Marens akvarieverden (side 34)

Ja da har jeg fått byttet brukernavn fra "tørrfisk" til MarenB, noe jeg er svært fornøyd med
Tørrfisk var egentlig ett nickname som jeg laget etter å ha brukt min egen kreativitet på å lage ett morsomt navn til forumet:P Jeg hadde ikke vært på forumet før og lest, gjorde kort prosess og meldte meg inn med en gang.
Ja ja...

Jeg så ikke innlegget ditt før nå, Astrid. Tror jeg skrev mitt eget samtidig, men du rakk å poste først:P
Småfisk har jeg inntrykk av at er ganske poppulært, så hvorfor det skal være så vanskelig er ett mysterium. Som sagt så virker det ikke som at dette er en fisk som TAM har ofte. Om jeg spør etter "Dario dario" så ser de bare spørrende på meg og spør hvilken fisk det er.... Jeg fåreslo at de kunne bestille kun hunner, noe som selvfølgelig ikke går:/
De unge Sjokoladeguramiene har jeg forresten samme forhold til, de kan jeg godt "klappe" og er ikke i det minste redd!

Donald, hvorfor har du ikke lagt ut akvariene dine i profilen? Jeg blir jo veldig nysgjerrig når du sier hovrdan fisker du har! Perlegurami er absolutt en som står høyt opp på lista! Det er så mye jeg ønsker meg, men det er jo litt begrenset med 250L...

Jeg tar gjerne i mot tips til sammensetning! Lista står i en tråd lenger oppe Jeg har Coryene også, men de holder seg stort sett på bunnen og plager ikke Labyrintene og motsatt Indianergoby er jo også noe jeg tenker på. Hvor kampfisken kommer inn vet jeg ikke...

Om jeg var deg, Lisbeth, og hadde hatt plass tror jeg ikke jeg hadde klart å "tenke" på å skaffe perlegurami, men heller løpt til TAM;D

MarenB
Jeg har tenkt litt på dette med oppdrett av sjokoladene. Jeg tror jeg har ett par (hann og hunn) i voksen alder, mens de mindre er for unge. Jeg fant [URLBLOCK1] etter litt googling.


Jeg har tenkt litt og funnet ut at det faktisk kan være mulig at jeg har hatt egg/yngel på dette paret i 62-Litern. Det har vært flere gang/små perioder hvor hunnen har holdt seg bak i akvariet, litt skjult og ikke spist når jeg har föret. Kanskje hun da har ruget...? Det bare slo meg i dag. Det alfa-paret som jeg kaller de er utrolig flotte å se på!! Stripene er i gull og fargen er mørkebrun. Helt fasinerende å se de, haka detter liksom ned på gulvet og jeg står der litt paralysert! Det er desverre nesten umulig å få noe bilder av
Akvarie
som du sa så er små fisk populært .har stjerne danio .og leopard danio..har funnet noen oppå dekkglasset .de må vel ha hoppa opp der, men skjønner ikke hvordan de har seg kommet på gulvet,,, om en 250 liter har begrensninger , tror du kan ha ganske mange av de fiskene du liker ,
Det høres bra ut Perleguramien blir jo ganske stor da. Det jeg lurer litt på er om de kan leve i harmoni i karet, 3 guramiarter sammen? De blir jo territorielle til tider, så de bør vel ha god plass da? Hadde vært gøy med en kampfisk også da
Akvari
har sett på gurami i basen de var ganske fine så noe morsome ut et par,kampfisk går det bra med guramiene ,har sett de går alene i butikken ( ser litt fælt ut når de går i en liten 2 liter i butikk). .det hadde hvert litt kult om du fikk deg en 250 liter er det ikke det som er planen .eller har du plantene jeg fikk av deg ser til å trives .ser ut som de har vokst litt ,de passet foresten helmax i karet
Jeg tror faktisk det kommer til å gå fint med 3 forskjellige guramier i en 250L. Jeg har tenkt å ha 5 sorter i 450L. Sjokkisene og knurreguramiene som går der nå virker i alle fall helt ubrydd av hverandre. De er jo så forskjellige. En skumredelabyrint, en munnruger og snart lakrisene som er huleskumredebygger. De lever jo så forskjellig at jeg tror det går helt fint
Betta?
Jeg har tenkt litt på den trestripede knurreguramien. Den er jo ganske lik Pygméguramien synes jeg. Kanskje jeg skal tenke på noe annet... kanskje en betta av noe slag?
Jeg var innom TAM i dag og så på Perleguramiene De hadde bare VF perlegurami og jeg lurer på om det er noe minus ved å kjøpe VF enn drettet? Er det større sjangse for sykdom, vanskeligere å få oppdrett på og er det ev andre ting? Om jeg kunne velge, hva burde jeg ha valgt drettet-VF?
Det hadde jo vært gøy å få yngel fra VF fisk og vite at det er en ren stamme man har avkom av

Når jeg var hjemme og matet la jeg merke til at Alfa-hannen i sjokoladekaret gjemte seg igjen og ikke ville spise. Har han noe i munnen tro? Ikke vet jeg, men tanken liker jeg;D

Jeg er nå sikker på at jeg bir borte i alle fall til 2.uka i august, så jeg skulle så gjerne ha fått fraktet det 9Liter "store" yngelkaret med Pygméyngel hit! Da hadde jeg sluppet å sende noen hjem flere ganger for dagen for å mate og jeg kunne ha tatt bedre vare på dem her!

Jeg bor bare 3km unna og har tenkt litt på hvordan jeg ev kunne ha fått fraktet de hit.
En tanke er å tømme halve karet for 4-5L vann og lagre det i noe annet, tape igjen åpninga som er i hjørnet og sette karet på ei fjøl som man kan bære, for derretter kjøre hit med nødblinken på for å unngå veldig mye skvulping i humpene! Puh! Slitsomt dette... Det er vel ikke helt lovlig dette med nødblinken... kommer vel litt på hvem og hvordan man ser det
Hvis de virkelig er viltfanget ville jeg slått til og kjøpt dem!
Det har med guramienes voldsomme popularitet å gjøre... De senere årene er de blitt så hardt og systematisk drettet, uten hensyn til svake og dårlige individer ("alt" får lov å formere seg), og resultatet ser vi i alle de svake og sykelige eksemplarene vi altfor ofte ser i handelen.

Kjøper du viltfanget, er du nesten nødt til å regne med at de kan ha noen form for parasitter eller annet innvendig, så en avlusningskur er ikke dumt i karantenetiden.
Men du vil sitte igjen med kjernesunne og sterke eksemplarer av første klasse.

Ikke noen hormonproppede, ihjel-drettede fisk fra Asias kommersielle aktører.
Godt å høre! Jeg tenker slik selv, men har hørt mye negativt med VF. Desverre har jeg ikke plass til de nå, så håper de har VF når jeg får akvariet, forhåpentligvis om ikke lenge
Jeg var ganske skeptisk selv en gang i tiden, når det gjaldt dette med viltfanget fisk. Jeg synes det var direkte skummelt! Tenkte på alle de ekle sykdommene de kunne bære med seg i form av parasitter osv.
Men nå har det vist seg sånn at de faktisk er de friskeste fiskene jeg får tak i! Oppdrettsfisk fra butikker er nesten alltid de verste sykdomsbærerne, synes jeg.

Selv om jeg synes viltfanget fisk er det beste, så er det klart det finnes unntak. Mange også. Men generelt er de sterkere - og det vet vi sikkert rett og slett fordi de har greid å leve opp i naturen! Det er ingen sveklinger som når voksen alder ute i det fri, det er garantert. De blir spist eller bukker under rimelig fort.
Men oppdrettsfisk er ikke nødt til å være sterkest i kullet for å klare seg, og nesten alle vokser derfor opp pga det beskyttede miljøet - og selges alle som en. Både de gode og de dårlige. Det skjer ingen naturlig utvelgelse, det råder ikke "den sterkestes rett".

Jeg har for eksempel sett scalarer med deformerte pectoral-finner til salgs i butikker, altså eksemplarer som aldri skulle vært solgt i det hele tatt men "cullet" ut for lenge siden av oppdretterne. Men det gjøres ikke, de vil tjene penger, og dermed spres denne defekten ut på markedet og stadig flere scalarer vil arve den defekten.
Snakk om Scalarer;
Da jeg var på TAM i dag var det en mann som var interesert i å kjøpe scalarer. De har ett ca 180L stående med VF Scalarer som er kjempefine. Problemet var å få de til å spise. De skjønte ikke helt dette med föringa, noe jeg selv fikk se da selgeren slapp oppi litt reker. De var tydelig vant til å jakte på maten! Selgeren sa at når de tilslutt skjønte greia pleide det å gå ganske hardt for seg pga at de var VF! Det er da man virkelig innser at disse fiskene har vært fri og levd som en ekte scalare! *jeg ble nesten litt trist og syntes synd på de*
De hadde også noen fra oppdrett, men mannen ville kjøpe en ren stamme når han skulle kjøpe, og tok alle 8stk til en pris av 280kr/stk! Det er sikkert ikke mye, men jeg ble litt overrasket, for det så ikke ut som at det var så gjennomtenkt som det pleier å være når jeg kjøper fisk til 69kr/stk. Jeg kjøper ikke pga prisen da, men fordi jeg vil ha den fisken. Jeg ble bare så paff da han sa: "bare slæng me hele gjængen, liksågodt det, og hadde en slik "slapp" holdning! Jeg ville ha vært i ekstase!!
Jeg har fått ett tilbud på ett brukt "Juwel Rio 240" som jeg vurderer...

Den er slik:
Jeg har et i mørkebrunt jeg tenker å selge,ca 2,5år gammelt.
den innvendige pumpa er tatt ut og erstattet med en tetratec ex1200,ny
300w varmekolbe,btn slimline innvendig bakgrunn,9w varmekabler,svart
sand
og div utstyr.
t5 belysning med reflektorer.
nylig montert blå led nattbeysning.
pris kr4000 ferdig prutet


Pumpa er vel litt over 1 år gammel,har hørt at noen har hatt plager med
disse,men jeg har aldrig hatt noen
Bakgrunnen er ikke mer en 1cm tykk,så den tar ikke mye plass.
Det eneste negative er at det finnes noen små riper,men ingen som sees uten
nøye inspeksjon og i det ene lokket på toppen er det skåret ut et lite
hull(ca 3x5cm) for automatisk foring,men ingen av disse "negative" tingene
er til sjenanse


Høres dette ut som ett bra tilbud?
Ja, jeg syns det var en bra pakkepris.

Men har du sett Back To Nature Slimline bakgrunnene ? Jeg har, og de falt ikke i min smak. Men det var et fargespørsmål, og smaken er forskjellig. Kan hende du er av stikk motsatt oppfatning og elsker den Men jeg vet ikke helt om den fargen passer til den svarte sanden som beskrives...? Vel, det får du se, kanskje du liker det kjempegodt, så det er ikke noe å henge seg opp i

Dra og se på det, og vurder det seriøst. Med T5 belysning (supertynne, sterke lysrør) får du mye lys for pengene, og kan forvente god plantevekst. Jeg har også hørt mye positivt om TetraTec EX filterne. Mye filter for penga!

Mørkebrunt møbel akvarium høres pent ut i mine ører, for det hadde passet godt inn her i stua, ettersom vi har mørkebrune rustikke møbler og litt sånn spansk koloni-stil Hehe

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha innvendig bakgrunn, men lage selv Blir litt skeptisk når noe er silikonert fast:/

Jeg har hatt den TetraTec`en før, men den var helt lekk, så jeg byttet til fluval. Men mulig det var feil på de filtrene som ble produsert på den tida. Sanda vil jeg bytte ut med 0,4-0,8 rådasand. Lys og duppedingser har jeg svært lite peiling på....

Blå led nattbeysning regner jeg med er "måne-lys"?
Hva skal jeg med varmekabler? Jeg prøver å holde tempen nede jeg...

Desverre er det ett stykke å kjøre, så jeg vet ikke hvordan det blir med å se den "live"... Kanskje jeg kan dra og bestemme der og da om jeg enten tar det med hjem eller lar det stå igjen
Du trenger jo ikke plugge inn kablene da, bare ha de sånn i tilfelle.
Ja, det er sikkert kjekt å ha
Jeg fikk en veldig positiv telefon fra Dahls dyrerike i dag etter å ha henvendt meg til dem gjennom e-post ang "Juwel Rio 240" i sort. De selger jo disse karene til gi bort-pris og dette karet koster 4000kr der(!). Frakt er nok noe dyrere, hele 2000kr(!).

Jeg har vært litt skeptisk ved tanke på å handle hos dem i fall det skulle være noe feil v karet, men jeg fikk vite at jeg kunne levere det inn til tropehagen eller TAM da de også forhandler med Juwel, så no problemas!
Det viser seg at det mulig er noen som skal kjøre til trødelag i nærmeste tid og kan ev ta det med da for 500kr Det passet meg bedre enn 2000kr
Jeg måtte selvfølelig ta mål og tape opp hvordan det "nye" karet ville bli i forhold til det gamle i størrelse legg merke til tapen på gulvet
[External Image]

Så om det blir at karet blir kjørt hit, så vil jeg slå til med en gang! *JIPPI*
Da blir det helt nytt og jeg kan velge bakgrunn selv (liker å ha det på baksiden av glasset) og vite at alt er nytt med garanti osv!


Ellers så var jeg hjem til fiskene og oppdaget nitritt i 110Litern, ganske mye også... Jeg føler jeg forsømmer disse fiskene ved å ikke bo hjemme, men jeg har ikke mye valg akkurat nå Jeg gjør så godt jeg kan og håper at 30L vannbytte hver dag i ei uke vil hjelpe, så får vi se hvordan det går etter det. Coryene bar desverre preg av nitritten, men jeg tror det skal gå fint. Det virket C. Duplicareusen som plagdes mest, noe som egentlig er normalt.
Jeg satte oppi en luftesten i tillegg slik at de får litt ekstra godt med oksygen for de

Jeg har også fått yngelet hit hvor jeg er nå
Det gikk for seg omtrent slik som jeg skrev i ett tidligere innlegg med mye hastverk, men det ser ut til at de ikke har tatt skade av turen. I alle fall de 4 jeg har sett da Nå står karet på pulten min og jeg koser meg med lyden av vann og, faktisk, luftpumpe!
[External Image]


Filteret i 110L, FLuval 305, tror jeg trengs en rens. Det var en del partikler i vannet og den er litt redusert. Jeg skal se om jeg får gjort det i løped av de neste dagene/helga.

Jeg fikk tatt et bilde av den ene kirsebærreka. Lurer på hvor lang tid det tar før de vil formere seg..? Jeg håper det blir snart i alle fall, jeg trenger fler for å ha i pygmékaret hvor algene kommer for fult nå!:S
[External Image]

Æsj! Det ble ikke noe av karet på Dahls dyrerike Jeg har også gitt beskjed til selger av det brukte rio-karet at jeg takker nei. Har egentlig ikke lyst på slik bakgrunn og styret med å fjerne silikonen om jeg tar den bort er ikke verdt det. Dessuten er det sort som gjelder som farge her i huset

Jeg har på følelsen av at jeg kommer til å ende opp med et akvastabil-kar som jeg helst vil ha

Jeg var nok en tur på TAM (tar det som utflukter ) og de skal få inn "indianergoby" over helga, så da får jeg se de "live"
Jeg spurte om de pleide å få inn "Perlegurami VF", men det var første gang med de som er i butikken nå, så det lover jo dårlig... Jeg har ingen plass til noen perler nå og ikke har jeg det store nye karet enda. Får vel bare smøre meg med tolmodighet og sette meg opp på ei liste eller noe slikt når jeg er klar for å ta i mot de Må regne med laaang ventetid da, men desto artigere når de kommer!

Jeg sitter ved yngelkaret nå og ser rett inni øynene til en yngel Jeg har sett 2 ganske sstore det siste døgnet, kanskje 1cm. De ser ikke ut som ordentlige fisker enda, men ikke som de sytrådene som hang på bladet for godt over 2mnd siden
Så synd at det ikke ble noe av karet fra Dahls, men hvorfor ikke?

Utrolig bra at du har tatt med deg yngelen til der du er, he he, sikkert ikke mange som gjør sånt? Hva med bikkja, får du ha henne med også?
Det var en som kunne ta med akvariet til Trondheim da han egentlig skulle hit en tur, men det ble ingen tur likevel... så om det er noen som skal kjøre fra moss til Trondheim er det bare å si fra

Sara er hos mamma og pappa. Tror hun liker seg der nå, de har akkurat kommet hjem fra Senja (Troms) hvor mamma kommer fra. Har vært der nesten hver sommer i hele oppveksten selv og det er kjempefint der! Sara og Tommy (mamma og pappa sin hund) går fritt der, leker og utforsker, så de har nok hatt det som plummen i egget i de siste 2 ukene tenker jeg;D
Rullet seg i fiskeolje og greier har de også gjort, så de lukter ikke helt hundeshampoo lengere enda, mere tran:S

Det passet egentlig bra for Sara å dra nordover, for de var der da det var på det varmeste her og nordpå har de ikke hatt noe særlig over 20grader enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap