Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 3)

Tim
DU vil virkelig ikke svare på dette med Aquaclear.

Jeg husker ikke ang Aquaclear, men det var flytende.

Herregud, nå er det feil også nå, 3 botiar i 180 liter. Akkurat det jeg mener, her kommer det nedsettende meldinger fra "jeg vet best forumtroll"

I stedenfor kan man si; etter noen år bør du tenke på å oppgradere akvariet ditt til ett større, fordi botiane trenger god plass. Men ikke tenk på det før om noen år.
Morten Jensen
Min var 2 cm, ikke 40cm.

Er det mulig å kjøpe praktbotia på 2 cm i butikken? Det trodde jeg virkelig ikke...

Morten Jensen
Er det noen viteskapelige bevis på det du mener? At fisken dør hvis man setter de i etter 2-3 dager?

Du er veldig glad i uttrykket "vitenskapelig".
Ingen like gode vitenskapelige bevis som din "testtrips-vannmåle- undersøkelse", men det finnes, som skrevet, mange tråder på AF som forteller om fiskedød etter slik hurtigløsning.
Forøvrig er nitrogensyklusen ganske så godt dokumentert.

-Tim
MEN DE BLIR IKKE SÅ STORE OVER NATTEN!! De har det helt fint der i 2 år!

OG JA, jeg er glad i mine fisker, men hvis det ikke er andre muligheter, så må jeg motvillig gi de bort, til fiskens eget beste! Og jo, jeg finner sikkert en butikk i Norge/akvarist som vil ha 3 store Botiar, hvis jeg starter å søke tidlig.
Loomis
[QUOTE=Morten Jensen]Min var 2 cm, ikke 40cm.

Er det mulig å kjøpe praktbotia på 2 cm i butikken? Det trodde jeg virkelig ikke...

Unnskyld, 3 CM! Nettopp MÅLT de for din skyld!
Egentlig er jo dette ganske underholdene *henter kaffekoppen og setter seg til*.

Morten; mitt råd må vel bli at du kanskje er litt mer ydmyk. Du har sikkert tilegnet deg litt kunnskap etter et år, men ekspert er du ikke. Jeg har holdt på med akvarie i 20 år, men er på ingen måte noen ekspert. Hva med å faktisk høre på gode råd og erfaringer? Kanskje får du og fiskene dine det enda litt bedre?

Selvsagt er det opp til deg å holde akvarie slik du ønsker, med de artene du ønsker. Selv om fiskene dine ikke dør, betyr ikke det at de har det noe bra. Mange skaffer seg kattunge, holder den innendørs noen måneder og så ender de med å gi den bort/sette den ut i skogen/avlive den når de skal på ferie eller katta blir for stor, eller for aktiv eller de blir lei av den.

Akvariehold er som all annen dyrehold avhengig av den som eier dyrene. Tilegner du deg kunnskap og behandler dyrene på best mulig måte, vil det bli til størst glede for både deg og dyret.
Men takk for alle innspill!
Da er denne saken oppklart, alle har forskjellige meninger, og ingen er 100% sikre!
Morten Jensen
Da er denne saken oppklart

Hva er det som er oppklart?
Reka
Morten; mitt råd må vel bli at du kanskje er litt mer ydmyk. Du har sikkert tilegnet deg litt kunnskap etter et år, men ekspert er du ikke. Jeg har holdt på med akvarie i 20 år, men er på ingen måte noen ekspert. Hva med å faktisk høre på gode råd og erfaringer? Kanskje får du og fiskene dine det enda litt bedre?

Takk for fint innspill. Jeg er ikke verdensmester, jeg er nybegynner. Men vil bare ytre en mening om at det finnes ikke noen fasitsvar på dette området.

Han jeg kjøpte mitt akvarie av, er proff. Det er det ingen tvil om. Han mente bare at det er en gammel myte at man trenger å vente så lenge, før man tilsetter fisk, da altså 1-3 stk. Dette er jeg enig i.

Man kan f.eks sjekke vannkvaliteten der man bor, følge føre var prinsippet.

Jeg har katt også, er veeldig glad i dyr og mener vi trenger dyrepoliti i Norge, akkurat som det vi ser i USA!

mona o
[QUOTE=Morten Jensen]Da er denne saken oppklart

Det finnes ikke noen fasitsvar på dette området
Kan det være aqualife h*n mener? Siden h*n skriver lengre fram i tråden at den fjerner klor og div så er det sikkert det. Jeg bruker dette middelet og det er ikke noe annet enn et godt vannbehandlingsmiddel på lik linje med aquasafe, men drøyere. Gjør jo null og nix for nitrat og nitritt.

Men jeg tror vi bare skal la trådstarter seile sin egen sjø og la h*n spytte på oss som mener det stikk motsatte. Dette blir jo bare for dumt og til å le av.

Jeg håper ikke så veldig mange nybegynnere velger å ta trådstarters råd...
Morten Jensen
Da er denne saken oppklart

mona o

Morten Jensen
Det finnes ikke noen fasitsvar på dette området

Å, jeg trodde du mente at det var oppklart at du bare kom med masse sprøyt.
Men det visste vi jo fra første innlegg i denne tråden.
Hei Morten, og velkommen til Akvaforum.

Morten Jensen
Det er ikke vanskelig å starte med akvarie, folk inne på disse akvarium-forumene skal leke verdensmestere hele tiden, de gjør ikke annet enn å måle PH og div konstant, å komme med masse sprøyt om ditt og datt. .

Det var da voldsomt til påstander. Jeg tror ikke at de som hevder at det finnes noe som heter nitrogensyklus verken er verdensmestre eller at dette sprøyt. Bruker du litt tid på f eks google denitrifikasjons vil du få mange treff, og også fra meget anerkjente vitenskaplige tidsskrifter. Denne er vel dokumentert, såpass bra at hvis du kan føre empiriske bevis for dine observasjoner at dette ikke stemmer vil du vel sannsynligvis bli vidt kjent i de vitenskaplige sirklene, både innenfor biologi og kjemi.

Morten Jensen
Hold dere til det jeg nå har sagt, så går det bra!

Dette er direkte villedende og arrogant å sette frem en slik påstand, Morten. Jeg kan ikke se at dine påstander verken er nye eller korrekte, og jeg vil på sterkeste anbefale nybegynnere å se bort fra dine påstander. Hvordan mener du at du kan hevde at all litteratur om biologi / kjemi og akvaristikk, forskning og erfaring fra erfarne akvarister er feil?

Morten Jensen
Kan legge til at jeg ikke har holdt på med akvarie i mer enn 1 år. Jeg har Gyppyer, Praktbotia, Malle, 1 kampfisk og en krabbe i ett 60 liter,

Det er slik at veldig mange utsetter sine fisker for vannverdier som er helt feil, og direkte skadelig for fiskene sine. Det finnes ikke noen måte for en akvarist å se hvor mye Nh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk),N02 (Nitritt)eller No3 (Nitrat) det er i akvarievannet, slik at dette må måles ved hjelp av anerkjente tester. Se f eks her. Jeg vil f eks si at dine fiskevalg er ikke spesielt bra til et akvarie på 60 liter og at dine fisk aldri vil kunne oppnå de naturlige størrelsene som fiskene ville ha oppnådd med rett vannkvalitet og korrekt fôring.
Lisbeth
Kan det være [URLBLOCK1] h*n mener? Siden h*n skriver lengre fram i tråden at den fjerner klor og div så er det sikkert det. Jeg bruker dette middelet og det er ikke noe annet enn et godt vannbehandlingsmiddel på lik linje med aquasafe, men drøyere. Gjør jo null og nix for nitrat og nitritt. Men jeg tror vi bare skal la trådstarter seile sin egen sjø og la h*n spytte på oss som mener det stikk motsatte. Dette blir jo bare for dumt og til å le av. Jeg håper ikke så veldig mange nybegynnere velger å ta trådstarters råd...

Var ment for å fjerne klor ja. Spytter ikke på noen jeg, bare legger frem min sak.
Nils Vollstad
[QUOTE=Morten Jensen]Kan legge til at jeg ikke har holdt på med akvarie i mer enn 1 år. Jeg har Gyppyer, Praktbotia, Malle, 1 kampfisk og en krabbe i ett 60 liter,

Det er slik at veldig mange utsetter sine fisker for vannverdier som er helt feil, og direkte skadelig for fiskene sine. Det finnes ikke noen måte for en akvarist å se hvor mye Nh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk),N02 (Nitritt)eller No3 (Nitrat) det er i akvarievannet, slik at dette må måles ved hjelp av anerkjente tester. Se f eks her. Jeg vil f eks si at dine fiskevalg er ikke spesielt bra til et akvarie på 60 liter og at dine fisk aldri vil kunne oppnå de naturlige størrelsene som fiskene ville ha oppnådd med rett vannkvalitet og korrekt fôring.

Kjøpt nytt nå. Ja sjekk med vannverket, om hvordan kvaliteten på "ditt" vann er i springen. Mitt er toppers Guppyene skal gis bort. For mye yngel, det har jeg lært nå

En annen ting vi "alle" er enig om er; de "fleste" som jobber i dyrebutikker, har ikke peil. Forum er fint, og jeg ville kun få frem at; du trenger ikke vente så lenge. Jeg er enig i at det kan være lurt, MEN MAN MÅ ikke. Det er forskjell på hva div fisker tåler også.
Det ser ut som du har misforstått noe kolossalt. Hva har springvannet ditt med forholdene i akvariet ditt å gjøre? Det er i akvariet ammoniakk, nitritt og nitrat oppstår, ikke i kranvannet ditt.
Klor er ikke bra.
mona o
Det ser ut som du har misforstått noe kolossalt. Hva har springvannet ditt med forholdene i akvariet ditt å gjøre? Det er [I]i akvariet[/I] ammoniakk, nitritt og nitrat oppstår, ikke i kranvannet ditt.

Kan være forskjellige nivåer på div stoffer i springvannet, fra sted til sted.Eller noe sånt

Mine fisker har overlevd på min måte, så hvorfor skulle ikke andres fisker gjøre det? Jeg vet at han fyren jeg snakker om, ikke hadde sagt det hvis det ikke stemte. Problemet til folk er at de forer ALTFOR MYE. Da stiger ting kolosalt!

Problemet er jo ikke vannet i springen (eller, selvsagt går det an å ha for mye klor eller tungmetaller i springvannet også, men stort sett så er springvann i Norge veldig bra til akvariefisk, spesielt om det luftes litt før du fyller det i akvariet når det er fisk der, så du får vekk litt av kloren). Problemet som fører til fiskedød når man putter fisker i et akvarium for tidlig er jo at fisken bæsjer, og det blir forurensning av vannet pga mating. Dette fører til giftige avfallsstoffer som bl.a. nitritt. I et akvarium har man ikke på langt nær så god utbytting av vannet som det er mange steder i naturen, bevegelse i vannet fjerner ikke avfallsstoffene. Da må man enten drive med digre vannbytter (nesten) hver dag, noe jeg mener stresser fisken, eller man kan gjøre sitt beste for at økosystemet man har i akvariet også inneholder nok nedbrytere til å omdanne giftig avfall. Filterbakteriene bruker litt tid, mer enn 3 dager, på å bli mange nok til å kunne ta seg av nitritten som blir dannet av at det er levende ting i akvariet.
Om det tar nøyaktig like lang tid i hvert kar, det vet jeg ikke. Jeg har nettopp starte akvarium selv, hvor all nitritten var borte etter under 3 uker, men jeg ville aldri i verden puttet fisk i et akvarium uten å ha fulgt med på at det hadde kommet nitritt og at den forsvant igjen, og dermed viste at filterbakteriene tok seg av den. Det å måle etter to og seks måneder sier jo ingenting om hvordan forholdene har vært de ukene bakteriekulturen(e) etablerte seg og hvordan verdiene var da. Det er bare flaks å ikke miste fisk når man ikke engang følger med på vannverdiene og kan bytte nok vann hvis de plutselig blir farlige.
Dessuten, hvis man har fisk i akvariet etter 2-3 dager så må jo fiskene gjennom ammoniakken også, da denne blir dannet og forsvinner før nitritten, såvidt jeg har forstått.

Ellers har Morten rett i at når man skal ha fisk i et akvarium så skal man begynne med få om gangen. Men jeg føler egentlig det er det eneste jeg vil være enig i.
mona o
Det ser ut som du har misforstått noe kolossalt. Hva har springvannet ditt med forholdene i akvariet ditt å gjøre? Det er [I]i akvariet[/I] ammoniakk, nitritt og nitrat oppstår, ikke i kranvannet ditt.

Morten Jensen
Kan være forskjellige nivåer på div stoffer i springvannet, fra sted til sted. Eller noe sånt ;)

Jøss, det er verre enn jeg trodde. Du aner virkelig ikke hva du prater om en gang, gjør du vel?
Morten Jensen
Unnskyld, 3 CM! Nettopp MÅLT de for din skyld!

Synes det høres lite ut også jeg
Men mål gjerne mere framover. Da tenker jeg på vannverdiene. Med fokus på ammoniakk, nitritt og pH.
Ikke for min skyld, men for fiskene...
Slik jeg ser det virker det som at du ikke helt vet hva du snakker om. Kanskje det da er greit å si takk for seg?
-Elisabeth-
Problemet er jo ikke vannet i springen (eller, selvsagt går det an å ha for mye klor eller tungmetaller i springvannet også, men stort sett så er springvann i Norge veldig bra til akvariefisk, spesielt om det luftes litt før du fyller det i akvariet når det er fisk der, så du får vekk litt av kloren). Problemet som fører til fiskedød når man putter fisker i et akvarium for tidlig er jo at fisken bæsjer, og det blir forurensning av vannet pga mating. Dette fører til giftige avfallsstoffer som bl.a. nitritt.

Vel, er litt lei å diskutere mer ang den saken nå

Men hvis du googler litt på nettet, ikke bare i Norge, så ser du at folk mener forskjellig. De fleste mener at man bør vente 3 uker, noen mener det holder med dager. Hva man gjør er opp til den enkelte.

Jeg skal ikke vente 3 uker med å utplassere mine 3 botiar, de andre kan få være litt lenger i 60 literen.

Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap