- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 35)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 35)
Postet 28.03.10 kl 23:04
Corydoras orcesi
Et lite bilde tatt rett etter at de ble sluppet ut i karantene-karet. De ser litt bleke og fortumlet ut, men det kommer seg nok til i morgen.
ETTER-REDIGERT;
En liten tilstandsrapport rett etter midnatt Jeg prøvde å gi dem en kvart rute mygglarver (røde) for å sjekke appetitten deres. Den var det ingenting i veien med De var tre stykker som slurpet det i seg før de andre rakk å komme til. Bra! Da spiser de iallefall. Godt å vite.
ETTER-REDIGERT;
En liten tilstandsrapport rett etter midnatt Jeg prøvde å gi dem en kvart rute mygglarver (røde) for å sjekke appetitten deres. Den var det ingenting i veien med De var tre stykker som slurpet det i seg før de andre rakk å komme til. Bra! Da spiser de iallefall. Godt å vite.
Postet 28.03.10 kl 23:13
Endret: 29.03.10 kl 00:13
Hei Mona,
Kikket på bildene av de nydelige green lazerne dine litt lenger bak i tråden din, og en ting slo meg: de ser jo ut som bulldosere sammenliknet med mine!
Og da begynte jeg å fundere litt, jeg synes egentlig mine vokser veeeldig sakte sammenliknet med de andre coryartene mine? Du som har mange andre coryarter å sammenlikne disse med, er det etter din erfaring en art som vokser sakte?
Har ingen gode bilder av mine tatt i det siste for akvariet er så tilgrodd, men de siste gangene når jeg har studert de har jeg fundert litt på veksten, at har de vokst er det mer i lengden enn i bredden, og at av hele fisken er det egentlig halefinnen som ser ut som er den som har vokst mest... (og med det mener jeg som sagt lite).
Med andre ord...jeg er litt bekymret. Har hatt de 6 mnd. kanskje, de var ungfisk da jeg kjøpte de, de har hele tiden sett friske ut, men vokser altså fryktelig sakte... Har du noen beroligende ord?
Hilsen Maren
Kikket på bildene av de nydelige green lazerne dine litt lenger bak i tråden din, og en ting slo meg: de ser jo ut som bulldosere sammenliknet med mine!
Og da begynte jeg å fundere litt, jeg synes egentlig mine vokser veeeldig sakte sammenliknet med de andre coryartene mine? Du som har mange andre coryarter å sammenlikne disse med, er det etter din erfaring en art som vokser sakte?
Har ingen gode bilder av mine tatt i det siste for akvariet er så tilgrodd, men de siste gangene når jeg har studert de har jeg fundert litt på veksten, at har de vokst er det mer i lengden enn i bredden, og at av hele fisken er det egentlig halefinnen som ser ut som er den som har vokst mest... (og med det mener jeg som sagt lite).
Med andre ord...jeg er litt bekymret. Har hatt de 6 mnd. kanskje, de var ungfisk da jeg kjøpte de, de har hele tiden sett friske ut, men vokser altså fryktelig sakte... Har du noen beroligende ord?
Hilsen Maren
Postet 29.03.10 kl 14:22
Endret: 29.03.10 kl 14:23
Postet 29.03.10 kl 15:39
Postet 29.03.10 kl 15:46
turnipsMed andre ord...jeg er litt bekymret. Har hatt de 6 mnd. kanskje, de var ungfisk da jeg kjøpte de, de har hele tiden sett friske ut, men vokser altså fryktelig sakte... Har du noen beroligende ord?
Det var rart! Pussig at jeg skulle finne et innlegg om akkurat det her nå Stod nettopp og tenkte på noe av det samme istad når jeg byttet vann på Green Laserne.
Det er èn ungfisk der fra det yngste kullet jeg solgte ifjor, og den er bare halve størrelsen av hva den "burde" være, syns jeg! Ser ikke ut som den har vokste noe særlig det siste halvåret. Det pussige er at det er 8 ungfisk til i samme karet, men de er fra kullet før det, men det skiller bare 1½ mnd i alder på dem. Men de er mere normale i str i forhold til alder, syns jeg. Men det er en god del igjen før de når samme str som de voksne viltfangede. Ungfiskene fra begge kull er ett år + gamle nå. Jeg tror rett og slett de bruker lang tid på å bli helt voksne i str.
Syns det samme som deg, at de vokser sent fra en viss alder. Da jeg hadde to kull yngel av Green Laser gående her, syns jeg de vokste veldig fort og fint i starten, da de var små. Men så stagnerte veksten sånn et sted fra 5-6 mnd alder, virket det som (det er normalt at Corydoras stagnerer litt fra 2.5-3 cm str og bruker lang tid på resten).
Det kan ta en Corydoras mange år å nå maks utvokst voksenstørrelse, så jeg er ikke urolig Med tanke på hvor utrolig gamle Corydoras faktisk kan bli, så ER de jo bare tenåringer enda! De har god tid på seg.
Jeg ville ikke vært urolig med tanke på dine
Marius SOi, de nye fiskene dine var flotte Mona. :-) Men hva er det som gjør dem så dyre? Er dem sjeldne?
Ja, de er ganske sjeldne Og ettertraktet.
Postet 29.03.10 kl 16:59
Endret: 29.03.10 kl 17:00
Nå har jeg startet avlusningskuren på de nye skattene mine
Corydoras orcesi virker veldig rolige av seg, men i likhet med de fleste maller kan de se det infrarøde lyset kameraet sender ut ved fokusering og det gjør dem urolige. Da flytter de seg eller stikker av. Ellers har de spist litt i dag, og vannet er kvalitetssjekket før jeg doserte oppi medisinen.
Fiskene ser ut til å være i relativt fin form. Jeg sier relativt, for noen av de har noe hakkete og litt ødelagte finnekanter, så langt har jeg kun sett det på ryggfinnen. Dette er imidlertid vanlig på en del viltfanget fisk og kommer av stress. Noen ganger går det over av seg selv, andre ganger må man bruke en mild form for antibakteriell medisin. Jeg har brukt Esha 2000 med hell flere ganger tidligere på akkurat det. Det er bare å holde øye med det, og følge med på om det sprer seg eller om det leges. Det ser bra ut i dette tilfellet, kan ikke se noen spredning siden i går.
Jeg har derfor valgt å se det an og ikke medisinere med antibakteriell medisin (enda), men kjører igang med antiparasittkur først.
PS! Er det bare meg, eller begynner denne tråden å bli treg allerede...?
Corydoras orcesi virker veldig rolige av seg, men i likhet med de fleste maller kan de se det infrarøde lyset kameraet sender ut ved fokusering og det gjør dem urolige. Da flytter de seg eller stikker av. Ellers har de spist litt i dag, og vannet er kvalitetssjekket før jeg doserte oppi medisinen.
Fiskene ser ut til å være i relativt fin form. Jeg sier relativt, for noen av de har noe hakkete og litt ødelagte finnekanter, så langt har jeg kun sett det på ryggfinnen. Dette er imidlertid vanlig på en del viltfanget fisk og kommer av stress. Noen ganger går det over av seg selv, andre ganger må man bruke en mild form for antibakteriell medisin. Jeg har brukt Esha 2000 med hell flere ganger tidligere på akkurat det. Det er bare å holde øye med det, og følge med på om det sprer seg eller om det leges. Det ser bra ut i dette tilfellet, kan ikke se noen spredning siden i går.
Jeg har derfor valgt å se det an og ikke medisinere med antibakteriell medisin (enda), men kjører igang med antiparasittkur først.
PS! Er det bare meg, eller begynner denne tråden å bli treg allerede...?
Postet 29.03.10 kl 18:21
Endret: 29.03.10 kl 18:22
Postet 29.03.10 kl 19:38
Postet 29.03.10 kl 20:15
Postet 29.03.10 kl 20:29
Kjære Mona, nå har jeg lest nesten alt om SP. Black (dårlig i engelsk) men finner ikke noe særlig om dem (vannkvalitet temp og slikt). Etter nesten å ha lest hele tråd 1 og hele denne forstår jeg at du sitter inne med mye kunnskap. Så min bønn er om ikke du kan skrive litt om den i fiskebasen, fine bilder vet jeg du har
Mvh VT
Mvh VT
Postet 30.03.10 kl 00:18
Stine SofieSom sagt, nydelige fisker! Hva slags avlusningskur er det du bruker?
En som inneholder virkestoffet flubendazole: Kusuri wormer plus. Dette er første kur. Jeg skal muligens gi dem en praziquantel-kur senere.
B. AndresenHar du forresten C. Panda i hus?
Jada, den har jeg. En søt Corydoras! Jeg har bare 8 stk av dem nå, for jeg solgte en hel haug av C. panda for noen mnd siden, de hadde formert seg og blitt veldig mange i karet. Da gikk de i artskar. Nå går de mer i en selskapssuppe, så jeg tror ikke det blir noen egg som overlever der.
GrøtenKjære Mona, nå har jeg lest nesten alt om SP. Black (dårlig i engelsk) men finner ikke noe særlig om dem (vannkvalitet temp og slikt). Etter nesten å ha lest hele tråd 1 og hele denne forstår jeg at du sitter inne med mye kunnskap. Så min bønn er om ikke du kan skrive litt om den i fiskebasen, fine bilder vet jeg du har
Den har ingen egen profil i fiskebasen, fordi den Coryen er en fremavlet fargevariant av Corydoras schultzei. Og C. schultzei er slått sammen med Corydoras aeneus.
Corydoras sp.Black er ikke vrien å ha med å gjøre, så ph rundt 7 eller litt lavere, og temperatur rundt 25°C er helt fint. Bløtt vann, dvs lav gh og kh. Kranvannet i Norge er vanligvis bløtt så det er helt fint til dem.
Postet 30.03.10 kl 12:06
Endret: 30.03.10 kl 12:07
Takker for svar, men jeg lurer på hvorfor en fisk så er som du kalte det i en annen tråd "man Made" ikke kan ha en profil? Etter som jeg har lest er den populær, så jeg mener at den burde hatt en profil. Men det er jo naive meg da. Det kan jo nevnes i profilen at det ikke er en "ekte" fisk feks. Henvise til evt norsk omtale om opphav så ikke profilen blir for lang.
Og igjen takk for svar, svært hyggelig at dere "gamle" (passa på gåseøyne ja) gidder å svare oss yngre å uerfarne (hatt akvarie i snart 10 år, men ikke brydd meg så mye om ditt eller datt. Bare fiskene spiste og så ut til å trives var jeg happy) Gubben (far min kjent som blondviking) har måla alt fra lystyrker til vinkel på gulver og i akvariet veier han vel sanda hver uke, makan til mas. Men ser jo nå etter å ha lest litt her inne at han ikke er helt på jorde (bare sånn ca.)hehe
Mvh VT
Og igjen takk for svar, svært hyggelig at dere "gamle" (passa på gåseøyne ja) gidder å svare oss yngre å uerfarne (hatt akvarie i snart 10 år, men ikke brydd meg så mye om ditt eller datt. Bare fiskene spiste og så ut til å trives var jeg happy) Gubben (far min kjent som blondviking) har måla alt fra lystyrker til vinkel på gulver og i akvariet veier han vel sanda hver uke, makan til mas. Men ser jo nå etter å ha lest litt her inne at han ikke er helt på jorde (bare sånn ca.)hehe
Mvh VT
Postet 30.03.10 kl 21:35
Joda, jeg har et par ganger forsøkt å få AF til å opprette en profil på Corydoras sp. Black, men det har de dessverre sagt nei til. Dette fordi den ikke er noe annet enn en menneskeskapt fargevariant av en annen art. Det er jo forsåvidt forståelig, det finnes jo ikke egne profiler på alle fargevariantene av diskus eller platy og sverddrager for eksempel
Postet 30.03.10 kl 21:50
Postet 30.03.10 kl 22:24
Postet 30.03.10 kl 23:11
Postet 30.03.10 kl 23:39
Hittil har det gått forbløffende bra med kullet med Corydoras cf. burgessi yngel. Jeg kan bare huske å ha funnet to stk døde yngel på hele tiden. Det vil forhåpentligvis fortsette
Det er så utrolig morsomt og interessant å følge med på et kull Corydoras-yngel i oppveksten. De vokser så man ser forskjell fra dag til dag nesten, og det finnes bare ikke noe søtere enn de små bartefjesene deres som ligger der og glor tilbake Eller enda bedre; når de roter lykkelig i sanda for de har fått snusen i noe spiselig
Nå har artemia-klekkeren gått kontinuerlig i lang tid, gitt! Startet med det svarte kullet Corydoras sp. Black som skulle ha sitt første måltid den første uka i desember, og siden har artemiaklekkeren bare putret i vei hver eneste dag. Det er 4 måneder nå, det! Og det blir ikke noen stans på den med det første heller, for nå har jeg jo nye kull som må ha. Fremdeles gir jeg dette til det svarte kullet, sånn at de får en skikkelig "vitamin-innsprøytning" jevnlig, for de er jo i vekst enda. Men det er vel et par-tre ganger i uka de får levende artemia nå. Ellers i uka spiser de [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125210+*+125248&userid=OJK3TWW6kgKrJQGc5CdtX0oHFbgLBIoP1Gj&t=temartic_e]JBL Krill flakfôr[/URL], malletabletter og røde mygglarver.
Jeg har blitt litt glad i å bruke flakfôr jeg nå, siden det ikke støver. Det finnes ikke mye som støver så grassalt som malletablettene gjør (det støver jo ned hele karet!). Jeg merker godt at pestsneglene ikke har så gode dager når jeg dropper malletablettene. Lenge siden jeg har hatt såpass lite pestsnegler rundt om i karene som nå, og det er fordi jeg bruker mer og mer flakfôr istedenfor tabletter. Det blir rett og slett mer mat til fiskene (de sluker hele flakene) og mindre mat-støv til sneglene
Bildene er knipset i kveld av C121-yngelen Er de ikke søte vel? Det er litt ulik alder på yngelen på bildene. Det er jo 3 ulike egglegginger disse ynglene stammer fra. Nå husker jeg ikke hvor gamle disse eldste er i farta, men de to øverste bildene er de eldste ynglene.
Needless to say; de har nettopp stappet i seg mat da bildene ble tatt
Denne er litt yngre enn de på de to øverste bildene.
Det er så utrolig morsomt og interessant å følge med på et kull Corydoras-yngel i oppveksten. De vokser så man ser forskjell fra dag til dag nesten, og det finnes bare ikke noe søtere enn de små bartefjesene deres som ligger der og glor tilbake Eller enda bedre; når de roter lykkelig i sanda for de har fått snusen i noe spiselig
Nå har artemia-klekkeren gått kontinuerlig i lang tid, gitt! Startet med det svarte kullet Corydoras sp. Black som skulle ha sitt første måltid den første uka i desember, og siden har artemiaklekkeren bare putret i vei hver eneste dag. Det er 4 måneder nå, det! Og det blir ikke noen stans på den med det første heller, for nå har jeg jo nye kull som må ha. Fremdeles gir jeg dette til det svarte kullet, sånn at de får en skikkelig "vitamin-innsprøytning" jevnlig, for de er jo i vekst enda. Men det er vel et par-tre ganger i uka de får levende artemia nå. Ellers i uka spiser de [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125210+*+125248&userid=OJK3TWW6kgKrJQGc5CdtX0oHFbgLBIoP1Gj&t=temartic_e]JBL Krill flakfôr[/URL], malletabletter og røde mygglarver.
Jeg har blitt litt glad i å bruke flakfôr jeg nå, siden det ikke støver. Det finnes ikke mye som støver så grassalt som malletablettene gjør (det støver jo ned hele karet!). Jeg merker godt at pestsneglene ikke har så gode dager når jeg dropper malletablettene. Lenge siden jeg har hatt såpass lite pestsnegler rundt om i karene som nå, og det er fordi jeg bruker mer og mer flakfôr istedenfor tabletter. Det blir rett og slett mer mat til fiskene (de sluker hele flakene) og mindre mat-støv til sneglene
Bildene er knipset i kveld av C121-yngelen Er de ikke søte vel? Det er litt ulik alder på yngelen på bildene. Det er jo 3 ulike egglegginger disse ynglene stammer fra. Nå husker jeg ikke hvor gamle disse eldste er i farta, men de to øverste bildene er de eldste ynglene.
Needless to say; de har nettopp stappet i seg mat da bildene ble tatt
Denne er litt yngre enn de på de to øverste bildene.
Postet 31.03.10 kl 00:26
Endret: 31.03.10 kl 00:27
Postet 31.03.10 kl 00:52
Endret: 31.03.10 kl 00:54
mona oDet var rart! Pussig at jeg skulle finne et innlegg om akkurat [I]det[/I] her nå :) Stod nettopp og tenkte på noe av det samme istad når jeg byttet vann på Green Laserne.
Takk for svar Mona, det var dette jeg trengte å høre, er ikke så bekymret lenger nå, får vel heller bare trene på å være litt mer tålmodig
Postet 31.03.10 kl 13:05