Småtteri og spekulasjoner (side 35)

Humunuku
Da er [URLBLOCK1] ute på ny plattform. Jeg har brukt litt tid på å fikle på en drøss med småting, men nå er det like greit å få det ut i live og ta det som måtte gjenstå etterhvert. I utgangspunktet er dette innhold som Vemund har produsert om arter han har holdt de siste årene, og det er et betydelig antall labyrintarter. Med ønske om at det ble noe mer enn bare hans greie, har jeg blitt med for å få nettstedet til å bli et knutepunkt for et labyrintmiljø på nøytral grunn i forhold til de andre forumene de fleste akvaristene vanligvis forholder seg til. Jeg kommer til å annonsere dette mer offentlig i egen tråd bare ting får kjørt seg til i noen dager. Ta gjerne en titt og bli med hvis du har er labyrintinteressert.


Kult, den skal jeg definitivt holde øye med

Ser dere vil oversette en del, og da kan jeg anbefale Google translator, den er mye bedre enn de fleste andre oversettere.
Alt innholdet er allerede oversettebart til drøssevis av språk nettop med Google, men oversettelser av folk er mest aktuelt i forhold til artikler. Jeg er f.eks vært svak i tysk og ville satt pris på å lese tyske artikler oversatt til norsk eller engelsk av folk fremfor roboter.
Google har ikke peil på hva den oversetter, derfor vil google alltid gi dårligere oversettelser enn et kompetent menneske. Man kan riktignok trimme google ved å foreslå en oversettelse og slik sett kan det i teorien på sikt bli veldig bra.
Noen ganger det veldig moro å lese bot-translasjoner, men det blir alltid mye syntakskrøll og noen deler som hverken boten eller jeg forstår.
Men dette blir litt vel non-fish for denne tråden.
Joda, andre oversettere oversetter mye rart, men når jeg har oversatt fra engelsk til norsk med Google synes jeg det blir mye bedre enn andre oversettere jeg har prøvd, regner med de har uvtiklet et nytt system. Den ser hvertfall ut til å forstå mange sammenhenger i setninger som jeg aldri har sett i tidligere oversettere, og derfor mener jeg den er den beste oversetteren 'out there'. Klart den skjønner ikke absolutt alt, men den oversetter overraskende bra.

Bare et lite innspill, skal slutte å prate ikke-fisk nå
Den beste oversetteren er et menneske.
Kult at labyrintfisk.no er ute i det fri nå! Jeg har kommetert et par ting i min tråd
Enda en betta sp. satun
Var innom Dyrego i dag, og av alle ting stod det igjen 1 Betta sp. Satun i det karet vi trodde jeg fikk den siste av på mandag. Heldigvis har den nå noen artsfrender den kan bo sammen med. Moro å møte Mona på Cory-shopping og å få overlevert en Betta channoidesfrue til hennes ensomme hann. Hunnen var skikkelig tigerstripet før jeg fanget henne så jeg er ganske sikker på at det var en hunn.

Jeg har ikke gjort så mye med å få frem Pesuodphromenus dayi utover litt levende mikromark og artemia til yngel og frossen til de voksne. De lager stadig nye reder, men jeg regner med at det er en del svinn da jeg ikke har sett de i hopetall enda. Bare ett og annet fnugg. Jeg tenkte å ta unna noen med en liten mugge og fore de opp i en godisboks.

Sånn ellers er det intet synlig frafall på satunyngel, så jeg håper E2K-kuren tok knekken på det som forårsaket problemet.
Så du forklarte adferden til Betta channoides hoa i tråden til Mona O.

Hvis du så at hun plukket opp eggene for så spytte de ut slik at hannen fikk fanget dem, så er det definitivt ting på gang.

Hm... ikke trodde jeg at hun skulle spyttet! he.he...
Mine fikk leksdrakt , de danset om hverandre litt men forsvant fort inn i ei hule og ble der, lenge og vel... Mange dager etter så jeg at hannen tygde. Og ja, har sett yngel

Blir aldrig utlært heldigvis Men, samme adferd inni hula da?

Ja de gjor det nok inne i hulen.

Jeg har hatt gleden av å se det flere ganger, blant annet en gang når OAK hjemmekonkuranesjuryen var på besøk.

Først omsvøper de hverandre så plukker hun opp eggene som har falt ned og stiller seg slik at hannen kan legge seg parallelt ovenfor henne. Så spytter hun eggene oppover og han fanger disse. De kan gjenta dette flere ganger.
Grunnen til at det er hun som plukker eggene er vel fordi hannen ikke vil være i stand til å plukke egg fra bunnen uten å miste de han allerede holder.

Det ble nevnt en video i tråden til Maren der dette ble vist.
Takk for info Det var en innformativ video du linket til, morro å se.

Vil det muligens si at har de hule tilgjengelig så stikker de inn der, hvis ikke så brukes naturen? )
Hos meg har de skjulesteder, men kanskje ikke romslige nok til at de får plass til leksritualet der. Så kanskje de foretrekker å gjøre det i privaten hvis de har anledning.
B. channoides
Jeg har et par spørsmål om Channoidesen jeg også

Hvor stor er ungfisken av B.channoides du selger nå (kjønnsmoden?) og er de F1 yngel? Lurer også på hvilken PH du har de i? Jeg skal sette opp kar for dem nå, så jeg lurer på om det er noe jeg burde tenke på?
Hunnen som Mona fikk for noen dager siden var i hvertfall kjønnsmoden.
Det er F1 og jeg holder de ved pH 6,5 nå.
En av lokasjonene har iflg. SF pH6 og med avleiringer av jernoxid.Det er derfor viktig med jerntilskudd. Jeg bruker ferrogan som kommer som små korn i et lite glass. Jeg tilsetter noen korn ved hvert vannbytte.
Jeg har ikke tenkt på jerntilskudd... Hvor kjøper du ferrogan? Håper det ikke er vanskelig å få tak i så jeg rekker å skaffe det i tide!

Ellers så har jeg tenkt å ha en del hornblad i karet og einegreiner. Får også en pakke av siljan med noe spennende om noen dager!
Jeg regner med du bruker Catappa i karrene dine?
For å vise hvordan en enkel mdf-reol stives opp i bakkant.

MDF kappet etter mål hos Maxbo
Malt med noen strøk Biltema oljemaling
Satt sammen med treplugger og trelim
Og her har det ikke skjedd stort på en stund. Det er egentlig ikke planen å svikte tråden ...

Jeg har nå to kull Betta sp. Satun og de største er store nok til å kunne kalle oppdrettet for vellykket. Så jeg påberoper meg første gang i Norge.

Jeg driver å plukker unna litt Pseudosphromenus dayiyngel da det ser ut til at foreldrene tar en del selv. Og jeg ikke har sett stor yngel til tross for at de har lekt i mange uker. Karet foreldren går i er en 2/3 12-liter så det er ikke bare å ta ut en liter eller to for å ha til yngelboksen.

I dag fikk jeg en fin Betta jeg har lurt på i noen dager.

Den ble solgt som Betta sangau, men det er det ikke noe som heter. Derimot er Betta antoni aka Betta sp. Sanggau et close bet.
Fint med en ny betta og å holde bettamanien ved like.

Ikke noe bilder foreløpig men dukker sikkert opp etterhvert.
Fant en interessant artikkel om "Ichthyotherapy as Alternative Treatment for Patients with Psoriasis" så da finnes det litt tilgjengelig vitenskapelig info om emnet.
Humunuku
Mye fine gobier. :-) Jeg hadde [URLBLOCK1] og knøttliten, men den har ingen noen sinne sett siden. Det er forresten noen veldig fine gobier på Oslo City.


De har hatt rhinoer flere ganger på Tam Alna
Da har jeg sett garra garra her nede i Thailand
Hei Liv, Jeg er ikke sikker på om den jeg finner en ny slik som jeg hadde, eller at den noensinne har vært i salg. Det er muligens en ubeskrevet art fra Bangka.

Morsomt at du tok opp denne. Lenge siden jeg har sett bilder av den.

Sånn ellers var jeg på AquaArks auksjon i Porsgrunn med et par bettaer.
Og fikk selvfølgelig med meg noe hjem, i form av fine planter, flere Hyphessobrycon ammandae, GUPPY!!!
Og en trio Parosphromenus dayi som jeg skal overta å være butler for.
Satt og oppdaterte meg litt på tråder i går og kom over den, ligger litt etter her fortsatt etter flytting. Jeg trodde det var denne lille tassen du mente. Skikkelig morsom liten fisk med belte og briller på

Men guppy? Hva skjer? Noen spesiell variant eller? Villguppy?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap