Småtteri og spekulasjoner (side 36)

Den lille tassen, Redigobius balteatus, ser ut til åvære en salt/brakkvannsfisk. Mange gobier som er det.

Skal være ferskvanns ifølge Tam Alna, men.... tar ikke det nødvendigvis for "god fisk" ville nok lest mer om den før jeg ev. skaffet meg. Nydelig er den i alle fall
Liv H
Skal være ferskvanns ifølge Tam Alna, men.... tar ikke det nødvendigvis for "god fisk" ville nok lest mer om den før jeg ev. skaffet meg. Nydelig er den i alle fall :-D

Jepp, det er ikke alltid god fisk man får servert.
På fishbase står det at den er amphidromous (fersk og salt), men et innlegg i gobygroup på Yahoo antyder at de trenger en del salt.
Jeg finner den ikke på Minifische.de sin gobiliste, men arten ser ut til å ikke bli større enn at den hører hjemme der.
Liv H
Skal være ferskvanns ifølge Tam Alna, men.... tar ikke det nødvendigvis for "god fisk" ville nok lest mer om den før jeg ev. skaffet meg. Nydelig er den i alle fall :-D

Jepp, det er ikke alltid god fisk man får servert.
På fishbase står det at den er amphidromous (fersk og salt), men et innlegg i gobygroup på Yahoo antyder at de trenger en del salt.
Jeg finner den ikke på Minifische.de sin gobiliste, men arten ser ut til å ikke bli større enn at den hører hjemme der.
Humunuku
Og en trio Parosphromenus dayi som jeg skal overta å være butler for.

Men det jeg mente å skrive var Parosphromenus nagyi, alstå Nagyis lakrisgurami på god populærnavnnorsk.

LivH
Men guppy? Hva skjer? Noen spesiell variant eller? Villguppy?

Ja hva skjer - Jeg har vel sett for mange "Hjelp guppyen min..."-tråder og blitt inspirert.
Eller kanskje etter at jeg skjønte at jeg var i ferd med å ikke bli klok på guppy/endlers, og at det innimellom er mye fint rundt på auksjonene. Jeg har jo forsøkt å holde en Venezuela Endlers-stamme i et år og har nå igjen to hanner.
De nye ble solgt som Poecilia wingei uten annen spesifikasjon og jeg antok at det kanskje kunne bli et tilskudd til den endlers-stammen jeg hadde når jeg bød på dem, men når jeg fikk sett de litt nøyere var de helt forskjellige, så disse må holdes for seg selv.
Hei og takk for sist
Alt er vel med det nye kjæresteparet mitt. Jeg så hunnen ute og spiste i helga, to ganger, og hannen var også fremme en gang. De lurket rundt i hvert sitt plantebuskas, ikke sikker på om de var klar over hverandre der og da, men skulle man dømme utifra hans stadig dypere rødfarge så ville de snart befinne seg i samme plantebuskas. Eller jeg håper iallefall det Dette er første gang jeg har sett hannen siden han og dama lå krøllet sammen i en het omfavnelse den dagen jeg kom hjem med hans nye utkårede Det at han var ute nå og ikke hadde bollekinn, tyder iallefall på at han har spyttet ut det han har hatt der de siste ukene Dessverre har jeg ikke sett noen tegn til yngel i karet, men jeg har latt plantene gro noe skikkelig der nå, så det er umulig å få øye på noe særlig der for tiden uansett.

Jeg lurte litt på en ting ang. en liten lekker labyrintsak som jeg falt for første gang jeg så bilde av den. Har du noengang eid en Betta tussyae? Det er en sykt fin betta jeg virkelig kunne tenkt meg å eie et par av. Har du sett den i butikk eller hørt om noen akvarister som har arten? Er den drettet blant norske akvarister tro? Vet du noe om hold av arten som kan være interessant å nevne?

Jeg fant forresten [URL=http://labyrintfisk.no/index.php/nb/fisk/109-om-betta-tussyae-]denne artikkelen på Labyrintfisk.no[/URL] , men der var det ingen bilder
Fant et fint et her... Det er så man sukker henført bare ved synet,hehe (beklager klissete prat, skal kutte ut nå)
Fisker er jo slimete og klissete så det er ikke off-topic.

Når det gjelder channoides er det helt sikkert overstått hvis han er fremme og spiser. Du bør se etter yngel i alle vannlag og at det er godt gjengrodd er til eventuelle yngels fordel.

Jeg vet at den har vært holdt og drettet i Norge, blant annet av Vemund som han skriver i artikkelen du lenket til, men jeg vet at han ikke har den nå for tiden.

Jeg finner ikke Betta tussyae på skrytelisten til Thor, men du kan høre med han om den pleier å stå på listene. Ellers vet jeg at OsloZoosenter kan skaffe mye fra andre leverandører enn Thor, så kanskje det kan være lurt å ringe Heidi og høre med henne om hun kan skaffe B. tussaye.
Den dukker nok opp bare du ikke gir opp.
Flere hara jerdoni og guppy
Jeg har klart å ta livet av to Hara jerdoni de siste ukene, men også klart å holde i live en av de første jeg fikk.
Det er en litt morsom fisk for sånne som liker å lure på ting. Den ligger rett foran meg og jeg klarer ikke se om den er død eller levende. Den rører nesten aldri på seg og lar seg ikke skremme før du tar på den, men når de får pels er det ikke lenger tvil.

Jeg fortsetter og fikk 4 nye i dag.

Arten skal la seg drette og jeg håper det er mulig med tid og stunder, men først må jeg få de til å overleve karantinen .
Tester også med litt lys sand i en del av karet for å se om de noen gang er å se der. Dersom ikke vil jeg bare bruke mørk sand.

Sånn ellers er det litt pussig at jeg mistet en Trichopsis pumilus (Pygmègurami) i går og enda en så ut til å slite i dag. Jeg leste om det samme hos Mvjnz.
I går ble jeg så fascinert av en eplis som spiste på kadaveret at jeg lot snegla få holde på. Og i dag var det nesten bare marg og bein igjen.
Men en av de to gjenværende så ut til å være på vei ut, så jeg skiftet litt vann og senket vannstanden slik at det ikke er så langt til overflaten. Det er et noe jeg tror på ved svake/syke labyrinter.
Før lyset gikk så jeg den blant flyteplantene i overflaten, så jeg krysser fingrene.

Hyphessobrycon amandae som jeg kjøpte på auksjonen i helgen viste symptomer på hvitprikk etter et par dager, så de får nå en runde E2K.

Nytt forsøk på Wild Guppy Rio Leao blir det også.
Hva er E2K da ? Ingen spørsmål er dumme! :p ...
Bare jeg som er lat og ikke Gidder å skrive Esha2000.
Men det gikk litt i surr for jeg skrev E2k, men mente Exit.
Så Hara jerdoni kan være litt vanskelig å få til å overleve karantenetiden.
Men jeg lar meg ikke skremme, dette er en malle jeg har lyst til å få inn i 450 literen når jeg har fått ut coryene og aspidorasene.

Tenkte jeg skulle være så heldig å finne en gjeng med de samtidig som jeg finner en gjeng med Sphaerichthys osphromenoides. Greit å kjøre karantene på dem samtidig.

Vet du om noen andre kule asiatiske maller det er mulig å få tak i?
Lisbeth
Så Hara jerdoni kan være litt vanskelig å få til å overleve karantenetiden...

Kanskje, eller at de var sjuke/svake eller at jeg misskjøtte dem.
Humunuku
[QUOTE=Lisbeth]Så Hara jerdoni kan være litt vanskelig å få til å overleve karantenetiden...

Kanskje, eller at de var sjuke/svake eller at jeg misskjøtte dem.


Helt klart det siste
















(Satser på at ironien ble oppfattet)
Kanskje ikke ironisk. Kanskje de burde hatt ekstra lufting, eller renere vann.
Et par av dem ligger synlig til nå på ettermiddagen, men resten har funnet seg tilrette under noe løv: Ingen har slått seg ned på sanden så langt, og ser så langt ut ut til å foretrekke bar plastbunn eller løv. Men nå skal jeg legge litt løv på sanden som de kan gjemme seg under og så se om de fremdeles foretrekker sandløs bunn.
Nå har Alfa-F1 Betta smaragdina-hannen begynt å bygge skumrede under der det er bga.

Sånn ellers ser jeg at hele det andre kullet fra Betta sp. Satun er borte. Og at det første har blitt veldig mye større, så en litt dum lekse å lære.
Nå vet jeg at fremtidige kull fôres opp hver for seg de første ukene.
De er nå ca fem uker og jeg begynner å spekulere i kjønn på noen av dem både ut fra adferd, men også ut fra turkis i finnene.

Noen av ynglene fra Pseudosphromenus dayi, som jeg flyttet i en plastboks for seg selv, ser ut til å ha overlevd i motsetning til de som ikke ble tatt ut.
Det er nytt rede på gang til enhver tid, så nå som dette ser ut til å fungere, med et visst frafall, vil jeg forsøke å plukke unna litt fler.
Oi! Han har gjort et solid stykke arbeid med det skumredet!:O
Hypseleotris compressa
Jepp bra jobba det redet. Han ble stående i en 250ml målekopp noen timer mens jeg flyttet han, og da tror jeg han lagde sitt aller første skumrede. Dette er hans andre.

Sånn ellers skjedde det noe heltplutselig i dag. Anskaffelse av Hypseleotris compressa.

Jeg har hatt disse i bakhodet for en eller gang å lage en Oceania-biotop, men den må bli til underveis nå fremover. Jeg har ikke stort med Oceania-planter så jeg får begynne å fokusere litt på det.

Hypseleotris compressa er en genuin fisk. En eleotridae fra Oceania - Australia og Papua. Lever i alt fra havet til ferskvannpytter, temp fra 10-15 - 40. Lav eller høy pH,
Meget interessant adferd og interessant fargespill.
De har på mange måter mye til felles med en del labyrinter når det gjelder adferd, overlevelsesstrategi og tilpassingsevne.
Det skal visstnok være en nøtt å få frem yngel da de er under 1mm.

Hypseleotris compressa profil på SeriouslyFish
Adrian R. Tappin om Hypseleotris compressa

De så ut til å trenge en behandling for noen prikker og antydning til noe i finnekantene. 4dråper E2K 3dråper Exit, catappa, salt og aloe. Guffet også opp hardheten litt med ciklidesalt og gips.
Til tross for dette ser de friske og våkne ut. De spiste først noen dafnier og etterpå frossenartemia. Tror disse fiskene blir fine jeg - Og inntil videre har jeg noe nytt å spekulere i. Kjønn?
Jeg så compressa på en dyrebutikk for et par dager siden og var sååå fristet til å kjøpe dem, men har rett og slett ikke plass for øyeblikket...

Men de er fine da
Mvjnz
Jeg så compressa på en dyrebutikk for et par dager siden og var sååå fristet til å kjøpe dem, men har rett og slett ikke plass for øyeblikket... Men de er fine da:)

Jeg var så heldig å en gang se noen fullt utfargede hanner . Etter det har jeg hatt de i bakhodet.

Hva koster de lokalt og er det da VF og evt. lokasjon?
Det stod ikke noe om at de var vf eller ikke, men de kostet $14.95, altså ca 75 kr. Hva kostet de der hos deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap