten Keibel (www.pandaplus.dk)
#51: Jeg genkender hvad du skriver om pygmæerne (jeg regner at det er navnet for Trichopsis vittata). De hører til blandt de dygtigste jægere, jeg har set blandt labyrintfiskene. De er hurtige, men frem for alt har de en utrolig koordination i deres bevægelser, når de angriber. Modsætningen er mig gamle Colisa fasciata han. Han kunne slet ikke jage, da jeg fik ham. når han fik myggelarver forsøgte han at lægge sig ovenpå dem, for de ikke skulle flygte fra ham. Han lærte det dog hurtigt, og er som alle normale fisk nu sikker. At du har set chokoladeguramierne fra den bestemte side overrasker mig ikke. De kan også være bestemte overfor hinanden. Hvis din rejebestand eksploderer, skal du bare invitere gutten på fotoet på besøg, men send ham hurtigt retur, ellers har du ikke flere rejer. Fisken er en af mine Macropodus erythropterus hanner, og fotografen er Karsten Keibel (www.pandaplus.dk)
Postet 08.10.09 kl 22:48
Postet 08.10.09 kl 22:58
Endret: 08.10.09 kl 22:58
Postet 08.10.09 kl 23:03
flyvefisk#50: Hvilken metode bruger du til opdræt af dine P. dayi?
Jeg benytter "se om det skjer av seg selv-metoden". Jeg rakk så vidt å sette de i en 2/3 fylt 12 liter med noen cryptocoryner liggende å flyte i vannskorpen før skummredet var på plass. Det ser ut til at yngel fint kan gå sammen med foreldrene. Jeg fôrer det første kullet mens et nytt er på vei.
Når det gjelder andre makropoder husker jeg at jeg hadde den blå i guttedagene.
Postet 09.10.09 kl 01:51
Postet 09.10.09 kl 08:17
Postet 09.10.09 kl 10:01
Postet 09.10.09 kl 19:20
Calgary Aquarium Society har en interessant profil som tilsier at P. dayi er å finne i høylandet på Sri Lanka der vanntemp kan variere fra 16 - 34 grader.
Jeg holder mine i et kar uten annen varme enn en 5watts pære på dagtid
De leker og yngel ser ut til å det fint i romtemperatur rundt 20 og lavere på natten.
Ellers er seriously fish alltid verdt å sjekke P. dayi
Og ikke minst om det finnes noen fine artikler på aquarticles p. dayi
Jeg holder mine i et kar uten annen varme enn en 5watts pære på dagtid
De leker og yngel ser ut til å det fint i romtemperatur rundt 20 og lavere på natten.
Ellers er seriously fish alltid verdt å sjekke P. dayi
Og ikke minst om det finnes noen fine artikler på aquarticles p. dayi
Postet 09.10.09 kl 19:55
Det virker som at disse fiskene liker best temperatur under 25grader om jeg skal følge SF sine opplysninger, men om denne artikkelen fra Calgary Aquarium Society har rett, så kanskje de kan like seg i 27 grader helt greit eller?
Men hva med PH? ser det står min 6 på SF...
Er litt nysgjerrig på denne fisken, men finner ikke mye om den der jeg leter (må innrømme at jeg ikke er en veldig god googler..). Den siste linken kom det ikke opp noe på, Humunuku..?
Dette er jo sm at disse er en av de mindre makropodene som kan gå i mindre artskarr som jeg kanskje kan ha eller har roter jeg fælt her??
Men hva med PH? ser det står min 6 på SF...
Er litt nysgjerrig på denne fisken, men finner ikke mye om den der jeg leter (må innrømme at jeg ikke er en veldig god googler..). Den siste linken kom det ikke opp noe på, Humunuku..?
Dette er jo sm at disse er en av de mindre makropodene som kan gå i mindre artskarr som jeg kanskje kan ha eller har roter jeg fælt her??
Postet 10.10.09 kl 00:20