Lisbeth sine småfisk :) (side 35)

Mitt impulskjøp, Aspidoras pauciradiatus var kanskje ikke så spennende likevel? De stimet så flott i starten og framme hele tiden, men nå er de bare usynlig. Det var da som søren så gode gjemmeplasser de fant seg i akvariet mitt. 12 stk var så vidt framme i går. Jeg fant en død i forgårs.. Ja ja, det er bare å følge med på dem -ehh og det er ikke så lett når jeg ikke kan SE dem noe sted.. Æsj..
Lisbeth
Takk for tips Humunu! Søren heller, da må jeg starte på nytt hvis du mener det vil funke dårlig med sand... Men jeg skal ha sandsnegler oppi der, kanskje det går likevel... Har med hov og pose på jobb i dag for nå er krukka klar. Skulle fange på vei fra jobb. Ohh darn, jeg prøver, går det ikke så går det ikke :/

Det er bare noe jeg tror, og når jeg leste om jord falt alt liksom på plass. Har bare erfaring fra sand i krukke med epliser i tilleg til i fiskekar, og der ligger guffa/avfallet oppå. Det er ikke mye jord som trengs, noen klyper fra en blomsterpotte holder sikkert til å dekke bunnen med et tynt lag.

Men det er fint at du tester sand/sansdsnegler. Tror uansett at litt bakterier og noen vaktmestersnegler er tingen.

Trillet forresten bysykkel gjennom hagen i går og tittet på dammen din.
Humunuku
Trillet forresten bysykkel gjennom hagen i går og tittet på dammen din.

Høhh? He he, du snakker om botanisk? Men så du dyra som vrimla, er det daphner?
Nei, det var litt lav sol så jeg så ingenting.
Var og fanget en del dafnier i dag, men jeg må få skaffet meg et forstørrelsesglass.. Det er jo helt umulig å se om det faktisk er dafnier, de er jo så små. Bildene jeg finner på nett er enten tegnet veldig detaljert eller ekstremt macrobilde. De jeg har ser bare ut som nesten gule virrende ovale et-eller-annet. Jeg fant faktisk et bilde av gule dafnier så det er fortsatt håp for at det er det jeg har. Kom over litt mere info på denne siden der det står:

Hvis vi tilsetter for mye gjær, får vi eutrofiering, og oksygennivået i vannet synker. Dermed begynner dafniene å bli røde. Vent i så fall en stund med å fôre igjen. Hvis alle dafniene dør, må en del av vannet skiftes og så er bare å vente på at hvileeggene klekker igjen.

Kjekt å vite!
Lek på lakrisguramiene?
Ojj i kveld er det stor endring i oppførsel og farge på lakrisene! Et par stk har farget ut i pupurlilla finner med en isblå tynn kant ytterst på finnene. Den ene av disse har tydeligvis tatt over kokosnøtthula der. Kommer ut av den og jager de blekere som sikkert er hunner, fikk jaga en inn i hula. Men hunnene virker litt forrvirret over disse ivrige hannene, he he. De snurrer rundt og spiller seg opp mot hverandre på nesten samme måte som knurreguramiene mine gjør. Men jeg ble litt overraska av dette. Jeg mener å ha lest at lakrisene ikke er så voldsomme når de leker, men det kan jo ikke stemme for her er det liv! Og jeg trodde ikke de var kjønnsmodne heller! Har lagt oppi en kokosnøtt til. Det er nok av gjemmesteder siden karet er fullt av eike og cappatablader, men nå har jeg begge nøttene satt sånn at jeg ser godt inn. Bedre det enn at de driver på under et blad der jeg ikke kan se dem Jeg har fem stk og to av de har altså farget ut. Det betyr vel at jeg har i alle fall to par Spiser godt gjør de også

Dette var jo gøy
Var på tide å bestille mere PH test og med det samme må man jo kikke på litt andre ting. Fikk lyst å prøve denne her: Ocean Nutrition Betta Spa. Det er liksom spesielt til betta, men tror den vil være for fin mine guramier. Labyrinter er de jo alle.

Sånn ellers så sjekka jeg dafniene i morrest og de hadde ikke daua i løpet av natta. De så veldig aktive ut så tror alt er i skjønneste orden oppi glasset. Skal kjøpe forstørrelsesglass i dag så jeg får studert dem. Funker dette kjører jeg i gang en kultur til. Føler det er tryggest i tilfelle den ene konker ut.
Betta spa er langt på vei catappaekstrakt, litt aloe, plus plus.
Dessuten går det vel med en del i 400 literen så det kan fort bli en dyr vane. Jeg har gått for catappa/aloe-hjemmebrygg.
Humunuku
Betta spa er langt på vei catappaekstrakt, litt aloe, plus plus. Dessuten går det vel med en del i 400 literen så det kan fort bli en dyr vane. Jeg har gått for catappa/aloe-hjemmebrygg.

Ja men det er nettopp pga å ha lest om din cappata/aloebrygg at jeg fikk lyst til å prøve denne greia. Jeg er ikke så flink til å mekke og ordne sånne greier selv så fikk lyst å prøve ferdigmekka Skal bare inneholde naturlige ingridienser. Det blir nok ikke til 450 literen men heller de små. Jeg tror nok at det må et lite kar til opp til høsten hvis jeg skal prøve meg på litt oppdrett på feks lakrisene. Så det er mere sånne ting og karantene jeg tenkte å bruke dette til.
Du bruker jo blader allerede, og en ekstrakt er vel bare litt mer hurtigvirkende men ikke så langtvirkende som blader. Så det blir kanskje litt smør på flesk. Og dessuten tror jeg ikke det er mye av godsakene i det produktet. Jeg bruker 1-5 ml 99% aloejuice på en 10 litersbøtte, og en god skvett 1 dl fra kaffeglasset med catappaekstrakten. Jeg mistenker mange av kjøpetonicene for å være dyre og ha lite virkestoffer. tror ikke man skal overdosere komersprodukter, men mener at det er trygt å bruke rikelig med ren catappaekstrakt og aloe.
Nå er det varmt i heimen! Ligger på 30 grader inne men har klart å holde akvariene på under det hele tiden. Har fryst flasker med vann som jeg legger oppi midt på dagen når sola varmer mest og lyset er på i akvariet. Har også tatt et kaldtvannsbytte i helga. Etter at jeg begynte med labyrinter sluttet jeg med kaldtvannsbytter, men nå tok jeg sjansen. Har labyrinter i alle 3 akvariene.. ble et par grader senkning i de to små og 3 grader i 450L og det gikk helt fint. Labyrintene klarer seg jo i oppunder 30 grader, men jeg har jo en del coryer, apistoer og kuhlii som ikke digger å ha det SÅ varmt.

Nå har jeg virkelig lyst å skaffe en kompis eller to til flyndra mi. Det virker rett og slett som den trives etter at den kom i 450L. Her har han funnet sin faste plass hvor han ikke blir særlig forstyrret av bartecoryer. Og det funker fortsatt å holde coryene unna matfatet hans ved å mate dem først i motsatt hjørne.

Vannlilja i balja på balkongen har kommet med blomsterknopp! Gleder meg skikkelig til å se den blomstre Alle de andre plantene på balkongen har endelig også kommet med blomsterknopper. Når man sår alle plantene selv istedet for å kjøpe ferdig må man vente litt på at selve blomstringa skal sette i gang. Men det gjør det jo ekstra hyggelig når blomstene kommer. Noe man har passet på siden de spirte. Blir noe helt annet enn å kjøpe ferdig

Ja varmt er det!

Fiskene mine får isbiter de, og klarer å holde temperaturen ganske greit nede sånn. (Isbitmaskinen i kjøleskapet får virkelig prøvd seg, isbiter til både folk og dyr)
Har lite lys på i 375 l for der er det foreløbig bare plastikkplanter, og de krever ikke så mye lys.

I 50 l har krabben (beistet til samboer) gnagd på det meste så der er det ikke så farlig.
Årsaken til at lyset må på der er at samboer må se krabba si.....

Jeg har også fått mine første labyrint fisk. Det er noen Betta edithae. Utrolig sjarmerende er de

Mangler bare noen fler corydoras, etter at jeg ble sjarmert av C. Habrosus. Har foreløbig utsatt det for å se hvordan jeg taklet varme. Så etterhvert går turen til Dahls og ønsket er C. axelrodi)
Jeg har mye planter i mine kar så lys er jeg avhengig av. Plastikkplanter kommer aldri inn i mine kar ;P

Jeg har satt opp ei luke på 450L og dratt lokket litt vekk på begge 63 literene for å få lufta litt. Nå er det jo like varmt i lufta som i vannet så ingen fare for labyrinter som skal ha samme temp både over og under vann

C. axelrodi er en pen cory. Jeg skulle hatt meg en tur til Dahls selv. Kanskje de får inn flyndra mi en gang til. Vil heller ta turen dit enn til stranda. Jeg trives ikke midt i sola med baskende sandete unger overalt, eller for så vidt voksne folk svett og tett opptil meg
Plastikkplanter er ikke min drøm heller (De er så creepy å ta på!). Men har fått akvariet komplett og venter på bestilte blomster. Så så stusselig ut oppi der, og trengte litt skjul. Men de skal ut! Pronto

Her hvor jeg bor er det forholdsvis mange små og store strender, så man trenger ikke ligge lagvis. Det hadde jeg ikke orka!! Og etter arbeidstid er de fleste gått hjem
Heldiggris som kan velge de strendene som ikke er overfyllt. Man skryter jo så fælt av at det er så greit med Oslo siden vi har flere strender rundt byen. Men jeg har prøvd meg noen ganger og husker ikke tilbake med glede akkurat. Man kan også ta båten ut til øyene, men fy flate det er skikkelig gøy å stå i tettpakka kø i sola på kaia og se den ene båten etter den andre ikke har plass til deg denne gangen heller... Skal jeg ha sol og vann må det bli på ei strand der hotellet eller i alle fall en restaurant ligger tett ved stranda og vannet. Hele tida ha mulighet for å komme seg i skyggen Hmm, kjenner jeg fikk lyst å ta en typisk sydenturuke. Teit å ville reise vekk fra varmen her, men alternativet i varmen er jo så mye bedre
Å FYTTIRAKKERN, satt her og nøyt et kaldt glass vann og fikk slurken skikkelig i vranga. Bare spruta vann ut over hele her, tastaturet og skjermen søkk våt! Fikk tørka det værste og varmen fordamper vel det som ble liggende under tastene. Herregud... host
Min lille balkongdam. 30L er alt som skal til for å få en vannlilje i blomst
Håper på mange blomster utover sommeren. Har aldri hatt vannliljeblomst før og aner ikke hvor lenge den holder seg. Men jeg tror den holder litt. Den var halvåpen i går og lukket seg om natta. Blomster som lukker seg om natta holder jo en stund. Jeg bestilte knallrød men den der er det vel så vidt et rosaskjær i :P Veldig flott den hvite, men en rød ville absolutt vært mere prangende
Utrolig fin! Du er så innmari flink med planter, Listbeth! Både over og under vann!
Akvarie
går det å ha en vannlilje i et akvari .lik den du har på bildet
Lek på lakrisgurami?
Hvordan går det forresten med Lakrisguramiene? Ble det noe lek?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap