Lisbeth sine småfisk :) (side 32)

mona o
Du kan sette en lampe bak karet og sjekke forfra. Da kan du lettere finne "hullene" og dytte litt mer maling akkurat der. En liten bit svamp som du "stempler" malingen på med er grei å ha. Eller med en fille fra en avklipt t-skjorte eller noe :)


Ja selvfølgelig, lys bakfra for å se. Ha ha jeg dreiv med lommelykt forfra for å se om den kunne avsløre noe men det gjorde den selvfølgelig ikke ;D
Første jeg skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb!
Må bare si at du har kjempe flotte kar!

Og hvis 250 l ikke skulle bli solgt er jeg muligens interessert Det var kjempe stilig laget!
Siljee
Må bare si at du har kjempe flotte kar! Og hvis 250 l ikke skulle bli solgt er jeg muligens interessert :) Det var kjempe stilig laget!


Takk for det

Ja jeg syns faktisk 250 literen er fin. Jeg liker det litt røft
Setter deg på lista hvis det ikke blir hentet. (er Fagerstrand lang unna Oslo forresten?)
Nesodden? Der hvor båtene på Aker Brygge kommer ifra

Så det er ikke langt !
Siljee
Nesodden? Der hvor båtene på Aker Brygge kommer ifra :) Så det er ikke langt !


He he jeg er så flink på sånt! Vet ikke hvor noe er
For en akvariedag det ble i går! Jeg var rett og slett overgira når jeg dro hjem, heiv i meg litt mat og satte i gang. 250L og 85L skulle tømmes, 250L skulle hentes av kjøper og 450L skulle på plass. Jeg var lur og startet med å finne ut av og vaske det digre utvendige filteret. Ikke lurt å vente med sånt til slutt når man er sliten. Jeg er imponert over filteret, [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3353&HKatID=]Fluval 5[/URL]. Veldig godt med filterkapasitet og praktisk og logisk/enkel å finne ut av. Filtret kan gå til 3 dobbelt så stort kar enn mitt så med mine småfisk skal det nok ta en stund før jeg behøver å rense det

Alt gikk på skinner i går, det tok veldig mye tid men ingen ting var trøblete. Jeg ga beskjed tidlig på kvelden til kjøperen av 250L at det skulle være tømt til kl. 22. Presis kl. 22:00 skrapa jeg ut siste rest av akvariesand!

Guffa i pumpa til 250L skulle jeg holde liv i ved å la den putre og gå i balja som planter og fisk var i, men den ville bare ikke starte. Jeg delte opp filterkassettene og fylte i akvarievann i bøtte. Da fikk jeg plass til hver sin luftesten under kassettene, sånn at de presset luft gjennom kassettene og holdt liv i bakteriene.

Kl. 23 ble 450L satt på plass og jeg begynte å vaske sand, måtte bruke gardintrappa for å komme oppi med sanda ;P

Anyway. Kl. 03 var fiskene ennå ikke i nykaret og da var jeg så sliten at jeg faktisk begynte å vurdere om fiskene kunne overleve i 40 litersbalja på badet et døgn. Hvis jeg skulle få planta på plass og sånn ville det ta tid. Begynner på jobb kl. 08... Jeg kom på at jeg skulle på sommerfest med jobben rett etter jobb i dag så da hadde de måtte stå i 2 døgn!
Det ble til at jeg bare tømte oppi alt fra balja, fisk og planter og lot det stå til. Ut og lufte hund og i seng kl. 04.

Avspaserte litt så jeg kunne sove til 8. Jeg kjenner at jeg bare har sovet 4t. He he, men da klokka ringte hoppa jeg ut av senga og løp rett bort til akvariet. Fiskene så faktisk veldig fornøyd ut etter 4t i nytt kar, kanskje 100% nytt vann var noe de satte pris på.

Jeg er trøtt, støl og sliten etter intens jobbing i 12t, men likevel skikkelig glad! Jeg har endelig fått mitt etterlengta lange akvarie

Rart å tenke på at for nøyaktig en uke siden hadde jeg ingen anelse om at jeg plutselig skulle få meg et stort kar. Jeg får litt kick av sånne impulsprosjekter
Jeg har da til overs 2 utvendige filter, tetratec og eheim. Jeg kommer til å ta vare på et av dem for å ha i bakhånd i tilfelle noe skjer, men er usikker på hvem.. Eheim har større filterkapasitet, men jeg liker egentlig tetratec best og den tar litt mindre plass å oppbevare. Jeg har ikke bod så alt som ikke skal være i oppholdsrommene havner på soverommet

Forresten i 85L jeg tømte fant jeg 4 reker! 3 bie og 1 krystall. Jeg hadde 20 i utgangspunktet... Så reker er nok ikke helt greia mi tydeligvis. Jeg putta dem oppi klovnkillikaret. Litt skeptisk siden jeg ser hvor glupske killiene er på rekelignende mat, men det går foreløpig bra. Den røde krystallreka fulgte de etter til den hadde gjemt seg i bladhaugen. Men den sorthvite biereka fulgte de bare kort. Når reka satt seg stoppet de og svømte vekk. He he, bierekene ser jo ut som klovnene, sorte og hvite brede striper Vet ikke om det var derfor de fikk være i fred, men kanskje?

Dette er uansett det tryggeste akvariet jeg kunne tilby dem i håp om å ikke bli spist. Rekene er tross alt like stor som klovnene
WOW! Her går det unna! Utrolig fint!! Litt mystisk liksom! Venter spent på flere bilder
Så spennede med stort kar!

Godt det ikke bare er meg som får sånt på impuls. Jeg er så heldig at jeg skal få et 375 l kar med Malawi. Kan nesten ikke vente med å hente det!!



Fikk innreda 450 literen på fredag og jeg må si meg fornøyd med hvordan det ble Det blir fint når lotusene vokser til igjen, de klippet jeg kraftig. Røttene ble en del redusert ved flytting så for å gi plantene en god start er det lurt at de ikke har for mange blader å sende næring til.

Jeg prøvde meg på å ikke fylle det helt opp, lot det stå igjen ca 10 cm. Men min kjære samboer klarte ikke lyset som lekket og la over et stort håndkle for å dekke til lyset. He he, da var den kampen allerede tapt, var bare å fylle det fullt Men synd, for jeg hadde virkelig lyst å oppleve lotusen blomstre..

Fluval 5 som fulgte med er et kraftig filter og vannet er krystallklart. Det er nesten rart det ikke sitter fisk fast på innsuget, alt annet fester seg der i alle fall. Hadde oppi en del eike og cattapablader og de havnet selvfølgelig over innsuget.

Alle fiskene virker bare så kjempefornøyde! Det ser virkelig ut som de har det mye "gøyere" nå. De farter rundt og gjør lange svømmetak. Til og med Ottoene legger ut på lange svømmeturer. C. arcuatusene ser jeg mye mer nå og de legger også ut på lengre svømmeturer -i stim! De har jeg nesten ikke sett i 250L, sky og kjedelig, men nå virker de mye tryggere og er mye mer framme. Jeg angrer ikke et sekund på at feriepengene gikk til akvarie. Reise kan jeg gjøre til neste år

Forresten den rota som ligger oppi vannkanten har jeg bare lagt der for å trutne, flyter som ei kork. Vet ikke hvor jeg skal plassere den eller om jeg i det hele tatt skal plassere den i karet. Syns egentlig akvariet ser fint nok ut sånn som det er, bare plantene får vokst seg litt til. Men vifterekene mine trenger et fint sted å sitte foran utblåset på høyre side. De vaser rundt og prøver å finne et godt sted å sitte.. Får se hvordan jeg løser det hvis jeg ikke vil bruke rota. Kanskje bare lage en liten plattform jeg henger opp med sugekopp på baksiden..
Siljee
Så spennede med stort kar! Godt det ikke bare er meg som får sånt på impuls. Jeg er så heldig at jeg skal få et 375 l kar med Malawi. Kan nesten ikke vente med å hente det!!


Gratulerer med stort kar du også! Det er vel ganske langt det også?
Dette ble utrolig fint!! Om jeg en gang får ett så stort akvarium skal du få gratis tur nordover til trøndelag med kost og alt som følger med!
Tørrfisk
Dette ble utrolig fint!! Om jeg en gang får ett så stort akvarium skal du få gratis tur nordover til trøndelag med kost og alt som følger med!:D


He he, ja pass deg, kan ta deg på ordet

Takk for skryt
Jeg syns ikke størelsen kommer fram på bildene jeg har lagt ut av 450 literen. He he, jeg vil jo vise hvor STORT det er Så legger ut et bilde med meg som mater fisken. Håper det gir et inntrykk av hvor stort mitt nye akvarie er
Ohoy, jeg må legge ut denne låta! Der har jeg fått æren av å synge all vokal og ikke bare i bakgrunnen som på de andre låtene samboeren min lager. Ble en tøff kort låt syns vi da
Veldig tøff, og kort nok til at man lett hører den to ganger. Veldig bra jobba, du høres skikkelig forbanna/pissed ut.
Humunuku
Veldig tøff, og kort nok til at man lett hører den to ganger.:-) Veldig bra jobba, du høres skikkelig forbanna/pissed ut. :-)


Det var det utrykket min sambo var ute etter. Så han gikk inn for å irritere meg noen timer før jeg skulle synge ha ha
Alt går skikkelig bra i mitt nye akvarium. I. Werneriene som jeg bare har 10 stk igjen av takket meg med et nytt soppangrep når de flyttet inn i sitt nye hjem.. Jeg må si jeg ble ganske oppgitt når de igjen fikk sopp. Selvfølgelig visste jeg noe sånt kunne oppstå når fiskene ble flyttet over i et kar med helt nytt vann, men når til og med sjokoladeguramiene ikke reagerte på det nye vannet skulle man tro at andre fisk i alle fall tålte overgangen. Jeg bestemte meg da for å gi opp Werneriene, heller satse på en annen type stimfisk når de dør helt ut.

Jeg hadde som vanlig oppi noen cattapablader og i går når jeg så på dem fikk jeg bakoversveis. Jeg har sett at soppen har blitt mindre for hver dag, men i går var de alle helt blanke og ikke antydning til sopp og hannene hadde farget noe voldsomt ut. Rød under buken og skikkelig svarte dragefinner. Hunnene var nydelig kobberfarget. Hannene spilte seg opp mot hverandre og mot hunnene og var bare aldeles praktfulle!

Den tida jeg har hatt dem har de aldri sett så flotte ut! Endelig begynner de å ligne på det jeg har sett på bilder Jeg tror den nye pumpa gjør vannet gullende rent og at det er noe disse setter pris på. I tillegg har de jo fått mye større plass og den siste uka har det vært mer variert kost; daphner og bosmider. Det har ikke vært helt enkelt å skaffe smått nok for til dem så fram til jeg fikk tak i daphner og bosmider har for det meste gått i microorm og cyklops.

Hvis de fortsetter å belønne meg med sine nydelige farger og ikke fortsetter å dø for meg må jeg jo bare ut og kjøpe 10 stk til Utrolig gøy dette!

Alle de andre ser ut til å stortrives også, hører stadig knurring fra knurreguramiene og sjokkisene er så pene og mørke. Coryene drev og danset oppover glasset i går. 3 hunner og en hann. Skulle ikke forundre meg om klimaskifte setter i gang lek på dem nå

Det er godt å se at min invistering i "luksushjem" til dem nå betaler seg.

Det eneste triste oppi der er flyndrene. Jeg måtte kappe hodet av den ene, den levde men ottoene begynte å gnage på den, da skjønte jeg det var over og ut. Den andre har funnet sitt "favorittsted" der jeg har et parti med veldig fin sand, men jeg ser ikke at den spiser. Reagerer ikke på mat i det hele tatt. Jeg er nå ganske sikker på at de sulter i hjæl.. Men i tilfelle jeg tar feil tør jeg jo ikke avlive den siste.. Huff skal aldri kjøpe flyndre igjen i alle fall, det var et dumt impulskjøp

Tilfeldig bekjentskap
© trine bjørnevik
Reklame for plussmedlemskap