Småtteri og spekulasjoner (side 30)

Tror ikke det er så lenge siden de lekte, så du nok rekker å flytte og få kommet deg godt til rette.
Da passer det jo fint Hadde vareopptelling på channoidesene jeg slapp i rekeraret for et par måneder siden, og de var jammen fulltallige gitt - bare flinke å gjemme seg Det var verre med rekene, dem var det ikke stort igjen av nei.

Har du klovnkilli fortsatt eller? Ser bare 4-5 igjen hos meg her. Ikke noe yngel heller, tror det kan være 4 hanner. Det er i alle fall 3, den siste er en av ynglene jeg fikk som ikke er fullvoksen ennå så får håpe det er en hunn.
Ja, jeg har noen raketter, men ikke sett noen nye på en stund. Jeg har heller ikke tatt vare på slam etc.
Har kanskje en hunn hvis du trenger det, men du vil kanskje ha damer nok til alle.
Bli vel bare synd i dama stakkars hvis hun havner med 3 fullvoksne hanner og en hormonell tenåring
Satun leker igjen
På tide med en oppdatering.
I går stod Betta sp. Satun-hannen med litt vel fyldig underkjeve. Jeg lar paret få gå sammen, krysser finnene og satser på at det går bra denne gangen. Forrige gang kan det at jeg tok ut den andre hannen ha spolert forsøket.

Sånn ellers gikk et par Garra rufa dukken i forrige uke, de hadde kilt seg fast i noen planterøtter. Heldigvis var det tre nye på plass på lørdag så nå er alt vel.
Bettanytt: b. sp 'palangakaraya' skumrede - b. sp 'satun' failed - interessegruppe for labyrintfisk
I dag var satun-hannen veldig "normal" i kjeven og det ble dermed ikke noe av denne gangen heller. Jeg så han jakte litt på hunnen, så jeg må retenke og kanskje flytte henne ved evt. nye forsøk.

Jeg har vært litt i tvil ang de nye Betta sp. palangkaraya om det ble et nytt par etter at jeg skaffet en ny hann. Og om det var en hunn jeg hadde etc. Jeg er fremdeles ikke sikker, men ting tyder på et par og i dag oppdaget jeg at det var rede på gang, så jeg krysser finnene.
Fargevariasjoenen på disse er ganske store og noen ganger lynkjappe noe som er fin grobunn dersom man vil ha noe å spekulere i. Skikkelig betta-kos.

Jeg ser det begynner å bli en del postinger rundt omkring fra folk som driver med hold av labyrintfisk. Det er fint å se folk få til litt av hvert av og at interessen er utbredt.
Konseptet med interessegruppe for labyrintfisk er "open source" så det er bare å samle folk og holde møter. Jeg prøver å få i gang noe her i Oslo når sesongen starter.
Jeg har fått med meg at Lisbeth er med i tillegg til Vemund som driver labyrintfisk.no og at Maren er klar for en gruppe i Trondheim, der det jo er flere labyrintfolk.

Labyrintfisk.no dukker sannsynligvis opp i ny versjon om ikke så lenge. Jeg hjelper Vemund (mens han flytter) med å flytte sidene til et system (Joomla) der det skal bli enklere for folk å bidra med innhold etc. Det er allerede i dag en utmerket kilde til informasjon om labyrintfisk på norsk, men vi håper at flere vil bidra til å gjøre den enda bedre. Det blir også tilrettelagt for interessegruppen slik at den kan operere på nøytral grunn. Mer info når tiden er inne.
Heisann

Siden du er en Betta-mann, så spør jeg deg i tråden din - håper det er ok

For 2-3 år siden kom jeg over en Betta-art på nett som jeg aldri har greid å glemme siden Kall det kjærlighet ved første blikk Det er Betta tussyae.
Fra tid til annen begynner jeg å tenke på den igjen, og da surfer jeg litt rundt på nett og leser og titter på bilder av den igjen og tenker "Den kunne jeg virkelig tenkt meg å ha...." Det jeg har funnet av strø-informasjon om arten, virker som den ikke spesielt vanskelig å holde.

Har du hatt Betta tussyae noen gang, og har du sett den i butikk? Tenker at kanskje Jan Holt er et sted der man kan få tak i noe slikt...?

Helt ok det.

Jeg har ikke hatt Betta tussyae, men Vemund V har hatt den og har skrevet litt om den på labyrintfisk.no.

JH ser ut til å fokusere på salt noe som er litt trist, men Dahls fikser deg denne og det du ellers måtte ønske av labyrinter.
Tussyae er iflg. Thor på listen med ujevne mellomrom.
Hvordan går det med fiskene og prosjektene dine, Humunuku? Har det blitt noe utav redet til Betta sp. palangkaraya?

Jeg har tenkt litt på dafnia i dag etter at jeg fikk det du sendte. Jeg tenker på det at om man overförer så kan det bli utviklet bare hanner. Det er jo litt merkelig iom at hannene som regel er mer svak/skjøre enn hunner og dermed har lettere for å dø. Har jeg rett her tro? Skulle tro det var omvendt, men det finnes sikkert ikke noe svar på det. Måtte bare lufte tankene litt!
Takk for svaret ditt ovenfor, Humunuku.

Jeg er nok veldig rar, for jeg får helt "hetta" av en bestemt stavefeil som går igjen både her på forumet... og i artsbeskrivelsen av B. tussyae på Labyrintfisk.no

Når folk skal beskrive skjulesteder for fiskene, så staver de det som "hjemmesteder". Hjemme er man når man ikke er bortreist. Et skjulested derimot, det er et gjemmested!
Hjemmested... hva er egentlig det - et sted man føler seg hjemme?

Uansett, sorry for off-topic, og tusen takk for linken. Jeg ble oppløftet, den virket ikke altfor vanskelig å få til, så dette blir en betta jeg må prøve meg på. Skal lese mer om dem rundt om på nettet. Det stod ingenting på Labyrintfisk.no om den kunne holdes i gruppe. Kjenner du noe til det? Eller er det kun par som gjelder?
mona o
Når folk skal beskrive skjulesteder for fiskene, så staver de det som "[B]h[/B]jemmesteder". [I]Hjemme[/I] er man når man ikke er bortreist. Et skjulested derimot, det er et [B]g[/B]jemmested! :-) Hjemmested... hva er egentlig det - et sted man føler seg hjemme? :-)

Den som har skrevet dette har kanskje tenkt gjemmesteder og skrevet hjemme. Det kunne vært hjemsted, men antar at det dreier seg om skjuelsteder.

Livet er for kort til å irritere seg for mye over typoer. Dessuten ser jeg aty det g.lipper hos meg selv rett som det er. Mine favoritter er ord delings feil.
Er det delingsen eller ordet eller feilen som er feil?

Sånn ellers når det gjelder fisk og prosjekter går alt vel. Jeg har ikke vært så flittig med å holde denne tråden fersk, men det skjer nå litt.

Det er intet mer en reder som blir borte på palangkarayaene. Tanganyikakilliene har njå alle blitt så store at jeg har sluppet alle sammen med de store. Noen av de nye hannene flørter med hunnene og ser ut til å være godt kjønnsmodne.

Jeg har dessverre ikke B. imbellis lenger, men regner med at den dukker opp i butikkene om ikke så lenge så kanskje jeg prøver den igjen. Da uten annen småfisk som tankkamerater. Nå har kampfisk nr2 flyttet inn og morer seg med å skremme M. kubotai rundt omkring.

I dag dukket det opp en fin nyhet for meg som prøver å bli klok på Betta sp. Satun. I går ble det opprettet profil for denne i fiskebasen. Akkurat samtidig med at det dukker opp en beskrivelse av arten.
Betta kuehnei (Schindler & Schmidt 2009) er nå det rette navnet på Betta sp. Satun.

Etter endret:
Angående å holde par av tussyae går det sikket fint hvis du har litt størrelse på karet. Tussyae er i samme gruppe som coccina som ibcsmp mener man bør holde grupper i kar på ca. 80 liter.
Klarte ikke finne noen bilder på nett av denne bettaen du nevner, Betta sp. ´von satun´

Har du funnet noe du kan vise?
Humunuku
Se [URLBLOCK1].


Åja! De kraftige sakene der
Lacustricola pumilus 'Burundi, CI 2008' F2
Tittet litt nøye nedimellom hornbladen som ligger å flyter i vannflaten på karet der Tanganyika-lyktøyene bor, og sannelig så jeg ikke en strek som rørte på seg. Jeg har tenkt at det ikke er noe vits med å pese de med mopp og sånt, og heller se om det bare skjer av seg selv.
Jeg lar de fortsette å gå som nå, men skal mate litt mer tanke på yngel. De pleier å få litt nyklekt men skal begynne å legge dette i hornbladen.
aplocheilichthys normani yngel
Jeg plukket unna en del hornblad som hadde ligget i micro-afrika-karet, og slang det oppi en balje med vann og slam fra vannbytte i karet og har latt det stå i godt over en uke. Her om dagen sendte jeg hornblad til snegleheidi og i dag oppdaget jeg noe som ikke kunne være annet enn killi.
I dette tilfellet Aplocheilichthys normani aka. Normanis lyktøye. Jeg kjøpte to, hvorav en gikk i gulvet på sjappa før den ble med gratis og så arvet jeg en av Liv. Jeg har lurt på om det skjer noe med dem da jeg tror jeg har to hanner og en hunn, men det er svært sansynlig at microctenopomaene har tatt for seg av yngel og at microsynoene har tatt egg på bunnen, så jeg lurte på å flytte normaniene og la de gå i en balje noen dager. Nå ser det ut til at jeg sliper det. Jeg tror jeg så en fire fem stykker, men det holder for meg akkurat nå. Jeg kan evt. flytte noen i noen dager hvis jeg trenger fler, og det absolutt aldri dukker opp yngel i karet.

Da har jeg så langt klart å få lek på alle killier jeg har holdt i det siste.
Jeg er litt usikker på om jeg drepte killier når jeg var guttunge.
Jeg har sikkert noen dumme spørsmål for dere som er dreven med dette...men jeg vet ikke hvor det er mest gunstigst å plassere denne isopor koppen hen ? I det hjørnet hvor det er minst vannstrøm kan jeg tenke meg....Er det vanlig å ha 1 sånn isopor kopp eller kan man ha flere rundt omkring. ? Er det en fordel at det er litt planter inni isopor koppen for at de skal hjelpe til med å holde evt skumrede sammen? Hvilke gjemmesteder har du til dine? Jeg har bestilt meg noen bambusrør som jeg skal ha i de forskjellige kara pluss at Lois har en stor kokosnøtt hule slik at Tulle skal ha en plass å gjemme seg. Ble masse på en gang dette fra en fersk betta akvarist. )
Heidi Ingdal
...?

Svaret på dine spørsmål er egentlig ja på alle, men du kan også vente og sette koppen der du ser den bygger rede. Hvis du legger opp til planter inne i koppen bør du huske på at det kanskje blir lite lys under koppen og at lyskrevende planter fort kan råtne. Om det er bra eller dårlig kan vurderes. Kanskje det er mye snop for yngel i systemet med planterester.
Selv har jeg ikke tenkt på flere kopper, men i store kar er kanskje det fint, men fisken vet best så hvis den har rede på gang kan du sette koppen der.

Tett beplantede områder, røtter, huler/rør/minipotter og mosekratt kan brukes til å lage gjemmesteder. Til og med plastikkplater/lokk kan brukes for å lage soner der han ikke ser henne. Men pass på, plenty med gjemmesteder er ingen garanti. Jeg mistet en unik lilla short-doubletail med gull på gjellelokkene fordi jeg ikke fulgte med, eller som jeg sier: At den lilla hannen var dust og drepte den fineste dama. Hun vanket ved en potte med mosekratt rundt og så ut til å få være i fred der, med det var bare tilsynelatende.
Å huttetu, Daniel har funnet isoporkoppen jeg satte inn i dag og nå er han i full gang med å bygge skumreir. Det er en dame oppi der som er klar for ho har skifta farge og fått lodrette striper. Spennende.....
Lykke til, fant du forresten killi i planten jeg sendte?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap