Lisbeth sine småfisk :) (side 34)

oi, den aspidorasen var da skikkelig søt! selv på de uklare bildene :p håper det kommer noen fine bilder av dem fra deg som jeg kan sikle på mens jeg venter på mere plass... :p
Grattis med fine fisker!! Du får finne frem kameraet også, slik at vi får noen bilderi fiskebasen!
Ingen bilder av den aspidorasen i basen nei, men jeg klarer jo ikke ta bra bilder som kan legges der... Men noen fæle bilder i tråden min blir det. Lakrisene svinser rundt og virker veldig fornøyd i sitt nye hjem. Aspidorasene trenger tydeligvis litt mer tid på å tilpasse seg. De har gått helt i skjul inn til videre
Har du tenkt å ha kampfisken din oppi 450Litern etter hvert? Om du får tid så hadde det vært kjekt om du kunne ha ordnet på profilen for karet ditt med hvilke planter du har der Blir nysgjerrig vettú

Du klarer å ta bra bilder du!
Nei, jeg tror kampfisken blir i kuhliibyen. Virker som den liker seg veldig godt der. I 450L har jeg kun lyst å ha gurami av labyrint

Aspidorasen piplet fram i går kveld. De stimer helt sykt tett. Ikke som cory. Minner mer om stiming man ser på saltvannstimfisk på tv. Er utrolig stilig å se på.

Jeg vet ikke om lakrisene kan bli i klovnekaret. I går jaget den største klovnhannen en av lakrisene og siden lakrisen ikke reagerer med å bykse vekk (de svømmer elegant og rolig samme hva) biter klovnen i fra seg for å få den vekk. Har bare sett det skje en gang, men da er det sannsynlig at det vil skje flere ganger selv om jeg ikke har sett det. Må følge godt med. Hadde ikke lyst å sette lakrisene rett i 450L uten karantenetid. Når det gjelder guramier vil jeg være på den sikre siden i tilfelle sykdom bryter ut. Ikke lyst å medisinere 450L...
Gikk ved den kunstige bekken i botanisk hage i dag. Der yret det av liv under vann. helt sikkert daphner det jeg så som var mest av. Jeg lå på alle fire og prøvde finne ut hva det var som vrimlet oppi der og tenkte; kanskje ta med seg hoven hit! Så kom jeg på at vannet går jo fra karpedammen nederst og opp igjennom hele bekken... men det var fristende. lurer på hvor lenge sånne daphner måtte gått i en kultur hjemme hos meg for å kvitte seg med evt smittsomme fiskesykdommer...
Du kunne ikke tenkt å prøve deg på de nå da og ikke til høsten?
Ph-senkning med eikebarkekstrakt
Jeg tror jeg må sprørre deg om nok ett spørsmål ang Ph-senkninga Lisbeth...
Er det slik at PH`n vil gå opp igjen om man ikke tar ukentlig vannbytte med ekstraktet, eller vil ekstraktet fungere helt til man ev tar vannbytte uten senkning?
Jeg har en 30L dunk med mellomlagring av vann og tenkte jeg etter hvert kunne ha hatt oppi ekstraktet rett i den om det kan stå seg uten at senkninga forsvinner.
Det kommer an på om du har noe i akvariet ditt som øker ph. Hos meg har jeg ikke det og ph holder seg derfor på det jeg justerer den til. Jeg bytter jo vann ukentlig og tester vannet samtidig og det holder seg stort sett stabilt. Eneste er at den i noen kar faktisk går lengre ned pga alle cattapa og eikebladerjeg har oppi og torva under sanda. Men går ikke lengre ned enn til ph 6 og det er jo egentlig bare ypperlig for guramiene, men kanskje litt lav for coryene.

Jo kunne kanskje prøvd daphner før høsten. Jeg kom på at botanisk hage også har dammer som kun inneholder vannliljer og sånt. Der vrimler det sikkert av dyr også. Skal ta med meg hoven dit i morra etter jobb
Sånn, da er 450 literen oppdatert med planter og fisk

Lurer på om jeg skal kjøpe flere av de lakrisene i morra. De er jo så små og søte
Lisbeth
Lurer på om jeg skal kjøpe flere av de lakrisene i morra. De er jo så små og søte ;)


Lakrispose De har fått mørke bånd og tynn blå kant rundt finnene nå da, og penere skal de bli
Gurimalla, den gjenlevende flyndra har virkelig fått dreisen på å spise. Og den reagerer med en gang det kommer mat. Men jeg fortsetter å gi den mat der den holder til og lurer coryene vekk til andre siden der de er vant med å få mat. Hvis dette fortsetter å fungere, at jeg klarer å holde coryene lenge nok vekk fra "hans side" lenge nok til at han får spist begynner jeg jo å tenke på om jeg skal kjøpe en kompis eller to. De hadde tydeligvis behov for å ligge i nærheten av hverandre så den har det sikkert litt kjedelg nå. Nå som bunnarealet er større har de også mulighet til å få ligge mye i fred fra coryene. Det er liksom plass til alle som bor på bunnen nå.

Jeg har også en sugemalle som fikk lov til å bli igjen når jeg kvitta meg med ancistrusene. Det er en peckoltia av noe slag, men jeg syns det er helt umulig å finne ut hvilken så jeg får kjøpt en kompis. Jeg hadde to men den ene døde under en varmekur for en stund siden. Disse er ikke så bøllete som ancistrusen så de kan jeg godt ha et par av oppi der.

Jeg skulle bilde av den når jeg fanga den i forbindelse med flyttinga men glemte det selvfølgelig. Hadde vært fint å finne ut hva det er. Jeg tror det kan være en Panaqolus sp. L002
Lisbeth
Sånn, da er 450 literen oppdatert med planter og fisk :) Lurer på om jeg skal kjøpe flere av de lakrisene i morra. De er jo så små og søte ;)


Du har ikke registrert lakrisene?

Håper på masse bilder fremover!
Tørrfisk
Du har ikke registrert lakrisene? Håper på masse bilder fremover!:D


Lakrisene er registrert i klovnekaret, de går i karantene der.

Litt bilder jeg fikk tatt i går av lakrisene. De har små kulemager noe som jeg syns er betryggende etter å ha lest litt på utenlandske forum om at de kun tar levende for. Sånn så mine ut etter en blanding av frossen artemia/daphner/rød mygg De er friske og sunne og nå ser ikke klovnene ut til å bry seg mere med dem. Har overvåket dem siden jeg så litt jaging i starten, men nå svømmer de bare rett forbi. Alt vel!

Killi skal bruke det meste av sin tid i øverste sjikt av akvariet. Det gjør de ikke hos meg. De er stadig nede på bunnen og smyger seg inn i mellom eike og cattapabladene. Finner en liten matrest eller to
Min fine kuhliilandsby er nå det styggeste akvariet. Har ikke bilde av hele men man ser filtermatta er det masse penselalger på.. Hulene man ser så vidt er mørkegrønne.. Jeg har ikke turt å legge hulene i klorin. Ei venninne av meg mente klorin ville suge seg inn i den porøse keramikken og smuldre den opp. Jeg vil jo ikke at det skal skje. Skrubbe går ikke, har virkelig prøvd. Algeballene har fått litt blåalger så det er definitivt noe som ikke er riktig oppi der nå. Må ta et skikkelig skippertak og få rensa opp. jeg liker ikke møkkete akvarier. Men fiskene ser ikke ut til å bry seg om "litt" alger.

Mr. Vakker henger seg som vanlig opp etter filter matta når han har spist seg god og mett
Jeg satte i gang mitt lille opplegg for daphner i går. Jeg har fylt en blomstervase med litt jord, sand og 4L vann. Den må stå et par dager sånn at jorda synker. Den skal få stå i kroken i plantehylla ved verandadøra. Der skal den få nok lys for litt algeproduksjon.
Se der ja, det blir sikkert bra.

Jeg har fått sving på dafniene etter at jeg tok i bruk denne metoden, så si i fra når du trenger en ny startkultur. Fine damsnegler har jeg også.

Humunuku
Se der ja, det blir sikkert bra. Jeg har fått sving på dafniene etter at jeg tok i bruk denne metoden, så si i fra når du trenger en ny startkultur. Fine damsnegler har jeg også.


Takk, jeg hører med deg hvis det ikke blir noe tess med de daphnene jeg skal hente fra botanisk hage (he he -som jeg tror er daphner..) Tenkte slenge oppi noen sand og skivesnegler. Det får duge

Dette er metoden jeg fant som du lenket til. Skal også gi dem litt gjær etterhvert.
tror faktisk ikke sand er tingen. der vil dafniekadavere og sneglebæsjen bli liggende som en suppe oppå sanden. Så et tynt lag med jord tror jeg er tingen, da blir "kanskje" dette til jord (eller noe tilnærmet).

Se igjennom og sorter det du fanger slik at du ikke setter flere typer dyr i kulturen, hvis du vil ha ren dafnei kultur. Jeg plukket 100 dafnier ut av en skvett fra skogen, ved at jeg føst tok noen med en pipette fra skogsvannet ogs så over i en liten glassskål for å plukke en og en dafnie uten å få med noen andre smådyr.
Takk for tips Humunu! Søren heller, da må jeg starte på nytt hvis du mener det vil funke dårlig med sand... Men jeg skal ha sandsnegler oppi der, kanskje det går likevel... Har med hov og pose på jobb i dag for nå er krukka klar. Skulle fange på vei fra jobb. Ohh darn, jeg prøver, går det ikke så går det ikke :/
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap