FerskFisk (side 3)

Og her andre tillegg til startpakka som var så billig, smart og koselig

Dyrego: Medisiner og litt utstyr, som hov, slange og bakgrunnspapirså det ser ..bedre ut: 679.-
Timer fra clasern. Skulle vel ærlig talt vært kjøpt inn første dagen, men med min enslige plastikk plante og med en tank som ser himmelen så tror jeg det har gått bra. men likevel, timer fra Clasern: 100.-

Tanken ble blå av medisinen jeg tilsatte, nesten litt vakkert i alle fall når jeg tenker på at parasittene dauer i hoper mens jeg nyter synet...

Holdt på å glemme dette testkittet, kosta skjorta gjorde det jo men tok en test og for meg ser alt OK ut, litt høy PH kanskje?

EDIT: JBL EasyTest 6in1
Imponert over din utholdenhet, Paul! Ikke alle som hadde klart å møte en sånn vegg av kritikk! (En del berettiget, men ser godt poenget med å stole på de som liksom skal kunne det...)

Jeg tar gjerne en vaffel, og er interessert i om du har tatt vare på noen linker om aquaphonics? Har lest en del på nett selv, her er de to linkene jeg har tatt vare på, med kommentar til eget bruk:
http://diy-aquaponics-systems.blogspot.no/
AQUAP, BEGYNN HER: http://www.aquaponicssystems.net/aquaponics-systems-basics/hydroponics/hydroponic-systems

Har ikke kvalitetssjekket linkene igjen i det siste, eller nå, men har tenkt å finne dem frem når karet har gått en stund. Da er planen å ha en form for altankasse i bakluken på toppen min (karet er 120x50x50, så litt mer boltreplass en det du har. Foreløpig

Men mener å huske fra mine leserier at det kunne være noen utfordringer med å ha røtter rett i vannet...? Husker dessverre ikke noe mer spesifikt :/

Håper uansett du vil poste oppdateringer her etterhvert! Velkommen til Akvaforum, stedet for engasjerte akvarister

Lykke til med prikkene!

--

Åh, oh... Får ta på meg det med dråpetest

Strips er relativt upålitelig, så ferskingbommert det også. Gjorde den selv, og har brukt opp alle, men kjøpte dråpetester og kontrollmålte med innimellom. JBL anbefales som de mest presise (høyest oppløsning.)

Men ikke så veldig viktig å forte seg siden du må bytte vann daglig til du får bekreftet 0 nitritt over en periode (helst med dråpetester).

Så får vi håpe jeg ikke har bommet på noe her, er ganske novise selv
hehe, takk for det.

Kuledrøm ba meg styre unna stripstester men jeg handla inn likevel, jeg er og forblir helt umulig. Men jeg skal få meg dråpetester(e) også.

aquaponics er relativt enkelt i store tanker. Jeg har tråla gjennom en haug med stoff men har dessverre ikke tatt vare på mye. men jeg fant denne til deg i full fart, kanskje det inspirerer:
Verandakasse

Top Aquaponics System

Jeg er langt fra pro på dette med hydro/aquaponic men jeg husker da mye av det jeg har gått gjennom av stoff og så har jeg hatt en hydroponic kasse tidligere.
Denne gangen har jeg jo gått enda lengre, og plassert planten jeg mener er perfekt for meg denne gangen, villjordbæra, i potte, lecakuler, litt grus og hengt den litt ned i fisketanken.

Jeg ville om jeg hadde plass og muligheter gjort som du tenker, laget et ordentlig aquaponic system. Enten over, ved siden, som du tenker eller helt adskilt. Tror jeg ville gått for noe over fiskelampene. Da blir det vel bedr emed tanke på å ikke slippe inn for mye plantelys i tanken. Jeg ville laget eller fått tak i et kar som passer perfekt, om jeg så måtte lage en spesiell ramme til akvariet for å få det på plass og pumpa filtrert vann til hydrokassa over og helst filtrert returen også om jeg hadde hatt plass. Tenk deg den jorbærskogen midtvinters over akvariet

Det er et spennende emne! Using Fish, Plants And Rocks To Replicate Earths Natural Cycles

Har gjort meg noen spede tanker om hvordan jeg kan fore fisken automatisk med noe som spiser fra noe jeg kan gro i systemet, men jeg får ta ett steg av gangen tror jeg. Er nok ikke helt kvalifisert til å lage et komplett økosystem enda
STEIKE. Du blir grillet! Du må ikke tro at alle akvarister hugger hendene av deg på denne måten altså! dette er ikke helt måten man behandler nye i hobbyen på synes jeg.
De fleste av oss er jækla greie og vi vil hjelpe deg slik at du koser deg med den nye hobbien, og blir i den.
De har alle vært nybegynnere selv en gang og da gjør man fort feil. De også, om de en ikke vil innrømme det!:>

Jeg har holdt på med akvarium i 13 år nå siden jeg var 11. og har sett stor utvikling i dyrebutikkene. Så jeg kan godt tro at du som nybegynner fulgte rådene. Mange dyrebutikker er blitt svært proffe i Akvarieseksjonen. Men folk her har som tendens å tenke at de som ikke har LIKE høyt kunnskapsnivå som dem selv, de har ikke peiling...

MEN Jeg har vært på AF i 7-8 år også og her er det som regel mer informativ kunskap. Mange her brenner VIRKELIG for det de driver med. Jeg gjør det. Jeg har nesten 20 akvarier og ett eget akvarierom med reoler! Til vinteren skal vi sette inn ett akvarium på nesten 1500 liter i kjellerstua!
Poenget mitt er at du bør ta til deg det som sies her selv om folk er sylskarpe.
Håper du skjønner at det er frustrerende for folk å gi deg råd og så går du hen å gjør det motsatte av det du blir fortalt og det ender opp med at fisken dør, slik rådgiver er redd for.

Ikke la deg skremme, vi VIL ha deg i hobbyen!

MEN hvis du ikke har plass til noe større enn 20l bør du heller sette jordbærene i ei vanlig potte å kjøpe akvarium når du faktisk har plass.
Kjøp ett på 60l +. Knotten kommer til å elske det.

Jeg har unger på besøk hele tida og kommer for å se akvarierommet. Kommer noen i dag og faktisk!
Ciklide
STEIKE. Du blir grillet! Du må ikke tro at alle akvarister hugger hendene av deg på denne måten...

Hei Ciklide

Ja, jeg ser jo nå at det til og med står Shrimp tank på eska... Men selgern var ung, ivrig og hadde jobba med akvariene lenge. Vi stolte på han. Innbiller meg faktisk enda at han sikkert hadde peiling men tror kanskje at interessene hans for meg og knotten min, der vi sto og snakket om vår 20l tank, ikke var helt ...blomstrende
Knotten sto å så på disse noentetraene og da tror jeg han bare sa ok dem kan dere ta, og så slenger vi i den malla her også, den er kul...

Men, nok om dette nå, selgeren skal jeg snakke med, selvfølgelig. Og vi skal lære mer.

Ja jeg er nok den litt ivrige "nå"-typen, så jeg kan jo ikke gi all skylda til selger heller. Men spist er spist som musa sa. Nå plukka jeg nettopp opp siste rest av neontetraer, 4 nye daue siste 24 timer. Så dette gikk fort. For 12 timer siden så den ene neontatraen helt fin ut, raske naturlige bevegelser, og uten prikker, mulig den hadde en liten på fremre del av halefinnen, ca grensa mot halerota.

Akkurat nå er det litt trist nedi der ja, bare Kurt igjen, en Ancistrus som folk forteller meg kan bli aaaalt for stor for en liten 20l... igjen en prat med selger, og jeg MÅ lære meg å planlegge innkjøp!!

Spørsmålet er om jeg ikke bare skal tømme hele tanken, koke hele sjiten og ta med malla tilbake til der jeg kjøpte den og fortelle hvor David kjøpte øllet sitt..
Fylle tanken på nytt og la den stabilisere seg før jeg handler inn noen reker. Ser egentlig ingen annen utvei nå.. ide?

Tror ikke røttene til plantene har vært med å skape tull men kan jo aldri være 100% sikker. Skal finne ut mer om den parasitten og om en planterot kan være bærer på noen måte. Alt ble vaska kjempegodt. Plantene står i sitt eget hydrosystem nå så dem er på god avstand. Vil lære meg mer om dette!

Det er ikke umulig at det blir ny bopel dette året og da har jeg fått tillatelse til å handle inn et hjørnekar. Ordentlige greier folk! Har egentlig alltid hatt en ide om en hel vegg, som bare er et akvarium... hmm, ser noen utfordringer der, starter med hjørnekaret når den tid kommer

Men, du har 20 akvarier, det sier meg at du må ha veldig god peiling på dette. Ellers hadde du vel neppe hatt tid til å poste på min sørgelige tråd Skal spane profilen din etterpå, se om du har lagt ut noen bilder

Nå plukka jeg nettopp opp siste rest av neontetraer, 4 nye daue siste 24 timer. Så dette gikk fort. For 12 timer siden så den ene neontatraen helt fin ut, raske naturlige bevegelser, og uten prikker, mulig den hadde en liten på fremre del av halefinnen, ca grensa mot halerota.

Leser at Neontetraene er spesielt følsomme for Malakittgrønt. Kanskje jeg rett og slett drepte den selv? Selv om jeg bare brukte halv dosering slik det anbefales av produsenten.
Det er nok først og fremst ammoniakk- og nitritt-forgiftning som har tatt livet av fiskene, ikke hvitprikk i seg selv. Men hvitprikk vil som sagt drepe raskere når fisken er svekket av forgiftning. Hvis du leser litt om stikkordet "innkjøring", vil du forstå hvorfor, og forhåpentlig også hvorfor du fikk så sterke reaksjoner her. Planterøttene har ikke særlig med dette å gjøre, hverken med fiskedød eller sykdommen. Ichtyophiris er en opportun parasitt, den finnes i mange akvarium, og den kom inn med fiskene. Men fisker som er friske og har sunt immunsystem lar seg sjelden angripe.

Det beste for Kurt hadde nok vært om han kom seg bort fra akvariet, ja. Hvis du har utsikt til å skaffe et "skikkelig" akvarium i overskuelig fremtid, hvorfor ikke bare la 20-literen stå der uten noe levende en måneds tid...jordbærplanten trives sikkert, og hvitprikk-parasitten vil dø ut av seg selv. Så kan du sette inn noen snegler/reker der etterpå, og begynne fra scratch igjen på en god måte med nytt akvarium på et senere tidspunkt Lykke til videre !
Hei,

Reker er gøy. Da disse er følsomme for dårlige vannverdier er det å anbefale å kjøre inn akvariet på forhånd for å unngå utrivelig massedød. Dette kan du lese mer om her: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=79321&message_id=676082#676082

Kan virke noe komplisert ved første øyekast, men er faktisk ganske artig når en først har satt seg inn i det og kommet i gang. Kan jo bli et fint lite prosjekt for deg og knotten din. Tommy Tran her på forumet selger reker i mange forskjellig farger under rubrikkseksjonen. Har ikke handlet av ham selv, men ser han får varme anbefalinger.

Mistet dessverre mine etter å ha satt inn en ny plante fra dyrebutikken. Har i etterkant lest at disse gjerne er behandlet med sneglegift som gjør det lite heldig å plassere dem direkte i et reke og snegleakvarium.

Mvh.
Mitzi
SilverShaded
Det er nok først og fremst ammoniakk- og nitritt-forgiftning som har tatt livet av fiskene, ikke hvitprikk i seg selv. Men hvitprikk vil som sagt drepe raskere når fisken er svekket av forgiftning. Hvis du leser litt om stikkordet "innkjøring", vil du forstå hvorfor, og forhåpentlig også hvorfor du fikk så sterke reaksjoner her. Planterøttene har ikke særlig med dette å gjøre, hverken med fiskedød eller sykdommen. Ichtyophiris er en opportun parasitt, den finnes i mange akvarium, og den kom inn med fiskene. Men fisker som er friske og har sunt immunsystem lar seg sjelden angripe. Det beste for Kurt hadde nok vært om han kom seg bort fra akvariet, ja. Hvis du har utsikt til å skaffe et "skikkelig" akvarium i overskuelig fremtid, hvorfor ikke bare la 20-literen stå der uten noe levende en måneds tid...jordbærplanten trives sikkert, og hvitprikk-parasitten vil dø ut av seg selv. Så kan du sette inn noen snegler/reker der etterpå, og begynne fra scratch igjen på en god måte med nytt akvarium på et senere tidspunkt :-) Lykke til videre !

Det der ser jeg er kloke ord
Jeg tar og leverer tilbake malla der jeg kjøpte den. Forteller at vi begge tok feil, selger og meg, for denne fisken blir alt for stor for tanken på 20l. Dem kan prøve å nekte meg å levere den tilbake...

Så etter grundig kok av alt(why not) og påfylling av vann så tilsetter jeg den bakteriekulturen når vannet når riktig temp, og lar det bare stå tomt, men med alt utstyr på, en god stund. Leser at den parasitten ikke lever 3 uker uten en host. Så da kan jeg jo forsøke med Kirsebærreker Dem ser ut til å kunne passe på evt. røtter så det ikke gror for mye alger på dem... dersom jeg fortsetter mitt jordbærforsøk når den tid kommer. Virker som passer perfekt egentlig, fine er dem jo også. Mange kan man ha i en 20l med ca 17l vann?

Ja, dette var en litt irriterende start på hele fisketank-epoken vår Jeg har nå fått tillatelse, om enn ikke skriftlig, at jeg nå kan få gå til innkjøp av et ordentlig kar OM vi flytter til et egnet sted .. for her er det bare ikke plass.. Men jeg tror disse rekene kan holde meg opptatt en stund så jeg gråter ikke. Det kommer et flott hjørnekar om ikke så alt for lenge!

Takk SilverShaded
Mitzi
Hei, Reker er gøy. :) Da disse er...

Ja, de er jo dekorative også

Jeg har som flere har nevnt antageligvis elegant hoppa over hele kapittelet ang innkjøring. Eller, jeg har sett noen videoer på youtube og lest minimalt. Jeg skal gjøre det riktig denne gangen.
Jeg har begynt å lese litt om salmi-metoden, og det finnes flere metoder. En virkelig original fra youtube henger sekker med kompost i sine digre kar for å få riktig miljø for sine fisker Det blir antageligvis ikke min metode på 20 literen.

Takk for linken Mitzi!
Å tilsette flaskebakterier har veldig lite for seg i et tomt akvarium...dette er i utgangspunktet tvilsomme produkter, og hos deg har de absolutt ingenting å leve av. Vil heller foreslå at du skaffer noen lave/små planter, samt et lite luftdrevet rekefilter av denne typen. Dette vil etablere bakterier i løpet av en 5-6 uker, og skape godt miljø og biofilm for reker.
Paul Nilsen
hehe, takk for det. Kuledrøm ba meg styre unna stripstester men jeg handla inn likevel, jeg er og forblir helt umulig. Men jeg skal få meg dråpetester(e) også. aquaponics er relativt enkelt i store tanker. Jeg har tråla gjennom en haug med stoff men har dessverre ikke tatt vare på mye. men jeg fant denne til deg i full fart, kanskje det inspirerer: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] Jeg er langt fra pro på dette med hydro/aquaponic men jeg husker da mye av det jeg har gått gjennom av stoff og så har jeg hatt en hydroponic kasse tidligere. Denne gangen har jeg jo gått enda lengre, og plassert planten jeg mener er perfekt for meg denne gangen, villjordbæra, i potte, lecakuler, litt grus og hengt den litt ned i fisketanken. Jeg ville om jeg hadde plass og muligheter gjort som du tenker, laget et ordentlig aquaponic system. Enten over, ved siden, som du tenker eller helt adskilt. Tror jeg ville gått for noe over fiskelampene. Da blir det vel bedr emed tanke på å ikke slippe inn for mye plantelys i tanken. Jeg ville laget eller fått tak i et kar som passer perfekt, om jeg så måtte lage en spesiell ramme til akvariet for å få det på plass :) og pumpa filtrert vann til hydrokassa over og helst filtrert returen også om jeg hadde hatt plass. Tenk deg den jorbærskogen midtvinters over akvariet :D Det er et spennende emne! [URLBLOCK3] Har gjort meg noen spede tanker om hvordan jeg kan fore fisken automatisk med noe som spiser fra noe jeg kan gro i systemet, men jeg får ta ett steg av gangen tror jeg. Er nok ikke helt kvalifisert til å lage et komplett økosystem enda :D

Dette var jo midt i blinken! Tusen takk

De to praktiske løsningene var inspirerende, og den spennende spennende selv om jeg hadde sett den før (husker han håndviftende "internen"

Har ingen praktisk erfaring med dette selv, så der ligger du foran i løypen. Men har vært tilhenger av hydroponics en stund nå, fiskeinteressen var det første praktiske vinduet som engasjerte meg til å bruke tid på praktisk planlegging.

Har begynt å se for meg en jordbærskog nå

Ser frem til videre poster!
SilverShaded
Å tilsette flaskebakterier har veldig lite for seg i et tomt akvarium...dette er i utgangspunktet tvilsomme produkter, og hos deg har de absolutt ingenting å leve av. Vil heller foreslå at du skaffer noen lave/små planter, samt et lite luftdrevet rekefilter av [URLBLOCK1] typen. Dette vil etablere bakterier i løpet av en 5-6 uker, og skape godt miljø og biofilm for reker.

Må jeg bytte filteret? Det som fulgte med står jo der enda og jeg tenkte bare bruke det, sterilisert da selvfølgelig. Jeg kjøper også inn noen få, 2-3 små planter

Takk SilverShaded

EDIT: filteret jeg har er dette Aquanel PAT MINI
Ah...nei, da kan du bruke det du har ! Det finporede svampeinntaket er rekesikkert nok.

Ja, noen planter er bra, og ta med en dott av en taxiphyllum-mose, det setter rekene pris på. Gir dem timevis med pusse- og beitemuligheter og er trygghet for rekebarn.
SilverShaded
Ah...nei, da kan...

Svarene jeg får her er gull verdt! Takk igjen SilverShaded! La til taxiphyllum-mose på handlelista

Hvor mange reker er fornuftig oppi der? Kan jeg eks blande to typer reker?

Tigerreker og Kirsebær eks?
Tigere er litt mer krevende enn kirsebær-reker, og mer sære på vannverdier, så vil anbefale at du "går i lære" med Neocaridina-arter. Når du får til disse bra, kan du heller stige i gradene Fins i alle mulige farger...rødt, gult, grønt og blått. De er også adskillig rimeligere i innkjøp enn Caridina-reker, så om noen skulle gå tapt er det ikke allverden rent økonomisk.
Reker må være i grupper for å trives, så 10 stykker er en passe gjeng til det karet. Sjekk f.eks. ut annonsen til Tommy.
Leser som bare det, 30+ vinduer oppe her, bruker mye tid Håper noe fester seg

Jeg skal nok snakke med Tommy ja, når den tid kommer, føles som en evighet til men jeg må forsøke gjøre det riktig denne gangen.

Forsøker akkurat nå finne ut av hvilket levende vesen som kan lage et sunt og næringsrikt miljø for jordbærplanta, selv om jeg har veldig god tid til å finne ut av akkurat den biten.
Leser: normtall i KG/DA
Næring for Jordbær, i hovedsak N=4-8, P=1-2, K=4-6
Optimal Ph 5,5-6,5

Ser at Kirsebær reka kan passe ganske så godt når jeg velger å dyppe jordbærplanta nedi der igjen senere. Reka klarer seg med en Ph mellom 6.3 - 8.2
Verdiene over for jordbæra er jo optimale verdier, tror fint vi kan møtes med en Ph på rett under 7. Fosfat er vel det som kanskje blir litt utfordring. Men planten har et lavt næringsbehov så tror det går helt fint jeg. Rekene driter vel litt dem også. Men tipper det vil oppstå mye spennende underveis, håper det meste blir positivt.

Jeg har mye å lære skjønner jeg, bare å åpne 30 nye vinduer
Paul Nilsen #54
Jeg kjøper også inn noen få, 2-3 små planter

Da bør jeg vel be om planter som ikke er sneglegift behandlet?!! ref: posten til Mitzi
Hei Paul beklager att jeg rubb, det inn i forumet ditt men jeg som også er ganske fersk akvarist her ble litt oppgitt da, da jeg leste det jeg leste, men jeg skjønte at du var ganske besatt av jordbær dyrking i hue og så da ikke de andre farene, som andre her prøvde å advare om men ser nå at du også er en som begynner å skjønne litt og du innrømmer at du kanskje begynte litt i feil ende!
så når jeg leser det som skjer her nå så sier jeg jippi nå er det håp for deg også, det er bare å spørre først her så kommer det mange gode råd fra erfarne akvarister her inne selv om det er sikkert mange delte meninger på ting, vil man uansett bli loset til mer riktige avgjørelser en den man kanskje hadde tenkt på å gjøre sjøl først!

jeg har lest og sett en hel del stoff om det du hadde planer om, og ideen din er i bunn ikke dum da, men i det formatet du ville gjøre dette, så ville det være så og si umulig og lage et konstant god miljø for fisken, pga at forandringene vil skje så fort i et så lite kar at fiskene ville antagelig bli jevnlig utsatt for dårlig miljø med den kompetansen du satte i gang med rundt dette, men sikkert ikke umulig, men ser nå at jeg slipper og sette et spørsmål på siden din som ville i grunn blitt ganske kjipt for deg.
Så det er jeg veldig glad for, å jeg er glad for at du nå har skjønt dine feil, og du starter nå opp på nytt, så nå ønsker jeg deg bare lykke til her Paul
her på forumet kommer du til å få så mye hjelp at du er dømt til å lykkes
Hilsen Buddhafisk
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap