Lisbeth sine småfisk :) (side 30)

Se der ja, lek på Annulatusene og svært kar. Grattis med begge deler.
Da blir det vel Lisbeths storfisk etterhvert?

Hentet et 150 bredt kar i dag som en i klubben skulle dumpe, og forstår godt hva du mener med at forestillingene blir litt feil. Jeg skal heldigvis bytte alle fugene før jeg må ta stilling til hvor/om jeg har plass. Evt. havner det der der det nå bor bøker og kampfisk.
Ctenopoma acutirostre er jo fin labyrint i så stort kar, tenker nå jeg da.
Jeg skal røske en del planter i Hovedkaret til uka så om du vil ha noen midlertidige planter i det nye akvariet, så har jeg "Cabomba caroliniana","Ceratopteris pteroides" og "Ludwigia repens"
Humunuku
Se der ja, lek på Annulatusene og svært kar. Grattis med begge deler. Da blir det vel Lisbeths storfisk etterhvert? Hentet et 150 bredt kar i dag som en i klubben skulle dumpe, og forstår godt hva du mener med at forestillingene blir litt feil. Jeg skal heldigvis bytte alle fugene før jeg må ta stilling til hvor/om jeg har plass. Evt. havner det der der det nå bor bøker og kampfisk. Ctenopoma acutirostre er jo fin labyrint i så stort kar, tenker nå jeg da.


Ha ha, har du fått tak i 150 cm akvarie skjønner du hva jeg snakker om ja! Det er fadern meg SVÆRT.

Jeg er ikke fristet til å ha store fisk selv om jeg nå kan ha det. jeg kommer til å holde meg til type fisk jeg har, kanskje bygge ut sjokoladegjengen fra 4 til 10 feks. ja også er det jo noen flere små labyrinter jeg ønsker meg. Jeg gleder meg skikkelig til nettopp det å se mine små fisk svømme i lange drag og ha muligheten til å dra på litt oppdagelsesferd i akvariet. Med så god plass skal jeg få laget litt variert inredning til dem.

Ctenopoma acutirostre er en kul labyrint, men en råtass. Den hadde spist opp alt jeg har fra før :P
Tørrfisk
Jeg skal røske en del planter i Hovedkaret til uka så om du vil ha noen midlertidige planter i det nye akvariet, så har jeg "Cabomba caroliniana","Ceratopteris pteroides" og "Ludwigia repens" :)


Tusen takk for tilbud, men sære meg vet hva jeg skal ha oppi der og putter ikke inn planter bare for å få fyllt opp. Jeg skal ha de plantene jeg har fra før:
-Ceratopteris pteroides
-Pistia stratiotes
viktig med flyteplanter når man labyrinter!

-Nymphaea lotus (zenkeri)
Endelig skal den få plass til å utfolde seg skikkelig, den tar så mye plass i 250 literen at den må skjæres tilbake hele tiden.

-Vallisneria spiralis "Tiger"
-Vallisneria americana "gigantea"
-Heteranthera zosterifolia
Som bakgrunnsplanter

-Microsorum pteropus "Windeløv"
Festet til røtter

Disse plantene fungerer godt i 250 literen så jeg viderefører de til storkaret. jeg trenger bare enda større mengde enn det jeg har nå..











Hrmph, jo mer jeg tenker over praktiske ting i forhold til storkaret jo mer kommer jeg på. Feks helt daglige ting som å hente opp skjea med agurk på, rydding og planting.

De selger diverse plantesakser og pinsetter for sånt, men da tror jeg kan heller bruke en lang kjøkkenpinsett jeg har og en lang saks jeg har.
Nuvel.. Min veldig vage informasjon om flyndrene, Brachirus harmandi ville de slippe inn men ikke bildene jeg sendte. Da var nok de enda dårligere enn de jeg har fått inn fra før. Men litt synd for de siste bildene viste litt mer av flyndra. Ohh well..
I et såpass høyt kar synes jeg denne er uvurderlig!
Amtra eikebarkekstrakt
Håper det går greit med en liten avsporing, Lisbeth...? Jeg har vært flere ganger på aquamanias nå for å finne Amtra eikebarkekstrakt, men finner den ikke. Kan de ha sluttet å selge eller er det bare jeg som er utrolig dårlig til å lete? Kan jeg spørre om hvordan du måler PH-verdiene når du driver å senker den? Dråpetest, digital PH-måler osv?
Liz H
I et såpass høyt kar synes jeg[URLBLOCK1] er uvurderlig!


Takk for tipset! Denne så mere funksjonell ut enn det andre jeg har sett av sånt utstyr
Tørrfisk
Håper det går greit med en liten avsporing, Lisbeth...? Jeg har vært flere ganger på aquamanias nå for å finne Amtra eikebarkekstrakt, men finner den ikke. Kan de ha sluttet å selge eller er det bare jeg som er utrolig dårlig til å lete? Kan jeg spørre om hvordan du måler PH-verdiene når du driver å senker den? Dråpetest, digital PH-måler osv?


Du finner den ved å søke på "amtra" "oak" og "eikebark"
Jeg ba dem legge inn "eikebarkekstrakt" som søkeord og de sa de skulle gjøre det. Men de la den inn som "eikebark ekstrakt" -delt i to ord altså. Jeg har ikke så peil på ord-deling men trodde det skulle vært et ord?

Jeg måler med tetra sin dråpetest, har ikke investert i digital ph måler enda.

På 10L vann har jeg målt meg fram til at jeg må bruke 2 ml eikebarkekstrakt for å endre fra 7,5 til 6,5.
Var på min vanlige søndagstur med bikkja i botanisk hage i dag. Der hadde de utsalg på diverse planter. Billig er det ikke, men jeg fikk tak i en fin plante av Stevia, den ekstremt søte planta. Jeg var så glad når jeg kom hjem med den til min samboer, men han måtte jo spørre meg hva jeg egentlig skulle erstatte? Og da kom jeg på at vi spiser jo ikke noe særlig sukker hjemme! Vi drikker ikke te en gang ha ha! Vi får i oss sukker, men det er i cola, øl og sjokolade og sånn. Da får man bare håpe de som produserer det går over til å bruke Stevia -særlig at det kommer til å skje

Ja ja, jeg får invitere noen venninner på te...
[URL=http://shop.ebay.com/items/__aquarium-scissors?_nkw=aquarium+scissors+]Verktøy[/URL] og ph-måler får du rimelig på ebay. (Sjekk de med free shipping)
Sånn i tilfelle du finner mye du har lyst på: Så lenge det du kjøper, per forsendelse, koster under NOK 200 slipper du fortolling og mva. Frakt kommer i tillegg og er ikke en del av verdifastsettelsen. Nå for tiden er min limit ca USD 29 plus frakt.
Humunuku
[URL=http://shop.ebay.com/items/__aquarium-scissors?_nkw=aquarium+scissors+]Verktøy[/URL] og [URLBLOCK1] får du rimelig på ebay. (Sjekk de med free shipping) Sånn i tilfelle du finner mye du har lyst på: Så lenge det du kjøper, per forsendelse, koster under NOK 200 slipper du fortolling og mva. Frakt kommer i tillegg og er ikke en del av verdifastsettelsen. Nå for tiden er min limit ca USD 29 plus frakt.


Se der ja. men det var denne ebay da. jeg har bare visa og har skjønt at det ikke er det tryggeste å bruke bved betaling... jeg skulle kjøpt noen cattapablader også via ebay men er foreløpig litt skeptisk fordi jeg må bruke visa...

Det blir henting av akvariet i morra. Passer meg bra så får jeg satt i gang prosjektet kjapt. Og forhåpentligvis få byttet om og solgt de andre akvariene før helga. Tenkte å ha middagsgjester i helga -ehem.. Har ingen bod så jeg får ikke ryddet vekk akvariene liksom. Aner ikke hva jeg skal ta for akvariene jeg må kvitte meg med. De er jo gamle men tette. 250L brukte jeg litt tid og penger på for å lage kabinett på porsabordet. kanskje 500 spenn for 250L med bord, varmekolbe og 2 doble armatuerer?

Ikke lett... og 85L, med dobbel armatur og evt varmekolbe. Har utvendig pumpe til både 85L og 250L men vil beholde en av dem i tilfelle det skulle skje noe med filteret til 450L. tror det er lurt å ha noe i bakhånd. Siden jeg har dårlig med lagringsplass burde det vel bli den til 85L...
har du visa, er det ikke no problem å skaffe en paypal konto som er meget sikkert. blir det tvist, får kjøper veldig ofte medhold også. heldigvis hare jeg bare vært indirekte borti noe sånt en gang.
Sanne
har du visa, er det ikke no problem å skaffe en paypal konto som er meget sikkert. blir det tvist, får kjøper veldig ofte medhold også. heldigvis hare jeg bare vært indirekte borti noe sånt en gang.


Les innlegg 467 på denne siden av tråden min. Jeg vil helst være på den sikre siden...
hm, faktisk ikke hørt noe negativt om det angående visa før. jeg har selv brukt visa på nett både direkte og med paypal mange ganger, men så har ikke jeg noe annet kort å bruke da. sjekker seff selgers omdømme og om det virker seriøst eller ikke...
Skaff deg et eget kredittkort, da slipper du å måtte føle feiltrekk og tullball direkte på bankkontoen. Hør med banken din om du kan få et MasterCard.
Eller sjekk gebyrfri.no, med deres VISA-kort vil det ikke koste deg noe ekstra så fremt du tilbake alt innen neste månedsskifte. Veldig fint å ha til netthandling og slikt.

Nå er det ned i Stillehavet - På med TV'en, NRK1.
Bra du sa, jeg skulle se det programmet!
Humunuku
[URL=http://shop.ebay.com/items/__aquarium-scissors?_nkw=aquarium+scissors+]Verktøy[/URL] og [URLBLOCK1] får du rimelig på ebay. (Sjekk de med free shipping) Sånn i tilfelle du finner mye du har lyst på: Så lenge det du kjøper, per forsendelse, koster under NOK 200 slipper du fortolling og mva. Frakt kommer i tillegg og er ikke en del av verdifastsettelsen. Nå for tiden er min limit ca USD 29 plus frakt.

hmmmm.. Jeg har alltid trodd at porto måtte inkluderes i hele summen! Helt sikker på at den ikke er en del av verdifastsettelsen? Er litt skeptisk som Lisbeth, men jeg har paypal-konto. Det som jeg har opplevd som vanskelig er når jeg får nytt kort fra banken (bruker VISA). Da har jeg hatt problemer med å få bruke det og ikke fått bort det gamle (altså få omregistrert)!:S

Jeg kjøpte disse bladene fra Amy som så mange på forumet. Helt "kanon" som de ville ha sagt om dissse bladene! Jeg må bestille fler snart, han kan du i alle fall stole på når du bestiller!!

Hvilken limit bruker du, Humunuku?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap