Lisbeth sine småfisk :) (side 37)

Tjæ.. vet ikke helt hvordan det går med dem. Altså de lever i beste velgående, men jeg ser egentlig ikke om det blir fler, det har grodd til skikkelig med alger på glasset. vet fortsatt ikke om det faktisk er dafnier he he..

Men prøv deg på dafnier, det skal funke bra med et sånt oppsett jeg har: litt jord på bunnen og noen snegler som rydder opp og litt gjær i ny og ne
Hva förer du sjokoladene med? Jeg har prøvd mysis (etter mygglarver), men det vil de ikke ha. Har derfor föret mye med frossen artemia noe de spiser, men de virker litt matlei. Jeg synes ikke det er så bra å före med vanlig flakfor da det ikke innehololder mye næring og discusgranulatet er for stort og hardt enda. Det blir mer lek enn mat for dem!

Jeg skal begynne å klekke litt artemia med en slik rund beholder som de har på TAM hvor man ikke trenger luftpumpe (har fått den anbefalt), men det blir ikke før jeg får penger den 20.juli. Det er ikke mye artemia den klekker i gangen, så jeg regner med det først og fremst går til pygméene også til sjokoladene
Må vel prøve meg på dafnier, må bare få ett spark i ræva først for å orke å bestille kultur...

Lurer bare på om det er noe annet frossen-för jeg kan kjøpe som de liker?
Det er mange typer frossentfor å få kjøpt.
3 slag med mygglarver, røde, hvite og svarte.
Mysis
Artemia

Æsj nå stoppet det opp, klarte plutselig ikke huske navnet på den jeg bruker, ellerde andre jeg vet om.
Cyclops og daphnia har jeg prøvd på mine småfisk, den første var mest populær.
Tante Astrid
Cyclops og daphnia har jeg prøvd på mine småfisk, den første var mest populær.

Levende eller døde? Mener frossne da
Jeg har googlet Cyclops litt på forumet og det kan se ut til at en del gir det til stjernene, men det slår best an hos ciklider. Sjokoladeguramiene jeg har er svært sær:S Jeg skal prøve frossen Cyclops og er veldig spent. Kanskje Coryene vil like det også?
Det som er fint med levende daphnia er at de lever i vannet og det gjør ikke noe om det blir litt overföret De gjør sikkert en fin jobb i akvariet også Tenker også at det kan "trigge" fiskene litt, men det er bare en tanke.
MarenB
[QUOTE=Tante Astrid]Cyclops og daphnia har jeg prøvd på mine småfisk, den første var mest populær.

Levende eller døde? Mener frossne da
Ja, det var frossenfôr jeg mente
Mine sjokkiser spiser røde mygg, bosmider, dafnier, cyclops, mysis og selvfølgelig artemia. Jeg bruker også diskusbits, bare knuser den mellom fingrene før jeg strør den i vannet. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at flakforet ikke inneholder mye næring? Det er vel nettopp det det gjør og derfor viktig å "tvinge" fiskene til å spise det av og til. Ikke ofte jeg gir tørrfor siden de liker frossenfor best, men jeg prøver å ha noen dager med kun tørrfor
Helsikke, min nye 450L er overtatt av alger, skeggalger! Røtter og vallisneria skikkelig hardt angrepet. Det kan komme av for mye næring i vannet, men for meg ser det nesten ut som det er for lite næring i vannet: For første gang i mitt akvarieliv har jeg opplevd at Ceratopteris pteroides dør fra meg! Det er jo en skikkelig ugress-flyteplante og nå dør den fra meg. Pistian driver også og dør! heldigvis har jeg flere av dem i andre kar. men før jeg slenger dem over i 450L må jeg finne ut hva som gjør at de dør..

Tok et skikkelig skippertak i går, fjernet alt som skeggalgene vokste på og bytta en god del vann. Akvariet lukter ikke av alger, lukter skikkelig friskt ferskt vann. Men jeg vet ikke om jeg skal tørre å ha i flytende plantenæring til flyteplantene. Søren, jeg hadde ikke regna med problemkar med en gang. 450L er litt å skal klare å holde unna algene i... ÆSJ!
Sikkert ikke til hjelp, men jeg tenker/lurer veldig på UV-filter om dagen, så da tenkte jeg å nevne det...
Har tenkt på UV filter selv en gang, men mener det kun dreper algene som filtreres i vannet som går gjennom UV filteret. At det ikke tar alger som sitter fast rundt omkring i akvariet?
Selvfølgelig, nok en vekker for meg i dag ang UV-filter! Jeg opplevde at alle flyteplantene mine ble grå en periode, Egentlig ble alt grått og karet så ut som ett "industriområde" , så jeg ble ikke lite bekymret! Men hos meg gikk det over av seg selv. Kan virke som at dette er noe annet.
ja jeg håper flyteplantedramaet går over snart. Mine labyrinter har virkelig satt stor pris på dette overdekte området. Nå er det like lyst overalt...
Hos meg ser det ut til at Happy-Life algin-extra fuker mot bga, og deres algin-regular skal ta tråd-, skjegg- og penselalger. Hvis algin-regular fungerer like bra som algin-extra er det verdt forsøket.
Du får det både hos aquamanias og på dyrego borte i gata.
Humunu; hvordan er det å bruke Happy-Life algin-extra, i forhold til fisk, snegler og miljø? Er det no giftige greier?

Algin extra har salisyslsyre som aktiv ingrediens. Og salisylsyre har en hemmende effekt/tar knekken på cyanobakterier. Dette er godt vitenskapelig dokumentert . Tror ikke salisylsyren er farlig for reker, fisk og snegler i de mengdene som benyttes i produktet. Jeg prøvde å finne noen erfaringer rundt det men ble ikke veldig klok. Så det eneste jeg kan vise til er at det fungerete i 19-literen med boraras, humlehornsnegl og kirsebærreker og alle har overlevd.
Gjør det selvmetoden er vel pilebark eller dispril.
Da er det bare å prøve algemiddelet! He he, det går vel litt med når jeg skal behandle 450L. kanskje jeg skulle prøve å behandle kuhliikaret også med det samme.. Ser ikke ut oppi der
Hvordan går det med algene, Lisbeth? Har du begynt med algemiddel?
Jeg lurer litt på den lotusen du har. Kjøpte du den privat elleri butikk og hva kostet den ca? Driver og undersøker forskjellige planter, derfor spørsmålet Har jo lyst til å prøve meg på den i 240Liter om det er plass!?!
Startet med algemiddelkur for et par dager siden. Kan ikke se om det virker enda, kuren skal gå i 4 uker...

Lotusen kjøpte jeg i butikk for 3 år siden og det gikk helt fint å ha den i 250 literen min. men jeg måtte selvfølgelig klippe vekk blader jevnlig. Den setter jo avleggere hele tiden også så den blir stor etterhvert
Er det algin-regular mot skjeggalger du tester nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap