Lisbeth sine småfisk :) (side 36)

Lakrisguramiene har jeg ikke sett noe mer lek på, kanskje 29-30 grader er for varmt selv for dem... men jeg ser de ikke så mye. Etter at jeg satte to kokosnøtthuler i fronten av akvariet ble alle eike og cappatablader skjøvet i en haug bak hulene. Ehh, det jeg tror er at de heller er og koser seg i bladhaugen der jeg ikke ser noen ting! De har i alle fall sluttet å bruke hulene he he... Har jo ikke giddet å sitte å stirre særlig inn i akvariene, lyset er for det meste av. Slås på ved kjapt vannbytte eller foring. Neste uke blir det "kaldt" 17 grader blir jo kaldt i forhold til 30+ men det skal bli godt både for meg, bikkja og fiskene -og ikke minst plantene i akvariene som nå lever i mørket.

Vannlilja kan du godt ha i akvariet, men den blir svær, kommer til å dekke for alt lys til plantene under og må ha åpent akvarie for å kunne blomstre. Dessuten vil disse ha en kald hvileperiode. velg heller lotus for akvariebruk, den blomstrer også i åpent akvarie.

vannlilja må altså overvintre kaldt men frostfritt. jeg har bøtte klar i kjelleren til venninna mi for overvintring.

Så om jeg har "grønne fingre" så trenger jeg bare å ta kontakt med Siljan en gang og har da planten neste sesong også
Søren, jeg skjønner ikke hva som skjer i karene mine for tida. PH driver og går opp. Har alltid ph på ca 6,5 i alle kar og senker vannet i springen fra 7,5-6,5 ved hvert vannbytte. Det ene akvariet er helt oppe i 7,5 nå. Jeg skjønner det ikke. Har ikke endret på noe som helst i karene mine. 450L lå på litt over 6 når jeg startet det og nå er det over 7 der. Det passer meg veldig dårlig at den går opp. Kanskje jeg skal prøve å ha i torv i filteret på 450L. men de to andre er det jo blåfiltermatte, hjørnefilter på. Det er jo et hulrom under pumpene bak svampen, kanskje legge en strømte med torv der.

Fikk skaffet meg forstørrelsesglass for å se hva det jeg tror er dafnier er for noe og jeg har ikke blitt klokere... Var ikke så mye tess det forstørrelsesglasset men litt forstørret ble det. Jeg kan se at de har noe slags følehorn/føtter frampå og noen så jeg egg inni. Det har blitt alger på glasset noe som gjør at de henger på glasset nå. Vet ikke om dafnier "gnager" på alger. Så for meg at de bare filtrerer vannet. Mange av de graver seg ned i torv/sandblandinga på bunnen. Vettasøren om dafnier skal gjøre det heller...
Regner med at du har sjekket ut om springvannet har samme verdi som før?

Mye planter i god vekst kan senke ph. Mulig varmen, og lite lys om du har slått av de, kan gjøre at planteveksten reduseres og dermed gi økt ph. Om du i tillegg har økt sirkulasjonen i overflaten så piskes co2-en ut av vannet og mindre oppløst co2 i vannet gir økt ph.

Det er ihvertfall noen teorier om hva økt ph kan skyldes når du ellers ikke har endret noe
Det har jeg ikke tenkt på, at mindre vekst kan øke ph. Men nå har ph gått jevnt oppover lenger enn jeg har hatt av lyset... Springvannet testes alltid før jeg bytter vann ja Åhh, det er så irriterende og det blir jo så ustabilt for fiskene når jeg senker ph igjen hver uke ved vannbytte...

Skulle ønska det fantes ph konstant for å stoppe økning av ph. Det finnes jo for å unngå ph-dropp
Går ut fra at du har sjekket ut bunnlaget også? Om du ikke har det så kan du ganske enkelt la vann fra springen stå og luftes over natten. Mål verdiene og tilsett godt med grus/sand, gjerne halve beholderen. Har du lite sand å teste med så bruker du en mindre beholder. Vent noen dager og mål igjen.

Det er veldig irriterende når verdiene er så ustabile enten det er den ene eller andre veien. Har vurdert slik ph-konstant selv, men har funnet en blanding av eikebarkekstrakt og natron som holder verdiene der jeg vil ha de nå. Har slitt med ph-dropp tidligere og før jeg byttet bunnlag var det høy ph som var problemet ;b
Ph over 8!
Jeg har faktisk en PH på over 8 i springvannet nå! Jeg målte 8,3 i vindunken i kveld. Har du forresten fått deg PH-penn?
Bunnlaget er den nest fineste rådasanda og torv og litt plantesubstrat under sanda så det burde egentlig virke motsatt, at ph går ned. Har jo hørt om ph dropp nettopp pga de torvplatene jeg bruker...
Jeg har brukt metoden du beskriver tante astrid når jeg ikke er helt sikker på ting som skal oppi akvariene. Feks de hulene i kuhliilandsbyen, de lot jeg ligge noen dager i en bolle med vann for å se om de endret ph. Men sanda jeg har i akvariene vet jeg jo ikke øker ph, så den har jeg derfor ikke testa.

Ph penn har jeg ikke prioritert penger på enda Bruker ganske mye av tetra sin dråpetest. Bestilte akkurat et par flasker til fra webzoo. Siden jeg tester springvannet før hvert vannbytte og nå driver og tester akvarievannet både før og etter vannbytte går det en del ph test. Burde få kjøpt en sånn ph penn snart ja
Jeg ville ha testet sanden okke som. Da kan du ihvertfall helt sikkert se bort fra at den er synderen.

Må forresten fortelle en trist nyhet. Planten fra deg har avgått med døden
Er nemlig i gang med å fylle opp killikaret og flyttet den da ut av karet. Vet ikke hva som skjedde, men den tålte tydeligvis ikke overgangen selv om jeg prøvde å gi den så godt stell som mulig. Jeg likte den så godt så jeg håper jeg kan få tak i noen ved en senere anledning og se om jeg greier å få den til.
Ser du sier ph fra 7,5-6,5, men pH oppe i gata hos meg har vært godt over 8 i lange tider. Jeg antok at vi fikk det samme vannet. Har du sjekket kranvannet nå om dagen? Jeg ser 8,2.
Jeg har akkurat samme substrat som deg, torvplater med plantesubstrat over før 0,4-0,8mm rådasand over der igjen... Som du sier skulle det ha gått motsatt vei i safall, men jeg har aldri merket noe til det i det hele tatt.
"hagedam"
Hei!
Jeg tar en liten avsporing om det er ok?
Den hagedammen du har, har du noe annet enn torv, plantesubstrat og sand i den. Pumpe?
Tante Astrid
Jeg ville ha testet sanden okke som. Da kan du ihvertfall helt sikkert se bort fra at den er synderen. Må forresten fortelle en trist nyhet. Planten fra deg har avgått med døden :( Er nemlig i gang med å fylle opp killikaret og flyttet den da ut av karet. Vet ikke hva som skjedde, men den tålte tydeligvis ikke overgangen selv om jeg prøvde å gi den så godt stell som mulig. Jeg likte den så godt så jeg håper jeg kan få tak i noen ved en senere anledning og se om jeg greier å få den til.

Bør kanskje teste sanda da.

Synd med planta, men jeg ble tipset en gang om http://www.reptilfreaks.no hvis jeg ville ha tak i luftplanter. Så prøv der hvis du vil skaffe deg noen nye
Humunuku
Ser du sier ph fra 7,5-6,5, men pH oppe i gata hos meg har vært godt over 8 i lange tider. Jeg antok at vi fikk det samme vannet. Har du sjekket kranvannet nå om dagen? Jeg ser 8,2.

Hæ? Du tester over 8?! Jeg tester springvannet før hvert vannbytte og den har ligget på 7,5 Jevnt i flere mnd nå, testa sist på fredag.

Da det gamle annlegget fortsatt gikk lå ph på 6,5. når det nye ble satt i gang lå ph på 8-8,5. Så måtte de kjøre det gamle anlegget en periode igjen og etter at det nye kom i gang igjen har ph altså ligget på 7,5.

Jeg følger nøye med på springvannet som du skjønner og har hele tiden brukt samme dråpetest, tetra sin. kan da ikke tro at den plutselig begynner å vise feil? men hvorfor viser min så stor forskjell fra det du måler. Dette liker jeg ikke. har akkurat fått 2 flasker til med tetra sin dråpetest, men kanskje jeg burde stikke i butikken på mandag og skaffe meg JBL sin dråpetest. Sammenligne resultat med hverandre
Tørrfisk
Hei! Jeg tar en liten avsporing om det er ok? Den hagedammen du har, har du noe annet enn torv, plantesubstrat og sand i den. Pumpe?

Ingen pumpe, trenger ikke det uten fisk
Søren, jeg som hadde gleda meg til temperaturfall ute sånn at jeg gidder å gjøre noe og at bikkja skulle gidde å gå på tur. Men jeg hadde gleda meg til temperaturfall, ikke øsepøsende regn! Bikkja hater regn så da får jeg ikke henne ut... og det skal regne hele uka som kommer i alle fall. Ja ja, da får jeg kanskje gjort litt inneting. Kan ikke unnskylde meg med at det er for varmt..
Akavari
den flyndra på side 58 hvor har du fått tak i den, er det ei rokke
malla100
den flyndra på side 58 hvor har du fått tak i den, er det ei rokke

Det er en Brachirus harmandi, ferskvannsflyndre. Jeg har fått inn litt info og bilde i basen her. De er litt av en utfordring til å få til å spise så vit hva du skaffer deg hvis du gjør det. Jeg kjøpte dem på Dahls dyrerike i Moss.

De er nattaktive, men nå mens lyset stort sett har vært av hos meg har jeg kun slått det på når jeg skal gi mat eller bytte vann. Da har til og med flyndra skjønt at det er mat når det er lys. Han blir helt vill, kommer fram og leiter etter mat

Jeg skal skaffe et par stykker til. Den ene døde nok av sult... Men nå er det så god plass på bunnen at det funker å gi mat der de holder seg. Når jeg hadde 2 stk lå de ved siden av hverandre hele tiden og det tar jeg som et sterkt tegn på at de trives flere sammen. Morsomme fisker -eller det kommer helt an på øyet som ser. De er ikke så veldig aktive akkurat, men når de først beveger på seg er de noen snodige skapninger!
Hei Lisbeth!
Hvordan går det med dafnierne dine? Jeg har tenkt litt på om jeg skal bestille en startkultur snart likevell. Sjokoladeguramiene begynner å bli lei frossen artemia og liker ikke så godt mysis heller så det hadde vært fint med noe levende, noe som er større enn microorm
Jeg kan jo få kjøpt meg et stort syltetøyglass og ha stående på rommet hvor jeg er nå (gjemt for andre pasienter og ansatte selvfølgelig!) Når jeg skal före kan jeg bare ta med meg noen i en pose vann e.l.?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap