Marens akvarieverden (side 30)

Kult! Den var jo skikkelig fin!
Jeg måtte flire litt av meg selv for noen uker siden, for du har jo dratt litt rundt og prøvd å få ordnet krukka(?) en en god stund. Jeg trodde den gang det var snakk om ei blomsterkrukke og tenkte at det kanskje ikke var så nøye om det var noen småskader på den helt til jeg skjønte at den var ment for lage "hagedam"!;D

Har du fisker oppi eller kun planter, ev hvilke?
Jeg tenker på å lage noe lignende neste år
Akvari
leste på forige side at du var på utkikk etter nytt akvari.så du skrev en pris på 6000 ,nå vet jeg ikke hvilket kar det var. jeg kjøpte et panorama 230 liter til 2100kr det var med varmekolbe og lysrør ..har ikke sjekket priser andre plassser så jeg vet ikke om det er dyrt . men det var kansje mye større det du så på til 6000
Jeg er på jakt etter Juwel Rio 240 (240L). Jeg vil gjerne investere i ett kar som det er kvalitet på denne gangen siden jeg har tenkt å ha det lenge! Legger derfor i litt ekstra penger.
Jeg blir jo veldig fristet av alle de rimelige karene som selges for en billig penge og som jeg kanskje har råa til snart, men jeg må prøve å holde meg hard!

Men takk for tipset!
Akvarie
juwel er nok litt bedre på kvalitet ,en de billig akvariene .har en kamerat som har et juwel akvari det er utroli fint
110Litern jeg skal bytte ut kjøpte jeg som pakke på en kampanje og den kostet meg hele 1200 kr
Men så kom møbelet i tillegg og det utstyret som fulgte med karet var for smått, pumpa osv og da måtte jeg kjøpe nytt og dyrere utstyr når jeg skulle starte opp.

Dette er ett genialt knep de bruker på disse zoo-butikkene! Man kjøper ett utrolig billig akvarium hvor utstyret som er med blir for smått, derfor må man kjøpe større pumpe, håv, mat til fiskene, fisk osv etterpå.... Hvor mange 1000-lapper jeg har brukt på ett halvt år tør jeg ikke tenke på!:S
Ergo: 1200kr ble bare en liten dråpe i havet i forhold til penger jeg har brukt etterpå!

Ble kanskje litt uforståelig dette men men...
Akvari
skjøner hva du mener .det blir fort dyrt etter hvert
Tørrfisk
Jeg har sååå lyst på hagedam, men med den lille grønne flekken jeg har utenfor verandadøra er nok ikke stor nok. Jeg synes [URLBLOCK1] var ganske morsom og du skal ikke se bort fra at det blir noe slik til neste år:D


Trenger ikke store dammen nei. Sånn så min ut i morrest 30L vann er alt som trengs for å få en vannlilje i blomst! Har riktignok måtte fjerne en del blader for den vokser fort.
Akavari
andematen kom i posten i dag ,bra du sente med noen planter som er litt større (vet du hva de heter),det var manko på det .nå er det andemat i alle akvariene,syntes det ser litt bedre ut med flyte planter
Ceratopteris pteroides heter den andre flyeplanten jeg sendte. Det var bare 2 stk, men den formerer seg svært fort fra "moderplanten", så du har nok ganske mange fler om noen uker! Andematen formerer seg også utrolig fort!!

Jeg fikk luket skikkelig når jeg skulle sende deg andemat, malla 100, og har enda ikke sett noe til mer andemat, så dette lover godt! Jeg prøver å bli kvitt andemat, men det er egentlig en veldig fin plante, bare litt vanskelig å bli kvitt

Den vannlinlja var utrolig fin, Lisbeth!! Blomstrer den lenge? Det blir sikkert noe slikt til neste år, har vel bestemt meg for vannlilje nå ja!
Når skal man starte en slik "hagedam"? Mai, juni? Hva trenger man oppi for å få en vannlilje til å trives?



Akvari
ok. godt å vite navnet på de og
Akvari
malla100
ok. godt å vite navnet på de og
,du er ikke den først som jeg lest/ hørt om som vill renske akvariene for andemat.skjønner ikke helt det ,liker å ha andemat i akvariene
Andemat er veldig fint og fiskene tror jeg liker det godt! Den blir nok fin i karene dine!
Akvari
hviken hund er det du har på bildet
En god blandingshund Hun heter Sara og den beste hunden, selvfølgelig, i sin beste alder Du kan lese litt mer om henne tidligere i tråden her.

Jeg har undret litt i det siste, i forbindelse med at jeg skal skaffe meg kirsebærreker, på hvordan de i alle dager klarer å sende disse i posten? Det ser jo ut til at alle som selger kan sende over hele landet... Trodde de trengte vann for å leve jeg...:P
Akvari
ser ut som du har en fin hund
Akvari
var på auksjon der så jeg .reker oppi en 1,5 liters flaske.den var fylt helt opp med vann ,,ellers går det vel å sende en fisk i en melke kartong ,men jeg vet ikke hvor lurt det er å fylle dem helt opp , .jobbet for noen år siden for et større transoprt firma .vi losset varer i konteinere .spurte nå nylig sjefen der. siden det er en venn av meg hvordan det er mulig det er å sende fisk. han sa å sende fisk / dyr er uaktuelt.det er få logistikk / transportfirma som er villige til å sende det.. hvis du skal sende fisk så bør du pakke det slik ingen ser hva det er .
Jeg har fått reker i posten og da var de i 1,5L brusflaske. Halvfyllt med vann og med noen remser av blåfiltermatte til å holde seg fast i.

I "dammen" min har jeg brukt samme bunnlag som jeg har i akvariene. Torv og plantesubstrat under grusen. Det ser ut til å funke helt ypperlig på vannlilja. Du får kjøpt knoller av vannlilje på oasen bl.annet men de får inn vannplantene så seint, ut i juni en gang. Jeg kjøpte det i fjor men det var ikke sjangs å få den til å rekke å blomstre før kulda kom. Når du skal begynne å drive knollen ut i juni skal det nok veldig godt vær for å få det til..

I år fikk jeg tak i vannlilje fra Siljan. Han selger avleggere fra sine egne dammer. Når jeg fikk den tilsendt i mai var den allerede i god vekst og du ser en mnd etter er den allerede i blomst! Vil absolutt anbefale deg å følge med på hans annonser til våren.

Jeg aner ikke hvor lenge blomstene holder seg, men de lukker seg for kvelden og åpner seg om morran igjen. Min har åpnet seg i nesten 3 døgn nå og ser ut som den har tenkt å fortsette. Blir spennende å se. Nå kommer det en knopp til så jeg håper jo at det skal bli flere blomster på en gang
Da har jeg nesten 1 år på å finne den "perfekte" krokka som skal brukes til neste år Siljan må være utrolig dyktig! Det er så mange som får veldig fine planter av han, så der gjelder det sikkert å stille seg tidlig i kø!

Hva gjør du forresten med planten etter sommeren?

Jeg har fått "avslag" på 2 bilder av sjokoladegurami til fiskebasen Jeg skal nok prøve igjen, men er litt stolt over at jeg har ett bilde av pygmegurami der i alle fall!
Akvarie
får du tatt bilde av fiskene og plantene dine og lagt dem ut på tråden din.
Mulig jeg misforstår deg, malla100, men jeg får lagt ut bilder på tråden ja Etterlyser du noen eller?
Det er så lite å ta blider av liksom... Jeg har ikke så mye forskjellige fisker, 2 cory-arter, sjokoladegurami og pygmégurami. Forsåvidt yngel også da

Jeg har begynt å tenke på å flytte over sjokoladene i Cory-karet snart. Tenkte egentlig å vente til jeg kommer hjem. Jeg må finne ut hvilken PH jeg skal legge meg på slik at det passer greit for alle beboere!

Det jeg ser på som det største problemet i 110Litern med både gurami og cory er at coryene vil gjerne ha litt bevegelse i vannet og gjerne godt med oksygen (C. duplicareusen spesielt) mens sjokoladene vil helst ha det litt stille rundt seg....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap