Lisbeth sine småfisk :) (side 31)

Tror jeg hører med banken min om å få mastercard, men he he må vente til lønn/feriepenger for nå er konto i minus... Får nok ikke noe kort når den står i minus

Det er riktig som Humunu sier at porto kommer utenom de 200,- Hadde ikke vært mye vi hadde fått handla i utlandet ellers
Jeg ville satset på visa hvis jeg var deg, siden mange butikker i Norge ikke aksepterer mastercard. Det var hvertfall et stort problem for typen da vi var i Norge for halvannet år siden, han måtte overføre penger til min konto siden jeg hadde visakort, for kredittkortet hans som var mastercard ble ikke godtatt i de fleste butikker.

Kanskje det har forandret seg nå, men rundtom i verden er nok visa mer akseptert enn mastercard.

Vet ikke hvordan det er i Norge, men her får man velge om man vil ha visa eller mastercard når man søker om kredittkort.
Åhh, jeg tenkte jeg kunne ha et mastercard i tillegg til visa. He he, det kan nok ikke gå nei...
Da har jeg lagt ut annonse på 250 literen. Det er litt trist faktisk, så mange år jeg har drassa på dette akvariet. La i litt jobb på å lage porsabordet og sånne glideksinner er ikke billig. Så 500,- syns jeg at jeg kan få igjen for hele rukkelet..
Lisbeth
Tror jeg hører med banken min om å få mastercard, men he he må vente til lønn/feriepenger for nå er konto i minus... Får nok ikke noe kort når den står i minus :( Det er riktig som Humunu sier at porto kommer utenom de 200,- Hadde ikke vært mye vi hadde fått handla i utlandet ellers


Jeg synes grensa er aaaalt for lav her i Norge!!
Du får mastercard i tillegg til VISA ja Kjøpte meg forresten en PH-måler i går for 30$ på EBay
Da får jeg prøve å få meg mastercard

Har henta akvariet, det var litt mer slitt enn jeg så og enn selger opplyste... Bordet er litt skeivt ytterst på hjørnet og ramma til armaturet gikk i opp i liminga i et hjørnet. Han hadde limt litt dårlig tydeligvis. men nå er det i hus og jeg skal ha det opp. Mye å fikse nå
Så dumt at det ikke var helt som forventet! Håper det går fort å fikse, slik at du kan begynne med alle planene! Kjenner jeg nesten ble litt skuffet selv... Gleder meg veldig til du kommer igang med prosjektet i alle fall! *spennende!*
Jeg er i gang med akvariet ja. Skrubbet armatur og reflektor, fjernet stygg foliebakgrunn som var LIMT fast på bakruta. Ble litt skraping både inni akvariet og på utsiden. Det funka med min lille gardintrapp, kom godt til ned i akvariet

Se så lite 250 literen min ser ut i bakgrunnen ;P

Det blir opp til TAM Alna etter jobb i dag, skaffe et underlag som passer, det som fulgte med var mye mindre enn bunnen på akvariet... tar ingen sjanser der. Må ha noen store røtter og plantesubstrat til å legge under sanda.

Jeg skjønner ikke de som har 700L, 900L osv? Hvordan i all verden får de det i hus?? 2 voksne menn fikk bært denne 450L i hus, men jeg så jo at de sleit og de bekreftet det etterpå; at det kunne ikke vært bittelitt større en gang. Da ville de ikke klart det!

Hvis vi må flytte en gang blir det nok å selge det istedet for å drasse det med oss (tenker jeg nå i alle fall he he)
Gratulerer med digert akvarium, Lisbeth!
mona o
Gratulerer med digert akvarium, Lisbeth! :)


Takk! Det føles godt å være med i over metern akvarieklubben


Nå har jeg søkt en time på nett, akvaforum og nettakvariet for å finne bruksanvissning til min nye monsterpumpe Fluval FX5. Fant til slutt :)
Lisbeth
Det blir opp til TAM Alna etter jobb i dag, skaffe et underlag som passer, det som fulgte med var mye mindre enn bunnen på akvariet... tar ingen sjanser der. Må ha noen store røtter og plantesubstrat til å legge under sanda.

Underlag kjøper du hos naboen ClasOhlson, de har liggeunderlag som er like bra som det som er "spesielt" (priset) til akvarium.
Med det karet der kan du holde fiskespa. Det ser i hvertfall ut som det fint er plass til deg oppi.
Humunuku

Underlag kjøper du hos naboen ClasOhlson, de har liggeunderlag som er like bra som det som er "spesielt" (priset) til akvarium.
Med det karet der kan du holde fiskespa. Det ser i hvertfall ut som det fint er plass til deg oppi.
Ja men jeg har sjekka Clasern etter underlag og har bare funnet sånne tykke liggeunderlag? Kanskje de har bedre utvalg på Clasern på Alna enn her i byen. Bra at du sa så sjekker jeg det før jeg raser avgårde og kjøper dyr matte på TAM

Jeg er bare 156 høy så hadde fått plass i karet ja. Værre med bredden he he
Lisbeth
Ja men jeg har sjekka Clasern etter underlag og har bare funnet sånne tykke liggeunderlag? Kanskje de har bedre utvalg på Clasern på Alna enn her i byen. Bra at du sa så sjekker jeg det før jeg raser avgårde og kjøper dyr matte på TAM :)

Ja det er ca 12 mm uten belastning. Vil anta at vekten skviser det en del.
Jeg bruker det under mange av karene mine, men det er sikkert smak og behag om du vil ha en tynn eller tykk matte.
Hvis du passer på at du justerer bredden på lengden i bakkant, får du en fin "fabrikk-kant" i fronten.
Humunuku
Ja det er ca 12 mm uten belastning. Vil anta at vekten skviser det en del. Jeg bruker det under mange av karene mine, men det er sikkert smak og behag om du vil ha en tynn eller tykk matte. Hvis du passer på at du justerer bredden på lengden i bakkant, får du en fin "fabrikk-kant" i fronten.


Jeg la jo egentlig merke til mattene du hadde under dine kar sist jeg var hos deg, men trodde det var noe annet, ikke de vanlige liggeunderlaga i alle fall. Med trøkket fra 450 literen skal vel matta bli flat nok!
Åhh jeg gleder meg sånn til jeg får satt opp dette beistet, planen er at jeg skal ha det klart i morra

Det som blir så bra med større overflate (tror jeg da) er at jeg kan ha muligheten for områder som er helt åpen hvor lys slipper ned og områder som er dekket med flyteplanter og gir dunkel belysning. Sånn som det er nå tetter flyteplantene igjen hele overflata på null komma niks også må jeg kaste masse for å slippe til lys til plantene under. Jeg rydder unna masse hver uke og da blir det sånn enten eller -masse lys eller lite lys ned i karet... Min favorittflyteplante, Ceratopteris pteroides er jo en plante som raskt blir svær og dekker overflata litt vel mye. Blir godt å kunne la den få vokse seg stor og fin i en krok av akvariet uten at den stjæler alt lys. Det siste året har jeg fjerna dem før de blir så veldig store og heller beholdt de små så lenge det har gått.

Ser jo for meg at dette blir mulighetens akvarie, håper ikke jeg blir skuffa nå da he he
Var på tam alna, stor butikk så jeg tok det for gitt at jeg skulle få tak i det jeg trengte. but no... De hadde ikke plantesubstrat til å legge under sanda. Kun noen pellets jeg prøvde i gamle dager som ikke var like bra. Kjøpte det likevel for jeg har litt substrat fra før og torvblokker og torvgranulat. Så en god blandings der skal nok bli bra for plantene likevel. Den store kassa med mangroverøtter var skuffende. Ikke noen fine i det hele tatt og ikke mye stort. Fant et par røtter i kassa med de "krøllete" røttene, får håpe de gjør seg da. De hadde ikke underlag større enn 100x40 cm... og ikke festene til reflektoren. Likevel gikk jeg over 600 kr blakkere ut derifra he he. Jeg fikk tak i bosmider og dapner, det var fint. Får ikke helt dreis på den derre fanginga av for i naturen...

Litt hjelp til å finne planter
Hei Lisbeth!
Jeg skal bestille noen planter og tenkte derfor å spørre deg om du har noen forslag til arter...?
Jeg skal ha de i 110L m Cory og Sjokoladegurami. Har tenkt litt på kanskje en plante som ikke vokser kjempefort da jeg er så lei av de to typene jeg har Ludwigia repens og Cabomba caroliniana som hele tida vokser ut av karet. Egentlig ett luksusproblem da Jeg kunne også tenkt meg en som ikke "blander" seg så sammen med resten av plantene.
Ser jeg har notert "Bacopa caroliniana" og "Alternanthera reineckii" etter forrige TAM-besøk. Den siste ser jeg helst skal ha Co2 i vannet, så da er det ganske uaktuelt..!

Men bare se bort fra det jeg har skrevet under! Har du noen planter som du tror Sjokoladeguramiene vil like? Tenker da ikke på flyteplanter
Det ble liggeunderlag kjøpt på Biltema for 75 kr som underlag til akvariet. Det er ganske mye tykkere enn underlaget man kjøper i dyresjappa men i dette tilfellet er nok det veldig lurt siden bordet ikke er helt plant pga trutning fra vannsøl. Får utlignet ujevnhetene mer.

Malte bakgrunnen med rulle og sort matt akrylmaling. Med et strøk ble det ikke helt tett svart, men litt småhull og ujevnheter. Det tror jeg blir helt ok, men litt ujevn struktur. Men det er helt umulig å se om det er striper fra rulla og sånn. Det er ikke før det kommer vann og lys at jeg får sett skikkelig hvordan det ser ut... og da er det for seint å ta et strøk til. Prøvde å ta bilde for å se om blitsen kunne avsløre noe på bildet, men der også ser det bare svart ut. He he og møkkete glass. Vasking utenpå står igjen...

Slang oppi røttene jeg kjøpte i går bare for å få et lite inntrykk, vet ikke hvordan jeg skal plassere dem ennå eller om jeg skal bruke begge. Har noen mangroverøtter som også skal oppi.
Tørrfisk
Har tenkt litt på kanskje en plante som ikke vokser kjempefort da jeg er så lei av de to typene jeg har Ludwigia repens og Cabomba caroliniana som hele tida vokser ut av karet. Egentlig ett luksusproblem da;) Jeg kunne også tenkt meg en som ikke "blander" seg så sammen med resten av plantene. Men bare se bort fra det jeg har skrevet under! Har du noen planter som du tror Sjokoladeguramiene vil like? Tenker da ikke på flyteplanter:)


Da syns jeg du skal se på 85 literen min og plantene jeg har oppført der. Der har det vært mye prøving og feiling og klarte til slutt å ende opp med planter som er helt ypperlig for et så lite akvarie.

Det er C. undulata som er hovedplante og windelløv på rot som også utgjør mye av plantemassen. C. undulata blir ikke for høy og er bare å fjerne sideskudd når det blir for tett utover bunnen. Windelløv er også enkel å røske litt opp i når det må tynnes. Bare å luke ut det som er for mye, avleggerene sitter løst på morplanta.
Jeg pleier alltid å ta to strøk med akrylmaling, for å få tettet disse hullene etter første strøk. Dersom akvariet skal stå inntil en vegg der det er mørkt bak, vil ikke småhull fra bare et strøk syns særlig godt, men kommer det lys BAK karet vil det synes veldig godt.
Akrylmaling tørker veldig fort, så strøk to har jeg tatt samme kveld før akvariet settes tilbake på plass i reol.

Du kan sette en lampe bak karet og sjekke forfra. Da kan du lettere finne "hullene" og dytte litt mer maling akkurat der. En liten bit svamp som du "stempler" malingen på med er grei å ha. Eller med en fille fra en avklipt t-skjorte eller noe

Lisbeth
Malte bakgrunnen med rulle og sort matt akrylmaling. Med et strøk ble det ikke helt tett svart, men litt småhull og ujevnheter. Det tror jeg blir helt ok, men litt ujevn struktur. Men det er helt umulig å se om det er striper fra rulla og sånn. Det er ikke før det kommer vann og lys at jeg får sett skikkelig hvordan det ser ut... og da er det for seint å ta et strøk til. Prøvde å ta bilde for å se om blitsen kunne avsløre noe på bildet, men der også ser det bare svart ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap