Lisbeth sine småfisk :) (side 33)

Det er bare så artig å høre om alt som skjer i det akvariumet! Virkelig ett "drømmekar"!
Jeg håper jeg kan få meg ett større etter hvert jeg også og kan se mine fisker få strekke finnene også!

Har du tenkt å kjøpe noen nye arter?
Tørrfisk
Det er bare så artig å høre om alt som skjer i det akvariumet!:D Virkelig ett "drømmekar"! Jeg håper jeg kan få meg ett større etter hvert jeg også og kan se mine fisker få strekke finnene også!:) Har du tenkt å kjøpe noen nye arter?


Ja hvis du har muligheten til et langt kar vil jeg absolutt ikke fraråde deg det I kveld fikk jeg nyte synet av alle 11 coryene i stim fram og tilbake. Det er første gang jeg noen gang har opplevd med disse coryene mine. jeg skal prøve å unngå at dette akvariet blir like igjengrodd som 250L støtt var. Det hjelper nok mye å ha litt åpne landskap til coryene!

I kveld så jeg flyndra spise artemia! Men herregud for en klønete og treig fisk, den har ikke sjans på å få tak i mat med bartecoryene rundt seg. Men i dag lurte jeg coryene med masse mat i høyre hjørnet så helte jeg en god dært rett oppå flyndra som lå i venstre hjørnet. Den satte faktisk i gang for å finne mat med en gang, men virker veldig klønete. Virker som den må legge seg litt oppå maten før den får tak i. Tygde og gapa og vifta med kroppen mens den tygde. Så jo slitsomt ut. Den fikk i seg en god del mat før corybanden fant ut det var mat der også. Flyndra virket tydelig irritert over at de kom og bartet seg over og rundt den. Jeg lurer på hvor enge jeg klarer å holde coryene i det ene hjørnet ved foring. De lærer seg raskt hvor maten legges..
Jada, jeg prøvde å ta bilde mens coryene stimet bortover "sandsletta" men de la seg nesten helt til ro når jeg kom med kamera selvfølgelig Men ikke ofte jeg har så mange på samme sted så for meg er dette et veldig hyggelig bilde.

Og et elendig bilde av vindeløwen. Den har vokst på ei lita rot i 85L og den lille rota passet utmerket oppå den store rota. Og der har knurreguramiene "flyttet inn". Virker som de digger den planta. De smyger rundt og inni den hele tiden (kan så vidt se snuta på en som ligger inni der)
I dette området ligger også flyteplantene så i denne kroken har de en fin og dunkel belysning. Jeg trodde sjokkisene skulle holde seg mest i denne kroken, men de er like mye og farter over alt. Det overrasker meg stadig hvor tøff de er og ikke minst utholdene de var under sykdommen de hadde. Jeg har liksom fått det for meg at de skulle være litt sånn pinglefisk, men det er de absolutt ikke!

Forresten, sjekk innsuget bak i hjørnet. Det er stort!
Tørrfisk
Har du tenkt å kjøpe noen nye arter?


Glemte å svare på dette: jo jeg har lyst på noen flere fisk og siden knurre og sjokogurami trives så godt i dette oppsettet har jeg lyst å prøve meg på flere sjokolader -og lakrisgurami:

Sphaerichthys vaillanti har jeg så lyst å prøve igjen, den er bare så nydelig!
Også den som jeg fant på sida til Panda+ vettu, Parosphromenus spec. Sumatra I "Sentang" Den kommer jeg ikke til å glemme med det første!

Har veldig lyst på den sjokoladen på bildet jeg har lagt ved fra Panda+
sphaerichthys selantanensis. Sikkert umulig å få tak i. Jeg vet heller ikke hvor lurt det er å ha den sammen med mine 4 Sphaerichthys osphromenoides. Veldig like

(håper det er greit for Panda+ at jeg gjengir et bilde han allerede har vist i min tråd. Fant nemlig ikke noe nettside med info og bilde av den akkurat nå...)
Jeg var på Dahls i går og han hadde lynfersk S. selatensis, men jeg tror du må reise ned i dag hvis du vil ha noen. Han hadde faktisk også S. acrostoma som normalt ikke er å få fatt på. Men jeg er ganske sikker på at de ikke er i butikken på fredag.
Humunuku
Jeg var på Dahls i går og han hadde lynfersk S. selatensis, men jeg tror du må reise ned i dag hvis du vil ha noen. Han hadde faktisk også S. acrostoma som normalt ikke er å få fatt på. Men jeg er ganske sikker på at de ikke er i butikken på fredag.


ÅÅÅÅÅ ikke si det! Det er nesten så jeg stikker fra jobb og hopper på toget nå! Dette kom for brått på -og er ikke det typisk! Jeg har ingen steder å putte dem nå. Da måtte jeg ha satt dem sammen med klovnene mine og det er nok ikke så lurt...
Det finnes alltids et kar.
Måtte inn og sjekke fiskelista til Dahls. Der står nemlig en pen lakris oppført også: Parosphromenus deissneri

Huff...
Den listen er vel litt utdatert (uke 13).

Lakriser som ble med fra Borneo er

Parosphromenus linkei
Parosphromenus parvulus
Parosphromenus filamentosus
Parosphromenus palifina

Ellers har Imazo mange lakriser på listen akkurat nå. (Disse kan de fleste butikker bestille)
Bla.: P. Linkei, P. filamentosus, P. opallios og P. deissneri
Så mye spennede!!!
Så mye fin fisk som jeg også ønsker meg! Jeg får nyte synet av de fiskene du etter hvert bestemmer deg for!

Vet du forresten hva ca pris er for Parosphromenus linkei?
Lisbeth
Jada, jeg prøvde å ta bilde mens coryene stimet bortover "sandsletta" men de la seg nesten helt til ro når jeg kom med kamera selvfølgelig ;) Men ikke ofte jeg har så mange på samme sted så for meg er dette et veldig hyggelig bilde. Og et elendig bilde av vindeløwen. Den har vokst på ei lita rot i 85L og den lille rota passet utmerket oppå den store rota. Og der har knurreguramiene "flyttet inn". Virker som de digger den planta. De smyger rundt og inni den hele tiden (kan så vidt se snuta på en som ligger inni der) I dette området ligger også flyteplantene så i denne kroken har de en fin og dunkel belysning. Jeg trodde sjokkisene skulle holde seg mest i denne kroken, men de er like mye og farter over alt. Det overrasker meg stadig hvor tøff de er og ikke minst utholdene de var under sykdommen de hadde. Jeg har liksom fått det for meg at de skulle være litt sånn pinglefisk, men det er de absolutt ikke! Forresten, sjekk innsuget bak i hjørnet. Det er stort!


Jeg tror du var utrolig heldig som fikk akkurat dette filteret med akvariet, for det har jeg ikke hørt noe negativt om! Jeg tenkte på det da du skrev det første gang også
Sjokoladeguramiene trodde jeg også skulle være "pingle-fisk", man får jo inntrykk av det når man leser om de, men jeg er selv overrasket over hvor "hardfør" de kan være til å ha det "ryktet" på seg!
Tørrfisk
Vet du forresten hva ca pris er for Parosphromenus linkei

Jeg tillater meg å svare, hvis du sjekker Imazos bestillingsliste så finner du den med varenummer. Da kan du ringe din butikk og høre hvilken pris de skal ha. Butikkpris varierer, kanskje 50-100 kr avhengig av hvem og hvor.
Humunuku
[QUOTE=Tørrfisk]Vet du forresten hva ca pris er for Parosphromenus linkei

Jeg tillater meg å svare, hvis du sjekker Imazos bestillingsliste så finner du den med varenummer. Da kan du ringe din butikk og høre hvilken pris de skal ha. Butikkpris varierer, kanskje 50-100 kr avhengig av hvem og hvor.


Takk for linken! Jeg har bare funnet den i PDF-fil tidligere om jeg ikke husker feil og tenker på en annen butikk... Mye enklere slik
Ble ikke noe fiskeshopping på meg i går, klarte å besinne meg. Må finne ut hva jeg bruker som karantene. Har litt lyst å putte klovnene i 450L, tror de ville blitt pene der. Men da vil de ikke kunne forøke seg med de glupske guramiene rundt seg og da blir det kort glede av klovnene. Å sette opp en balje som karantene falt ikke i smak hos min samboer. Er jo enig med han da, er ikke pent akkurat med en plastbalje fyllt med vann i stua..
Throng
For den som har interesse av musikk må dette bandet høres på: THroNG Hør første låta, Cobalt & Iridium. Blir et veldig spesielt utrykk på den måten de spiller inn. Mange i bandet men de kan bare høre spillinga til noen få mens de spiller. Stilig spør du meg!
Tørrfisk
Jeg tror du var utrolig heldig som fikk akkurat dette filteret med akvariet, for det har jeg ikke hørt noe negativt om! Jeg tenkte på det da du skrev det første gang også:)


Ja bare filteret er jo nesten verdt prisen jeg betalte for karet. Det eneste som er litt frustrerende er at det er ikke så stillegående som det var når jeg så på det. Det er en jevn dur som ikke er høy men vi hører den likevel veldig godt.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å finne ut av det. Det er et digert og tungt filter så har ikke så veldig lyst til å begynne å flytte på det. Og for å gjøre hva? Jeg aner jo ikke hvorfor den lager lyd og hva jeg må gjøre for å fikse det...
Kanskje det er vibrasjoner fra motoren som forplanter seg i et eller annet i rommet. Prøv å legge en eller flere biter liggeunderlag under og se om det hjelper.
Humunuku
Kanskje det er vibrasjoner fra motoren som forplanter seg i et eller annet i rommet. Prøv å legge en eller flere biter liggeunderlag under og se om det hjelper.


Det skal jeg prøve, har jo no avkapp av liggeunderlag
Lakris og aspidoras!
Da har jeg fått meg mine første lakrisgurami 5 stk
Parosphromenus deissneri. Håper de blir så fine som de til Panda+

Dagens impulskjøp, for selvfølgelig måtte jeg gjøre et impulskjøp... ble 15
Aspidoras pauciradiatus. Falt hodestups, måtte bare ha dem. Jeg har siklet på Aspidoras før, men den er ikke ofte i butikkene. Ikke skjønner jeg det for det er en nydelig fisk. De kostet bare 19 kr på oslo City. Utrolig billig? Jeg skal se an til i morra om det er nok med 15. Hvis ikke får jeg løpe ut og kjøpe fler. Hun sa hun hadde solgt veldig mange av de i dag. De stimet noe helt sinnsykt i butikken, håper de fortsetter med det hos meg.

Så i dag blir det øl foran akvariene. Lakrisene puttet jeg oppi til Klovnene. Det ser stilig ut med noen fisk med striper på tvers og noen med striper på langs
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap