Marens akvarieverden (side 32)

Galemor
Om du har fulgt med i mediene det siste halve året tipper jeg du har hørt om "snåsamannen/snåsakailen" som har varme hender og som er synsk.
Han er veldig kjent i alle fall og det har blitt skrevet bok om han.

Desverre, spør du meg, så får ikke være i fred, over 80 år er han og har bestemt seg for at han endelig har blitt pansjonist. Han har drevet med dette i alle år og etter alt som har vært i mediene har han enorm stor pågang (mer enn før)!

Han er kjent for å ha hjulpet veldig mange, og jeg ble overrasket over hvor mange som var der da jeg var der. Han har jo aldri annonsert det han gjør, så det har kun gått på folkemunne!
Helt utrolig, spør du meg! Du kan jo google han litt om du vil! Navnet er vel Joralf Gjerstad om jeg ikke skriver feil.

Lisbeth
Jeg sa WOW og gliste fra øre til øre når jeg så den filmen på Youtube jeg også! Har sikkert sett den 10ganger etterpå:P

Tante Astrid
Det var et nydelig bilde av pygmèguramien :) Utrolig fine små fisk synes jeg. Må se å få tatt meg sammen og knipse noen av mine egne også. Har forresten lest litt om den neongobien og den passer ikke inn i noen av karene mine siden den skal ha hardere vann. [URLBLOCK1] derimot ;)

Takk for skryt av bilde! Jeg har faktisk ett i fiskebasen også nå Ikke det beste, men det kom nå igjennom dommerpanelet Jeg har også tatt noen Sjokoladeguramibilder som jeg sendte inn, men de ble ikke godtatt. Det er veldig vanskelig å komme med nye der, for de blir så lik de gamle. Pygméguramien derimot har jeg flere mer spennende bilder av

Den Indianergobyen var utrolig pen! Litt rar, morsom , men samtidig pen! Denne kunne jeg godt tenke meg!
Til en forandring så det faktisk ikke ut som at hannen hadde mye bedre farger enn hunnen som det som regel er i fiskeverdenen.
Den passer jo perfekt i ett gurami-kar også. Jeg skal jo etter hvert ha ett 240L med Cory og gurami og det kunne se ut til at indianergobyen vi ha omtrent samme forholdene som guramiene. Tror du de vil gå fint sammen?

Ett ekstra + er jo at den minner litt om killi, synes jeg

Takk for at du tipset om denne! Har du tenkt på den selv? Vet du hva den kan ligge på ca i pris?
Kirsebærreker
Jeg er nå endelig en stoldt eier av hele 12 kirsebærreker! De forsvant nesten når jeg tok de oppi 110Litern i kveld. Kunne godt ha kjøpt det dobbelte, så jeg håper de formerer seg godt!
Jeg kan jo også kjøpe flere fra kristned som virket veldig grei! Jeg fikk ikke hentet de selv, men han har vært veldig grei fra første stund, så om rekene overlever så vil jeg anbefale han på det varmeste!

Men 12krisebærreker i 110L, er det særlig sansynlig at de finner hverandre og formerer seg der?
Akvarie
hadde noen dverg reker en gang .hadde de i et kar med maller ,tror det var formye strøm i karet .håper dine vill trives får du tatt bilde av de
Jeg har ikke så mye strøm, tester litt siden det skal gurami oppi etter hvert Noen bilder ble det desverre ikke. Glassene er nok for skitten til det...
Tørrfisk
Men 12krisebærreker i 110L, er det særlig sansynlig at de finner hverandre og formerer seg der?

jeg startet med 10 kirsebærreker i 250 literen. Jeg kan love deg at de finner hverandre! Virkelig produktive og hardføre reker -Lykke til
Gratulerer med kirsebærreker! De vil bli noen vakre fargeklatter i karet ditt tenker jeg.

Når det gjelder indianergobien så skal den nok gå bra sammen med guramiene. Om jeg husker riktig så er de fleste gobier mest bunnorienterte og vannverdiene skulle vel stemme sånn noenlunde. Er derimot mer usikker når det kommer til reker og yngel. De spiser vel alt smått disse gobiene. Indianergobien er en av de vanligste gobiene i butikkene har jeg inntrykk av. Det er ihvertfall den eneste jeg har sett flere ganger i butikkene rundt i landet. Den skulle derfor ikke være av de dyreste vil jeg tro, men det kan du jo høre om før du bestiller om det skulle bli aktuelt.

Kunne hatt litt lyst til å putte den sammen med klovnkilliene, men er redd at det da blir brått slutt på yngel :b
Flotte fisker de indianergobyene ,har hatt oppdrett på de for en tid tilbake
Indianergoby
Takk for gratulasjonene!
Jeg håper de formerer seg godt, for spriter opp med fargen sin ja! Man ser hvor de er, for å si det slik

Men vil indianergobyen spise disse, eller bare avkom?

