Stines undervannsverden- en stadig voksende hobby. (side 3)

Ganske sliten no, kom hjem kl 23.30 etter 8 timer arbeidsdag bare for å hive meg rundt å bytte fra grus til sand i 70l så jeg kunne flytte nøkkelhullene. Så nå er det hvit sand, har solgt vasspesten, og fått flyttet 2 av ciklidene. De andre 2 forsto fort at her var det bare å rømme bort fra den grønne tingen som tok kompisene:p Ble kjempe fint å ha hvit sand, fargene på eplesneglene kom mye bedre frem Legger ut bilder i morgen, nå er det mat og søvn neste!
Har sittet å bladd litt i gammle feriebilder og fannt dette bildet jeg tok i en dyrebutikk i spania for noen år siden. Ler hver gang jeg ser bildet for de ser helt gal ut:p Er helt utrolig hvor mye de ødelegger disse stakkars fiskene, ville du hatt en slik i karet ditt?
Herregud det bildet må du legge ut i en av de hundre trådene som jevnlig går her inne om de stakkers misdanna slørhalene. Det bildet ditt sier mer enn 1000 ord. Helt forferdelig!
I dag måtte jeg rense filtret for første gang. Var så vidt det kom vann ut av utblåset, og filtret var fullt av gørr! Syns det var utrolig mye sjit til at karet bare har vert i drift ca halvt år. Men nå er det iallefall masse trøkk i utblåset Men vet ikke om scalaren ble så fornøyd med det:p
I dag har jeg satt opp et nytt akvarium. Vet ikke hvor mange liter, men det er lite. En nødløsning for å redde sneglene mine. Merket for en stund siden at eplesneglene ble veldig passive, og at følehornene deres manglet:/ Dette skjedde etter at jeg flyttet nøkkelhullciklidene til karet de er i. Så de har vel blitt plaget av de. Er redd noen allerede er døde, de har ligget inni skallet så kanskje de har sultet. Noen som har en formening om dette? Hvilke fisker kan man egentlig ha sammen med snegler? Og hvor lenge skal jeg la de ligge i karet før jeg erklerer de død? Er bare ei som vandrer rundt nå, de andre ligger i ro..
Sneglene har klart seg kjempe bra etter jeg satte opp eget kar til de, følehornene har vokst ut igjen og de vandrer rundt i karet Noen klarte seg ikke, 5 av eplesneglene døde. Men har derimot fått noen søte små rosa posthornsnegle babyer
Her er noen bilder av noen av sneglene mine.
[External Image]
Har lyst på mere fisk i 160l, nå har jeg:
10 rødmunner
2 ancistrus
1 scalare
1 værål
Men jeg aner ikke hva jeg kan ha sammen med de, noen som gidder komme med forslag? Om det nå er noen som er innom her å leser i det hele tatt:p Hadde 4 nøkkelhullciklider, men de plaget scalaren så måtte flytte de over i 70l.
Er innom og leser jeg ;D

Vet ikke om jeg er til noen hjelp da men... Nybegynner... Men kanskje øke stimen din? Og kanskje platy kunne være noe? Om du ikke syns de blir for kjedelige da... Cory kanskje? Men vet ikke om de går med værålen... Hm... Tror jeg overlater dette til noen med mer erfaring :/
Se der ja, trodde jeg skrev for "døve ører" eller no sånnt:p hehe Hadde tenkt meg noe mer spennende enn platy, og har så lite bunnareal at ålen får ha det for seg selv Skulle kanskje vært litt mer spesifik og skrevet at jeg vil ha en type ciklide, er så facinert av de. Men mange takk for forslagene sissimor, setter pris på at noen tar seg tid å hjelpe meg
Husvertene mine er dyreplagere!
Fikk i går i oppgave å se etter kattene og hamsteren til husvertene da di skulle bort i helgen. Så når jeg kom fra jobb for en time siden låste jeg meg inn å skulle sette ned et fat med fisk til pusene, da hørte jeg at det sildret i vann fra overetasjen. Jeg visste ikke om at de hadde akvarium, og ble nyskjerrig så jeg gikk opp for å se. Og på kjøkkenbenken sto torturkammeret! Jeg mistet nermest haken i gulvet over hva jeg så. 4 feite neontetra og en enorm gibbiceps i et bittelite kar!! Snappet kjapt et bilde med mobilen.. Hva i all verden skal jeg gjøre?? Burde jeg si i fra om at dette er dyreplageri, er redd de skal synes jeg er en betterwisser om jeg blander meg..
Ser at innlegget jeg skrev i går ikke ble postet av en eller annen grunn. Men skrev da at jeg kjøpte nye beboere til 160l, måtte bare ha noe nytt. Er så lenge siden jeg har kjøpt ny fisk så tror jeg led av abstinenser:p Sto i vel en time inne på dyrebutikken å tittet å karene og leste i akvarieboka om de forskjellige fiskene. Endte opp med noe så kjedelig som en ancistrus hann og 2 kuhlii ål. Var spent på kuhliiene da, er vel 8 år siden sist jeg hadde slike. Får håpe det går likere denne gangen.. ble vel noen grusomme dødsulykker sist.. skrellet i pompen.. inntørket på gulvet.. kokt i glovarmt vann.. Nei huff, jeg har da lært et og annet siden sist Men har ikke sett de siden jeg slapp de ut av posen..
shinee
Fikk i går i oppgave å se etter kattene og hamsteren til husvertene da di skulle bort i helgen. Så når jeg kom fra jobb for en time siden låste jeg meg inn å skulle sette ned et fat med fisk til pusene, da hørte jeg at det sildret i vann fra overetasjen. Jeg visste ikke om at de hadde akvarium, og ble nyskjerrig så jeg gikk opp for å se. Og på kjøkkenbenken sto torturkammeret! Jeg mistet nermest haken i gulvet over hva jeg så. 4 feite neontetra og en enorm gibbiceps i et bittelite kar!! Snappet kjapt et bilde med mobilen.. Hva i all verden skal jeg gjøre?? Burde jeg si i fra om at dette er dyreplageri, er redd de skal synes jeg er en betterwisser om jeg blander meg..


Uff det der var et veldig tragisk syn, og det er nok mange sånne tilfeller.
Det er veldig vanskelig å si hva du skal gjøre. Hvis du ikke hadde noe i 2 etg å gjøre kan de tro du snoket rundt. Prøv å kom i prat med dem om dyr og peil inn på din interesse på fisk. Kanskje de vil invitere deg til å se på det "flotte" akvariet sitt. Da kan du jo ikke klare å la være å se sjokkert ut og forklare dem litt rundt fiskehold og spesielt den malla som trenger digert akvarie. Den trenger jo et skulested også, her er jo ingen hensyn tatt til fiskens behov

Jeg var på besøk hos min bror for et års tid siden og de viste meg akvariet til barna. Var på 120L og de hadde en diger pleco som omtrent ikke klarte å snu seg. Jeg ble jo helt i fra meg og forklarte så pent jeg kunne hva de drev med. Det virket ikke som det gikk inn, de syns nok jeg overdrev en smule, men plutselig kom det en mail der de kunne fortelle at de hadde fått gitt bort fisken til noen med et stort akvarie
For en uke siden bestillte jeg en liten pumpe til sneglekaret og nytt filter vatt til eheim pumpen fra en tysk side som heter Aquaristikshop. Er egentlig ganske skeptisk til å bestille fra utland, men det var så billig at her måtte jeg bare slå til Fikk pakken levert på døren i dag nøyaktig en uke etter jeg bestillte, er superfornøyd! Ble 221kr med frakt, og ingen toll avgift. Har ikke åpnet esken enna og sett på pompen, men regner med at den er mye likere enn den gammle eheim pumpa jeg har(den er 9 år gammel).
Nå har jeg laget plass på kjøkkenbenken til et nytt akvarium!! hehe, galskapen tar aldri slutt. Hadde et kar stående der som jeg flyttet på badet, vet ikke om jeg har lov å skrive det her engang, men var skilpaddekaret som sto der. Men er så mye mer praktisk å ha den på badet med tanke på temperatur og fukt. Det liker de jo Så nå er det bare å begynne å planlegge et nytt lite kar, artiarti Men er ikke sikkert det blir noe av før etter jul, får se hva pengboka sier.

Har et kar på 43l som står tomt, men det har ikke armatur så tror ikke jeg gidder å bruke det. Mye likere å kjøpe et med armatur mener nå jeg.
Var å kjøpte ei ny rot i dag Har maset på hun som driver dyrebutikken her siden i sommer om hun kunne ta inn denne typen rot, for den er jo så stilig ikke sant? Men fikk bare til svar at den ikke fantes i bestillingslisten hennes, men nå var den visst plutselig dukket opp da. Betalte 195kr for denne. Tanken var å ha den i 70l, men den ser ut til å være for stor Har bare holdt den mot utsiden av karet, men tror ikke det går.. Skal prøve senere å legge den oppi, om det går så legger jeg ut bilder av hvordan det blir
Nå har jeg fått rota oppi karet, var bare så vidt det gikk. Måtte presse den nedi, men det var litt bra siden roten vil flyte. Fikk den ene greinen presset under listen på bakglasset slik at roten holdes nede. Ble det bra eller? Føler at det er noe som ikke ble helt bra, om det er sanden eller rota eller begge deler vet jeg ikke helt enda. Må fundere på det en stund:p ( har foresten fått meg photobucket konto, tok en stund før jeg skjønnte at det var slik man får bildene under teksten, heh: )

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Noen tilbakemeldinger?
Bra med den rota, men den bakveggen ødelegger en god del. Blir veldig fin effekt med sort bakgrunn mot den nydelige rota feks, mørk bakgrunn vil også gjøre at det tenkniske utstyret ikke blir så framtredende
Er helt enig i det, vet ikke hvem sin geniale ide det var å lage akvarium med speilbakgrunn. Har ofte irritert meg over den, men det er så dyrt for innvendige bakgrunner så har aldri blitt gjort noe med det:/
Hva blir denne rota kalt i butikken/solgt som? Den var veldig fin!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap