Marens akvarieverden (side 31)

ja det er noe å ta bilde av .om du har en eller 1000 ,spiller de noen rolle . det er ikke så lett å få bilde av fiskene .jeg får det ikke så godt til selv .men de sjokoladeguruamiene dine,hadde hvert morro å sett
Jeg skal få tatt noen bilder av fisken! Er hjemmom en tur nå og skal prøve å knipse litt!

Forøvrig anbefaler jeg å se på denne på youtube!! Dette er meg og min neste hund om noen år;D

<embed src="http://www.youtube.com/v/HqbVbPvlDoM&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Hadde ikke lyd, men skjønte at det var grease musikken, se som hunden koser seg. Halen går som en proppel og den følger spent med, gleder seg til neste den skal gjøre.

Det er god kontakt mellom eier og hund.
Ble dårlig med bilder i dag. Legger ut en filmsnutt med sjokoladene, så ser du hvordan de er

<embed src="http://www.youtube.com/v/UpTl0DFp_F0&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Greace
Ja, man kan vel si at disse var på elitenivå! Men det er så utrolig artig å se hvordan hunden koser seg og den gode kontakten de har seg i mellom! Den elsker liksom å jobbe!

Jeg holder forresten på og lærer Sara å gå i "slalom" mellom bena, men må bruke assistenten da for jeg kjører jo rullestol Kan ikke akkurat si at hun er i nærheten av dette!
Du har kanskje sånn stigbrett du kan løfte, så kan hun heller hoppe over benene dine
Evnt kan hun bare hoppe over fanget dit.
Er jo bare å bruke de tingene man har, er du lam,??

Hvis du kan bruke armene kan du jo holde en ring hun kan hoppe igjennom.
Mye man kan få til hvis man har fantasi

Sjokoladene dine så virkelig fine ut, men de passer best i et akvarie med røtter overgrodd med alger og bøss på sanda, slik at de ser ut som dødt løv mellom bøsset.

Så det nemlig et sted jeg var, så og så inn i akvariet og plutselig oppdaget jeg at jeg hadde stirret rett på fisken, men tatt den for å være ett blad ;D
Akvari
det er utrolig hva en hund kan lere, ..sier jeg sitt til vår schefer så ser den bare dumt på meg og forstår ingenting ,det er ingen som har tatt seg tid til å lere henne til noe. syntes akvariet med sjokoladene var fint innredet,så ut som plantene har vokst godt.
For å lære en hund npe må man finne det som trigger den, liker den å leke er belønning lek, liker den godis er belønningen godis, noen ganger er det enklere å lære en ivrig hund en enn rolig hund, for de en ivrig hund vil prøve og du kan bare rose den når den gjør det som er riktig. Etterhvert vil den skjønne at oki, det betyr sånn som betyr belønning.

En rolig hund må man veilede og prøve få opp interessen til, det er nok vanskeligere enn å roe ned.

Hvis du vil ha hunden din til å sitte kan du begynne med å stå rett forran den med kanskje en godbit i hånden, en ivrig hund vil følge veldig med på hånden din da, tar du hånden fort over hodet dens fra snuta mot nakken kan det resultere i at hunden slenger rompa i bakken fordi det er enklest.
Da er det bare å rose den masse, dette med å trykke rompa til hunden ned synes jeg er feil, jeg tror bare hunden blir mere forvirret av det.
Etterhvert som den skjønner hva bevegelsen av hånda betyr kan dere legge til kommandoen sitt, snart kan dere bytte ut bevegelsen med kommandoen.

Det viktigste er å bare si ordet en gang og rose hunden når den gjør det, selv om det kan ta en halv time. Hvis man repeterer sitt sitt sitt i det uendelige forbinner ikke hunden det med å sitte. Kommandoen må forbinnes med en reaksjon fra hunden.

Hvis hunden går med nesa i bakken kan du si kommandoen søk/let osv, hver gang den gjør det kan du legge til kommandoen, snart vil hunden forbinde ordet søk/let med å ta nesa i bakken og evnt lete rundt.
Kjempegreit vist man mister godbiten på bakken og hunden ikke oppfatter det. Søk, hunden søker og finner faktisk en godbit. Yes tenker kanskje hunden da, dette lønner seg jo

Sånn fortsetter man med alt, har hunden en uvane, kanskje legg et ord på det og etterhvert blir det en kommando istedetfor en uvane, noe hunden først gjør når du ber den om det.
Gjør den det uten at du ber den om det, da skal den oversees. Det er du som bestemmer når hunden skal gjøre tingene den læres til.
Gi labb feks, det skal være en ting hunden bare utfører under en kommando, ikke en måte å få godbiter på/ tigge.

Huff nå er vi vist helt ute på jordet her.
Ja flotte planter i det akvariet, virker veldig grønt og friskt alt sammen
Nå ble jeg nysgjerrig, Galemor, hvor har du alt dette fra?
Jeg synes det er best å jobbe med "klikkert" og har jeg en ivrig hund "shaper" jeg en del Nå har jeg desverre ett matvrak til hund, så jeg kan bare belønne med godiser. Neste hund jeg skal ha håper jeg liker hundeleker, så jeg kan bruke det som "belønning"! Dette er spesielt greit i agility da man kan kaste "belønninga" over hinder, gjennom hjulet osv.

Jeg har en muskelsykdom, Limb Girdle muskeldystrofi, så jeg bruker el-rullestol (ikke en slik man får støt i, men som man kjører ). Jeg har ikke mye styrke i armer og enda mindre i bena, så jeg kan ikke stå eller gå, ikke hendene over hodet osv.

Men man kan gjøre mye likevell, bare fantasien som teller som du sier! Vi digger agility! Jeg tror aldri jeg har sett Sara så ivrig og glad som når vi er på en bane og skal trene! Vi er ikke det raskeste paret, men vi går ganske greit feilfritt, så da vinner vi litt på det

Agility (han ble disket tilslutt da han tok feil hinder)
<embed src="http://www.youtube.com/v/CSUxYalQZjo&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Akvarie
kan prøve lå lere hunden,dina som hun heter .noen enkle ting som feks, sitte
Galemor
Sjokoladene dine så virkelig fine ut, men de passer best i et akvarie med røtter overgrodd med alger og bøss på sanda, slik at de ser ut som dødt løv mellom bøsset. Så det nemlig et sted jeg var, så og så inn i akvariet og plutselig oppdaget jeg at jeg hadde stirret rett på fisken, men tatt den for å være ett blad ;D


Jeg synes de så ut som blad første gangen jeg så de jeg også!:P Men de er veldig kravstor når det kommer til vannverdier, så jeg tar ikke sjangsen på mye bøss og alger... Men dette er fisker jeg har blitt svært glad i og som har veldig personlighet, synes jeg! Tror jeg har 5 av 8 nå som jeg kan se forskjellen på når jeg ser dem i måten de er på!

Legger v ett bilde av en av pygméguramiene mine som vil vise seg litt frem på dette bildet

[External Image]
[QUOTE=Tørrfisk]Nå ble jeg nysgjerrig, Galemor, hvor har du alt dette fra?
Jeg synes det er best å jobbe med "klikkert" og har jeg en ivrig hund "shaper" jeg en del Nå har jeg desverre ett matvrak til hund, så jeg kan bare belønne med godiser. Neste hund jeg skal ha håper jeg liker hundeleker, så jeg kan bruke det som "belønning"! Dette er spesielt greit i agility da man kan kaste "belønninga" over hinder, gjennom hjulet osv.

Jeg har en muskelsykdom, Limb Girdle muskeldystrofi, så jeg bruker el-rullestol (ikke en slik man får støt i, men som man kjører ). Jeg har ikke mye styrke i armer og enda mindre i bena, så jeg kan ikke stå eller gå, ikke hendene over hodet osv.

Men man kan gjøre mye likevell, bare fantasien som teller som du sier! Vi digger agility! Jeg tror aldri jeg har sett Sara så ivrig og glad som når vi er på en bane og skal trene! Vi er ikke det raskeste paret, men vi går ganske greit feilfritt, så da vinner vi litt på det


Noe av det er lært, noe av det er tenkt, noe av det er prøvd.
Jeg liker å vite litt om alt og mye om dyr
Jeg tar alt jeg lærer og trekker ut det som høres fornuftig ut eller fungerer.
Hadde valgfag hund i vk1, da lærte vi om klikkertrening, utifra oss selv i hundens sted.
En gikk på gangen og skulle være hund, imens bestemte vi andre hva vi ville "hunden" skulle gjøre. Feks legge seg under en stol, gå i det hjørnet osv.
Så var det å klikke hver gang "hunden" gikk riktig vei osv. Da fikk man virkelig følelsen av hvor frustrerende det er å være hund til tider, noen ganger kom klikket feil, slik at man ikke helt viste hvor man skulle til slutt.
Noen av "hundene" ga opp og satte seg ned, andre prøvde ivrig videre.
Det var morsomt å se og oppleve, ga en del innsikt for å si det sånn

Vi trente oxo agilety og var med på en konkurranse, det gikk så bra men under et bytte fra venstre til høyre hånd gikk hunden feil og snuta kom inn i tunnelen, dermed var vi disket.
Men fy så gøy det var før det, hjertet dunket, adrenalin til tusen

Oi det hørtes ille ut, er det en sånn stabil tilstand eller er det en sånn som blir verre med tiden?? Noen ganger skjønner jeg ikke hvordan dere takler ting, ting som for meg er helt "normalt" som å gå på do.
Du er virkelig dyktig som holder deg så bra, her klager man over hvor ille livet er, men man tenker aldri på dem som ikke har det like lett.
Du burde være stolt av deg selv for å ha utrettet så mye

Kanskje ikke kroppen er helt med, men et godt hode har du

(håper ikke dette blir missforstått, ting kan lett bli det når det leses, alt etter humøret til den som leser, alt er skrevet i beste mening)
Om du ikke har hund synes jeg virkelig du skulle ha skaffet deg en! Fisk kan du drive med om vinteren, hund om sommeren Mye viktig og riktig tankegang har du i forhold til mine tanker og erfaringer!

Når det gjelder det fysiske så er det en progredierende sykdom jeg har, altså blir litt og litt svakere hele tiden, men kan stagnere i perioder. Ikke lam altså.
Jeg har ikke alltid vært i situasjonen jeg er i nå. Jeg har drevet mye med sykling og ski når jeg var yngere, men i 12-13-årsalderen begynte jeg å merke at jeg ble svakere og i løped av ett lite år kunne jeg ikke stå lengere.

Det blir en stor omveltning når det går så fort, men man venner seg til ting fort om man det! Det tror jeg det er mange som opplever på forskjellig vis og det går som regel fint!
Jeg har all hjelp jeg trenger, har hund, akvarie og kan drive med det jeg selv ønsker da jeg er ufør, noe andre som får til å jobbe ikke kan
Jeg skulle så gjerne ha hatt ett yrke og en jobb, men siden jeg ikke kan/har det har jeg andre fordeler.

Mange kan nok tenke at man ikke "har rett" til å klage, da andre har det værre, noe jeg ser andreledes på. Jeg tenker at man hele tida flytter grenser etter hvert som man opplever ting.

Jeg hadde f.eks. ei venninne som fikk litt eksem på den ene armen når jeg var yngre, det var vel rett etter at jeg sluttet å gå. Hun kom gråtende til meg og sa at dette var noe hun kom til å ha resten av livet! Hun var helt knust!
Man kan jo da se det som at hun hadde "lite" å klage over i forhold til meg, men saken er at hun hadde ikke gjennomgått like mye som meg. Hun hadde derfor ikke måttet flytte grensene så mye som jeg hadde og det at hun hadde denne eksemen var kanskje like ille for henne som for meg at jeg ikke kunne gå lengre...

Vanskelig å forklare dette...
Bare still spørsmål om du/dere lurer på noe,-ikke vær redd for å skrive støtende ting eller at jeg kan oppfatte feil! Det går helt fint!
Akvarie
til å ha den sykdomen syntes du virker aktiv trener hunden og har akvariene ,som du sa det er en fordel med alt .
Ja, og selv om assistentene jeg har er mine "armer og bein" og utfører mye fysisk, så er det jeg som forteller de hvordan de skal gjøre ting. F.eks. vannbytter, innredning i akvarier og plukke opp hundebæsj:P
Så du slipper å plukke opp hundebæsjen, det er jo alltid et pluss ;D

Jeg skjønner akkurat hva du mener ang eksemen og venninna di.

Jeg går til ei helhetsterapaut som faktisk har hjulpet folk ut av rullestol før.
Ei som ikke hadde gått på flere år begynte i behandling hos henne og etterhvert kunne hun reise seg, gå med krykker osv.
Jeg har møtt henne hun hjalp, men det var først etter hun hadde begynt å gå igjen. Gikk trått og med støtte av en stokk, men hun klarte det på egenhånd.

Så kanskje alternativ behandling kan hjelpe, gi deg litt styrke tilbake på en måte??
Man vet aldri.

Jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet å miste styrken i kroppen, men som du sier, en venner seg til alt.
Du har jo fremdeles et hode som fungerer og kan nyte livet rundt deg. Ja du kan gjøre ting vi med jobb ikke får "tid" til.
Som å sitte å titte på akvariene når du ønsker, gjøre ting med akvariene når du får lyst, få med deg ting fiskene gjør, som man kanskje hadde gått glipp av fordi man må legge seg tidlig pga jobb, gjøre seg klar til å dra på jobb, eller fordi man er på jobb

Jeg fikk jo tesnakk engang jeg kom forsinket til jobb pga et haste vannbytte.
Men fiskene viste tegn til å trenge det, jeg vet ikke hvordan tilstanden hadde vært når jeg kom hjem uten å ha gjort det.

Så sånn sett er du heldig, du kan være der for fiskene dine og for hunden din.
Jeg vil ikke ha hund rett og slett fordi jeg ikke har tid til den, nå ja, men ellers i året da. Dessuten er jeg et kattemenneske, jeg har ikke noe imot hund, men jeg orker ikke ha de helt oppå meg.
Skulle jeg hatt hund ville jeg hatt en voksen hund, som ikke trengte oppmerksomhet hele tiden.
Som stille hadde fulgt etter meg der jeg var og kunne ligget i ro når jeg satte meg ned. Lagt seg i en krok og slappet av lissom, en hund trygg på seg selv, men likevel avhengig/ glad i meg.

Jeg har jo hatt hund en gang, vi hadde det fint vi, men jeg kunne ikke gi henne det hun trengte av stimuli på slutten. Heldigvis fikk hun flytte til en gård med andre hunder hvor hun kunne gå fritt.
Hun er desverre død nå
Savner henne noen ganger, men det var ikke riktig hund for meg. Hun krevde mer kjærlighet og nærhet enn jeg orket gi.

Jeg liker katters selvstendighet, når de kommer til deg vet du at de gjør det for det de ønsker det, for det de setter pris på deg.
De hopper ikke rundt og slikker deg i fjeset når du kommer inn, selv om du bare har vært ute etter posten.
De snakker med hele kroppen sin på en helt annen måte en hunder gjør.

De fleste hunder er bare glad de, overstadige glade hele tiden. Maser og maser, mens katter de tasler ut en tur når de ønsker, de kommer og legger seg på fanget ditt når de ønsker det. De er bare selvstendige.

Det kan jo være det at de er litt avvisende som jeg liker, det at man må gi noe for å få, mens bikkjer gir til deg for å få.
Om du skjønner
Skjønner godt det du sier om katter, selv om jeg selv aldri har hatt en selv. Men det er det at katter blir aldri helt "tamme", men gjør det som passer dem best slik jeg ser det. Da er det jo sikkert en god følelse når den selv tar initiativ til å komme for å få kos

Når det gjelder muskelsykdommen, så fungerer den slik at det ikke er mulig å bygge opp de musklene som har forsvunnet. Den er ganske skjelden, men har tro på at forskerne finner ett eller annet som gjør at den vil stagnere slik at jeg ikke blir mer svak

Men det du sa om den dama er jo helt utrolig! Har selv vært til snåsamannen
Er snåsamannen alternativ behandling??
ja er ganske utrolig, nå husker jeg ikke hva som feilte henne som gjorde at hun satt i rullestol, men legene hadde gitt det opp.

Alternativ behandling kan kanskje stanse utviklingen, eller iallefal senke farten på den. Men her gjelder det å finne riktig behandler og riktig behandlingsform, ellers er det penger ut av vinduet
Fy flate, den dansebikkja var bare helt utrolig! For en kontakt mellom hund og eier - WOW. Nei, burde jammen være mer aktiv med sin lille hund...

Sjokkisene dine ser jo kjempefine ut nå
Det var et nydelig bilde av pygmèguramien
Utrolig fine små fisk synes jeg. Må se å få tatt meg sammen og knipse noen av mine egne også. Har forresten lest litt om den neongobien og den passer ikke inn i noen av karene mine siden den skal ha hardere vann. Indianergoby derimot
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap