- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Bettina's akvarier (side 3)
Bettina's akvarier (side 3)
Postet 25.04.10 kl 23:21
Endret: 25.04.10 kl 23:22
Postet 26.04.10 kl 00:18
Men man lager altså noen antall liter med osmosevann og samler opp til vannbytte? Huff det hørtes tungvindt ut... Må jo også ha plass til å oppbevare vannet da. Men hvordan er det feks å bruke osmosevann hvis man dretter fisk. Vil ikke disse fiskene være svake i forhold til vanlig vann som de fleste bruker i sine kar hvis man skal selge til andre?
Postet 26.04.10 kl 09:17
Jeg tenker å kjøpe en fra Aqua medic som lager 90 liter i døgnet, den bruker et helt døgn på 90 liter osmosevann, så man må ha den et sted du har plass til en stor balje/dunk etc for å samle opp vannet. Hvis den står i 2 døgn vil det si at du har fått 180 liter osmosevann osv. Så foretar mann et vannbytte. Ser for meg at en kraftig powerhead frakter vannet fra dunken til karet, for å slippe å bære bøtter på bøtter. I kar hvor man skal ha mer surt vann, må man jo fikse ph sånn som vi gjør i dag. Jeg holder mine "sure" betta arter i små kar, så da blir det bare noen bøtter alikevel. 325 literen min styres ph'n av co2 kontrolleren, så er ikke noe problem det heller. Er egentlig bare å få plass til å oppbevare vannet. Jeg tenker en veldig lang slange og pumpe i kjelleren.
Jeg har kjøpt maller av elisabeth (eddiedahl) som har gått i osmosevann og her lever de ennå. Tror det går helt greit. Jeg vet mange sier at det er dumt for vanlige akvarister å bruke UV filter, pga det du skriver om at de blir svake i forhold til vann som de fleste bruker, men vet ikke om dette kan sammenlignes. Det går ann å starte en tråd å høre med folk på forumet.
Jeg har kjøpt maller av elisabeth (eddiedahl) som har gått i osmosevann og her lever de ennå. Tror det går helt greit. Jeg vet mange sier at det er dumt for vanlige akvarister å bruke UV filter, pga det du skriver om at de blir svake i forhold til vann som de fleste bruker, men vet ikke om dette kan sammenlignes. Det går ann å starte en tråd å høre med folk på forumet.
Postet 26.04.10 kl 09:47
Postet 26.04.10 kl 09:54
MarenBEr det ikke osmosevann de bruker i Danmark? Jeg trodde det senket PH`n en del også og at det er derfor de bruker det, men det var kanskje noe annet?
Det er mulig, tror det kommer ann på hva man har inni anlegget tror jeg. Noen kjører med kull ol også, har ikke satt meg 100% inn i det, men tenkte på det ï går faktisk, at det burde være mulig. Men har man kar med forskjellige ph krav er det jo dumt å få lavere ph vann?? heller kanskje bedre med helt nøytralt? hmm skal nok finn litt mer ut av det.
Postet 26.04.10 kl 09:56
Jeg søkte litt på forumet og fant veldig mye info her
Det står at det skal være en viss temp på vannet inn i osmosefiltret, noe jeg ikke tilfredstiller, som kunn har tilgang til vann på 8-10 grader i kjelleren. Andre steder her i huset har jeg ikke plass til oppbevaring. Men med rundt 20 graders vann stående på i noen døgn blir jo også dyrt i lengden.
Det står at det skal være en viss temp på vannet inn i osmosefiltret, noe jeg ikke tilfredstiller, som kunn har tilgang til vann på 8-10 grader i kjelleren. Andre steder her i huset har jeg ikke plass til oppbevaring. Men med rundt 20 graders vann stående på i noen døgn blir jo også dyrt i lengden.
Postet 26.04.10 kl 10:17
kh blir vel også på 0, så da blir vel pH veldig ustabil..? Jeg vet at flyvefisk (John) på Labyritfisk.no bruker noe slikt også Karsten (Panda+) og Kirsten om jeg ikke tar feil, men det er pga PH slik jeg har skjønt det (skyhøy PH i danmark). Tenkte derfor på å skaffe meg et slikt mini-anlegg selv, men jeg skal prøve å skjekke om det er det samme vi snakker om
Postet 26.04.10 kl 10:18
Reversert osmose fjerner alle partikler, salter, mineraler og slikt fra vannet.
Det er en filtreringsprosess der vannet presses gjennom et veldig finmasket filter/membran. Mer om emnet på Wikipedia
Du får dermed helt rent vann med svært lav KH og GH og det er dermed enklere å senke pH ytterligere uten at pH vil sprette opp igjen.
Det er en filtreringsprosess der vannet presses gjennom et veldig finmasket filter/membran. Mer om emnet på Wikipedia
Du får dermed helt rent vann med svært lav KH og GH og det er dermed enklere å senke pH ytterligere uten at pH vil sprette opp igjen.
Postet 26.04.10 kl 10:23
BettinaJeg søkte litt på forumet og fant veldig mye info [URLBLOCK1] .
I innlegg nr 8 står det:
Årsaken til at det blir lite alger i saltvannet er at RO filteret fjerner humusstoffene i ferskvannet. Dette er stoffer som er gunstig for f.eks. discus, jordspisere, dvergciklider, corydoras, maller etc. Vet det er mange som bruker det til Discus men det er greit da å tenke gjennom hva som må tilsettes. Men det er det andre som er bedre på enn meg
Kan jo virke mot sin hensikt når man driver med labyrinter da.. Nei dette ble innviklet for meg, må lese meg litt mer opp tror jeg
Postet 26.04.10 kl 10:33
Postet 26.04.10 kl 11:03
Postet 26.04.10 kl 12:04
Postet 26.04.10 kl 13:51
Litt diverse fra nytt oppsett i 250 literen. Blå acara og paletter er arter jeg har hatt tideligere, mens odessabarber og Sicyopterus longifilis, Threadfin goby er nye arter jeg tideligere ikke har hatt! Gobyen finner jeg ikke så mye info om, men er visst en huleleker, noe jeg fort fant ut da de erobret hulen til palettene og de har også gravd seg ut noen huler i sanda under en stein og en rot. Av disse gobyene har jeg 2 par!
Blå acara paret gjør det blå acara gjør, legger egg, eller dvs snart. Hannen vet snart ikke hvor han skal gjøre av seg og er helt desperat. Tror det kommer egg her innen kort tid. Vakre ciklider er det ihvertfall.
Blå acara paret gjør det blå acara gjør, legger egg, eller dvs snart. Hannen vet snart ikke hvor han skal gjøre av seg og er helt desperat. Tror det kommer egg her innen kort tid. Vakre ciklider er det ihvertfall.
Postet 09.05.10 kl 12:35
Slamkryperene
Er en stund siden jeg har vært innom tråden min her nå, men tenkte bare å legge ut noen bilder fra podens slamkryper og krabbe kar.
Slamkrypere er fantastiske skapninger, veldig morsomme, veldig oppmerksomme og artige.
Hos oss lever to stykker ilag med to krabber.
Emil har hatt slamkrypere en god stund nå, men karet er ikke ferdig innredet ennå. Noe tar litt tid, men det begynner å hjelpe på litt nå.
Den ene slamkryperen vår, Thea, begynner å bli litt tamere også. Når vi kommer til karet, kommer hun ivrig mot oss. Og hun spiser nesten av hånden.
Slamkrypere er fantastiske skapninger, veldig morsomme, veldig oppmerksomme og artige.
Hos oss lever to stykker ilag med to krabber.
Emil har hatt slamkrypere en god stund nå, men karet er ikke ferdig innredet ennå. Noe tar litt tid, men det begynner å hjelpe på litt nå.
Den ene slamkryperen vår, Thea, begynner å bli litt tamere også. Når vi kommer til karet, kommer hun ivrig mot oss. Og hun spiser nesten av hånden.
Postet 30.06.10 kl 22:57
Postet 01.07.10 kl 08:17
Ja, det skjer jo ofte at barna blir sjarmert av disse små hoppende glade skapningene, men jeg tror man bør vite hva man skaffer til et barn.
Slammiser vil jo ha insekter av div sorter og de har god matlyst, så det blir liksom ikke det samme som et kar med guppy. Jeg må jo selvfølgelig hjelpe han å passe på, og ikke minst minne han på å fôre etc. Barn er jo ikke alltid like engasjert hele tiden.
Hos oss er slammisene er midtpunkt, og de får mye oppmerksomhet. Det er utrolig moro å holde slamkrypere.
Slammiser vil jo ha insekter av div sorter og de har god matlyst, så det blir liksom ikke det samme som et kar med guppy. Jeg må jo selvfølgelig hjelpe han å passe på, og ikke minst minne han på å fôre etc. Barn er jo ikke alltid like engasjert hele tiden.
Hos oss er slammisene er midtpunkt, og de får mye oppmerksomhet. Det er utrolig moro å holde slamkrypere.
Postet 01.07.10 kl 10:42
Postet 01.07.10 kl 10:54
Hei
Mange av paros' artene er veldig like, men kommer fra mange forskjellige biotoper. Trenger nok noen gode bilder og noen flinke eksperter til å kunne identifisere disse paros arter. Horst Linke er en flink mann, som i mange år har fanget et stort antall paros' i naturen. Det er mulig å maile han. Han har en tysk hjemmeside der man også finner mail adr. Husker ikke helt hjemmeside navnet, men kan finne det ut om du er int i det!
Mange av paros' artene er veldig like, men kommer fra mange forskjellige biotoper. Trenger nok noen gode bilder og noen flinke eksperter til å kunne identifisere disse paros arter. Horst Linke er en flink mann, som i mange år har fanget et stort antall paros' i naturen. Det er mulig å maile han. Han har en tysk hjemmeside der man også finner mail adr. Husker ikke helt hjemmeside navnet, men kan finne det ut om du er int i det!
Postet 01.07.10 kl 12:14
Postet 01.07.10 kl 13:11