Jeg har lest litt om oppdrett på de og ei på forumet skrev:

Indianergobyene mine la egg kun 1 1/2 uke etter at jeg kjøpte dem :P
Karet hvor oppdrett fant sted var en 28 liter. Karet var innredet med rådasand (0.8-1.2 mm), mye skifer og tett beplantning (mye flyteplanter, for jeg mener denne arten foretrekker et litt skumringspreget kar).
Hannen fant ett spesielt av flere 10 cm lange pvc-rør (m. hull på 1.5 cm diameter) hvor han styrte på inni med å dandere sanden
Hunnen var rimelig klar til lek, for hun var skikkelig rognstinn, og magen var rund og gul (lekstegn hos Indianergoby-hunner) hihi
Hannens jobb nå gikk ut på å lokke/tvinge hunnen inn i røret, ved å dytte og skubbe henne inn Det gikk rimelig hardt for seg før hannen fikk henne inn i røret :P
Hannen og hunnen holdt det gående inni røret i ca 1 døgn, og hannen holdt i tillegg til styr på å jage vekk de som forstyrret dem under lekingen
Hunnen la eggene om natta og etter det ble hunnen jaget vekk, for nå var det å passe eggene hannens viktigste jobb :P Han styrte på med å jage vekk de som kom for nær "røret", for han skulle jo verne om sitt kommende avkom.
Mens hannen lå der å vernet om eggene fikk jeg flyttet de andre innbyggerne i 28 literen til en 45 liter. På den måten fikk den "rugende" far ro sånn at han fullt og helt kunne passe eggene, og ikke være bekymret for eventuelle eggrøvere
Indianergoby-hannen lå inni pvc-røret og viftet og dasket friskt vann på eggene :P Dette gjorde han for å forhindre soppdannelse på eggene
9 dager etter,at eggene ble lagt klekte de, og Indianergoby-hannen ble raskt fjernet fra karet. Det var fordi han plutselig kunne begynne å spise yngelen
Da yngelen va 1 1/2 uke gamle ble de flyttet til en 19 liter, som de fikk helt for seg selv =) Jeg tok å telte dem i samme slengen, og kom fram til at kullet talte 32 nyklekkede unger =P
De nyklekkede Indianergoby-yngelen matet jeg (hyppig) med nyklekket artemia, og det gikk ned på høykant hos yngelen =) Jeg forsøkte å gi dem avskallet artemia, men det likte de ikke i det hele tatt før de var ca 1 mnd gamle Et annet for som yngelen likte var Tropical's "Mikrovit - Hi-protein".
Alt i alt klarte jeg å fore opp 8 unger, noe jeg var fornøyd med siden dette var mitt første Indianergoby-oppdrett :P

Det er jo kjempeartig at du, Sølvi, har hatt disse! Jeg fant forresten denne tråden fra 2 år tilbake etter å ha "googlet" litt på forumet!

Hvordan var disse fiskene, Sølvi? Hvem hadde du de 2 sammen med tilslutt? Det hadde vært artig om du kunne ha skrevet litt om de!

Det jeg tenker litt på er at gobyene og guramiene har litt samme type yngling, bare forskjellige plasser i karet. Begge har samme mønster med å få lokket til seg ei hue som legger egg for så å passe på avkommet til de blir frittsvømmende. Guramiene vil jo ha redet i vannflata, goby kanskje ha eggene mer i midten. Vil gobyen være tøff nok til å ta ev gurami egg/yngel som blir passet på av far?

Nå vil jo ev oppdrett være en bonus når jeg etter hvert får større kar siden jeg ikke har de enkleste fiskene... Jeg tenker jo i utgangspunktet å kunne bruke 62Literen til lek og oppvekst om jeg skulle være så heldig og få bruk for det

Kanskje Sølvi kan svare deg på klovnekilliene, Astrid?

Men ingen tvil om at dette er en interesant fisk!
Tja ,den husken er ikke som den var ,begynner å bli litt glemsk
Så husker egentlig ikke så veldig mye om de ,hadde de heller ikke så veldig lenge. Men mener det var fredlige og nysgjerrige fisker . Hadde de sammen med litt forskjellige andre fisker blandt annet et par med Apistogrammaer. Men fant ikke helt ut hvem jeg ville ha de sammen med ,de passet ikke helt inn med de andre jeg hadde følte jeg . Sånn går det gjerne når det er impulskjøp dessverre. Men synes det var artige fisker og veldig gøy å få yngel til å leve opp
Ja, det blir kanskje litt slik noen ganger at man finner ut at de ikke passer helt når man skal ha de oppi karene eller vil ha en ny fiskesammensetning Jeg har jo gitt bort både ildtetraene og Skjørtetetraene noe jeg har litt dårlig samvittighet for. Man blir jo glad i fiskene og jeg føler jeg var litt egoistisk mot de når jeg valgte de bort til fordel for andre fiskearter som passet bedre.

I begynnelsen er det vanskelig å finne ut hva man egentlig bir å interesere seg for innen fisketyper og hva man skal ha i det første akvariet! Jeg ombestemte meg i alle fall uendelig mange ganger før de første fiskene kom oppi! Jeg har jo ombestemt meg senere også, da jeg har oppdaget nye arter
Det finnes jo et helt hav med fisk!
He he, jeg har styra med mange forskjellige fisk og trodd at det skulle bli greia mi, kulefisk, apisto og cory. Jeg digger fortsatt cory men det jeg vet er greia mi er labyrinter. De andre fiskene skaffa jeg bare et slag av før jeg gikk lei. Labyrintene har jeg nå 4 typer av og det skal bli fler
Ja, jeg tror vi har litt lik smak når det gjelder fisk, Lisbeth!?! Jeg skulle egentlig begynne med apistogramma, men ombestemte meg i siste liten og tok Cory i stedet. Trodde det skulle bli litt anderledes med de. Jeg er veldig glad i coryene, men om jeg beholder alle etter hvert vet jeg ikke. Jeg får tenke grundig i gjennom det før jeg må ta en beslutning.
Kulefisk er fristende, men etter labyrintene har jeg ikke noe kar til de...

For det som er sikkert er at Labyritnfisk er min greie nå! Noen andre type fisker står selvfølgelig på lista også, slik som indianergoby

Jeg har akkurat knota meg gjennom amazon.com og kjøpt denne boka for hele 110kr! Det hadde til og med jeg råa til;D
Jeg har lyst på noen bra bøker, så jeg fikk tips gjennom en tråd jeg la ut

Ph-penna ødelagt..
Blæh! Klæbben meg har klart å miste PH-penna hardt i gulvet og nå ser det ut som at den ikke fungerer slik den skal Da må jeg måle med dråpetester fra Tetra, noe som var luksus å slippe med denne penna. Har en JBL-dråpetester også, men er mest vant til Tetra sine, men men..

Etter endret:
Er det noen som har kjennskap til reklamering på ting som er kjøpt via Ebay?
Oppdrett av sjokoladegurami
Jeg har tenkt litt på dette med oppdrett av sjokoladene. Jeg tror jeg har ett par (hann og hunn) i voksen alder, mens de mindre er for unge.
Jeg fant denne artikkelen etter litt googling. Det er ikke ofte man finner det på disse fiskene, men danskene kan det

Jeg fikk litt lyst til å bruke 62Litern med tid og stunder om jeg har rett sånn kjønnmessig. Desverre synes jeg den ene så litt pjusk ut i dag igjen, men håper den overlever i en måneds tid til før jeg slipper de i det andre karet.
Jeg vil virkelig ikke flytte de nå i denne varmen da de må ha dekkglass eller topplokk og det går ikke sammen med Coryene.
Jeg satte ei gulv-vifte forran lokket som er åpent i 110Litern og klarte å senke temperaturen fra 29-27, så det var overraskende Tipper coryene satte pris på det og vannbytte i dag!

Men oppdrett på Sjokoladene, ja det hadde vært gøy!
Er det fortsatt varmt hos deg? I Oslo er det nå hele 16 grader ute! Har for første gang på 14 dager hatt på lys i karene hele tida det egentlig skal stå på

Ja spennende hvis du prøver oppdrett på sjokkisene og 62L er jo helt ypperlig. Jeg har også tenkt å bestille den labyrintboka
Tørrfisk
JegJeg fant [URLBLOCK1] etter litt googling. Det er ikke ofte man finner det på disse fiskene, men danskene kan det;)

Kom ikke til noen artikkel der? Kan du lenke til den på nytt?

Lisbeth
[QUOTE=Tørrfisk]JegJeg fant [URLBLOCK1] etter litt googling. Det er ikke ofte man finner det på disse fiskene, men danskene kan det;)

Kom ikke til noen artikkel der? Kan du lenke til den på nytt?

Det var rart... Jeg får den opp på min PC.
Adresssen er i alle fall.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Opdræt_af_chokolade_gurami

Håper du får sett den nå?
Men i alle dager, det kommer bare opp en blank side med meny på toppen. Jeg ser at det er et dansk akvarieforum, men kommer ikke inn på noen artikkel om sjokkisoppdrett. Så rart! Men da søker jeg på den sida selv

Etter endret: Jeg fant!
Fortsatt varmt:s
Her i Trondheim er det forresten fortsatt over 20grader og blå himmel. Skal visst ikke bli noe dårligere i morgen heller, men jeg nyter sola også jeg da Det går jo fint med fiskene hjemme nå

Noen pygmé-yngel har forresten blitt mye større nå og skikkelig runde, kan sikkert minne litt om kulefisk-yngel
Jeg prøvde å knipse ett bilde av en i dag, men den pilte frem og tilbake i karet etter hvor jeg satte linsa, så jeg måtte bare gi opp.... Det kan se ut til at de holder seg mest på bunnen og spiser.
Jeg er bare såååå spent på hvor mange det er igjen!! Jeg tror faktisk jeg skal klare å få noen til å vokse opp, så om det skjer satser jeg kanskje på mer oppdrett på de.

Jeg har ikke orket å legge forholdene til rette for pygmeguramiene slik at de begynner med lek nå. Det kan se ut til at jeg ikke kommer hjem før uti August, så jeg orker rett og slett ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap